ČSA zrušily objednávku na nová letadla Airbus A321XLR a A220

A220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: AirbusA220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: Airbus

Smartwings jako majitel zrušení zakázky nekomentovaly.

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joe

V současném stavu je nemyslitelné, aby si ČSA pořizovalo letadla do plného vlastnictví. Budou rádi když udrží pronájem. A nebo poslední zhasne.

Y.K.

Obávám se, že s další zřejmě blbou zimou na krku to začíná být skoro nemožné finančně ozdravit. Bez letadel, v insolvenci s dluhy a bez peněz.

Smartwings mají co dělat, aby kvůli covidu udržely svojí primární značku nad vodou, nějaká strategie s ČSA teď stejně nejde dělat, když o vývoji a výdajích tam rozhodují věřitelé a z výboru zatím nevzešel nějaký opravdu silný impuls na cestu k obnovení finančních toků.

poletucha15

Naprosto s vami souhlasim, ale priznejme si. Kdo by chtel do (vetsiny) spolecnosti v tomto oboru cpat penize ze sveho? Kdo bude ze svych soukromych prostredku cpat nemale penize do oboru, kde se provozne toci miliardy mesicne aby pak prodal letenku lidem v radech sto korun? Ja proste neznam zadne jine odvetvi, kde clovek cpe tolik usili a penez do mesicniho provozu aby dosahl se stestim alespon 3% marze na sve sluzbe – a to za predpokladu ze se nic nepokazi. Jak tu bylo par clanku zpet od nekoho pekne napsano, pro nas lidi z oboru je pomerne tezky prijmat… Číst vice »

Anonymus

Ale vždyť jen za poslední rok vzniklo několik nových aerolinek, dokonce v Itálii nebo na Islandu, v Koreji. Pak i v Černé Hoře. Není pravda, že se jen krachuje a že nejsou peníze na nové aerolinky…

poletucha15

a kolik z tech zalozenych leteckych spolecnosti je v pravidelnem provozu?

Protoze jedna vec je papirovy vznik a druha je vec, kdy je spolecnost opravdu v provozu.
Kolik z tech nove provozovanych aerolinek provozuje pravidelne alespon 5 letadel? 🙂

Anonymus

Netuším, ale předpokládám, že létají. Přeci se nezaložili jen papírově. Třeba i tady na zdopravy nebo airways najdete lehce že vznikla nová aerolinka a nabírá zaměstnance. Vlastně krachuje jedná aerolinka a vznikne záhy téměř nová ihned

poletucha15

V letectvi je naprosto normalni nabirat zamestnance klidne nekolik mesicu predem, s tim ze jim pak reknete „to letadlo vlastne prijde az za tri mesice, a kdyz budete mit jeste zajem tak se vam ozveme“. Samozrejme vas ale nikdo pul roku predem platit nebude. Stejne tak zalozit aerolinku neni zalezitost nekolika minut. Musite si na uradech vybehat opravdu hodne osvedceni (provozovatele, letounu, udrzby a mnoho dalsich), ze v letecke doprave muzete nejdriv fungovat, musite uradu ke kontrole dolozit vase postupy. Papirove zalozeni a realny provoz letecke spolecnosti od sebe klidne deli i vice jak rok ciste administrativy. Mozna to tak… Číst vice »

Anonymus

Ok, do toho nevidím. Ale jde mi o to, že tu furt někdo mluví o krachu a že pak bude hůř, ale tak bych to neviděl. Obecně se zase holt vytvoří nová letecká společnost. Kor v Česku, které s 10 miliony obyvateli, Prahou a je to i bohatá země, tam se nová aerolinka objeví do 2 let nejpozději téměř jistě. A klidně na stejném business modelu jako Smartwlings, jen snad slušněji a férověji vůči zákazníkům.
Dost možná o budoucnosti Smartu a ČSA rozhodnou volby do sněmovny v říjnu

poletucha15

Neni tomu tak. Tohle uz neni jen o SW ci CSA, to sem vubec netaham. Cela ta situaci v oboru je doslova tragicka a pravdepodobne nevidite sirsi souvislosti. Neni to jen o tom ze CSA nebo SW zanikne, jde o provazanost toho odvetvi a trochu paradoxne mozna i o nejaky strategicky vyznam. (protoze, lidi ktery se vyznaj v letecky doprave i pres spoustu komentaru v diskuzi neni zas tolik). Cely pribeh zacina v podstate ve chvili, kdy zaci nastupuji na stredni a vysoke skoly. Pokud se podivate napr. na SOSCL na Ruzyni, pochazi z ni napriklad drtiva vetsina pracovniku handlingu,… Číst vice »

Anonymus

Smartwlings vůbec nekrachne. To se nebojím. Maximálně si poníží počet zaměstnanců a letadel

Y.K.

Já to chápu. Být věřitelem s miliony utopenými v nejisté firmě v nejisté době, tak se mi také nechce riskovat. Je mi jasné, že by to většina asi chtěla udržet, protože to je jediná možnost jak dostat peníze zpět, ale ono zase tak moc možností není, když cílem je nezvyšovat dluh.

poletucha15

Tady bych mozna poprosil trochu min vztahovacnosti.

Nebyl to totiz v zadnem pripade utok na Vas, nicmene media at si myslite cokoliv opravdu maji z nemale casti vliv na aktualni situaci (ackoliv v tom nejsou uplne sama).

Osobne by me zajimalo jak dlouho by pandemie vydrzela kdyby novinari prisli o 3/4 platu.

poletucha15

dobre, a ted naprosto normalne. Vam opravdu prijde normalni co aktualne predvadi media? (idnes, novinky)…

poletucha15

Bohuzel asi ne, uz ctu jen technet a zdopravy. Nicmene pokazdy kdyz clovek otevre jednu ze dvou vyse zminenych stranek tak je tezky ignorovat ty clanky kolikata mutace me na podzim zabije a kolik lidi denne pribylo. Skoro jako by uz nic jinyho neexistovalo. To samy je i seznam zpravy. :/

Esme

Výběr médií od poletuchy je naprosto legitimní, vzhledem k tomu, že jde asi o nejčtenější zpravodajské servery v ČR, v případě Novinek a Seznam zpráv navíc nejvíc na očích, když jsou umístěny přímo na začátku Seznamu, domovské stránky asi drtivé většiny Čechů. Nevím, proč se zase tak vztekáte.

Původní Pražák

Věřím, že to je pro letecky personál těžké. Ale třeba vás povzbudí, že s něčím podobným se museli vypořádat před vámi statisíce jiných lidí, kteří z hlediska schopnosti se učit něco nového na tom byli ještě daleko hůř. Zdravím Ostravu.

poletucha15

a kolik z tech statisicu jinych lidi dalo do svych kvalifikaci (doslova) nekolik let zivota a 2+ miliony ze sveho? Podivejte se, je tu rozhodne desitky tisic lidi ktery maji podobne problemy a rozhodne nesnizuji zasluhy ostatnich povolani, nicmene malokdo z nich rozhoduje o zivote 200 lidi ve zlomku vteriny. Stejne tak nerikam, ze piloti a letusky maji brat 100 za sezeni na zadku, nemaji – ale neni fer je nechat umrit hlady zejmena za predpokladu kdyz nekolik let predtim prispivali do statni kasy v prumeru za tri lidi s prumernym vydelkem. Je to neco co se blbe chape, kdyz… Číst vice »

poletucha15

a jeste jedna vsuvka, spousta lidi z letectvi uz davno pred krizi mela krome svyho zamestnani nejakou svoji dalsi aktivitu kde se angazovali.

Takze oni tu proste jen tak nesedeli dva roky na zadku jestli jim prijdou penize, 95% z nich uz davno nejakou casti pusobi v jinym oboru – protoze jinak by po roce a pul nemela velka cast z nich z ceho zaplatit najem.

Filip

Asi to nejde generalizovat jakoby se toto odehrávalo všude. Jste ve špatné době na špatném místě. Neboli u špatné společnosti. Na západ od nás se vlajkové společnosti těší velké podpoře svých vlád, které neváhají do nich nalít miliardy. Ponechme stranou, zda je to spravedlivé, či nikoli, prostě to tak je. U nás politici vycítili, že veřejnost (= voliči) mají osud Smartwings na háku, pokud jim přímo nepřejí rychlý konec. ČSA nedostaly dokonce ani žádný úvěr na své přežití…
U nás se letectví prostě nechává napospas osudu.

poletucha15

Bohuzel je to presne jak rikate.
A rozhodne clovek nepohrda ostatni povolani, ktere to rozhodne taky nemaji jednoduche.

Je ale skoda ze zeme a letci, dlouhobe uznavajici za sve motto „vzduch je nase more“ dopadli nebo dopadnou timto zpusobem za potlesku urcite casti spolecnosti…

Novodoby 50ty leta pro piloty s tim rozdilem, ze aspon nejdou nekam do gulagu… (pomocny prace totiz spousta z nich uz dela…)

Anonymus

Jj, o osudu Smartu a ČSA dost možná rozhodnou volby do sněmovny. A kontakty Simaneho následně. Ale Zeman určitě Simaneho nepodpoří, tam narazil.

Původní Pražák

A přišli jste někdy s tím, aby stát ty dluhy za školení převzal a dal vám třeba bezúročný pětiletý odklad a prodloužil splatnost? S tím bych žádný problém neměl. Ale vybavuju si jen požadavek, aby stát přímo podpořil SW. S tím jsem mel problém taky.

poletucha15

V dnesni dobe si to uz kazdej resi sam na vlastni triko a vetsinou pres banku, tu to moc nezajima a pristupuje k tomu jako k jakykoliv jiny pujcce – takze ty penize chce dal. Stat taky naprosto nezajimate. Bohuzel. V podstate tem lidem casto klesly prijmy na nulu, ale naklady maji porad dal. Riziko podnikani – jasne, ale proc nechat padnout stovky jinak naprosto funkcnich lidi s pomerne vysokou kvalifikaci… Fakt nemam problem podporit kazdyho kdo byl covidem nejak ovlivnenej, ale proc nekomu kompenzujeme vyplaty a nekoho nechame napospas. To mi moc hlava nebere. To byla moje hlavni pointa,… Číst vice »

Anonymus

A není zvláštní, že člověk musí investovat téměř 2 mega do toho, aby se stal pilotem? Ono podobné rodiny musí investovat do svých dětí, aby se z nich mohli stát profi sportovci, pokud dělají nákladnější sport… Takže není to jen o pilotech. Je to všude. Bohužel i sportovec se může zranit nebo neprodá se marketingově (v menších, ale finančně náročnějších sportech).
Pilotu musí být taky celá řada, která si udělala licenci, ale u letecké společnosti nezískala práci. Ti mají říkat podle vás co? Tak trénují asi v leteckých školách jako ti sportovci, co nevydělali sportem jako aktivní sportovci.

poletucha15

Proc by to bylo zvlastni? Maly letadlo vas stoji 4000 na letovou hodinu, dvoumotorovy klidne 12 tisic na letovou hodinu. Tech hodin potrebujete minimalne 200 (a to bylo v dobe nejvetsi poptavky po pilotech). Ty lidi tim ziskavaji zkusenosti tak aby Vas nezabili az poletite napr. na dovolenou. U sportovce se zas tolik nestane, maximalne neda gol ve chvili kdy ma. Kdyz pilot blbe podrovna nebo udela celej approach dost nestastne, nebo blbe zareaguje na vypadek motoru (atd…) – tak ta situace muze vyustit v to, ze uz se nikdy nepodivate domu. Historie by mohla vypravet. Nemyslite ze to je… Číst vice »

Anonymus

Ale to jsme si nerozuměli. Já piloty obdivuji a jsou to za mě šikovní frajeri, ale chtěl jsem napsat, že je chyba už to, že musí člověk (mladý hlavně) získat až 2 mega, aby vůbec mohl získat licenci, aby mohl pak se ucházet o práci. Vy jste asi pilot a dostal jste šanci, ale kolik kluků a holek ztratilo peníze, dostalo licenci a pak stejně nedostalo práci u letecké společnosti? Většinou jim to asi platí bohatší příbuzní nebo si půjčili úvěr, ale kde tíhle lidí pak skončí, jestli chtějí zůstat v letectví? Tak píšu, že asi musí odejít do leteckých… Číst vice »

Filip

Myslím, že je ještě brzy házet flintu úplně do do žita. Zřejmě to to ještě chvíli potrvá (odhadem do příští letní sezóny), ale pak bude opět hlad po pilotech i v místních končinách. Noví mezitím na stromech nevyrostli, takže i letec s propadlými kvalifikacemi bude dost dobrý.

poletucha15

Pokud muzu vlozit svuj nazor, z prostredi kde se pohybuju. Tak se obavam, ze v mistnich koncinach bude nejaky vetsi hlad po pilotech klidne nejdriv az 2023+ a to jsem jeste optimista. Mam tu vyhodu, ze narozdil od spousty tech kluku mam praci dal. Jedina (ne)konkretni firma pusobici na tuzemskem trhu ma aktualne na neplacenem volnu porad vyssi desitky pilotu, a bude rada pokud je vsechny v nasledujicich dvou letech vyuzije. Stejne tak nas v budoucnu bohuzel ceka budoucnost sezonnich pilotu, kdy vetsina z nas odlita letni sezonu a zimu budeme travit bud na neplacenem volnu a nebo velice snizenem… Číst vice »

Pavel Bláha

Jak je možné, že věřitel vůbec toleroval narůst dluh na 17 mld.? Pohledávky je třeba řešit v zárodku, teď může Airbus 17 mld. leda odepsat, těžko kdo to někdo splatí.

H.O.

Dluh narostl tim, ze Airbus prihlasil pohledavku za objednana a neodebrana letadla/penale dle smlouvy. Objednavka probehla davno pred coronou, kdy byly letadla potreba. Na tom neni co resit nebo tolerovat 🙂

Pavel Bláha

Neřeším, jen konstatuji, že pohledávka Airbusu těžko bude splacena.

Miroslav Zikmund

Správce konkursní podstaty pohledávku může popřít, spor řeší soud …

Anonymus

Soud to řeší? Jaký a v jaké zemí?

RHood

To by bylo zajímavé z pohledu skupiny. QS versus Boeing a ČSA versus Airbus.

Tomas

to jsou i budouci pohledavky … napr. hodnota zavazne objednqnych letadel apod

RHood

Úplně bez letadel ČSA nikdy nebudou, pokud jejích majitel nebude usilovat o „odevzdání“ licence a finální „vymazání“ ČSA z leteckého nebe . Tím pádem, min. počtem je pořád jedno letadlo zapsané v AOC. A jestli to bude letadlo v barvách ČSA nebo nikoliv je naprosto jedno. Pokud majitelé budou nadále stát o využívání ČSA a jejích licence, tak operování bude za krátký čas mimo to jedno letadlo zapásané v AOC plně v modu ACMI od QS. Myslím si, že se můžeme v budoucnosti dočkat situace, že se najednou QS bude prezentovat jako nástupnická společnost ČSA, což při morálních hodnotách a… Číst vice »

Y.K.

Řešíte neřešitelné zbytečnosti. Uvědomte si, že ČSA jsou v insolvenci, takže je teď úplně jedno co chtějí nebo nechtějí Smartwings, nad ČSA teď nemají kontrolu. Záleží jen na tom co vedení ČSA (ne majitel) „uhádá“ s insolvenčním správcem (investice, výdaje).

Dokud je to takhle, tak si nelze malovat vůbec nic, protože ČSA mají zavřenou peněženku.

RHood

Co tom melete za nesmysl, vy si nepamatujete, že věřitelský výbor odhlasoval, že plán restrukturalizace předloží SW/QS. Tak, co lžete, že nemají SW/QS možnost ovlivňovat. Si zajděte do insolvenčního rejstříku do oddílu B – Řízení po úpadku.

Tomas

nesmysl nemele. to, ze qs pripravuje plan restrukturalizace je jedna vec . nicmene ten musi jeste vybor veritelu schvalit. a rada dalsich kroku.

realita ovsem stale je ta, ze qs nad csa v soucasnosti nema zadnou vetsi moc

RHood

Bohužel mele. Ve vedení ČSA jsou dva členové dosazený majiteli SW/QS, tudíž, co vyhádá vedení ČSA, vyhádá majitel, tedy SW/QS.

Anonymus

O CSA rozhodně Šimáně s Víkem. CSA samo o sobě ani insolvenční správce o ničem sám svobodně rozhodovat nebude.

Y.K.

Vy to máte nějaké otočené. Protože vedení firem se zodpovídá majitelům v každém případě bez ohledu na to kdo je do pozice obsadil a jejich úkolem je generovat profit a zodpovídat se ze ztrát.

Majitel se účastní jako věřitel. Tím končí celá jeho úloha. Vedení firmy musí každý výdaj a zásadnější krok konzultovat s věřitelským výborem, tedy majitel si může chtít co chce, ale není to v jeho rukou.

RHood

Všichni, kdo se v letectví pohybují, v ČR (je to malý rybník), dobře ví, že představenstvo ĆSA je pouze „loutkové představenstvo“ bez jakýchkoliv rozhodovacích pravomocí, rozhoduje pouze jeden jediný člověk a tím člověkem je R. V. Můžete to zpochybnit, ale pak nepracujete v letectví.

Y.K.

Bezva, šušky hušky jsme si vyslechli.

Jak váš R.V. může ovládat „loutkové představenstvo“, když je firma pod nucenou správou? Teď nemají rozhodovací pravomoci tak jako tak, vše musí schvalovat „věřitel“.

Gwann

víte o tom nejspis houby. pokud není nějaké omezení dispozicnich práv, pak o skoro všem v reo rozhoduje statutární zástupci dlužníka. správce a veritelsky výbor jen kontroluji, můžou ale nemusí mít větší ulohu

Y.K.

Já neříkám, že mají rozhodovací práva ve formě vedení firmy, ale pokud vám někdo schvaluje rozhodnutí a výdaje, tak nemůžete volně vést firmu. Už jsem to v nějakých firmách viděl a bez souhlasu ani neodjel kamion, protože to stálo vyšší desetitisíce.

Gwann

schůze věřitelů schvaluje reo plán. kdyz se neshodnou, rozhoduje soud.

Anonymus

Přesně tak, insolvenční řízení jede tak, jak potřebuje Šimáně.

Y.K.

Ano to si pamatuji, ale je to šíleně byrokratický proces, předkládání, schvalování, zamítání, na to že sezóna letí a vyžadovalo by to poměrně akční způsob rozhodování, který aktuálně není možný.

Jinými slovy, to neznamená že řídí firmu, to znamená, že navrhují co by se dalo dělat a skutečný schválený záměr opravdu stále neexistuje, tedy myslím, zase tak pečlivě to nesleduji.

Anonymus

Divím se, že CSA je ještě ve sdružení Sky Team. Co tam vůbec dělají??

Tomas

a co by tam nemelo delat?

RHood

Můžu se vás zeptat ? Kdyby se vás někdo z vedení aliance SKYTEAM zeptal, co si myslíte, že je přidanou hodnotou ČSA pro SKYTEAM, co by jste mu odpověděl. ČSA v rámci SKYTEAM není ničím, je to drsná realita, skutečnost současnosti.

Tomas

csa je (nez vyprsi smlouva) clenem sky teamu. sky teamu existenci csa nevznikaji zadne naklady, takze tem to mize byt v podstate jedno (i kdyz je tam csa momentalne k nicemu)

az skonci platnost smlouvy, nebude nejspis ze strany csa prodlouzena. a nebo csa driv nebo pozdeji skonci sama.

Anonymus

Jak vlastně funguje smlouva mezi Sky Team a aerolinkou, v tomto případě s ČSA? Do kdy je platná, jak píšete? Dekuji

Anonymus

Koukám, žádná odpověď. Škoda.

Anonymus

Jak může firma v insolvenci a se dvěma letadly být ve Sky Team, asi tak?

Jakub

Tahle zpráva mě dost zasáhla, ale dalo se to čekat. Upřímně si myslím, že většinu linek za ně převezme SW a zbytek si vezme konkurence. Možná se časem ještě vzpamatují, ale v to upřímně moc nedoufám. Luftjarda to všechno začal a současná situace okolo Covidu to skončila.

RHood

Jakube, kde berete tu 100% jistotu, že výše uvedený pán to začal. Co když udělal přesně to, na čem bylo zákulisí domluveno a jenom to trvalo cca 2 desetiletí. Když někomu uvážete kouli kolem krku a hodíte ho do vody, tak někdo se utopí dříve, někdo později, ale téměř nikdo se nezachrání.

Tomas

co to meles? jako ze 20
let domlouvali konec csa?

proc by to delali tak komplikovane?

RHood

Kdy a kým byl výše uvedený pán „popotahován“ za aktivity v pozici CEO ČSA. Nikdy a nikým. A to se nám za tu dobu vystřídala pravice i levice.

Tomas

a kym by mel byt popotahovan? spachal nejaky trestny cin? nespachal. pouze predvedl vzorovou ukazku diletantismu. to neni trestne.

kdyby mel nekdo v planu “znicit” csa, tak to udela rovnou a nebude to 20 let honit pres korejce, cinany, travel servis a kdovi koho jeste.

Původní Pražák

No zase jen diletantismus to taky nebyl, přes různé konzultační služby vyvedl údajně až stovky milionů na volební kampaň CSSD. Takže nemá smysl se divit, že ho nikdo nikdy nezavrel.

JIří Kocurek

Spiknutí je celosvětové

J.K.

No aby ne, teď na to nejsou v kondici. Trochu starších letadel se dá sehnat dost a asi nemá smysl kupovat nové auto když mám domácnost v insolvenci…

RHood

Ale ani starší letadla nebude potřeba. Viď samotný majitel má dostatek kapacity pro pokrytí toho minimálního provozu ČSA a koncem srpna/září ji bude u majitele pro zimní sezónu jako obvykle dost. ČSA, pokud budou prodávat tzv. „své“ destinace, tak budou operovány QS.

RHood

Ke konci vašeho příspěvku. Ono to není tak dogmatické, pokud vám nákladové a jiné výhody nového letadla (nižší náklady na palivo, nižší hlukové poplatky, atd.) převyšují diferenci mezi splátkami nového letadla a splátkami stávajícího letadla. Pak pořízení nového letadla není problém. Ale je tady něco důležitějšího, dokázat kapacitu toho letadla prodat.

michal82

Dalo se to čekat. Ted je hodne volných letadel takže by se daly rozletat zajimave destinace i dálkové. Letadla na to jsou – odvaha uz méně. Misto ČSA rychle zaplní draví konkurenti.

Petr Novotný

Nejspíše by nic zajímavého nerozlétali. Jednak cenová politika a pak úspěch by SW přebral pod svoje křídla.

PetrN

Tato zakázka byla v mých očích jedinou nadějí na oživení značky ČSA… Takto nejspíš definitivně RIP a jedinou značkou zůstane navždy zoufalý SW…

Tomas

nepanikarte 🙂

Nekdo

atat-e, Laděnko, a další věrozvěstové z QS, pojďte nám to vysvětlit. děkuji!

David Tomáško

Nejhorší zpráva co jsem mohl dostat. Ale dalo se to čekat.

Tomáš

Asi se můžeme pomalu s ČSA rozloučit 😢

axon

vznik – 6. října 1923, no stovky se asi nejspíš nedožijí

Tomáš Lehovec

Bohužel to asi ne no, je smutný co s tím SW udělalo. :/

Honza

už je trapná ta furt dokola omílaná pohádka, že za vše může SW..

axon

a kdo tedy když ne majitel?

Y.K.

Postupně, Tvdík, nástupcí, stát a poslední rána COVID.

Ibragim z Bastru

Máte pravdu. Kromě teto cinsko-mafiánské společnosti jsou tady i Luftjardove a další. Kolektivní dílů spěje ke konci….

Jakub

Můžete mi laskavě říct co s tím má co společného SW? Od chvíle co ČSA vedl pan Tvrdík tak to s nimi šlo z kopce. Covid je jenom dorazil. Takže tady nepište nic o SW.

axon

žádný covid ale vládní omezení životů obyvatel

Jakub

Tak předpokládám že jste v zimě pomáhal na JIP v nemocnicích. Protože jinak byste takové kraviny nepsal.

axon

a to jako proč bych měl? tyhle kecy fakt zbožňuju.

Tomas

ano, ty kecy rymickaru fakt zboznujeme

Jan

Přesně napsáno.

H.O.

Tak, jde o manazersky rozhodnuti, zejo.. Pokud napriklad koncernove vedeni pozada o statni podporu v dobe covidu pouze pro matku (SW), tak ze k ni znemozni pristup dcerine firme (CSA) tak je to treba jeden priklad takovyho manazerskyho rozhodnuti. Je to samozrejme racionalni rozhodnuti, ale nejde se tvarit, ze na soucasny spatny stav CSA SW nema vliv. Faktem je, ze mimo koncern se SW by CSA melo mnohem vetsi sanci covid krizi prezit.

Honza

proč myslíte? řekněte nám nějaké faktické důvody

H.O.

Tak, v prispevku na ktery reagujete zrovna jeden je. Nebo to, ze bylo CSA znemozneno ziskat statni pomoc Vam neprijde jako fakticky duvod? 😀

Martin

Jak jste proboha prisel na to ze bylo CSA znemozneno ziskat statni pomoc? Muzete k tomu napsat blizsi informace, pripadne pridat zdroj?

H.O.

Tak z povahy financniho instrumentu; slo o existujici Covid plus ktery byl pozdeji rozsiren o letecke spolecnosti. Narok byl na bankovni zaruky pro subjekt, za ktery je povazovan cely koncern. Bylo mozne zadat za jednotlive firmy v koncernu do maximalni vyse cca 2mld, castka by se pak delila mezi spolecnosti. Jak tady Pepa pise zadalo se za Smartwings. CSA pak samozrejme narok nemely, protoze celkovy objem financi urceny pro koncern byl jiz vycerpan.

Pepa

SW v době covidu zadalo o pomoc za skupinu Smartwings. Následně vznikl program na který ale CSA narok neměl (nesplňoval podminky). Pro ČSA se žádalo o dotaci ze sedačkovneho. Neúspěšně.
https://byznys.hn.cz/c1-66891010-bez-statni-pomoci-hrozi-csa-zanik-nove-dokumenty-ukazuji-jak-firma-neuspesne-zadala-vladu-o-zachranu

Petr Novotný

Je otázka, zda ten covidprogram nebyl uvařen na míru SW

Martin

Tak pokud by byl usit jen na miru SW, tak by ho nevyuzily i jine spolecnosti mimo letectvi, nemyslite?

Roman osobně

Konec ČSA v přímém přenosu. Bohužel.

dejf

Tak první z kola ven, uvidíme jestli se železnice na letiště dožijí alespoň ČD.

Mufikoo

Tak ČD je taky zralý na zrušení

Anonymus

Bohužel bych nepsal.

Lol Phirae

Poslední zhasne.

Honza

To je velká škoda..jsem zvědavý jak se dohodli s airbusem na té pohledávce

noerf

Záleží, jestli byla pohledávka uznána podmíněná nebo nepodmíněná. A zda-li byla vůbec akceptována. Protože letadla nebyli dodány a zda-li je ČSA měli kupovalat přímo nebo přes leasingovou společnost.

Honza2

Není možné, že se jim spíš podařilo prodat pořadník na lince Airbusu jinému dopravci?

Tom Matoo

V dnesni dobe urcite ne

axon

ČSA defakto neexistují

Anonymus

Oficiálně pořád jo bude to sloužit jako marketingový prodejce celého Smartu