egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

ČSA vydělají na tom, že nelétají. Prodají emisní povolenky, které získaly od státu zdarma

Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Airbus A319 OK-REQ Českých aerolinií. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Kvůli omezenému provozu dopravce nevyužije všechny povolenky, chce je prodat.

České aerolinie (ČSA), které jsou od března v úpadku, mohou získat finanční injekci v hodnotě necelých dvou stovek milionů korun na posílení své nepříznivé finanční situace.

Městský soud v Praze včera povolil ČSA prodat emisní povolenky, které mají ČSA na letošní rok bezplatně přidělené od ministerstva životního prostředí. Vyhověl tak žádosti dopravce. Vyplývá to z rozhodnutí soudu. „Získání peněžních prostředků z prodeje zbytných emisních povolenek přitom může přispět k zachování provozu závodu dlužníka,“ uvedl soud.

ČSA v žádosti soudu vysvětlily, že zachování provozu dlužníka alespoň v minimální míře je podmínkou pro to, aby jim nebyly odejmuty již přidělené emisní povolenky a aby současně došlo k jejich bezplatným alokacím i na další roky. Letecké společnosti v Evropské unii mají nárok na bezplatnou alokaci části povolenek do roku 2023. ČSA připadá na každý rok kolem 220–240 tisíc povolenek. Objem byl stanoven dříve podle předchozího počtu letů. ČSA tak nyní alespoň částečně vydělávají na své miniaturizaci a očekávají, že budou mít k prodeji zhruba 182 tisíc emisních povolenek.

Výnos má zaplatit i pohledávky zaměstnancům

Podle ČSA je aktuálně hodnota povolenek zhruba 40 eur a kus. „V současné době je na vyšší úrovni s ohledem na blížící se konec lhůty pro splnění zákonné povinnosti vyřadit spotřebované množství povolenek za rok 2020 .V této době totiž ostatní účastníci trhu, kteří nemají pro vyřazení spotřebovaných povolenek jejich dostatek, mají o nákup emisních povolenek vyšší zájem,“ uvádí ČSA. Chtějí proto využít vyšší ceny nyní. Při ceně kolem 40 eur za povolenku by to znamenalo výnos kolem 189 milionů korun, do konce dubna chtějí vyřadit 40 tisíc povolenek, což by znamenalo výnos kolem 41 milionů korun. Přesnější odhady o výnosu v žádosti dlužníka jsou soudem anonymizovány. Aktuálně ceny povolenek stouply k 47 eurům, což by znamenalo ještě vyšší příjmy.

Právní zástupce ČSA v návrhu uvedl, že ze získaných peněz plánují hradit pohledávky za majetkovou podstatou, například i za „pracovněprávní pohledávky svých zaměstnanců včetně nákladů na odstupné a jiné platby související s nedávnou organizační změnou a snižování počtu zaměstnanců“.

ČSA jsou v úpadku od března. Podle insolvenčního návrhu je přibližně 266 věřitelů především z řad dodavatelů a zhruba 230 tisíc přihlášek z řad cestujících z titulu v minulosti nerealizovaných letů. Dodavatelům dluží ČSA zhruba 800 milionů korun, cestujícím pak miliardu korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Neví náhodou někdo, co se dneska děje na ŘLP, že skáčou SLOTy jako při stávkách ve Francii?? Děkuji

Tomas

The earlier Radar failure is now in a recovery phase, only the High Top sector is now regulated at a reduced rate.
Low delays.

Adam H

Podobným způsobem sanuje ztráty Tesla. Za vyrobená „bezemisní“ auta dostává kredity, které prodává dál. Loni tak vydělala 1.4 miliardy dolarů.

Zdenda

Teslu bych uplne s CSA nesrovnaval. Ani co se tyka operaci s emisnimi povolenkami. Ze dve organizace maji vratneho a na zachodcich mydlo s vuni borovice, je podruzne.
Kdyby CSA byla inovativni firma, ktere by se podarilo masove aplikovat zcela jinou technologii ve sfere, kde se uz vic jak sto let pouziva neco jineho, pak se muze me bavit.

Honza

Trošku je to v tom článku zmatené.
1) včerejší uzavírací cena „dubnové“ povolenky byla už 47 EUR/EUA
2) alokaci na letošní rok nelze použít pro odevzdání za spotřebu roku 2020 a navíc pochybuji, že ji mají už připsanou (i když měla být na účtech do konce února)..takže mohou prodat maximálně přebytky z minulých let

Honza

Rozumím, ale ověřit aktuální cenu je otázka 20s, zvlášť když ten rozdíl je poměrně velký

https://www.theice.com/products/197/EUA-Futures/data?marketId=6591538&span=1

Pavel

Vždyť to tam píše, že prodají zatím 40tis povolenek. Ostatní mají jen povolené prodat.

Jan

tech 40k ks neprodaji,ale odevzdaji (tedy podle te zpravy uz 19.4. odevzdali) aby splnili svoji povinnost za rok 2020, proto provedli swap povolenek ze 4.obchodovaciho obdobi(ktere tedy uz dostali) za povolenky z 3.obdobi (ktere uz nemeli…v minulosti prodali)

RHood

Jak je stanovován přidělovaný objem povolenek v budoucnosti. Teď dostanou nějaký objem za 0 a oni z toho prodají 95%. Příští rok, jestli to bude pořád aktuální, tak dostanou ten objem stejný, nebo objem, který bude již ponížen o to, co ČSA prodalo ?

Jan

pridel je podle referencniho obdobi v minulosti, tedy az do roku 2023 maji schvaleny bezplatny pridel, pokud splni urcite minimalni podminky..takze i po odevzdani „odletanych emisi“ za prislusny rok jim zbyde slusne mnozstvi povolenek, klidne i 200k ks/rok

Kamui

Pokud je smyslem povolenek snížit celkové emise, tak by měly být bez výjimky nepřenosné.

Greta

To je naprostý nesmysl. Jedná se tržní mitigacní nástroj, musí být obchodovatelné.

Raddie

Smysl je ten, že to je naprostá zhůvěřilost jako celý Green Deal 🤡

jkjk

Pak jste ovšem smysl povolenek nepochopil. Cílem je snížení emisí při co nejmenších nákladech. Bohužel celý ten systém nabourávají právě ty příděly zdarma.

Jan Pytela

Vtip roku v téhle oblasti je, že se ty povolenky budou znečišťovatelům dotovat ze státního rozpočtu https://oenergetice.cz/emise-co2/stat-bude-firmam-ohrozenym-z-uniku-uhliku-kompenzovat-cast-nakladu-spojenych-s-emisemi

Jiří Kocurek

Jistě, pane premiére!

Jiří Kocurek

Pro neznalé: To je odkaz na humoristický seriál stejného jména, ve kterém jsou podobné kotrmelce naprostou samozřejmostí.

J.K.

To je slušně úchylný… Takže reálně třeba zákazník teplárny nebo elektrárny bude hradit část sanace ČSA…

Miroslav Zikmund

Nikoli nezákonné …

Greta

Nikoliv, na principu znečišťovatel platí je zcela v pořádku.

J.K.

Takže není problém hodit petflašku do ohně, ale je problém za to nedat odpustek krachlým aerolinkám? Mě to moc normální nepřijde…

Y.K.

PET flaška v ohni opravu není problém CO2.

Proč do toho pořád pletete krachlé aerolinky? To je zcela podružné. Povolenky jsou něco jako měna, ale nekupuje se surovina ale povolení tvořit tuny emisí. Stát jich definovaný balík (zhruba polovinu) rozdá, druhou polovinu draží. Kdo dokáže znečišťovat méně může prodat (teď ČSA), komu nestačí musí koupit. Je to balík emisí převedený na „peníze“.

https://www.mzp.cz/cz/letectvi

Ted

Na tom neni nic úchylného ani neobvyklého. Tesla si pravidelně vylepšuje rozpočet prodejem emisních povolenek, protože je sama nepotřebuje.

Y.K.

Ne, zákazník teplárny může dostávat teplo nebo elektřinu nad limit „povolených“ emisí (pokud někde seženou povolenky). ČSA do toho teď spadly náhodou, ale jinak je to finanční motivace pro průmysl snižovat emise.

Palecek.M

tonoucí….

Petr

Myslím, že každý by se na jejich místě choval stejně. Když je cestování stále plné restrikcí, ČR je malá země na nějakou vnitrostátní dopravu, tak si určitě také budete hledat jakýkoliv zdroj příjmů, který najdete.

tom

Tak to jsou fakt peníze z nebe