ČSA mají zachránit čeští majitelé Smartwings, plánují pronájem A220
A220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: Airbus
Restrukturalizační plán počítá se zachováním provozu, nezajištění věřitelé dostanou zlomek svých pohledávek.
To není krach, ale restrukturalizace s 95% ztrátou pohledávek. Super, Alitalia reloaded.
Ještě kdyby se tak SW zbavily Číňanů.
Zbavit se někoho kdo nechce nic dělat ani odejít (prodat podíl) je dost těžké.
To máte pravdu. Ti Číňani jsou investoři za všechny drobné. Ale naděje umírá poslední, třeba se jednou povede se jich zbavit.
To je „veselý“ Zemanovsko Tvrdíkovský příběh, původní „aktivní“ firma CEFC zbankrotovala, poradce prezidenta a šéf firmy Jie Ťien-ming zmizel v Číně (po zatčení), podíl převzal vládou čínskou vlastněný státní „investor“ CITIC Group, kapitálový vlk, státní firma, podle toho jejich neaktivita vypadá. Oni se živí přeprodeji, ne aktivním řešením problémů správních rad. Pěkně si naběhli akcionáři SW. Asi jim Tvrdík nasliboval otevření dveří do Číny a jako všechny čínské aktivity v ČR, původní investor už není a podíl má někdo jiný v Číně, nic z toho nebylo a zůstaly jen problémy.
Kéž by se to všechno povedlo. Už příští rok 6.10. bude stoleté výročí, jedna z těch A220 by mohla být v retro nátěru, aby se výročí dalo důstojně oslavit.
to to leti .. prijde mi, ze tech 95 let oslavili loni ….
Klidně bych ten retronátěr nechal i pro další letadla ČSA, pokud někdy nějaká budou. Hlavně ne ta nanicovatá, nic neříkající trsátka.
Jen můj názor – ČSA nebudou schpny sehnat pronájem A220 a už vubec ho nebudou provozovat. v nejlepším případě ,když se najde nějaký blázen, tak kompletní ACMI,..Ale nenajde..
Proč by nenašel? EWG má na ACMI Air Baltic
Uvidime za rok…
ČSA je hodně „poraněné zvíře“, které potřebuje pro úspěšnou regeneraci čas, klid a hodně dobrou ochranu. Vlků, kteří trhají jejích původní destinační portfólio není málo, ale dost. To, co je napsáno v článku je jedna věc. Prozatím nezaznělo, na jakém portfóliu klientů chtějí „zachránci“ postavit regeneraci. Domací trh ? Podívejte se na to, co se děje v české ekonomice, jaké jsou výhledy základních makroekonomických ukazatelů. Aspoň jeden, inflace a s tím spojený růst cen, úrokových sazeb a tím pádem komplexně životních nákladů. Již se nemluví o inflaci, ale stagflaci na úrovni téměř 9% procent. Kolika potenciálních klientů z českého trhu… Číst vice »
pokud se majitel úspěšné aerolinky rozhodne, že jí bude říkat Blablabla, tak bude úspěšná značka Blablabla. Jestliže umí pan Šimáně prosperovat pod značkou SW, tak to úplně stejně bude umět pod značkou ČSA. Je to jen na něm a pokud se třeba chce zbavit Číňanů (nevím to, spekuluji), kteří údajně nekomunikují a na chodu firmy se nepodílejí, tak bych na jeho místě překliknul své fungování na jinou značku, třeba zrovna ČSA.
Takže ČSA bude chartrový dopravce s pár pravidelnými destinacemi v letní sezóně (nemyšleno sezonnost podle IATA ) a zimním utlumením v podobě převažujícího ACMI programu ? Nápad na název letecké společnosti Blablabla pro majitele SW se mi docela líbí.
A ještě jedna věc, pokud dobře vím, tak SW má nějaké závazky z titulu půjček/úvěrů. Myslíte si, že věřitelé z těchto půjček budou nadšeni z převádění smysluplného business na ČSA ? A nepište mi tady, že je to jeden koncern, tak to je jedno.
Převést se přece dají i závazky. Mě to přijde jako dobrý plán, jak se zbavit nechtěného kapitálu v nyní tedy asi zpřízněné firmě, když už Smartwings nebudou matkou ČSA a současně mi v poměrech českých insolvencí přijde i těch necelých 5 % zpět pro všechny jako dobré řešení z pohledu věřitele.
o stagflaci se tedy rozhodne nemluvi. o prumerne inflaci 9% take ne.
pokud dobehne inflacni skok z letosni zimy (pokud vam behem par mesicu narostou naklady o 10%, tak ve statistikach bude svitit 10% dalsich 10 mesicu – kouzlo mezirocniho srovnani) a od podzimu se to zase vrati k 3% -4%, bude vse ok. a zatim k tomu nakroceno je.
Podívejte se na odhad průměrné hodnoty inflace pro rok 2022, je to 8,5%. Jednoznačně dražší penize na trhu (finanční ústavy). Zavolejte si do banky, za kolik vám aktuálně pujčí, třeba hypotéku, kterou si neberete v objemu do 100.000 CZK ale obyčejně přes milion a ne na období do 1 roku. Podívejte se na ceny základních energii (elektřina, plyn). A centrální banka pořád tlačí na pilu, slíbila, že už nebude, ale to je jenom a jenom slib. Do konce roku, žádné 3%-4%. Zapomeňte.
mimochodem, ad “klienti”… no, taky trosku dotaz “vedle”.
cestovky hlasi poptavku o polovinu vyssi, nez pred covidem. prodej samotnych letenek taky vyrazne roste (a narazi na nedostatek kapacit na strane dopravcu – zatim nestihaji reagovat a zvysovat kapacitu … cekaji na to, jak se bude vyvjet covid a restrikce) .
uz covid ukazal, ze lide penize maji. a soucasny vyvoj ukazuje, ze lide chteji a budou utracet.
jste příliš optimistický, to samé tvrdíte už asi rok a ještě se to nestalo, letadla létají s pár lidma na palubě a na letišti chcípl pes
uz rok? no, to asi tezko, kdyz sem chodim asi 3 mesice 😀
Bohužel tu parazitujete dle Vašich příspěvků delší dobu.
S par lidma? A to berete odkud? Od zacatku roku do dnesniho dne mam za sebou 18 letu a LF byl az na jeden pripad 90-100%.
mad majk ma pravdu – mam letu od brezna 2020 jeste vic, a letadla jsou (az na par vyjimek, ale ty se dely i pred cpvidem) plna.
Můžete sdělit destinace,, den a čas odletu, den a čas příletu, operujícího dopravce. Rovněž může uvést Mad_Majk.
Samozrejme: 3.7.2020 – LH1401 – PRG-FRA 3.7.2020 – LH332 – FRA-VCE 6.7.2020 – EN8203 – VCE-MUC 6.7.2020 – LH1692 – MUC-PRG 29.1.2020 – LO1528 – PRG – OSR 13.7.2021 – LH1403 – PRG – FRA 13.7.2021 – A3431 – FRA – HER 20.7.2021 – OA307 – HER – ATH 20.7.2021 – LH1751 – ATH – MUC 20.7.2021 – LH1694 – MUC – PRG 31.7.2021 – LH1403 – PRG – FRA 31.7.2021 – LH1152 – FRA – PMI 31.7.2021 – LH2659 – PMI – MUC 31.7.2021 – LH117 – MUC – FRA 31.7.2021 – LH1402 – FRA – PRG 11.8.2021 –… Číst vice »
Vy jste pilot, nebo jen rád cestujete? Tolik jsem toho nenalétal možná za celý život:-)
Inu .. jsem Air Traveller 🙂
sice nevím, k čemu ti to bude.. ale časy si dozajista najdeš sám.
Protože třeba vidím, že je to téměř všechno pokráčko přes velké hubs, první ranní odletová vlna z PRG, atd. Myslíte si, že třeba první ranní let LH do FRA bývá obyčejně prázdny ? Ten bývá obyčejně pokaždé a vždy byl plný.
heh, ty jsi zabavny 😀
z tech 40 letu je “prvni ranni odletova vlna” 4x.
mas tam jeste neco? 😀
ano, může tam mít třeba to že podle vašeho flight radaru jste letěl převážně společnostemi jako Lufthansa, Austrian, KLM … do větších hubů kde jsou linky nesrovnatelně vytíženější než do jiných destinací a nemůžete tak na základě toho usoudit že jsou letadla plná
Předřečník, na kterého jsme s mad majkem v úvodu reagovali (a ze kterého vznikl tento thread) ale nespecifikoval o jakých letech mluví.
zobecnil to na „všechny lety“ a ještě na to, že „létají prázdná. a to zcela prokazatelně není pravda.
Jak je vidět, vy k svému leteckému životu potřebujete tak asi max. čtyři destinace z PRG do kterých ani ČSA nelétá (což je smutné): FRA, MUC, ZHR a AMS. A ty plná letadla určitě potvrzuje IATA ve své zprávě z 25 ledna 2022, cituji: „International passenger demand in 2021 was 75.5% below 2019 levels. Capacity, (measured in available seat kilometers or ASKs) declined 65.3% and load factor fell 24.0 percentage points to 58.0%.“ Panečku jo, SLF na úrovni 58% při snižené nabízené kapacitě. To jsou rozhodně plná letadla, narvaná až po strop.
Když jsi takový expert, na kterého si tu hraješ, tak bys měl dávno vědět, že průměr je dost ošidná věc – Pokud budu mít jednoho hladového a jednoho přežraného, tak v průměru se budou mít všichni najezeně.
A tak to funguje i v tomto případě – zcela nepochybně jsou i poloprázdné
lety. Ale co se tady snažíme už druhý den říct je, že spousta letů je prostě plná.
Můžeš s tím nesouhlasit, můžeš proti tomu protestovat, ale realita je prostě taková.
Co to tady píšete, vy jste uvedl, že linky, které jste využil ,byly plné. A tuto vaši osobní zkušenost jste zobecnil na všechny linky, všechny destinace. SLF je vážený Air Traveller za rok 2021 58%, což je průměrný až podprůměrný výsledek a vůbec nepotvrzuje, to, co jste napsal. Letadla nejsou plná.
Mimochodem, číst vás moc nenaučili že, vy frankfure, mnichovu, curychu a amsterdame.
a nebo vis co?
muzes se podivat rovnou sam
https://my.flightradar24.com/air_traveller
pripadne dotazy rad zodpovim
to, že hodně lítáte z vás nedělá odborníka na leteckou dopravu, z pražského letiště létají i jiné linky než Frankfurt a Amsterdam a ty ani zdaleka tak plné jak píšete nejsou
Gratuluji k převratnému zjištění, že z Prahy se lítá i jinam. To je skoro na nobelovku.
„o polovinu vyšší ……“ proti čemu višší, proti roku 2021 nebo 2020 nebo 2019 ? Prodávate léto ve fázi first minute, kde je poptávka vyšší.
A jeden dovětek. V ČR je 1/5, tedy 20% domácností, které nemají žádny finanční polštář a žijou od výpalty, k výplatě. Tyto domácnosti nejsou schopné absorbovat jakékoliv zdražení a to krátkodobé nebo dlouhodobé. Pokud se podíváme na chudší domácnosti (příjem pod 60% mediánu), tak tento podíl vzroste na 55 %, proti minulému roku. Už před současným zdražováním vycházelo zhruba 40% českých domácností s penězi s nějakými obtížemi.
zkus si to jeste jednou precist. odpoved na otazku (o polovinu vyssi oproti kteremu roku) tam najdes.
srovnavaji se stejna obdobi. cili je uplne jedno, jestli je to first minute neno last minute. je to totiz srovnani poptavky v lednu 2022 oproti lednu 2019.
tech 20% lidi na prahu chudoby nelitalo ani pred covidem ani nyni. stejne tak ti, kteri byli tesne “nad propasti” ani pred covidem nepatrili mezi velke cestovatele.
a mirny narust tech, kteri nyni opravdu budou muset setrit (a vypadnou ze skupiny “potencialnich klientu”) je zcela vykompenzovan tim, ze stredni trida (a vyssi) ma z doby covidu dost nasetreno.
Promiňte, ale jste úplně mimo. Něco jako místní šotouši – absolutně nekritický a zaujatý pohled na problematiku, které nerozumíte a myslíte si, že všichni žijí a fungují tak jako vy.
zkusite byt konkretni? nebo jen tak placate?
Co řekne demagog Bezděk (Der Touristik) a novináři dají do titulků nejde brát jako situaci na trhu. Na druhou stranu vývoj nasvědčuje tomu, že letošek sezónu 2019 dožene. Ale to se teprve uvidí, spousta lidí ještě raději vyčkává.
nevim co rika bezdek – neznam ho a ani nevim, co rikal.
Rusko, možná Ukrajina, Kazachstán a pod. … to jsou dle mého názoru ideální destinace pro ČSA, směrem na západ nabízí konkurence téměř na každé lince stejný (=žádný) servis za výrazně nižší ceny
Přesne tahle orientace na Rusko a jeho bývalé východní satelity přivedly ČSA tam kde je…pouštěli jeden výhodný slot za druhým v Londýně, JFK. Kvalita služeb šla rapidně dolů a ceny nahoru. Rusáci preferovali svůj Aeroflot a jinak nikdo normální do Ruska nelita…
i (ale nejen) diky tem prodanym slotum
na lhr csa prezily krizove obdobi.
A opětovně LHR a JFK. Vy si opravdu myslíte, že operovat JFK (+ EWR) v takovém módu jak ho operovalo ČSA dávalo, nebo dává ekonomickou smysluplnost. Jste absolutně ale absolutně mimo. Viď například ani DELTA není ochotna operovat JFK na celoroční bázi, pouze a pouze jako sezonní linku. DELTA nebyla schopna ani udržet svou linku do PRG z ATL, jednoho z největších přestupních hubs na světě. A vy tady pořad píšete JFK a ČSA. LHR je otázkou, to ano.
Ted je mnoho letadel na zemi, která jdou celkem levně a rychle pronajmout. Jde jen o to mít dobře zanalyzované destinace. I dálkovky by se ted dali přes léto dobře rozlítat New York, Soul plus Vietnam by se od léta bez problemů uživil.Tak uvidíme co s tím majitelé zamýšlejí.
– ano, na zemi jsou vesměs letadla starší, s drahým provozem velou spotřebou apod. uzemněných letadel kategorie A220 moc nenajdeš.
– létat z Prahy jakoukoli dálkovku je nesmysl. včetně new yorku, soulu i vietnamu
pro rozlétání dálkovek je potřeba nejprove vytvořit sít feedovacích linek, které budou schopny to dálkové letadlo naplnit. to nyní čsa nemá. ani smart wings. P2P praha newyork nenaplníš. soul také ne. a vietnam také ne.
tohle je ve vsi ucte blabol mesice. kde se tyto napady berou? bez problemu uzivil? nejste vy tvrdik?
bez site feedovacich linek aspon na jedne strane nema vubec smysl dalkovky poradat. nenaplnis je. new york – nesmysl. korea – nesmysl. vietnam – v podstate nesmysl.
vic nema ani smysl k tomu psat.
Souhlas, ale třeba Samara, Kazan, Novgorod, Jekaterinburg, Moskva to jsou všechno města plná nadržených turistů a kongresových turistů, kteří k nám nesmí již 2 roky cestovat, jen musí ministerstvo konečně umožnit Rusům vydávání víz do ČR. Protože v současné době to už podle mě nedává smysl.
Naopak- ještě více přitvrdit při vydávání víz a zpetne proverity již ty vydana..
a zrovna vietnam by se naplnil, chce to jen do toho jít
Jediný vietnam jsem proto psal „v podstatě nesmysl“…. protože to je z těch nesmyslů asi nejmenší nesmyslů.
Nedovedu odhadnout, zda by vietnamská komunita v čr byla schpna zaplnit nějakou smyslupnou frekvenci. nemá smysl dělat dálkovku na 2x týdně.
Tak zrušili tu objednávku na A220 nebo je příští rok dostanou?
Zase se setkávám v článku s dvěma protichůdnými informacemi, které se navzájem vylučují.
Je to tam naprosto přesně popsáno…
Naprosto presne ne, k presnosti chybi informace o tom, od koho si ty A220 pronajmou. Bude to od Smartwings? S tim ze Smartwings pravzaly objednavku. Nebo od nejake leasingovky?
Je tam napsáno že musí zaplatit za to ze si nevzali letadla o Airbusu to nejspíše znamená že objednávka byla úplně zrušena a bude se to pronajímat od nějaké leasingovky
Objednávka ČSA od Airbusu je prostě zrušená, ale na stole je zajistit A220 jiným způsobem, pronájmem, a jako bonus odpadne brutální pohledávka Airbusu. Počítám, že od koho ještě nevědí (alespoň oficiálně), možná někdo kdo by přebral místo v pořadníku místo ČSA. Smartwings žádné objednávky ani plány na A220 nemají, aby je mohly půjčovat. Ty budou půjčovat své Boeingy.
V návrhu je několik rizik, kvůli kterým zachránit ČSA. 1.Zakvazky vůči IATA, které mohou ČSA pozastavit členství , dokud je neuhradí, byť nejsou do konkurzu přihlášeny.ČSA jsou sice zakládajícími členy z roku 1946, ale to samo osobě nic neznamená, 2. Zástava v USD za motory u Lufthansy Tehcnik je jen 76% a pokud nebude nějak´a mimo soudní dohoda o zbytku, tak si je prostě z jediného vlastněného letadla odmontují a těch 2×50000 USD vrátí imsolvenčnímu správci. 3. Česká spořitelna a Unicredit mohu chtít půjčky též zkonvertovat na nové akcie, zvlášť když si Smartwings svoje pohledávky chce vyměnit za ně v… Číst vice »
Smartwings nepujcuje, Šimáně půjčuje nový úvěr. Potřebuje se zbavit Číňanů. Což se mu možná přes ČSA podaří úplně . Žádný věřitel nedostane akcie.
Jj, úvěr má jít přes nově založenou firmu Šimáně a Vlka , která si ty peníze též někde půjčí a jako zástavu dostane 19 let staré letadlo, u kterého, pokud se s Lufthansou technik nedohodnou na těch zbývajících 24 % dluhu co by musely jinak Němci odepsat, reálně hrozí demontáž motorů.
A to jste vzal kde? Pokud bude schválen plán restrukturalizace tak Lufthansa technik bude souhlasit s odepsáním toho dluhu.
31578 USD které by musely odepsat nejsou pro Lufthansu Technik drobné a není jediný důvod je ponechat jako zástavu za novou půjčku. V nové zástavní smlouvě jsou ohodnocovány výše než na 100.000USD. A těch účetních okrádáček je tam více, the Best of jsou ty s Korean Air🙃🙃🙃
To vypadá dobře, konečně po dlouhé době pozitivní a nadějný článek o ČSA.
paradoxne se muze stat, ze utlumi znacku SW a jeji aktivity zrealizuji pod CSA, aby obesli Cinany.
Což by bylo jen a jen dobře.
O značku nejde ani tak jako o firmu. Značka Smartwings může mít i jiného vlastníka než Smartwings Group a. s. To že se snaží najít cestu jak navýšit kapitál bez účasti neaktivního investora se značným podílem je nasnadě, na obchodní značky to podle mě nebude mít žádný vliv, zatím není důvod na ně sahat.
To zní celkem dobře. Vík a Šimáně budou mít zase aerolinku pro sebe, což jak ukázali, tak umí. Stejně tak po vlastnictví ČSA Koreanem je dokázali postavit na nohy a nebýt covidu, tak vyhlídky byly super.
No a ty A220. To by bylo super. S pronájmem pár kusů (nad rámec vlastních) se počítalo i před covidem.
Uvidíme. Ale pořád lepší malá svíčka než úplná tma.
Tak snad to Smartwings pocita lip nez vyplaty svym zamestnancum, pokud po svych PP na dohodu chteji vratit polovinu vyplaty za rok 2021. 🙂
Smutné, že? Když zjistíte, že jste za celou sezónu letali za 100 Kč/hodinu 🙂 asi by byl člověk lépe zaplacen ve kterémkoliv fastfoodu… Myslím, že kdyby řekli na začátku, jak hodlají mzdu počítat, tak jim nikdo nic nepodepíše.
Chcete říct, že jste podepsali smlouvu, aniž byste věděli jak se počítá mzda?
Vi jak se pocita mzda podle sve pracovni smlouvy.
Ve ktere maji jasne napsano ze dostanou XXX korun za letovou hodinu a YYY korun za hodinu sluzby.
Let jako takovy je zaroven ale sluzba, alespon podle OM-A… to ze si PMU po roce uvedomil ze to asi pocita blbe a odkazuje na smernici o ktere se jejich pracovni smlouva vubec nezminuje, je dost pofiderni zalezitost.
Jakym nastrojem po Vas muze jakykoliv zamestnavatel pozadovat vraceni jiz vyplacene mzdy?
Vydíráním
Vetou durazne na vas apeluji … a informaci mezi radky o tom ze kdo to nezaplati tak dolital, jak je v teto spolecnosti zvykem. Moc Ynteligentni rozhodnuti pred letni sezonou.
Rekla bych, ze apel zrovna neni nastroj ktery Vas donuti cast mzdy vratit. A pokud apeluji, tak samozrejme mate moznost tam pristi sezonu neletat a najit si jinou brigadu
Ten apel je nadsazka na dlouhodobe vyjadrovani vedeni PP. Myslim ze spousta lidi si tu brigadu jinde najde.
Situace je to opravdu tristní. Firma pochybila a musí to posoudit právník. Když už teď zjistili, že dohodáři za méně jak 280 na hodinu létat nebudou, možná se konečně dostanou lukrativní pobytové linky i mezi kmenové zaměstnance, kteří na úkor dohodářů měli 1 otočkový let za 10 dnů. Je mi to líto, ale brigáda za takové velké peníze s válečkou u moře prostě není. Omlouvám se všem, kterých jsem se dotkla.
ja jenom pripomenu, ze to co bylo zmineno nahore pro dohodare plati i pro PP na HPP, nikdo Vam nebrani najit si normalni praci a jit delat jinam. Pokud clovek nezije v plechovce 10 let, tak si uvedomi ze 280kc hrubeho dneska nejsou zadne velke penize. U ve skladech neni problem mit 200kc na hodinu za jednoduchou praci s minimem odpovednosti. Pri naletu 80h a 135h duty = coz je 80% regulerniho HPP uvazku dostal clovek cca 28 450kc hrubeho > 23 614kc cisteho (za 80% HPP se nejedna o zadne extra penize ani po prepoctu puvodniho zneni). To ze… Číst vice »
čeští majitelé Smartwings? To mi něco uniklo?
Jsou dvě skupiny majitelů SW: čeští majitelé (Unimex + Canaria) a čínský investor.
Ano, zjevně docela hodně.
Aktuálně není jisté, kdo Smartwings vlastní. Číňani měli 49,92 %, EH Group (Vik) 25,04 % a Unimex (+UG Jet 2) zbytek. Bylo schváleno navýšení kapitálu (+možnost započtení úvěru od Unimexu), proti čemuž se Číňani brání (nechtějí platit), poslední zrušení předběžka je z prosince 2021. Pokud by došlo k navýšení, podíl Číňanů by poklesl na 33,29 %.
Zní to jako pohádka na dobrou noc, alespoň kdyby A220 byly pravda…