Letecké společnosti Letectví

ČSA dluží cestujícím za zrušené lety téměř miliardu korun, odkryl insolvenční návrh

ATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.com
ATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.com
Podle insolvenčního návrhu by úpadkem došlo k likvidaci značky ČSA.

České aerolinie dluží stovkám tisíc cestujících bezmála miliardu korun za zrušené lety. Dalších 809 milionů pak dluží různým dodavatelům. I proto dopravce žádá soud v rámci insolvenčního řízení povolení pro reorganizaci.

Vyplývá to z insolvenčního návrhu, který ČSA podaly v pátek, ale soud ho nesprávně naskenoval a nebyl veřejně čitelný. Dnes soud chybu opravil.

„Je zde dluh vůči statisícům jednotlivých věřitelů z titulu v minulosti nerealizovaných letů v řádu bezmála jedné miliardy korun českých. Dlužník není schopen plnit tyto závazky z důvodu nedostatku likvidních prostředků,“ uvádí České aerolinie ve svém návrhu. Detailní struktura dluhů není veřejná, jde o anonymizovanou přílohu, kterou soud na žádost ČSA nezveřejnil.

Podle vedení ČSA není likvidace firmy formou úpadku řešením, proto navrhují reorganizaci. Ani při té nemají věřitelé jistotu, že dostanou zpět své peníze. „V případě konkurzu by pravděpodobně došlo jak k trvalému zániku značky ČSA, tak k nižšímu uspokojení věřitelů dlužníka než v případě zachování jeho provozu po dobu reorganizace a souvisejícímu generování tržeb,“ uvádí ČSA v návrhu.

Více variant reorganizace

Firma v návrhu opakovaně upozorňuje, že na rozdíl od jiných evropských zemí nedostal dopravce žádnou státní podporu. „Komunikace se zástupci Vlády České republiky nenaznačuje, že by v brzké době mělo dojít k poskytnutí efektivní veřejné podpory, která by dlužníkovi umožnila uspokojit nároky svých věřitelů a odvrátit úpadkovou situaci,“ uvádí se v dokumentu.

Reorganizační plán není zveřejněn, pouze se v návrhu mluví o jeho částech. „Dlužník má připraveno vícero variant v závislosti na vývoji koronavirové epidemie v Evropě, nicméně již nyní se jeví jako významné zachování linek Praha – Paříž, Praha – Amsterdam, Praha – Moskva a Praha – Kyjev. Dlužník je připraven konkrétní linky flexibilně upravovat v zájmu maximalizace zisku,“ uvádí ČSA. Provoz ČSA dál pokračuje.

V případě mateřských Smartwings soud v pátek prodloužil ochranné moratorium, dopravce jedná o dvoumiliardovém úvěru. „Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele. Navržená reorganizace je poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu Vlády České republiky,“ uvedly ČSA v pátečním prohlášení.

Firma v insolvenčním návrhu uvádí, že za značkou stojí vysoce kvalifikovaný a zkušený management, který je odhodlaný současnou krizi překonat a udržet stoletou tradici českého letectví při životě i po jejím odeznění.

Tržby ČSA loni spadly na 1,695 miliardy korun, v roce 2019 dosáhly přitom úrovně 8,5 miliardy korun. Firma loni prodělala 1,57 miliardy korun. Insolvenční řízení začalo v pátek. Soud musí rozhodnout, zda pošle firmu do úpadku, nebo naopak povolí reorganizaci.

133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beija

Někde se uvádělo, že Smartwings dával za zrušené lety vouchery na ČSA. Tím by se vysvětlilo mnohé. Třeba zbavení se toxických pohledávek..

medvěd
Jochimstahl

Který rozumně uvažující člověk si v poslední dekádě zakoupil u mrtvoly ČSA letenku?

Roman

Já, potřeboval jsem služebně do Paříže a nikdo jiný tam nelétá. Jindy by rozhodovala cena, teď dostupnost.

Filip

Co vnímám jako neuvěřitelné ignorantství je, že vyhlášení bankrotu ČSA a potenciální zanik celého odvětví velké letecké dopravy v ČR nestojí ministrovi Havlíčkovi za jakýkoliv komentář. I když toho teď má na talíř hodně, tak nikdo jej zodpovědnosti za resort dopravy, kam letectví patří, nezbavil. K čemu je nám takový ministr?

beija

Milý Filipe, jestli jste si nevšiml, tak Vám to popíšu – kolem umírají lidé, nemocnice kolabují, zdravotníci jedou na doraz, tudíž vláda má teď důležitější priority než jednu společnost s česko-čínským soukromým vlastníkem. Nebo prohraje volby na tuty.

Dorota

Už je čas odpojit pacienta od přístrojů.

Pepa

Tak tedy sbohem no

Michal O

Díky za smazání příspěvku

Michal O

Prosím o vysvětlení ty, kteří si koupili letenku dlouho dopředu mezi březnem 2020 a únorem 2021 u ČSA, co je k tomu vedlo. Upřímně bych rád věděl tu motivaci za nákupem.

Tomas

Co se zamyslet….přijdeš na důvody sám.

RHood

Tak tomu trošku nerozumím a nechápu. Nemyslím si, že majorita toho dluhu vznikla nákupem letenek ve vámi zmíněném období. Pak by bylo dobré vidět konstrukci toho dluhu z pohledu geografického, v kterých státech se nejvíce nakupovalo. Nevěřím, že majoritu dělal CZ market, ani náhodou. Pořád mluvím o období z před března 2020.

Pavelka

Samej odborník, všichni tomu rozumí ,vsichni do toho vidí a z fleku by mohli jít dělat krizové manažery. Jsme národ Brouků Pytlíků 😂
Za mě ať mám taky chytrý názor ať to jde vše do kopru. Špatná pověst,nasrany zákazníci a dluhy kam se podíváš. Nechutné vydírání s ČSA vůči státu už je jen poslední ubohost.Hawk!

Gwann

malý off topic abyste pochopili, jak se plánují zachraňovat QS

trošku počtů. bankám dluží 1,3 mld Kč. zajištění cca nula. půjčí jim 2 mld s 80-90% egap krytím, tedy zajištěno z 1,6-1,8 mld z našich peněz.

banky přilijí cca 700 mio navíc.

ale místo nezajištěné 1,3 mld budou mít nezajištěných jen 200-400 mio

tedy si zlepší pozici o 900-1100 mio Kč.
a šimáně doistane 700 mio na rozfrcání.

vše Z NAŠEHO

je to překvapivé, ale i u peněz existuje zákon zachování hmoty…

Peety

Z Vaseho? Muzete to vysvetlit?

Gwann

ztrátu EGAP z případně tažené záruky zalepí kdo?

Ministerstvo financí.

To si asi nesáhne do kapsy Bureše a Alenky…ale mojí, Vaší, jeho, nás.

celý slavný EGAP COVID program je zakrytý bail out bank.
A Šimáně se s tím sveze.

Pepa

Z vaší kapsy? Jako že přijde tri chlapy, dva vas vezmou za nohy, otočí hlavou dolů a zatřepou a třetí posbírá co z vás vypadne včetně posmrkaneho kapesníku?

Jiří Kocurek

Nejse moc daleko. Přijdou dva a pošle je finanční úřad. To když nezaplatíte daně.

Gwann

asi neplatite dané, že?
doufám, že se vám dostane vhodné odplaty.

Pepa

A jak víte, že by se případná výplata krytí nepokryla třeba z peněz které na dividendě vyplatilo státu Letiště Praha? Nebo se to zaplatí z peněz které na daních zaplatil vás soused a vaše dan bude použita na sociálně slabé?

alian

Naprosto spávně, Gwann. Přesně tak to je.

Gwann

PS: pro pořádek, za tu záruku zaplatí na poplatku pár desítek milionů, úplně zadarmo to nedostane

Mat

Pokud linky do Amsterdamu, Paříže, Kyjeva a Moskvy generují aspoň malý zisk, je určitě lepší provoz zachovat. Až se situace zlepší, budou se pozvolna a rozvážně přidávat další linky, je naděje, že se dluh postupně umoří. Určitě je nesmysl ČSA položit, to by ty peníze neviděl už nikdo. V letech 2018 a 2019 byli v zisku, není důvod, aby se do něj zase nedostali.

jam

pri poslednim letu, krom nepravidelnych vibraci leveho motoru req(a), nebyl personal arogantni, coz jsem ocenil.propotil jsem sice dres, kdyz jsme neodmrazovali pred odletem, ale kpt. to dal.ale i tak, nevidim duvod, proc by mel stat pomahat, po serii chyb ve strategii firmy v minulosti, pri nulovem chtitci zachranit vlastni firmu, coby vlastnik (cinska lidova republika:)a cz miliardar)?

medvěd

No a jak to dopadne……….dostanou kulový…………… fakt smutný!
!https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/csa-insolvence-nahrada-letenky-klienti.A210226_160135_eko-doprava_ven

poletucha15

Dobre. Kdyz by napriklad po eshopech chtel nekdo vratit penize za uplne vsechny predobjednavky, a zaroven by jim omezil prodeje o vic nez 90% kolik takovejch firem se dozije dalsiho roku? A to eshopy nemaj miliardovy naklady na provoz (udrzbu, leasingy, kvalifikace zamestnancu, palivo aj.), ty firmy vetsinou proste nesedi jen tak na penezich a posilaj je dal (zbozi, sluzby, najmy, leasingy, platy atd.). Pokud dojde k nejaky takovy situaci, kdy firma musi vratit vsem penize podle toho jak si usmysli, je jen hodne malo firem – ktery maj miliardovy rezervy na to aby to byli schopny zaplatit. Je potreba… Číst vice »

medvěd

Někdo zakázal letecký provoz (bez náhrady) . Vyvolal dominový efekt. Letadla stojí na zemi . Firmy krvácí a matky berou dcerám peníze aby přežily. Každý se snaží přežít po svém.

Y.K.

Jenže lidi nechápou, jak funguje (fungoval) tok peněz v aerolince (a jiných provozně nákladných firmách). Tam se točí miliony a miliony co hodinu, co den a jediné jak to funguje je, že do firmy neustál přitékají peníze za letenky dopředu nakoupené a odtékají do provozu. No a s covidem najednou přitékat přestaly, ale odtékají neustále, aerolinku si na hřebík nepověsíte. Rezervy jsou na krátké výpadky, ne na rok živoření. Lidi mají pocit, vraťte mi moje peníze co tam máte, ale oni tam ty peníze nemají, je to kolotoč točící přitékající peníze, ne pytel na peníze. Samozřejmě je jasné, že je… Číst vice »

M. G.

Výjimečně zdravý náhled na věc. Díky za něj.

jam

nic zdraveho mi na tom nepripada. ryan takove problemy nema, pokud vim. ostatni srot, co neni ted potreba, at zrezne, az potreba bude, klidne si koupim ve sleve par kousku a zacnu vozit lidi, kam budou chtit a muze to udelat kazdy, co si napise na prelakovany trup a jake zviratko si nakresli na zadni ploutev je vcelku taky jedno. je mi to lito, ale pisu to jako nekdo, kdo si donedavna myslel, ze jen malo povolani jako pilot nebude mit nikdy nouzi a jako drivejsi velky priznivec nejstarsich aerolinii na svete, tedy nasich narodnich, ceskych. ale dnes je to… Číst vice »

Martin Csabo

Čekám že sem budou lítat většinou komentáře typu, že by už měli přejít do likvidace atd. Ale kdyby před 8 měsíci tu podporu od vlády dostali tak by se nic z toho nemuselo dít

Dorota

To jako myslíte vážně? Dopadli by naprosto stejně, jen by si někteří namastili kapsu.

Martin Csabo

Ano myslím to vážně, ČSA by mělo prachy a lítalo by mnohem více linek než ted´ propustili by jen zlomek zaměstnanců co propustili ale ted´ pokud bude vláda chtít podpořit ČSA (Asi ne) tak zaplatí podstatně vyšší částku než před 8 měsíci

Chronosphere

Jste blázen,kam by asi tak lítali a kdo by s nimi lítal? No a co se týče těch peněz,tak info o nich pod heslem „Prachy v prachu“ u soudruhů z QS,ale v ČSA určitě ne.

Johnczek

Létat linky ještě neznamená na nich vydělávat 🙂 Každopádně názor toho že pokud by se do nich nalily nějaké peníze tak jsou dneska ČSA zachráněné svědčí o totálním nepochopení situace.

Petr

O měsíc prodloužena agónie . Miliardy dluhu ,téměř žádný majetek , Číňan u toho – není o čem . Budeme vzpomínat , maximálně na dřívější časy po tvrdolina

Gwann

základní pravidlo…do černé díry se prachy nelijí.

až leasingovky zlevní letadla (ale ne tak, že odloží splátky, prostě část hodnoty rovnou odepíší), pak se dá mluvit o čemkoliv. pokud nezlevní, na, tady máte letadla zpátky a udavte se jima.

jam

uz by chteli podporu cislo 2 a potom podporu cislo tri. kdyz mas firmu, mas i pravo na sanaci dluhu vzdy od statu?paak by firma mela byt statni, ne tvoje, ne?

Dorota

Vážení uvědomte si, že minimálně do konce tohoto roku bude přeprava substrátu k moři na nule, protože země budou vyžadovat pro vstup do země vakcinaci a tu budou mít pouze občani nad cca 60 + a ti nemohou zachránit cestovní ruch, protože pro mladý budou vakcíny možná příští rok. Tak že asi tak.

Ted

Je vidět, že jste „charakter“ když lidi, kteří si obvykle platí tisíce za přepravu do dané destinace označujete jako substrát. Doufám, že obdobně o Vás smýšlí pro změnu u služeb které si za tisíce platíte vy.

abych nebyl offtopic, naděje pro ČSA moc velká není, ale zázraky se občas dějí nejenom o Vánocích. Možná se jim podaří prodat tolik povolenek, že jim to do konce roku vydrží.

Dorota

V podstatě je to převážení substrátu,. koupáků z bodu A do bodu B. nevycházejte z toho, že pro vás letět letadlem je společenská událost. To bývalo před 60 lety, kdy byla na palubách alpaka a porcelán.

Jiří Kocurek

Kde že to pracujete, aby se k vám mohli zákazníci obrátit zády, když jsou pro vás jen hromada šterku?

jam

jako hromada sterku si pripadam vcelku bezne pri kontaktu s monopoly a vubec velkymi, bohuzel nekdy i malymi, spolecnostmi, takze nemam problem citit ostatni jako monopol citi a ‚opecovava‘ me. v praci se ja chovam jako k zakznikum: uctive a se snahou napomoci, protoze to,ze me generuji plat je pro me svate, ale nic vic.

Ted

O to přeci nejde co je to pro mne. Ale stále u mne platí, že když mi do firmy přijde zákazník, tak si ho ctím a vážím ať už u mne utratí stovku či tisíce. Pro vás jsou evidentně jakýkoliv zákazníci obtížný hmyz, který je nutný oholit s co nejdříve se ho zbavit.

bohyn

Obed v restauraci taky neni zadna spolecenska udalost, ale o mracici se Dorotu tam nestojim. Ty patris k lopate kopat kanaly, ne do sluzeb nebo obchodu.

Peety

Kolik Vam RYR plati?

Dorota

Ukončete už to trápení s ČSA, které k ničemu nevede. Byly zde mnohem starší podniky, které se nechaly padnout bez mrknutí oka.

Martin

To máte bezesporu pravdu, nicméně asi se oba shodneme, že ty zmíněné podniky se do problému dostali převážně svoji vlastní vinou

Dorota

Nemáte pravdu, dostaly se do problému stejnými zásahy jako ČSA nebo chcete říci, že se ČKD, Motorlet, Ringhofferovi závody na Smíchově, SONP Kladno rozpustily svojí vinou?? Nebuďte směšný.

Martin

Nepamatuji se, že by za posledních pár desítek let (v době existence ČKD, Motorletu atd) zde byla nějaká velká celosvětová epidemie stejného/podobného rozsahu jako je Covid-19.
Možná ale je to tím že nejsem v tak pokročilém věku jako jste vy (za což máte můj obdiv, že jste stále tak aktivní)

jam

otazka stoji, je pro cz stat, tak nalehave pomoci letecke spolecnosti (ve svetle toho,ze to bude jedna z mnoha pomoci, ktere budou nasledovat a nasleduji po mnoha pomocich jiz drive uskutecnenych)?zde je odpoved takrka jednoznacna,ne?jaky benefit z toho bde tento nevlastnik mit?meli bychom se ptat: dostaneme extra vakcinu ze zeme jednoho z vlastniku, odveze kazdeho cecha cesky spoluvlastnik se slevou povinne k mori nejake leto?podpora i nepodpora je sledovana volici a povede k jejich rozhodovani. a stat si kapacitu v doprave zda se sezene vcelku operativne i dnes.ja mam jasno.

Tomas

čkd, motorlet a další se rozpustily primárně proto, že byly v porovnání s novou ekonomickou realitou naprosto nekonkurence schopné.

do pádu režimu byly „uměle“ drženy nad vodou řízenou ekonomikou v rámci RVHP, a občasným prodejem něčeho do zahraničí.

ale po liberalizaci ekonomiky byly naprosto mimo.

Petr

Stejně jako sw / ČSA , jen lehce jiný důvod . Stejně to bylo u zbrojařů. Stát rozhodl a padli , a bez fňukají

Dorota

Toto můžete napsat o ČSA, které byly po celou svoji existenci uměle drženy při životě a po liberalizaci ekonomiky byly naprosto mimo.

Martin

Nezlobte se na mne, ale ten kdo tady papouskuje vybajene nesmysly a polopravdy jste hlavne Vy. Chapu, ze Vas existence CSA/Smartwings evidentne stve, ale nemusite si svoji nenavist vylevat timto zpusobem

Tomas

jste mimo. csa byly celkem funkcni, dokazaly byt i v cernCh cislech . nez prisel tvrdik a totalne je rozjebal

nikdo je po jejich existenci umele nedrzel pri zivote.

jam

jestli byt i statem dosazeny manazer nemel odpovednost trestni ani moralni pri tuneleni firmy, mam ja nyni povinnost tresni nebo moralni zalatat diru jeho omylu?ja bych radsi duchod:)

Y.K.

Motorlet neměl produkt, těch pár M601 fabriku nezaplatilo, M602 bez certikace, obecně neprodejné na západ. A rus peníze neměl, byl zvyklý na výměnný obchod.

Ringoffer neměl produkt, nízkopodlažní tramvaj se mu nepovedla, naklápěcí jednotka taky ne a metro kontrakt získal už v insolvenci a stejně to byly drobné do přerostlé a zadlužené fabriky. Tedy krach.

Dorota

A ČSA má produkt? Já se vám musím smát. Znáte aspoň jejich historii posledních 20 let. Víte, že je chtěl TVS koupit za korunu počátkem 3.tisíciletí? A co vlastně víte o Motorletu, kromě toho, že papouškujete slova likvidátoru.

Y.K.

ČSA má pandemii. V únoru 2020 se rozhodně na hraně krachu nepotácely. O Motorletu toho vím dost z první ruky, nevím jaký likvidátor mi vkládáte do úst. Co o něm víte vy?

Petr

TVS už v roce 2009 nabízel, že za miliardu ČSA koupí, když je stát oddluží poté, co Luftjardův management rozhazoval na všechny strany.

XX

Chápu to tedy správně, že QSu přispějeme 2 miliardy na sekeru 7 miliard+ (jen utopíme peníze) a na ČSA, které by ty 2 miliardy dostali do plusu a ještě by něco zbylo se vykašleme?🤔
Osobně mi přijde, že je čas říct pá pá QS.

Frequn

souhlas lepe bych to nerekla…takovy mensi tunylek po cesku

Roman

Ne nechápete. QS půjčí banky které vyhodnotili, že návratná a to nejen díky ručení EGAP. ČSA v současném stavu nikdo za daných podmínek peníze nepůjčí. Banky to berou tak, že QS potřebuje 2mld k tomu aby rozjel/udržel podnikání a bude schopen 7mld splácet dle dohodnutých podmínek. ČSA na rozdíl od QS by po poskytnutí 2mld byly zřejmě schopny zaplatit všechny svoje závazky, ale zisk by dále negenerovali. Proto se žádné bance nevyplatí jim cokoli půjčit.

Gwann

trošku počtů. bankám dluží 1,3 mld Kč. zajištění cca nula. půjčí jim 2 mld s 80-90% egap krytím, tedy zajištěno z 1,6-1,8 mld z našich peněz.

banky přilijí cca 700 mio navíc.

ale místo nezajištěné 1,3 mld budou mít nezajištěných jen 200-400 mio

tedy si zlepší pozici o 900-1100 mio Kč.
a šimáně doistane 700 mio na rozfrcání.

vše Z NAŠEHO

je to překvapivé, ale i u peněz existuje zákon zachování hmoty…

jam

tak jinak: norove dali penize cinske firme, protoze doletet do alty z hlavniho mesta je fuska a takovych der maji vic.je nejaka geograficka slozitost dostat se neka mv nasi placate kotline lemovane prirozene horskymi masivy proti vniknuti barbaru?neni: vezmete si auto a dojedete, kam potrebujete.tedy neni nutne, abychom si kazdy platil letadlo?nebo mame jen platit letadlo?

Gwann

at si norové platí komu chtějí co chtějí…to mne je v zásadě jedno.

Pokud někdo má zachraňovat aerolinky. tak musí hlavně ostrouhat leasingovky a ten kdo dá teď prachy je má následně dostat prioritne zpatky.

ne řvát…když mi nedáš bez podmínek, tak zavřu krám. tak zavři.

až na vás bude kolegyně ječet, buď mi dáš svoji kreditku i s pinem nebo půjdu pryč, tak co asi udělate? ve většině případů ho nedáte ani ženě…

Y.K.

Ne, chápete to špatně. Každá z firem má své účetnictví a své bankovní účty. Též své věřitele se kterými má podepsané smlouvy – to nedělá majitel, to dělá přímo firma. Je to čistě záležitost účetnictví, žádné osobní preference nemají význam. Insolvence neznamená nic jiného než neschopnost dále pokračovat v činnosti firmy. Nejsou peníze na účtech, nikdo už vám nedá na dluh a peníze z letenek nepříchází. A je jedno jestli máte dluh 100 000 nebo miliardu. Důležité je jestli „nějak“ uhrajete činnost. Mimochodem je povinnost vedení firmy vůči majiteli zajistit fungování, ne naopak. Insolvenční řízení je forma ochrany před věřiteli,… Číst vice »

Axel

Chápe někdo, proč vedení ČSA tvrdí, že by měla zaniknout značka ČSA?

IMHO značka ČSA je asi dost cenná, pro mne, jako cestujícího, subjektivně je to mnohem lepší značka než např. Smartwings či Ryanair….. Čili věřím, že budou zájemci o odkup značky ČSA z konkurzní podstaty firmy ČSA.

Petr

Myslím, že vedení to myslelo tak, že případný nový vlastník značky ČSA už nebude mít další zájem o podnikání v letecké dopravě.

pzag

Značka sice jo, ale co s ní? Nikdo nepřetře svoji Lufthansu, Ryanair, Wizzair na CSA. A začít podnikat v letectví od nuly, to by musel být někdo miliardář, a to hodně miliardář, a ještě k tomu blázen.

Jan

Ale jde to! Treba takova Air Malta je maltska vlajkova letecka spolecnost a pritom ji vlastni Ryanair Holdings plc

Petr

Trochu jste to popletl. Air Malta je sice maltská vlajková společnost, ale ta firma, kterou vlastní Ryanair se jmenuje Malta Air. Nicméně zajímavé je, že údajně má maltská vláda podíl v obou.

Petr

Mimotechnická pomůcka na zapamatování:

Air Malta = Airbus for Malta
Malta Air = Ryanair

😀

jam

malta je ostrov a lod muze nekdy nestacit, mela by nase vlada drzet podil v kazdem aute cz obcana, co kdyby?

Tomas

znacka csa je bohuzel v podstate bezcenna.

Axel

Kdybych měl příští rok např. do Kyjeva na výběr letenku:
– s novou ČSA (s lidmi, kteří nyní v ČSA pracují/(anebp v ČSA pracovali v posledních pár letech)
– anebo o něco levnější letenku s Ryanair (rozdíl v ceně letenky max. 30%),

tak bez váhání beru ČSA

Frequn

bajvavalo…doporucuji se probudit uz do dnesni reality

Y.K.

Co by s ní kdo dělal? Ta značka v zahraničí nemá žádnou cenu, u nás minimální (lidi raději hledají na slevových portálech než přímo vyžadují ČSA).

V zahraničí ji nikdo nekoupí a založit teď novou aerolinku v ČR, na to musí být multimilardář a ještě k tomu hazardér a šílenec. A aby někdo takový převzal starou značku s minimální obchodní hodnotou a pověstí aeroklubu a bankrotéra, asi těžko.

Jiří Kocurek

Takže mi z toho vychází jedna jediná osoba. Hazardér + šílenec + multimiliardář + motýle létat = ….

Axel

Proč „multimiliardář“? Ve své výše uvedené úvaze jsem uvažoval o ceně odkupu značky ČSA z konkurzní podstaty, tak za 5 až 10 milionů Kč.

Y.K.

Jako že by si ji koupila třeba Alza? 😀
Opakujeme: k založení Aerolinky je potřeba…

Karel_x

Už vidím, jak by na palubě skřehotal ten jejich zelený hnus. Do takového stroje by ch dobrovolně nevlezl 🙂

jam

cena znacky csa, je takova, ze ji nikdo nechce koupit a kupodivu, ja bych si ji koupil, ale me ji nikdo neproda

Axel

Dopadnou-li SW/ČSA do insolvence a to formy konkurzu, tak vůbec není vyloučeno, že se bude prodávat i značka SW resp. značka ČSA.

Pája

Mělo by význam, kdyby stát pokusil zpět odkoupit značku a pečlivě vybraná aktiva? Nebo je to špatný nápad? Jen se ptám.

Petr

Loni na jaře stát vzhledem k podmínkám pomoci (přejmenovat SW Group na ČSA a zachování všech pracovních míst), tak si myslím, že by tam asi nějaká podpora i byla. Na druhou stranu vláda má teď svých starostí až moc (záměrně nepíšu dost, protože to už je daleko nad). Takže záchrana ČSA opravdu není na pořadu dne, bohužel. Nicméně dovedu si představit vstup do ČSA v rámci té reorganizace – znovu vybudovat flotilu Airbusů A320 family, zařadit do flotily A220-300 a ve chvíli kdy se trh zase vzpamatuje, tak nabídnout aspoň část společnosti zase k prodeji. I to je ale bohužel… Číst vice »

Petr

Zareaguji na třetí odstavec. Uplně si nemyslím, že by Smart cíleně značku potopil a nechtěj ji dále rozvíjet. Před Covidem byly objednány další Airbusy. Flotila se měla prakticky zdvojnásobit během pár let.

Že přišel tenhle maras, za to nemůže ani jedna z firem. Bohužel pravidelné dopravě po Evropě celkem odzvonilo (alespoň u nás) a co s tím teď?

Petr

Zareaguji na Vás 🙂 (se stejnou přezdívkou) Ano vím, byly objednány A321XLR a A220-300, které měly začít přicházet na konci roku 2020. Spíš mě mrzelo, že se SW zbavovaly Airbusů A319 ČSA, které mohly sloužit ještě několik let a snažili se to odlétat se svými B737NG v barvách SW. Tím za mě to povědomí o značce do značné míry utlumily a zároveň se velmi zhoršila dochvilnost letů, vzhledem k uzeměným MAXům. V červnu 2019 měly ČSA na čas méně než 50% letů (v roce 2018 bylo na čas asi 85% letů). Uzemění MAXů sice nemohl nikdo předvídat, ale řešit to… Číst vice »

medák

Ono tomu ale bylo trochu jinak.. ochod A-319 byl plánovaný v době kdy MAXy ještě létaly s odůvodněním že SW přebere MAXe a k ČSA se převedou B737NG v rámci „unifikace“ flotily.. začalo přeškolování lidí na B-737, převod první mašiny k ČSA.. jenže se s MAXy stalo co stalo a tak to SW vyřešil opětovným prodloužením pronájmů A-319 které už měli být tou dobou dávno pryč a dalším sháněním letadel.. ofiko mělo ČSA mít ještě navíc 3x A-320, (4 + 2) A-220-300 a 3x A-321XLR.. to je dle mého na nějakou likvidaci fakt dost mašin navíc nemyslíte? 🙂 Obecně rok… Číst vice »

jam

nikod nemohl predvidat uzemneni maxu, pak prisel broucek, nikdo nemuze predvidat vubec nic,ale pleskat prachy cizich muze a chce kazdy porad a bez skrupuli.strenc

jam

klasika, koupime si nove hracky a prijde zisk. ne aeroklub musi vyletat cerna cisla na tom, co ma, jestli nekdo nepochopil, ze cesta do cph vrtulkama je nesmysl, nema cenu kupovat masinky a zacit myslet globalne:)delejte feeder vsech hansam, lotikum a vizzum, vydelavejte na tom,ze vozite, jak to nekdo psal ‚sterk‘ jinym spolecnostem pod nos a pak zacnete snit……nejlepe za sve, proste az vam business pujde, muzete expandovat.

Tomas

no… ono je dost problematicke uz jen .. vybrat vubec nejaka aktiva v csa. nazoz “vybrana”

jam

to se vpodstate nyni vsude na svete deje, takze prichazi zase ta doba znarodnovani, kdy bude vsechno vsech, take je to videt na schopnostech tech polostatnich podniku ustat to tisteni nekrytych penez a delat business:)

Pája

Smutné čtení. Z takhle hluboké jámy se bez pomoci silného partnera (ať už je to stát, nebo investor, který by měl zájem do firmy vstoupit) nedá v podstatě vyškrábat. A v současné době asi není nikdo, kdo by chtěl utápět peníze v letecké dopravě v ČR.

Jiří Kocurek

On nebude nikdo ani na světě, kdo by chtěl teď utápět peníze v letecké dopravě, snad jedině cargo.

Petr

V minimálně dvou věcech mají ČSA pravdu. Jednak stoletá značka a vedení. To, že vedení dosazované vládou ve formě „trafiky“ (Luftjarda a spol.) dostalo firmu tam kde je, je jiný příběh. I když jsem s ČSA měl možnost letět jen asi 5x, tak vždy na mě personál působil velmi dobře a získal jsem dojem, že to jsou srdcaři, kteří tu firmu mají rádi a jsou na svoji práci hrdí. To, že jim vláda zakázala na 2 měsíce podnikat by opravdu měla kompenzovat, tak jako jiným firmám . Řeči pana super-ministra Havlíčka, že nemá smysl zakládat podpůrný program, který by čerpala… Číst vice »

RHood

Tohle je důkaz toho, že ty airline vůbec nepracují a nikdy nepracovaly se stejným zákaznickým „substrátem“ a nebyly vůbec stejné na čem jsou primárně závislé, tedy na přepravě cestujících do PRG nebo z PRG (začátek cesty). A obě obsluhují z majoritního pohledu absolutně jiný segment trhu QS charter přeprava (skupiny od cestovek), ČSA individuální cestující. Otázka zní, dokážou výše uvedené linky operované ČSA smazat tuto ztrátu, pokud ano, tak za kolik let.

Pikenin

Když poslouchám Luftjardu jak si v Edenu spokojeně chrochtá s čínskejma prachárna v zádech,tak se mi otvírá kudla v kapse

Petr5

Takže SmrtWings plánovaně zlikvidují ČSA a samy vyjdou s menším šrámem. Vlajková loď české ekonomiky. Zapomněli, že už není éra Klause.

mauricio

No a nebo si to právě uvědomují více než dobře.

Jana

Jak jste prisel na to ze Smartwings planovane zlikviduji CSA?

Kamil Borovička

Už jenom to, že stávající majitel neměl vůbec zájem provozovat linku do Soulu. Pro SW jsou důležité chartrové lety, nikoliv linky ČSA.

Jiří 24

A on by teď někdo ze Soulu a do Soulu lítal?

Tomas

kdyby QS chtěl cíleně zlikvidovat ČSA, tak to udělá měsíc po jejich koupi.

Linka do soulu byla zrušena těsně před covidem – asi 2 týdny před lonskymi uzaverami.

co tam ještě máš?

Jana

Linku do Soulu v prvni rade nemel zajem provozovat Korean, respektive mel, ale za dosti nevyhodnych podminek podle kterych by z pohledu CSA byla linka znacne prodelecna

Martin Csabo

Linka ČSA do Seoulu byla jejich nejvýdělečnější linka tak si nechte ty moudra

Tomas

ano, ale jen a jen diky jedine veci – byla to linka letana letadlem koreanu, v codesharu s koreanem, s vyblokovanou velkou casti kapacity pro korean a … bylo to jen obejiti (resp. vyhoveni) mezivladnim dohodam mezi cr a koreou, ktere omezovaly pocet letu kazde ze spolecnosti.

v podstate tu linku zridil, financoval a tahl korean. v barvach csa.

Martin Csabo

Ano souhlasim ale byla to jejich bezkonkurenčně nejvýdělečnější linka od roku 2008

jam

a skoncilo to jak?tak,ze kdyz csa nemeli na opravu/revizi jednoho z motoru, stalo to rok na ruzyni a pak se skoncil leasing s koreanem.z toho plyne,ze by csa meli obnovit globalni sit….s atr:)berou ostatne mene paliva,good idea

Roman

Neměl zájem provozovat linku do Soulu za podmínek jaké chtěli Korean. To jen tak na okraj.

Y.K.

Do Soulu v době COVIDu? Jak ještě zvýšit ztráty? Někdy fakt mám pocit, že lidi si neuvědomují, že létání tu není pro nadšence, ale je to byznys, kde se počítá každý dolar.

Vlk

Jestli je éra Klause či nikoliv, tak to opravdu nehraje roli. Ve všem jsou prachy !!! Podívej se kolik světových aerolinií skončilo..PANAM, SWISSAIR…atd……To , že v téhle době lehne nějaká firma, nebude nic objevného……létat se bude dál, ale s někým jiným…

jam

co s tim ma spolecneho vk?ze zkusil otevrit oci lidem,ze kdyz budou makat na sobe a se sebou, muzou se mit jako nikdo druhy?podobne honosne ideje (s dost tragickym naplnenim, krome vyjimky autonomniho rizeni, ktere vsem ukazuje nadlouho dopredu zada:) dnes vidim jen v elonovi

Jakub

„Vlajková loď české ekonomiky“ – trošku nadsazené, ne? 🙂

Jiří Kocurek

Ale jenom trošičku, Škoda Auto měla v roce 2018 obrat 50x vyšší. A to v tom nejsou započítané fabriky v Číně a v Rusku.

jam

skouda auto je nemecka firma s nekolika montovnami na nasem uzemi, ktere jsme vdecni za zastreseni a marketing, diky kteremu muze mnoho lidi delat na sousedy dlouhy nos, ze jsou ve vate, pac delaji u fauve.z hlediska rozvoje zeme to nic neprinasi. bohuzel vnimani sveta u nas v kotline je,ze je to strasne dobre,ze montujeme sroubky pro firmu venku, pri pohledu na poldi, je to mozna pravda, ale pri sebvedomem pohledu je to strasne malo.

Josef Král

Je to ostuda. Výkladní skříň naší republiky a takto dopadla. Kdo za to může?

Honza

COVID

Honza

Do té doby byly v zisku…plány byl taky hezké 🙁

Petr

Tak výkladní skříň určitě ne a když byli v zisku proč neplatily daně za firmu .

Petr5

Ta vlajková loď se týkala SW a samozřejmě, byla to ironie. Pár takových dalších firem by položilo nejen českou ekonomiku. Dej, dej, dej …..

Původní Pražák

A co byste si představoval za Potěmkina? Já myslím, že to je naopak věrný obraz a odraz situace v kotlince a jakýkoliv šťastný konec by byl nenormální a nezasloužený.

Tomas

Teda mám ČSA rád .. ale tvrdit o čsa, že je to výkladní skřín naší republiky… to je trošku přehnané 😀

Jan

Spise nez o vykladni skrin jde o ptrestiz mit vlastni leteckou spolecnost…

Tomas

zadna takova prestiz neexistuje.

to bylo drive. dnes uz je to naprosto irelevantni.

Karel_x

Já teda nevím, ale po Kůlovi už bylo málo důvodů nazývat společnost ČSA výkladní skříní ve smyslu ekonomickém. Bylo tam hodně fajn zaměstnanců, bylo milé slyšet češtinu, když se člověk vracel domů, ale výkladní skříň? A zkuste si vybavit tu dobu, kdy odešel Kůla – stávková pohotovost CZALPA za platové požadavky, na které si firma prostě nevydělala. Nakonec Kůla raději odešel do TVS a s odbory podepsal smlouvu jeho nástupce Tvrdík, který tlaku odborů ustoupil. To byl skutečný začátek konce, následovalo nekonečné nalívání peněz do ČSA. Pomalu se rozpadala síť a klesala úroveň služeb, skoro až na úroveň LCC. Bylo… Číst vice »

David

Vykladni skrin to nebyla uz dlouho. Poslednich par let zastaraly letecky park a sluzby na urovni low-costu. Jako trochu se snazili, ze meli specialni tridy letu pro konzultacni firmy … ale i pres nejakou slevu jsem radsi lital s Lufthansou.

Navic u takovyho toho aeroklubu … kdyz to neni primy let, tak to nedavalo smysl. Navic bylo tragicke resit nejake prebookovani treba kvuli pocasi. To je typicky to, co v ramci sluzebek clovek resit nechce.

Petr

ATR možná, i když se na kratší linky hodila jejich nižší spotřeba, nicméně Airbusy A319 ani A330 nepovažuji za zastaralá letadla. YBA sice již létala u Koreanu ale A319 byly nově dodané od Airbusu a byly asi v polovině svého životního cyklu, než šly bohužel skoro všechny pryč.

Služby na úrovni low-costu, bohužel pravda. Je to jeden z důsledků boje o přežití, jakmile něco společnost zpoplatní, tak už to zdarma téměř jistě nikdy nebude. Na obhajobu aspoň v tom roce 2019 se snažili a začali dávat aspoň tu vodu zdarma.

Co se týká přebookování, to jsem naštěstí ještě řešit nemusel.

Karel_x

Mně osobně nejvíc lezly na nervy ty nekonečné tahanice s kabinovými zavazadly. Skoro pokaždé, 20 min jak na tureckém bazaru. Mě se to sice přímo netýkalo, firma nám u ČSA platí priority, a navíc si většinou zavazadla kromě notebooku odbavuji, ale nemám to rád. Přebookování jsem také nikdy osobně neřešil.
Letecký park pro mě úplně normální. A319 mám raději než B737 pro jejich prostornější trup, i když chápu, že to nejsou úplně nejekonomičtější stroje z řady 320. ATR také docela v pohodě, nemám s tím nejmenší problém. Tou A330 jsem nikdy neletěl, ale určitě také byla v pohodě.

Petr

Já jsem měl možnost s A330 Ybuškou letět a řeknu Vám, že v pohodlnějším letadle jsem dosud neseděl 😀

Karel_x

Já bych odhadl, že se Ybuška zase tak moc od jiných A330 nelišila. A popravdě řečeno, jestli je to 330, 340, 350, 777 nebo 747 vyjde skoro nastejno. Víc záleží na třídě, rozestupech sedaček, personálu, jídle, počasí, vašem sousedovi, zpoždění, návazném letu, jestli jste se vyspali, na tom, kvůli čemu tam letíte, co se vám ten den honí v hlavě… než na konkrétním typu eroplánu. Konkrétně u Ybušky, jestli to dotáhne od Kazaně až do Prahy s unikajícím palivem.

Leinad

Luftjarda. Důvěra v Čínský kapitál.