ČSAD Liberec zůstane provoz autobusů pro kraj, kilometr zdražil o 24 procent
Provoz autobusů na Liberecku a Frýdlantsku bude dál zajišťovat společnost ČSAD Liberec. V závěru loňského roku o tom rozhodli radní
Provoz autobusů na Liberecku a Frýdlantsku bude dál zajišťovat společnost ČSAD Liberec. V závěru loňského roku o tom rozhodli radní Libereckého kraje. Zakázku získala firma, kterou chce kraj koupit, přímým zadáním, podobně jako ostatní dopravci v kraji.
Oproti cenám v roce 2017 cena jednoho kilometru výrazně stoupne: z 26,80 na 33,38 Kč. To je zvýšení o 24 %. I tak to ale nebude nejvíce ze všech dopravců v kraji: Busline za autobusy v oblasti Východ, tedy hlavně na Jablonecku a Semilsku, požaduje 35,53 Kč. Levnější je naopak s cenou 32,85 Kč ČSAD Česká Lípa v oblasti západ.
Nabídka společnosti ČSAD Liberec a.s. již zahrnuje vliv inflace, navýšení mezd v důsledku změny nařízení vlády od 1. 1. 2018, růst pohonných hmot a nulovou hodnotu čistého příjmu. Celkem jde o 3,6 milionů kilometrů ročně, které ČSAD Liberec zajistí 65 autobusy.
„Přímým zadáním, které nám samozřejmě dovolil v této mimořádné situaci zákon, jsme zajistili dopravní obslužnost pro Liberecko a Frýdlantsko. Dopravcem nabídnutá cena 33,38 korun za kilometr byla lepší než všechny předchozí nabídky v jednacích řízeních bez uveřejnění v oblasti Sever v roce 2017,“ říká hejtman Martin Půta.
Kraj uzavřel smlouvu na maximálně dva roky s výpovědní lhůtou 60 dní. Platí po dobu trvání takzvané mimořádné situace. „Ukončení mimořádné situace závisí na termínu vydání rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o přezkumu postupu Libereckého kraje v odkupu akcí společnosti ČSAD Liberec,“ vysvětlila Jitka Volfová, statutární náměstkyně pro ekonomiku.
Liberecký kraj se několik let snaží vysoutěžit dopravce na provoz autobusů. Smlouvy kraje s dopravci doběhly, ale nové vysoutěžené kraj nemá, protože soutěže opakovaně zrušil antimonopolní úřad. Proto musí řešit zajištění autobusové dopravy přímým zadáním.
Přímé zadání umožňuje zákon v mimořádné situaci. Kraj chce i nadále mít vlastního dopravce, v kterém chce mít roční výdaje ve výši 300 milionů korun pod kontrolou. Kvůli tomu chce koupit právě ČSAD Liberec. Proti je především Busline.