lot
Autobusy

ČSAD Liberec omlazuje vozový park, letos koupilo už 32 nových autobusů

Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj
Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD Liberec. Foto: Liberecký kraj
Krajem vlastněný dopravce pořizuje nové autobusy na úvěr od ČSOB.

K velké obnově autobusového parku dochází letos u společnosti ČSAD Liberec. Dopravce vlastněný přes společnosti Autobusy LK Libereckým krajem dnes představil dalších třináct vozidel Iveco Crossway a dva menší autobusy VDL MB Sprinter. Celkem tak letos firma pořídí 32 nových autobusů.

Za třináct nových autobusů Iveco Crossway zaplatilo ČSAD Liberec 56,37 milionu korun, za jeden 4,336 milionu korun bez DPH. Všechny autobusy jsou nízkopodlažní a klimatizované. Měří 12 metrů a pojmou 45 sedících a 35 stojících cestujících. Nákup financuje dopravce úvěrem u ČSOB. Už na jaře dopravce představil sedmnáct stejných vozidel.

„Vybavení všech nových autobusů je, co se týče užitné hodnoty a komfortu cestujících, v tom nejvyšším možném provedení, jež výrobce nabízí. Současně se dle našich zkušeností jedná o kvalitní vozy, které by měly v dalších obdobích snížit náklad na provoz a údržbu a být dlouhodobou a stabilní součástí autobusové flotily ČSAD Liberec,“ řekl Martin Bobek z vedení společnosti ČSAD Liberec. V konfiguraci je například chladnička pro řidiče, klimatizace Thermoking, sedadla Lineo Fix s bezpečnostními pásy nebo vyhřívaná vnější elektronicky ovládaná zpětná zrcátka a čelní sklo.

Liberecký kraj chce rozšířit působnost ČSAD Liberec i do oblasti Českolipska, kde dosud jezdí ČSAD Česká Lípa.

Speciální autobusy kvůli přejezdu

ČSAD Liberec  pořídilo dva nové menší autobusy pro Chrastavsko a Hrádecko. Jde o minibusy VDL MB Sprinter 514 CDI s počtem míst k sezení 14 + 4 (sklopné sedačky) a s osmi místy na stání. Cena je 2,965 milionu Kč bez DPH. „Tyto autobusy nahrazují předchozí dva vozy stejné kategorie z roku 2006. Kvůli bezpečnému průjezdu přes železniční přejezd v Andělské Hoře jsou na lince potřeba speciální vozy s vyšší světelnou výškou s minimálními přesahy před přední nápravou a za zadní nápravou,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jan Sviták.

Minibus VDL MB Sprinter na přejezdu v Andělské Hoře. Foto: FB Jana Svitáka
Minibus VDL MB Sprinter na přejezdu v Andělské Hoře. Foto: FB Jana Svitáka

Vybavení nových autobusů Iveco Crossway
• automatická převodovka Voith,
• motor Cursor 9, 265 kW, 8.710 cm³
• zvukový signál při zařazení zpátečky
• dvojité zasklení okna řidiče a dvojité zasklení všech vstupních dveří
• nezávislé topení se spínacími hodinami
• předehřev nafty nezávislého topení
• plošina centrální na levé straně bez podesty
• tažné zařízení se zásuvkou pro tažná zařízení

Vybavení vozidla VDL MB Sprinter
• motor 2,2 CDi, 105 kW, EURO VI
• 7stupňová automatická převodovka
• vyhřívaná vnější zrcátka
• hlídání jízdního pruhu
• panoramatická boční okna
• nezávislé topení
• klimatizace

 

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cracatit

Ještě mě napadlo, jak se navzájem liší edice Cross LE pro Finsko (severské trhy) a tyhle zájezdové verze. Někde jsem četl, že ty verze pro Skandinávii mají ještě dvojitou podlahu a determální skla. Jinak podobnou zájezdovou verzi má od roku 2019 DPMB.

Milion plus

O čem to sakra mluvíš??

cracatit

Světlá výška, ne světelná, opravte si to, prosím. Jedná se o výšku mezi podvozkem a zemí.

Václav John

No,. myslím si, že je dobrá volbna.

Jiří 24

Když si na ně musí vzít úvěr a nemaj na ně prachy, tak bych si je asi nekupoval v top konfiguraci, konfigurace co má Arriva Morava by jim stačila, tohle je ale na Liberecko moc velký luxus 😕

XYZ

A myslíte, že Arriva je má placené „na dřevo“? Určitě si vzali taky úvěr nebo operační leasing. Dnes nikdo nekupuje techniku za hotové … Konfigurace těch vozů je podle mě naprosto v pořádku. Nevím, co se Vám nelíbí na klimatizaci, dvojitém zasklení oken a automatické převodovce? Podle by tohle měl mít v základu snad každý moderní linkový autobus.

noerf

Dvojité zasklení okna řidiče a dveří mi přijde zbytečné, pokud není dvojsklo instalováno v celém autobusu (jako mají zájezdoové autobusy).

Arthur

To je jako špatně, že si umí spočítat, že automat s Tectorem je v horském terénu sežere, nepojede to a vyjde dráž na servisu, protože míň vydrží? Naopak, jsou jedni z mála, komu dochází, že v dlouhodobém horizontu dražší, vhodně konfigurované vozidlo, ušetří peníze.

XYZ

Samozřejmě

XYZ

Tím chci říct, že ten autobus opravdu vydrží víc, než s manuálem. Obzvlášť, když velká část řidičů jezdila dřív u DP, kde se s manuálem skoro nepotkala, někteří naposledy v autoškole.

Travegoist

Do „top konfigurace“ tomu dost chybí, řekněme že toto je slušný standard…

XYZ

Asi tak

Sitgestravel

No hlavne by melo omladit uplne neschopne a neurvale ridice a zavest platbu kartou a naucit ridice prijimat platby opus kartou. Jel jsem do Mnichova Hradiste a rikam ze budu platit opus kartou. Ridice to evidentne zaskocilo, protoze to kalkoval dlouho a pak mne stejne prodal listek do Mlade Boleslavi, takze me zlodeji okradli o 10 Kc a samozrejme nic s tim uz udelat nemuze, kdyz je to provedene. Proste zlodeji a ten archaicky autobus Karosa z roku raz dva, no nemam slov. BusLine jsou sice svinaci a nemam je rad, ale aspon maji nove busy a vzdycky celkem slusne… Číst vice »

XYZ

A cestoval jste autobusem ČSAD nebo od Arrivy? Který to byl spoj?

svojsin

Čumím, že to má Cursor, to se do kopečků bude hodit.
Palec hore.

Jiří 24

Ale s automatem a ještě k tomu Voith 😐

XYZ

Naopak automat by měl být u linkových autobusů naprostý základ.

Arthur

Překvapení dne: Voith mají i speciály od Mercedesu a MANu, co jezdí na Orlí Hnízdo, protože v horách, kde se rychle nejezdí, výhoda více převodových stupňů u ZF nijak zásadně do hry nevstupuje, naopak Voith je do tahu v nízkých rychlostech díky diferenciálnímu měniči vhodnější. A víc vydrží.

Travegoist

A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom „diferenciální měnič“?

XYZ
Travegoist

Chtěl jsem tím říct, že je to nonsens. V hydrodynamickém měniči, který měl pisatel zřejmě na mysli, nic diferenciálního není.

Travegoist

Nemluvě o tom, že tentýž měnič používá i Ecolife.

Arthur

Pojem diferenciální měnič (Differential-Wandler, tedy DIWA) používá přímo výrobce, není to můj výmysl a mají na to u Voithu patent. Konstrukčně se Voith a ZF výrazně liší. ZF neumí dělit výkon mezi hydrodynamický měnič a planetovou převodovku. Voith má Diwu a 3 mechanické rychlosti, ZF má obyčejný měnič a 6 rychlostí + mechanickou zpátečku, tu Voith vůbec nemá. Voith má větší rozsah převodových poměrů měniče, rozjede se mnohem plynuleji. Zkuste si najít schéma těch převodovek 😉
Historická 2M70 je taky konstrukčně jiná, místo planetové převodovky má převodovku předlohovou.