ČSA se vracejí do Londýna. Nabídnou devět letů na přelomu roku

Letadlo Airbus společnosti ČSA. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLetadlo Airbus společnosti ČSA. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Londýn patří dlouhodobě mezi města, kam se z Prahy létá nejvíce.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Andy

Pardon; proč by někdo letěl hladoletem čsa na Stansted, když může letět hladoletem Ryanairu za třetinu ceny? A nebo snad budou český prodávat letenky za 400 stovky? LOL

St. padre

A na velikonoce by mohli zvést otevřít pár letů do Říma.

David

A v létě třeba do Lurd.

David

a na podzim třeba do Benátek…

Smrtwigs

A pak třeba do prd***

David

Tam nemusi litat v prdeli uz jsou.

PeDazOl

.-) tak jest

Tomasek

vůbec bych se nedivil, kdyby to dopadlo jako s linkou do Yerevanu :)))

Packo

To u Londýna přes Vánoce nehrozí. Dřív ČSA přes svátky přidávalo i spoje do Moskvy..

Packo

Navíc Yerevan nemohl fungovat:
linka byla oznámená zhruba měsíc dopředu,
ČSA se nedohodly na alespoň interline agreementu s ruskou aerolinkou – Rus si nebude kupovat 2 letenky zvlášť, tak raději vezme Turkish, Air Serbia, Egyptair i za ceny kolem 1000 Eur..

Kdyby to udělaly, tak by to letadlo naplnily tak, že by mohly létat později i denně za těch 10k.

Gomon

Škoda, že to není Heathrow, kde by let ČSA navazoval na odpolední lety Delta Airlines do USA – LAX, JFK i ATL a pro ty co by zůstávali na svátky v Londýně je samozřejmě Stansted dost z ruky. Jediné pozitivum je snad v tom, že evidentně mají volné letadlo s posádkami a zavést novou linku jsou schopni v řádu dnů. Čím překvapí příště?🤔

David

No ono řešit codeshare kvůli devíti letům asi nemá moc smysl. A také se může stát, že ty lety z důvodu nenaplněných očekávání zase zruší.

Yetty

Na 9 náhodných výkřiků nikdo codeshare na TATL lety dělat nebude 😉 Navíc, proč se tahat na drahé Heathrow, když totéž clověk získá v CDG/AMS (pokud zůstaneme u Delty).

Stansted dost z ruky? Kam myslíte, že ze Stanstedu míří tak 90% cestujících Ryanairu? Ano, do Londýna.

Gomon

Bohatě by stačilo kdyby jen navazovaly, neb kvůli věrnostním programům a jejich výhodám při odbavení ve stejné alianci byla Delta Airlines z z LHR při letech ČSA nejlepší volba. Ze Stansted se však TATL nelétají, takže všichni kdo letí na svátky do USA s přestupem v Londýně poletí jako obvykle z Prahy s BA. Trochu z ruky znamená že do centra je to ze Stanstedu 40 mil a z Heathrow jen 16.

Yetty

– ČSA určitě nebude pouštět děvet letů do LHR kvůli zanedbatelnému množství non-revenue cestujících – Těch pár awardů do USA stále mohou letět přes CDG/AMS – nemají jediný důvod letět přes LHR s celkem vysokými poplatky. – pravděpodobně vůbec netušíte, jaká je dostupnost award tiketů přes oceán na Deltě (řeknu vám to – je limitně nulová už deset měsíců před letem když se otevírají rezervace. Měsíc a půl před letem bude zcela nulová, tudíž počet cestujících, kteří by letěli na award s deltou pomocí na konci listopadu oznámených letech ČSA, bude též nulový). – Už vůbec nechápu, kterak se člověk… Číst vice »

Gomon

Výhody věrnostních programů, milé Yetty, nejsou jen bonusové letenky, o kterých v mých momentech není ani slovo😏 A do USA se v zimě z Prahy bez jednoho přestupu nedostanou….LON je zvláště když cestujou na západní pobřeží stále nejlepší možností. Jen to musí být Heathrow nebo Gatwick.

Yetty

Stále nechápu tu posedlost Londýnem, když pro SkyTeam tu je asi tak 100x lepší spojení přes CDG či AMS.

Zkuste to osvětlit, pak se třeba posuneme dál.

Londýn v kontextu SkyTeamu nic “nového” nepřináší. Takže zkuste prozradit, v čem je nejlepší?

Gomon

Cena letenky, milé Yetty, která je daná slabou GBP a druhý důvod je čas odletu z PRG neb když si zadají u Delta Airlines odlet rovnou z PRG v zimní sezóně nabídne vám přestup jen v AMS or CDG. ale musejí letět už v šest ráno. Ono se to nezdá, ale onen hodinový časový rozdíl mezi PRG a LHR jim umožní letět těmi linkami co odlétají po 15 hodině do USA a na ně stačí odlétat z Prahy po 10 hod a mají dost času na transfer.

Yetty

Proč by museli z Prahy letět v šest ráno? Pokud se budeme bavit o např JFK, jsou normální kombinace s odlety přes CDG či AMS z Prahy v 11 dopo, ve 2 odpoledne, v osm ráno… dle libosti.

Letenka z Londýna do JFK s Deltou vychází v průměru o 1-3 tisíce dráž, než z Prahy.

Takže proč by proboha někdo jezdil na Deltu do Londýna?

Gomon

Já za to nemohu, milé Yetty, že zrějmě nepamatujou dobu, kdy ČSA létalo na LHR a byly nejlepší volbou cenovou i časovou pro následující lety s Delta Airlines do USA. Ono zorganizovat 9 vánočních letů na STN je nouzovka. Kdyby to bylo LHR, tak bych nejenom já v tom viděl, že v ČSA pracují na obnově základní sítě a otvírají si možnost k obnovení spolupráce s Deltou Airlines a ta byla historicky vždy prospěšná oběma leteckým společnostem na rozdíl od vztahů ČSA s AF a KLM.

Yetty

Jenže ČSA na žádné síti nepracují.Takže je přirozené, že nic takového ani vidět nemůžete. Jedná se jen o pár ad-hoc letů na svátky – aneb, jak si v mimosezóně vylepšit cashflow.

Takže jsme se od award letenek a jakousi mystickou výhodnost Londýna (ani nevím pro koho) po dni dostali jen k nostalgickému pláči po dobách, které jsou nenávratně pryč. Slušný výsledek diskuse. Asi nějaká specifická obsese 🙂

Mimochodem, pro ČSA byla spolupráce s AF a KL podstatně důležitější, než s Deltou (natož v Londýně).

Těší mě.

MartinS.

Cesta ze Stanstedu na Liverpool Street Station Stansted Expressem a cesta z Heathrow tamtéž Elizabeth Line trvají obě kolem 3/4 hodiny. A z Gatwicku na Victoria Station nebo London Bridge station je +/- taky stejně časově náročná. Jasně, z Heathrow se dá ušetřit, protože Elizabeth Line i pomalejší Piccadilly line jsou součástí TfL v 6 zóně, ale při londýnských cenách čehokoliv to není zrovna podstatná úspora.

Gomon

Pokud létají v byznys a ČSA nabízí i tuto třídu, nejezdí pak na hotel v centru sockou🤫. A díky vzdálenosti je to pak o více než hodinu delší cesta.

kopr

LOT ma mnozstvi 787, letaji dalky, … a CSA tohle

Hasler

Poláků je spousta v zahraničí a i oproti nám je jich dost. Navíc mají i spoustu zahraničního kapitálu, který jim lety dokáže zaplnit. 8x 787 by se tu nezaplnilo. I tak krom Emirates a Koreanu se tu dálkovka zaplní jen na charterech a to nemusí znamenat práci pro letadlo na celý rok… Být někde ve vedení aerolinií které létají z Prahy bych z vlastní dálky měl taky strach. Co by mi dávalo smysl by byly dalkovky s A321XLR to má šanci se z Prahy naplnit a fungovat celoročně například do NY… Ale to jsou jen moje úvahy, neberte to jako… Číst vice »

Rvdh

To s těma Polákama je už takový evergreen.. spíš měli jasnou vizi, co a jak, vsadili na region, vhodná letadla. No a začalo se to nabalovat jako sněhová koule.

Navíc, jak to, že ten LOT se tak stále rozvíjí, když miliony Poláků létají s LCC? Děkuji za analýzu předem.

Hasler

Rozvoj LOT nemá nic společného s miliony poláků letajících s LCC. Stejnou situaci máte ve Francii/Německu, kde také miliony lidé létají s LCC a národní dopravci se také dost rozvíjí. Pokud je dobře nastavený systém, oboje si najde své zákazníky (navíc s LCC uplně nepoletítte někam daleko, pokud nejste masochista.. Třeba tuhle byla zajímavá nabídka s WIZZ na Maledivy za 9,5k ale ne, díky. 😀 )

Otakar Fink

321XLR…to jako vážně?!

Hasler

Nevím co by naní mělo na 6-8h letu být špatného. 3*3*3 vs 3*3 tam pro mě není rozdíl…

Samo

LOT rozhodne nežije len z Poliakov, ale z celej siete ktorú prevádzkuje vrátane napr. Pobaltia, juhu Škandinávie a podobne. ČSA mohli mať podobnú sieť.

Hasler

Ano mohli, ale nemají. Proto nynější nářky o tom, kde je LOT a ČSA nemají moc smyslu. Porovnává se neporovnatelné a sny o tom, že se teď ČSA rozlítají s velkými dálkovými letadly, když je většina trhu už obsazena, je imho úplně zcestná). ČSA asi nikdy nebude mít dost paněnz na to, aby si mohla dovolit dotovat nějakou dálkovou linku během začátku provozu, než se rozlétá. Na to mají kapacity jiní (Emirates, Korean) a linku chvíli ve ztrátě, než si na trh zvykně vydrží. ČSA na to nemá cashflow.

Rvdh

Uff, tak vidím, že ještě existují lidé, kteří chápou a umí popsat jádro problému. A to je ta zmiňovaná síť, ČSA ji už nemají, takže žádný rozvoj je už nečeká, bohužel, ale realita. Navíc jsou už víceméně jen pro Pražáky a okolí (neberme teď v potaz incoming, i když ani ten s dvěma? třemi? linkami téměř není). Z mých dosavadních 53 letů v r 2023 byl jen jeden z PRG a to do Vídně, když jsem byl v Praze služebně. Tím chci říct, že ze Sev. Moravy mi smysl jezdit na PRG nedává, takže další minus pax… P2P segment je… Číst vice »

Hasler

Ale tak ono by se síť i dala nějak poskládat. Pokud bych vzal spolupráci ve skupině tak si najít nějaké plonkové časy (kdy se stálému síťovému dopravci letadlo nevyplatí) by pro svážení z hubů/do hubů fungovat mohlo, ale nikdy to nebude tak výdělečně činné aby z toho byly nějaký super zisky. Může to žít, ale vydělá si to horkotěžko na sebe, notabene aby to živilo nějakou dálkovku.

Přiznávám budoucnost ČSA vidím spíš ve stálém kómatu, než v možnosti se probudit.

Vojtech

53 letu… chtělo by to zavést emisní poplatky….

Yetty

Pozor na to 🙂 Ono se řekne – A321, to zní jako malé letadlo, to se naplní líp, než nějaký longhaul.

Ale nenechme se zmást – počet cestujících v typické konfiguraci A321XLR je v podstatě stejný, jako 767-300ER, což je asi nejčastější typ, kterým sem US společnosti létaly – a nenaplnil se.

Hasler

Vytížení Delty za minulou sezónu právě s 767-300ER ukázalo na to, že se latedlo velikosti A321 může zaplnit (LF 97% – https://zdopravy.cz/video-prime-spojeni-ceska-s-usa-je-zpatky-do-prahy-se-vratila-delta-158765/) a oproti B767 by měla nestkutečně nižší náklady na provoz. Kdyby se daly dohromady tři silné destinace (JFK,ORD/YYZ/YUL,DEL – Možná zajímavá destinace ale s tím potenciálem si nejsem jistý). Tak by to nemuselo na sezónu vycházet špatně a mimo sezónu by po A321XLR asi jinde sháňka byla. Jak říkám, je to spíš úvaha a nemám to podložené žádnými daty (kromě vytížení delty 😀 ) Ale za mne by to možnost dálkovek relativně byla (asi jeidných, které si z… Číst vice »

Hasler

A samozřejmě se bavím o dvou rotacích týdně na jednu destinaci a den navíc na údržbu.

Monorail do Bohnic

Nesmysl. Podívejte se třeba na Portugalsko a TAP Air Portugal… Rozlohou i počtem obyvatel srovnatelné s ČR.

Yetty

TAP a portugalsko – to je celkem solidní bývalá koloniální velmoc, kde vazby na jižní a střední ameriku jsou velmi silné a generují hromadu lidí, na kterých jde stavět.

My neměli ani kolonie, ani masovou emigraci dál, než do Německa – takže si tady holt šudlikáme P2P na Stansted.

Jirka

Spíš mě přijde relevantní srovnání např. s Air Baltic.

David

Vyvolava to otazku, ze tahle ztracena firma nevi co s letadly a hleda kde co… snaha se ceni, ale oni to nakonec treba zrusi.

David

Tahle firma se hlavně nedokáže zorientovat na současném trhu. A uznávám – ujel jim vlak a trh je prakticky rozebraný. Nemají ani letadla, ani smysluplné linky. A 4x A220 jim problém rozhodně nevyřeší.

David

220, pokud vubec budou jdou hned na pronajem. Nemaji kam letat a budou nova letadla, snad to dobre skonci.

Jan

Nemusí pršet, jen když kape…

Dominic

Nejenom ČSA přidávají extra lety na přelomu roku, Ryanair bude mít po dobu asi 3 týdnů v pražské bázi 5. letadlo. Podle rezervačního systému to bude znova 737-700 SP-RUM.

PeDazOl

9, slovy děvet letů? A není to málo Antone Pavloviči?

Yetty

Sice taková ad-hoc záležitost, ale tak proč ne – o vánocích se cestuje hodně (ne nadarmo to bývá nejdražší období), tak proč si na tom trošku nepřivydělat.

Samo

Nazývať let na Stansted návratom „do Londýna“ chce veľkú dávku kreativity 🙂

David

Lidi jsou zde ruzni, bohuzel hodne dutych hlav. Nic si z toho nedelejte Vojto.

Gajda

Vlakem za 49 minut na Liverpool Street, to pokud se na to podíváme tvojí optikou, tak to letadlo vlastně ani neletí z Prahy.

David

ČSA asi chce vydělat na vyšší poptávce přes svátky, ale ta cena má opodstatnění na Heathrow a ne na Stansted. V ceně letenky předpokládám žádné další služby, jako u konkurence.

Zajímavá strategie random linky.

Yetty

Ceny ČSA a Ryanairu jsou u termínů kolem nového roku víceméně vyrovnané.

U Ryanairu teda ta jednosměrka na STN za 2000 opodstatněná je? Nebo také ne? A pokud u Ryanairu ano, tak u ČSA opodstatněná není proč?

Vojtaur

dostanete vodu do kelimku 🙂

jaroslav.dohnalik

Za chvíli bude článek o každém letu, co ČSA vypraví….

Blzx

Tak těch 10 článků za rok se ztratí

Tomasek

a následně, že ho zrušil 🙂

David

Kdyby se spíš příští rok vrátili na trasu PRG-LHR. Zvýšili by tak konkurenci a BA by snad konečně snížili ceny…

Yetty

Kam by British Airways ty ceny měly snižovat? těch 2,5 tisíce (a to i na 2-3 denní tripy) vám přijde nějak moc?

To jsou luxusní ceny, co bychom za to dali my, co lítáme Mnichov.

kopr

Posledne, kdyz jsem chtel letet PRG-LHR, tak to bylo pres 10 tisic za zpatecni,

Yetty

Bohužel, pokud nepřidáte informaci o tom, jak dlouho dopředu a na kolik dnů to byla cesta, je údaj 10 tisíc nic neříkající.

10 tisíc za letenku na LHR a zpět může být skvělá cena, a stejně tak může být nepřiměřeně drahá.

Gajda

Za 10 tisíc jde koupit business třída, pokud bys tam chtěl třeba trošku víc nakupovat. Za půlku jde letět na CITY a normální ekonomy s velkým kufrem se často vleze do 4000. Pokud to bylo za 10 zrovna v dobu co jsi musel, asi by tomu nepomohla ani konkurence, aby to stálo míň. Jsou občas lety, kdy má za tudle cenu letenku i Ryanair jednosměrně.

Oidi

Může mi někdo říct, kdo by tim proboha za tu cenu létal? Na Stansted? Kam léta každý ten Ryanair, za zlomek ceny a s lepší kvalitou ?

švarc

Za zlomek ceny nevím, když se koukám na ceny v tom období, tak jsou i v některé dny dražší než ČSA. V čem má Ryan lepší kvalitu, to by mě tedy zajímalo?

Oidi

Ve všem co se týče servisu- Daleko příjemnější personál, vždy dostupná a daleko širší a kvalitnější nabídka občerstvení, tzn nestane se vám, že vám vyhořely arogantní stevard vyjmenuje 3/4 nabídky se slovy „už není, co se divíte“. Kromě toho daleko jednodušší správa rezervaci přes aplikaci a podobně.

švarc

Já tedy využil ČSA jednou v životě na letu do Říma a co se týče pohodlí byl jsem spokojenější než u Ryanairu.

Yetty

Jaké je měřítko příjemnosti personálu?

Chňapík

U Ryanu je hlavně vyšší jistota, že na ten Stansted opravdu doletím, respektive že se ten let nezruší.

PeDazOl

Jakou zásadně jinou kvalitu očekáváte od letu který trvá od 1 do 2 hodin prosím? .-))). Koupíte si lístek vlakem do dvou hodin na trase Olomouc Praha za dvojnásobek? .))) A propos když nakupujete měsíc předem na exponované termíny, proč by vám ho měl dopravce prodávat levně? .)))

Švarc

Nemusel jsem platit 200 Kč navic za výběr sedadla a v ceně bylo větší palubní zavazadlo, což v podstatě pokrylo rozdíl letenek, navíc Airbus byl pohodlnější než 737 od Ryanu, takže asi tak.

PeDazOl

Tak s tím Českým Srandovním Aeroklubem létejte dál. 🙂 Byznysové výsledky jasně říkají kdo tento byznys umí lépe. .-)

Swariner

A co jako? Taky jsem s ČSA párkrát letěl a bylo to celkem fajn. Proč by nemělo být? Nechápu tuhle reakci, vždyť sám p. švarc píše, že s nima letěl jen jednou a 2 fochy výše sám zpochybňuje rozdíly.

PeDazOl

No a já mluvím o tom, že RYAN umí letecký byznys viditelně líp. .-)

Gajda

V období od pár dnů před Vánoci po pár dní po Novém roce každej, kdo bude potřebovat (chtít) letět, protože jinde bude buď plno a nebo cena už bude vyšší. V todle období poletí to letadlo zaplněný nad 90% jak nic.

Yetty

No, zejména u těch termínů kolem přelomu roku jsou veny ČSA a Ryanairu víceméné stejné.

Rozdíl ve prospěch Ryanairu je tam “jen” u těch prvních letů.

Takže to o tom zlomku ceny to tak úplně nebude.