LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

ČSAD Liberec zůstane provoz autobusů pro kraj, kilometr zdražil o 24 procent

Autobus Karosa, foto: ČSAD LiberecAutobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Provoz autobusů na Liberecku a Frýdlantsku bude dál zajišťovat společnost ČSAD Liberec. V závěru loňského roku o tom rozhodli radní

Provoz autobusů na Liberecku a Frýdlantsku bude dál zajišťovat společnost ČSAD Liberec. V závěru loňského roku o tom rozhodli radní Libereckého kraje. Zakázku získala firma, kterou chce kraj koupit, přímým zadáním, podobně jako ostatní dopravci v kraji.

Oproti cenám v roce 2017 cena jednoho kilometru výrazně stoupne: z 26,80 na 33,38 Kč. To je zvýšení o 24 %.  I tak to ale nebude nejvíce ze všech dopravců v kraji: Busline za autobusy v oblasti Východ, tedy hlavně na Jablonecku a Semilsku, požaduje 35,53 Kč. Levnější je naopak s cenou 32,85 Kč ČSAD Česká Lípa v oblasti západ.

Nabídka společnosti ČSAD Liberec a.s. již zahrnuje vliv inflace, navýšení mezd v důsledku změny nařízení vlády od 1. 1. 2018, růst pohonných hmot a nulovou hodnotu čistého příjmu. Celkem jde o 3,6 milionů kilometrů ročně, které ČSAD Liberec zajistí 65 autobusy.

Přímým zadáním, které nám samozřejmě dovolil v této mimořádné situaci zákon, jsme zajistili dopravní obslužnost pro Liberecko a Frýdlantsko. Dopravcem nabídnutá cena 33,38 korun za kilometr byla lepší než všechny předchozí nabídky v jednacích řízeních bez uveřejnění v oblasti Sever v roce 2017,“ říká hejtman Martin Půta.

Kraj uzavřel smlouvu na maximálně dva roky s výpovědní lhůtou 60 dní. Platí po dobu trvání takzvané mimořádné situace. „Ukončení mimořádné situace závisí na termínu vydání rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o přezkumu postupu Libereckého kraje v odkupu akcí společnosti ČSAD Liberec,“ vysvětlila Jitka Volfová, statutární náměstkyně pro ekonomiku.

Liberecký kraj se několik let snaží vysoutěžit dopravce na provoz autobusů. Smlouvy kraje s dopravci doběhly, ale nové vysoutěžené kraj nemá, protože soutěže opakovaně zrušil antimonopolní úřad. Proto musí řešit zajištění autobusové dopravy přímým zadáním.
Přímé zadání umožňuje zákon v mimořádné situaci. Kraj chce i nadále mít vlastního dopravce, v kterém chce mít roční výdaje ve výši 300 milionů korun pod kontrolou. Kvůli tomu chce koupit právě ČSAD Liberec. Proti je především Busline.

Tagy BusLine ČSAD Česká Lípa ČSAD Liberec Liberecký kraj Základní dopravní obslužnost
3 komentáře