Autobusy Zprávy

Průlom v dotovaných autobusech. Liberecký kraj kupuje soukromého dopravce

Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec
Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Liberecký kraj míří k získání většinového podílu ve společnosti ČSAD Liberec, která zajišťuje základní dopravní obslužnost především na Liberecku.  Je tak prvním krajem, který si koupí soukromého dopravce. Zastupitelé dnes chystanou transakci vzali na vědomí i  přes snahu společnosti Busline a jejích odborářů ji zabránit.

Pro nákup firmy hlasovalo 30 zastupitelů, tři byli proti, pět se zdrželo. „Je to pro mě první krok, abychom dokázali mít veřejnou autobusovou dopravu trochu víc pod kontrolou,“ řekl hejtman Půta.

V den hlasování ještě rozeslali zastupitelům i médiím zástupci firmy Busline. Texty šéfa firmy Radka Chobota a šéfa odborářů v Busline Jiřího Kuchyňky se podobně jako v minulosti příliš nelišila. „Postup kraje by v budoucnu mohl znamenat, že kde se nepodaří vysoutěžit jakoukoli zakázku, která podléhá zákonu o zadávání veřejných zakázek, prostě si kraj nebo jiný veřejný zadavatel koupí, co potřebuje, prostřednictvím nákupu podílu ve firmě službu poskytující. Takové obcházení zákona je zcela nepřípustné,“ uvedl Chobot.

Busline je v kraji největším dopravcem s velmi dobrým napojením na některé místní politiky. Jeden z bývalých šéfů firmy například svědčil na svatbě Radka Polmy a Lenky Kadlecové (oba ČSSD), jak uvedl loni server Náš Liberec.  V Libereckém kraji jezdí za výrazně vyšší ceny za kilometr, než v jiných regionech, kde své výkony muselo vysoutěžit. Odpor Busline je pochopitelný: kraj může obejít soutěže a zadat své firmě práci napřímo.

Liberecký kraj se rozhodl jednoho z dopravců koupit kvůli tomu, že už třetí volební období není schopen vysoutěžit provoz regionálních linek. „Liberecký kraj se jako subjekt, který nese povinnost zabezpečit na svém území služby veřejné autobusové přepravy osob, v současné době nachází v pozici, kdy není schopen zajistit dopravní obslužnost transparentním, legislativně korektním způsobem a ekonomicky výhodně,“ uvádí analýza společnosti Nexia AP.

Jako důvod uvádí i skutečnost, že podmínky v kraji diktuje společnost BusLine. „Kraji jsou klíčovým dodavatelem (BusLine) determinovány cenové podmínky, které jsou významně vyšší než ceny, za něž tyto služby nabízejí v LK další dodavatelé, a současně významně vyšší než ceny, za něž tento dodavatel zajišťuje dopravní obslužnost například v Ústeckém kraji,“ uvádí analýza. Podle materiálu je cena v Ústeckém kraji za kilometr o 7-11 korun nižší.

Kraj má za 86 % akcií  ČSAD Liberec zaplatit 6,8 milionu korun a dalších 9,1 milionů na splacení pohledávek firmy vůči Petru Wasserbauerovi, hlavnímu majiteli a řediteli ČSAD Liberec. Firma je ve špatné ekonomické situaci, předlužená a hrozí ji úpadek.

 

1 komentář

Klikněte pro vložení komentáře
  • Z principu veřejných zakázek by měl kraj v tomto případě také vysoutěžit firmu, kterou koupí, jinak je to obcházení zákona, přesně jak píše BusLine. Neznám důvody, proč se stále nepodařilo přesoutěžit linky, ale toto řešení za správné nepovažuji.