ČSA dluží cestujícím za zrušené lety téměř miliardu korun, odkryl insolvenční návrh

ATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.comATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.com

Podle insolvenčního návrhu by úpadkem došlo k likvidaci značky ČSA.

České aerolinie dluží stovkám tisíc cestujících bezmála miliardu korun za zrušené lety. Dalších 809 milionů pak dluží různým dodavatelům. I proto dopravce žádá soud v rámci insolvenčního řízení povolení pro reorganizaci.

Vyplývá to z insolvenčního návrhu, který ČSA podaly v pátek, ale soud ho nesprávně naskenoval a nebyl veřejně čitelný. Dnes soud chybu opravil.

„Je zde dluh vůči statisícům jednotlivých věřitelů z titulu v minulosti nerealizovaných letů v řádu bezmála jedné miliardy korun českých. Dlužník není schopen plnit tyto závazky z důvodu nedostatku likvidních prostředků,“ uvádí České aerolinie ve svém návrhu. Detailní struktura dluhů není veřejná, jde o anonymizovanou přílohu, kterou soud na žádost ČSA nezveřejnil.

Podle vedení ČSA není likvidace firmy formou úpadku řešením, proto navrhují reorganizaci. Ani při té nemají věřitelé jistotu, že dostanou zpět své peníze. „V případě konkurzu by pravděpodobně došlo jak k trvalému zániku značky ČSA, tak k nižšímu uspokojení věřitelů dlužníka než v případě zachování jeho provozu po dobu reorganizace a souvisejícímu generování tržeb,“ uvádí ČSA v návrhu.

Více variant reorganizace

Firma v návrhu opakovaně upozorňuje, že na rozdíl od jiných evropských zemí nedostal dopravce žádnou státní podporu. „Komunikace se zástupci Vlády České republiky nenaznačuje, že by v brzké době mělo dojít k poskytnutí efektivní veřejné podpory, která by dlužníkovi umožnila uspokojit nároky svých věřitelů a odvrátit úpadkovou situaci,“ uvádí se v dokumentu.

Reorganizační plán není zveřejněn, pouze se v návrhu mluví o jeho částech. „Dlužník má připraveno vícero variant v závislosti na vývoji koronavirové epidemie v Evropě, nicméně již nyní se jeví jako významné zachování linek Praha – Paříž, Praha – Amsterdam, Praha – Moskva a Praha – Kyjev. Dlužník je připraven konkrétní linky flexibilně upravovat v zájmu maximalizace zisku,“ uvádí ČSA. Provoz ČSA dál pokračuje.

V případě mateřských Smartwings soud v pátek prodloužil ochranné moratorium, dopravce jedná o dvoumiliardovém úvěru. „Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele. Navržená reorganizace je poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu Vlády České republiky,“ uvedly ČSA v pátečním prohlášení.

Firma v insolvenčním návrhu uvádí, že za značkou stojí vysoce kvalifikovaný a zkušený management, který je odhodlaný současnou krizi překonat a udržet stoletou tradici českého letectví při životě i po jejím odeznění.

Tržby ČSA loni spadly na 1,695 miliardy korun, v roce 2019 dosáhly přitom úrovně 8,5 miliardy korun. Firma loni prodělala 1,57 miliardy korun. Insolvenční řízení začalo v pátek. Soud musí rozhodnout, zda pošle firmu do úpadku, nebo naopak povolí reorganizaci.

Tagy České aerolinie ČSA Top
133 komentářů