ČSA chystají návrat k letům přes Atlantik. A321XLR umožní lety do New Yorku
Po šestnácti letech od ukončení své poslední přímé linky do USA se chtějí v roce 2025 vrátit České aerolinie znovu
Po šestnácti letech od ukončení své poslední přímé linky do USA se chtějí v roce 2025 vrátit České aerolinie znovu k letům přes Atlantický oceán. Počítá s tím jejich majitel, skupina Smartwings Group, která dopravci objednala tři Airbusy A321XLR. Právě ty nové spojení umožní.
„Ano, je to v plánu,“ potvrdila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Podle ní jsou na seznamu možných nových destinací New York, Montreal a Boston.
ČSA opustily lety přes Atlantik v roce 2009, kdy skončila linka do New Yorku a ve flotily postupně skončily Airbusy A310. Firma má dnes jediné letadlo, které by trasu zvládlo: A330-300 pronajatý od Korean Air. To ale plně vytěžuje na lince do Soulu. Pro lety přes Atlantik letadlo nemá.
A321XLR má mít dolet 8700 kilometrů, Airbus tak s letadlem míří hlavně na dopravce, kteří mají problém na některých linkách naplnit větší širokotrupá letadla. Jde o verzi stávajícího modelu A321LR, které už pro lety přes Atlantik začal používat například TAP Air Portugal nebo Air Transat.
Podle Dufkové ještě nepadlo finální rozhodnutí, v jaké konfiguraci nový stroj pro ČSA bude, pravděpodobné je 212 míst. Airbus v materiálech zatím uvádí kapacitu letadla v uspořádání ve dvou třídách pro 180 – 220 cestujících. S 212 sedačkami by bylo letadlo kompatibilní počtem míst s Boeingem 737-900ER, který mají Smartwings ve flotile. To naznačuje, že skupina chce letadlo využít i pro lety do typicky dovolenkových destinací. Dolet A321XLR umožňuje letadlo využít i do míst, kam se z Prahy létá v zimě na takzvanou exotickou dovolenou: s 8700 kilometry zvládne dolétnout například na Zanzibar, Maledivy či na Srí Lanku, měl by zvládnout i například let do Punta Cana v Karibiku.
Česko nemá s USA ani Kanadou celoroční spojení, všechny linky jsou pouze sezónní. Na trhu leteckých spojení přes Atlantik panuje extrémní konkurence, většina dopravců oznámila na příští rok další navýšení počtu letů, z trasy naopak odejdou Air New Zealand.
Airbus oficiálně model A321XLR představil letos v červnu na pařížském aerosalonu. Během výstavy získal objednávky na celkem 240 letadel.