ČSAD Liberec výrazně modernizuje vozový park, koupilo 17 autobusů Iveco Crossway
Libereckým krajem ovládaná společnost ČSAD Liberec zařadila do flotily 17 nových autobusů Iveco Crossway. Firma tak výrazně modernizuje svůj vozový
Libereckým krajem ovládaná společnost ČSAD Liberec zařadila do flotily 17 nových autobusů Iveco Crossway. Firma tak výrazně modernizuje svůj vozový park. Překvapením pro trh je i cena: 4,271 milionu korun za jeden autobus je výrazně nižší cena, než za kolik se soutěží nové autobusy v poslední době.
Všech 17 nových nízkopodlažních autobusů Iveco Crossway měří 12 metrů. Vozidla disponují motorem Cursor 9, automatickou převodovkou, mají moderní sedadla s bezpečnostními pásy, elektrické vyhřívání čelního skla a zrcátek, klimatizaci či dvojité zasklení všech dostupných dveří. Autobusy jsou bezbariérové a topení řídí spínací hodiny. Výkon vozidel je 265 kW a jejich zdvihový objem činí 8.710 cm3. Autobusy jsou bílé s červenými polepy Libereckého kraje a dopravního systému Idol.
O smlouvě na nové autobusy se dosud nevědělo: uzavřelo ji ještě bývalé vedení ČSAD Liberec před tím, než firmu majetkově ovládl Liberecký kraj. Vzhledem k ceně nechal kraj prověřit smlouvu advokátní kancelář Havel & Partners, která neshledala po právní ani ekonomické stránce žádné závady v jejím plnění.
Podle náměstka pro dopravu Jana Svitáka jsou autobusy objednané v nejlepším nabízeném provedení. „V porovnání s ostatními zakázkami, které se dají dohledat ve veřejných zdrojích, se díky uzavřené smlouvě se společností ČSAD Liberec podařilo nakoupit autobusy mimořádně výhodně,“ řekl Sviták. Cena vyniká například ve srovnání se sousedním Ústeckým krajem, kde si tamější Dopravní společnost Ústeckého kraje koupila dvanáctimetrové autobusy Scania za necelých sedm milionů za kus. Kratší Iveca pak za necelých šest milionů korun. Servis si bude zajišťovat ČSAD Liberec samo.
Vozový park ČSAD Liberec podle smlouvy s krajem je aktuálně složen ze 63 autobusů, se započítáním dalších vozidel a nových jich mají 97. Dopravce nejstarší autobusy vyřadí. V jeho obnově bude Liberecký kraj pokračovat i v dalších letech. Přispěl na to doposud částkou 60 milionů korun.
Kraj se po zkušenostech se soutěžemi rozhodl jít cestou vnitřního dopravce, ne ale na celém území. Loni v závěru roku zadal firmě desetiletý provoz v oblasti Liberecko. Průměrná cena dopravního výkonu je v tomto případě 37,51 Kč/km. Dopravce bude zajišťovat přepravu v objemu 3,8 milionu za rok včetně schválených přejezdových kilometrů. Další dopravce, společnost BusLine, má cenu dopravního výkonu pro oblasti Jablonecko a Turnovsko – Semilsko ve výši 37,90 Kč/km. Od roku 2021 bude jezdit krajská společnost Autobusy LK na Českolipsku.
„Již od roku 2017 pracujeme na vytvoření vlastního dopravce s cílem získat kontrolu nad cenou dopravního výkonu. Výsledkem tohoto úsilí je desetiletá smlouva ve společnosti ČSAD Liberec. Jsem proto rád, že se naší firmě podařilo zahájit zkvalitňování vozového parku tak, aby cesty po kraji byly pro občany co nejpohodlnější a nejbezpečnější,“ uvedl hejtman Martin Půta.