ČSA chystají návrat k letům přes Atlantik. A321XLR umožní lety do New Yorku

A321XLR v barvách Českých aerolinií: Foto: AirbusA321XLR v barvách Českých aerolinií: Foto: Airbus

Po šestnácti letech od ukončení své poslední přímé linky do USA se chtějí v roce 2025 vrátit České aerolinie znovu

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

V sardirkarne e do Ameriky? Ufff

Bart

Skvělé. doufejme, že se s tímto někam posunou. I když teda s A321XLR…no, nevím, jestli bych se odvážil s tím letět přes Atlantik. Navíc na tak dlouhý let by to možná chtělo něco širokotrupého. QR létá s A320 PRG-DOH a všichni si stěžují, že je komfort na tak dlouhý let nedostatečný.

Pavel

Cestu do Dauhá jsem s jejich A320 a musím říct, že jsem byl příjemně překvapený.
Sezení, zábavní systém i služby na úrovni a vůbec jsem si neuvědomoval, že je to „jenom“ A320.
Takže s výše napsaným nesouhlasím.

Aleš

Měli by jsme být věichni rádi že ČSA vůbec budou mít další dálkové linky. Alespon budem ve světě opět vidět, pro mě to bude velká prestiž že se vrací na Západ.

RHood

Aleši 2025!!! Víte, co se může do té doby stát ? Upřímně, ČSA je již delší dobu mimo ČR více a více pod jakoukoliv rozlišovací schopnost odborné a laické veřejnosti, bohužel. Vážně si myslíte, že 3xA321 a jedna nebo dvě destinace v Severní Americe to změní? A to Vám vůbec nechci brát iluze a ani naději na ten pocit velké prestiže.

Aleš

Tak alespon dobré něco než nedělat nic

Jen tak

Prestiž?

ale no tááák…

Pavel

Souhlasím, že je to lepší než nic, ale co se prestiže týká, tak budou muset hodně zabrat, aby se alespoň přiblížili Vietnamcům z VietJet, kteří jsou zahajovacím zákazníkem A320XLR.

Martin

V článku zmiňovaný B 800 – 900ER ale nemá tak dlouhý dolet.

Nezávislý

ano, proto se tam píše o počtu sedaček, ne o doletu…

Zlámalík

Ani na jeden motor? 😀

Jen tak

Ono to není vtipný :)) na jeden motor to má vyšší spotřebu, než na dva .)

Mara

Zadne letani pres Atlantik nehrozi. A uz vubec ne s 321 XLR.

Nicky

6 let je docela dlouhá doba. Pravidelná linka na východní pobřeží by z Prahy smysl měla, ale konkurence je tam obrovská a poptávka musí být zejména ze strany USA na přímé lety do Prahy a pak na byznys klientelu celkově. Je otázka, zda tato klientela bude ochotna akceptovat narrowbody na této trase, zejména když cenově to nebude nic levného. Turisté pak mohou využít okolní letiště, kde se letenky prodávají v akcích i pod náklady.

dopravak

Ono ty dlouhé trasy by špatné nebyly, ale v prvé řadě by musely mít ČSA dostatek návazných spojení, které se ale pod vedením Smartwings spíše ruší.

Nicky

Tohle letadlo je určeno primárně pro přímé lety tam, kde se velké letadlo nenaplní, což Praha splňuje. Návazné lety mají smysl s aliančním partnerem v USA a Kanadě, nikoliv z Prahy.

Lukáš F.

Praha to možná splňuje, ale NY ne, Delta a United lítají přímou linku s B767.

dopravak

Proč by návazné lety měly mít smysl jenom jedním směrem? Podle mě se totiž lety čistě z Prahy při takovém množství spojení nezaplní. Pokud se chtějí ČSA nějak rozvíjet, tak potřebují navazující síť linek po střední a východní Evropě, tak jak to dělá třeba LOT. Spoléhat jenom na partnery v koncové destinaci je trochu málo.

Jen tak

je to presne tak.

Adrian

Na polských diskuzích jsem zahlédl informaci, že LOT chce stavět svůj business salónek na JFK a chce tam létat v horizontu 2 let nejenom z WAW, ale také z KRK, BUD (to už létá), PRG a OTP.

Nicky

Mně přijde absurdní, aby lidé ze zahraničí (kde jsou transatlantické letenky mnohem levnější) létali do Prahy kvůli tomu aby letěli v narrowbody s přestupem. To by ty letenky musely být tak levné, že by na tom ČSA nic nevydělalo.

dopravak

Tak tady právě záleží na těch návazných destinacích. Pokud budete mít jedinou možnost přes Prahu, tak s tím poletíte tak jako tak.

Nicky

Mě takové destinace nenapadají (to už by tedy musela být pořádná díra), ČSA vždy raději žila z monopolu/duopolu který jí zaručoval byznys, než by se pouštěla do boje s konkurencí navolném trhu.

Jen tak

napadá vás nějaká destinace, kam v evropě lítá jenom čsa?

Nekdo

dnes uz ne. kdysi to byli snad ILZ a OSR…

Jen tak

:))) to v kontextu diskuse feederu na linky do / z usa vypada spis jako vtip 🙂

milanek

ČSA/Smartwings mají velmi silnou pozici v Rusku (Samara, Kazan, Rostov, Ufa, Jekaterinburg) To jsou všechno města s populací přes milion obyvatel, kde je jedinou konkurencí pro ČSA Aeroflot a ČSA jsou zde dobře zavedená značka. Pokud poletí někdo z Tatarstanu (4 mio obyvatel) do Ameriky, tak má v rámci jednoho přestupu jen 3 možnosti ČSA, Aeroflot a Turkish.

milanek

Navíc u Aeroflotu je v Moskvě nutné vyuvednutí kufru, což při přestupu v Praze odpadá.

Jen tak

pravda … aspon neco.

nicmene letenky jak s Afl tak s Turkish nejsou z techto mest nijak predrazene … a pohybuji se tam (resp. zacinaji) kolem 11-12 tisic jak s afl, tak turkish, takze na nejakou killer konkurenci to nebude. csa tam toho nema moc co prinest 🙁

milanek

Neříkám, že to bude trhák, ale tu a321 by to naplnit mohlo, navíc s tím letadlem doletí i do měst jako Novosibirsk, Nur Sultan nebo Almaty. K tomu si přidej, že kromě Aeroflotu tam nikdo nelétá denně, takže si nevybíráš jestli Turkich nebo ČSA, ale bereš toho, kdo letí ve správná data. Výhodou ČSA je, že se z Ruska významně stáhla Lufthana a Finnair. Nevýhodou jsou výkyvy ruské ekonomiky.

Daniel Novák

Tak to je úžasné… hned jsem klidnější.

dopravak

Rusko, Ukrajina, regionální letiště…Varšava samotná by taky neutáhla dálkovou flotilu nebýt feederů z Poznaně, Vroclavi, Katovic, Krakova…Jenomže k vytvoření nějaké rozumné sítě regionálních linek budou asi 3 A220 trochu málo :-).

Vítek

no do New Yorku asi nepoletí tam se dneska létá téměř odevšud ale Boston zatím není město kam by se létalo odevšud. Třeba z Budapešti ani většiny ruských měst kam ČSA létají nemají spojení s Bostone přímo, Dokonce ani Vídeň kam ČSA sice nelétají ale i tak.

Andy

Tomu bych se vůbec nedivil, LOT to s expanzí po střední Evropě (Vyšegrádu), myslí podle všeho vážně. Vlastně by to i šlo dohromady s informací, že se chystá na velkou objednávku jak wide-body, tak narrow-body, což potvrdíl sám CEO Milczarski.

Vlada

By mě zajímalo,kdo kde bere tyhle názory furt. Vy jste manažer v letectví že tomu rozumíte??

Nicky

Podívejte se na stávající stav – národní dopravce ČSA provozuje minimum letadel, omezený počet linek po Evropě, má jedinou dálkovou linku a nezvládne obsloužit ani regionální letiště.

Jen tak

no .. sice s „nicky“ moc casto nesouhlasím ( 🙂 ) , ale ted se k tomu nedá vytknout nic.

ono k tomu dojít ke stejnému názoru fakt clovek nemusí být expert, ona staci troska zdravého rozumu, a chápání základních zákonitostí …

Georg

a dokonce tentyz pubescent! 🙂

Y.K.

Tak to platí i o vás (i o mě).

JaNe

Napadá mě několik smutných faktů. Pokud hodlají letadlo obsadit 212 . I AerLingus, který zcela obchází Premium Eco má 16 lie-flat business class seats a 168 economy. V této konfiguraci to bude klasická A321 jakou má Lufthansa group. S tím těžko můžou lítat konkurenceschopné lety do USA. Navíc, jak správně poznamenává další diskutující, sloty nejsou a peníze na ně se budou hledat těžko. Spíše bych to viděl jako marketingový tah s tím, že pořadí by mohli přeprodat jiným dopravcům. ČSA už se dnes globálním hráčem stát nemůže, zůstane u regionálního dopravce. Viděl bych to na přeprodej pořadí, nebo ponechání alespoň… Číst vice »

Ulafme

Tak ono i to označení „regionání dopravce“ je dost přehnané…

Lukas

Mluvi se o 2 tridach a 195 mistech celkove.

TGm

Problém tohoto obchodu je, že koupili pouze tři letadla a ještě s dodáním za 6 let. Wizair letos objednal 20 A321XLR s dodáním v roce 2023. Až s velkou slávou oznámí lety do Newarku v New Jersey tak v economy bude určovat ceny tenhle maďarský low cost a v byznys třídě s nima nikdo nepoletí neb to bude kvalitou sedaček a servisu to bude na úrovní Premium economy u Lufthansy, cenově však nikoliv, neb pokud máte jejich věrnostní program, nabízejí upgrade z economy do Premium economy u transatlantických letů za pár tisíc mil. Měli koupit 4 kusy A330 neo a… Číst vice »

Jen tak

4 a330? a proc ne rovnou a380? 🙂

TGm

Neb A330 neo se dělá ve třech třídách i pro 257 lidí a pokud chybí letecká spojení z Prahy, tak v létě na západní pobřeží USA ne na východní a v zimě do JV Asi, kam za minulého režimu ČSA létaly.

Jen tak

vstoupil bych zpátky do reality 🙂 1) ano, 3-class verze muze mit tech 257 cestujicich. opravdu si myslite, ze by csa z prahy nejak smysluplne naplnily C class, Y+ class a Y class? kdyz tady lidi nejvíc prudí, ze letenka z prahy nestojí 9, ale 10 tisíc? .) 2) ekonomika provozu A330 s 257 lidmi bude úchvatná (zejména, pokud ten C a Y+ neprodáte). 3) no a to nejdulzeitejsi – ono by to smysl i treba melo. ale má to jednu podmínku – na našá straně by čsa musela mít silnou síť , aby ty uchvatné lety do asie a… Číst vice »

Tango73

Realita, to je to spravne slovo
Je rok 2019.
FAA nevypada ze by schvalila MAXy do provozu letos…a EASA? Kdo vi jestli pristi.
A pokud budou moci MAXy letat v USA a ne v Evrope,, urcite tu na RWY 22 nezustanou.
V roce 2020 skonci ATRky. V roce 2020 skonci 5 ze 6 A319.Na konci roku 2020, snad,budou dve A220.
Takze by melo zustat: 1×330,1×319,1×737 a 2x A220. Co se tyka diverzifikace, tak je to pekne, do poctu uz trosku horsi.
Realitu a dalsi letadla ktera bude chtit CSA pouzivat a schopno zaplatit si kazdy muze zkusit odhadnout sam.

Vlada

Jak to můžete vědět?? Vy snad máte info od managementu čsa?

TGm

ad1) buď musíte mít u těch 6-8 hodinových letů jednu třídu jak bude mít s A321XLR Wizzair nebo LeCompanie nebo tři a tam potřebujete větší letadlo než je A321XLR i A330 neo. Z Prahy chybí přímé spojení do LAX i SFO. V zimě do SIN a BKK a třeba JNB, kam všechny český cestovky létaj přes noc s Emirates přes DXB. A330-800 neo je to malý velký letadlo, které v Praze chybí, zvlášťě, když na PRG údajně chybí kapacita. ad2) ČSA už neumí kvalitu v byznys třidě. Stačí se podívat na YouTube na hodnotící videa cizinců. Pokud chcete Wizairu, který… Číst vice »

Jen tak

Nejste vy alter ego tvrdíka? 🙂

„LAX a SFO“ chybí? proboha… jak může v praze chybět? uvědomte si, že tohle není dojmologie. ale nutnost 4-7x týdně naplnit 250 míst do SFO či LAX vcelku bonitní klientelou – tohle za 10k nebude. a to v podstatě point to point trafficem z prahy a sfo / lax.

ad asie – vskutku ty cestovky naplní 4-7x týdně 250 lidí někam do asie nebo jižní afriky?

jako A330 (bez ohledu na to, kam bude lítat) je nesmysl.

Gajda

Wizz s A321 taky moc velkou díru do světa neudělá. Oni ani letenky do Dubaje, kam jim stačí obyčejná A321 nejsou nic extra levnýho a to letadlo je moc malý na to s ním něco vymyslet. A proč letět o 2000 levněji a trpět v tomdle, je docela málo lidí, co by absolvovali USA desekrát ročně za svý. Díru do světa by mohl udělat třeba Ryanair s 777X s full economy, kde by třeba ze Stanstedu na Newark to letadlo snad vždycky naplnili a letenka by mohla stát v průměru půlku

Y.K.

Nejsem si jist jak moc se dá do Prahy smysluplně (na každém letu) vytěžovat jiná třída než Economy ve větším počtu než mizivém. Přeci jen je to obousměrně především turistická trasa. Zní to hezky, ale ekonomická realita bude prozaičtější si myslím. Praha není žádný velký byznysový hub.

Za minulého režimu ČSA létaly za drasticky vyšší ceny, takže se ekonomika dost těžko strovnává v dnešní konkurenci.

Richard P.

Mozna by se CSA melo vybodnout na NYC ,a vozit koupaky do karibiku, treba Dominikana, nebo Kuba…idealni destinace pro ich nove budouci A321… ale ja jsem jenom laik, ja delam do vcel

Tango73

Ovsem to by tam musela doletet.

Jakub

Včely jsou nejlepší.

Nekdo

jj, jsou. ony ty vcele maji rady repke, jak je zlutoucka a vonava a delaji z toho pak med. no a taky z repke je bionafta a ta setri prirodu!

Jiří Kocurek

A prasata? Ta se mají jak v žitě. Teda ještě líp! Samozřejmě, že myslím prasata divoká, alias černou!

Anonymus

Kuba se už zkoušela a ihned to stshli.neuzivi se to žádná takovéhle poptávka po pravidelných letech nemá bohužel v čéšku a na Slovensku šanci.

Adam H

Tak pro Smartwings Group je klíčové rozlétat MAXy, zbavit se starých neefektivních kusů, pronájmů a podobně. V ten moment už můžou být peníze na rozvoj značky. Ale když máte u nohy takovou kouli, když místo nových letadel (které máte) musíte nestále shánět pronájmy, tak se nedivím, že začali nákupem jen 7 strojů.

Jen tak

nemluve o tom, ze za ta letadla stale plati leasing… coz bude obrovsky napor na cashflow

Anonymus

Kdo ví,kde Smarttwings bere peníze. Mám podezření že tuhle firmu by zachránila i vláda (nepřímo), kdyby opravdu hrozil krsch.ale krach nepřijde,pochybuju.jr to dost super business pro majitele a lidi kolem nich

Jen tak

super byznys? 😀 no… kdyz myslis 🙂

Daniel Novák

Pro Smartwings je klíčové zbavit se problematické kultury bezpečnostní dřív, než dojde na skutečný malér a rychle pochopit, že provozovat klasickou síťovou aerolinku je něco jiného než vyj*bávání s koupáky na charterech a acmi pronájmy do Tramtárie.
V opačném případě se obávám, že se ČSA stovky nedožijí.

Richard P.

Letenka do NewYorku se da koupit mimo sezonu z Berlina v akci za cca 6tis Kc… pro porovnani letenka Praha-Frankfurkt je nekdy za 5tis Kc, to jsem zvedavej na cenovou politiku na letech do usa,protoze na letech cez atlantik je tvrda konkurence…

Jen tak

k tomu srovnani cen – mel byste se podivat na zpusob tvorby ceny letenky. pak byste nepsal takove nesmysly.

ale jinak ano, tezke to mit budou. velmi.

Jakub

A co je konkrétně na tom za nesmysl?

Jen tak

v prvni rade nemuzete srovnavat letenky po evrope s letenkami do usa, navic kazdou z jineho vychoziho mista

nemuzete srovnavat cenu “v akci” kterou sezenete pul roku dopredu pro 4 lidi v letadle s cenou, ktera je bezne dostupna i na jednodeeni sluzebku pokud je letadlo plne.

Jakub

Mě to srovnání jako nesmysl nepřijde. Pokud budete mít na výběr letenku do NYC za šest tisíc a z Prahy za dvojnásobek, asi to nebude těžká volba, pokud vám půjde o cenu. Vždyť i kvůli letenkám po Evropě jezdí lidé si Německa, když je to vyjde levněji.

Y.K.

Problém je to „na výběr“. Pokud chcete letenku za nejnižší cenu, tak zpravidla žádný výběr nemáte. Kdo má hodně času a neomezenou dovolenout to může uplatnit pokud se mu podaří najít smysluplný termín pro odleti návrat. Naopak pokud plánujete cestu v nějakém konkrétním termínu, s maximální pravděpodobností tam nenacpete letenku za tyto „reklamní“ ceny. Ceny se pro určitý let mění každou chvíli, aby se optimálně naplnilo letadlo. Ty nejlevnější bývají jen pár míst v letadle, typicky dlouho dopředu (pokud se bavíme o dálkovkých a ne lowcostovému systému typu Ryanair, který má ještě mnohem agresivněšjí a flexibilněšjí cenovou politiku).

Jen tak

tak znovu … akční cena z berlína za 6 tisíc … odebere praze 10 lidí.nemluvě o tom, že spousta lidí, co letí do USA , je zcela nepochybně strašně zvědavá na to, že pojedou do berlína další 4 hodiny autem, platit parkování v berlíně (nebo vlakový lístek) atd. zeptejte se delty, united a AA … rozhodně nemaj cenovky „6 tisíc“… a nevypadalo to, ze by si stezovali na málo cestujících. Pokud (jak tu nekdo zminoval) tocila UA letenky i za 25 tis. tak to vypadá, že bylo spíš plno, než prázdno. berlín v tomto fakt není nějak zásadní konkurence. jako… Číst vice »

Jen tak

… ale hlavne, v prvni rade, si je treba uvedomit, ze csa budou pripadne do ameriky letat z prahy, nikoli z berlina.

takze cena bude konstruovana vzhledem k podminkam v praze, nikoli v berline.

Roiman4

Sledoval nekdo z Vas letenky od UA letos? Ta cenotvorba byla pekna, prodavali klidne i za 25k nekolik mesicu dopredu. Zhavy to teda moc nebude.

kakov

to máte sice pravdu, ale pokud (čísla vymýšlím):
a) přímí let ČSA 20 000 Kč
b) let neČSA s přestupem v Berlíně 9 000 Kč

bude drtivá většina cestujících volit ĆSA??
ten Berlín je totiž taky konkurence……

Jen tak

lidi rozhodně nepojedu do berlína … pokud bude let s ČSA už plný (a tím pádem cena vysoká) tak prostě poletí konkurencí z prahy. delta byla i na přímák z prahy mít docela hezké ceny letenek. letenky z prahy s přestupem v CDG, AMS, FRA, MUC jsou v klidu dostupné za 10 – 12 tisíc i mimo akce. a ted se dostáváme (budu se opakovat) ke klíčovému bodu – Berlín pro prahu není konkurence. Pro čsa v praze jsou konkurencí tyhle linky s přestupem. a pokud bude čsa drahá, tak lidi poletí přes některý z těfchto hubů. do Berlína nepojede… Číst vice »

Nekdo

no my z Brna si nevybereme ani PRG bezne. jednak tragicke parkovani, tragicka doprava, zadne kolejove spojeni, nezavisle na kolabujicich silnicich. o cenach na letisti, o jeho precpanosti a docela prumerne nabidce destinaci nemluve… a i pro dalsi regiony CR jsou konkurenci zahranicni letiste – mnoho z nich neni az tak daleko od WRO, KTW, KRK, BUD, BTS, VIE, MUC, LEJ nebo DRS. a ano, najdou se i silenci, kteri kvuli tomu dojedou do BER, FRA, nebo WAW nepredstirejme, ze tenhle segment trhu neexistuje…

Jen tak

:))) samozrejme.. brnak tam ma viden, která má nabídku velmi příjemnou … a faktor D1 je .. dost omezující 😀

TGm

BER není pro cesty do USA tím správným přestupním bodem, tím je FRA, zvláště když Lufthansa má první let už v 6 hodin, aby jste stihl být se Singapore Airlines na JFK před obědem, na který vám rádi prodej levnou letenku, neb to lítá A380. Berlín je pro Čechy dobŕa volba pokud chcete letět se Scoot do SIN a odtud kamkoliv dál třeba až do SYD. Pokud AirAsia začne létat do Evropy první linka bude do BER, Jetstar Asia je bude následovat.

Anonymud

A kolik stojí pak prima letenka z Berlína? Když bydlím u hranic s Německem,v Berlíně jsem ihned.

Jen tak

přímé letenky z berlína do ny jsou drahé .. v zásadě se pohybují v hranici nad 18 tisíc.

on kakov je uplne mimo – vůbec nechápu, kde vzal „letenku s prestupem v berlíně za 9 000″… z prahy se do berlína ani nedá (bez prestupu ) dostat, a zbytek .. uz je uplne mimo.

Nekdo

z Prahy mate do Berlina primy vlak bez prestupu nejmene kazde dve hodiny…

Jen tak

Pripadam si jak alenka v risi divů.

letím do ameriky. mam na výběr
a) za 18 000 letět z berlína, a jet tam ještě vlakem další 4 hodiny + dát si aspon 4 hodinovou rezervu na zpozdení vlaku, a pak letet z berlína do ameriky
b) letet přímou linkou z prahy za 10 – 15
c) letět s prestupem z prahy za 10-15

fakt si myslíte, že si nekdo vybere variantu (a)?

Ivan

Copak je Berlín Praha? Já se rozodně nebudu potácet do Berlína, vždy létám z Prahy.

ČD4ever

Najdou se peníze na letištní sloty v USA?

Vojta

ČSA pořád vlastní sloty v NY.

Jen tak

vskutku nevlastni. neni mozne, aby je vlastnili a deset let je nevyuzili.

prodali je v roce 2010 (spolecne s londynem)

Anonymus

Jak to můžete vědět???

m@rtin

dle udaju na internetu maji sloty na EWR

Nekdo

a ten je v NJ. jak proste, mily Watsone…

J.L.

EWR: New York Newark Liberty International Airport. Leží totiž v New York metropolitan area (https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_metropolitan_area)

Jen tak

byl by odkaz na ten internet? vuhledem k pravidlum k udrzeni slotu na ewr (schvaleny schedule, smlouva o vyuzivani gejtu a odbaveni s handlingem atd) se mi to nezda uplne pravdepodobne. a jinak sloty na ewr – ty jsou csa/smartwingsu imho platne jak mrtvemu zimnik. ewr je basta unitedu (delta tam ma par letu do svych hubu a nejake dalsi aerolinky se kterymi by prichazel do uvahy codeshare se tam nevyskytuji). takze tam neni ani s kym spolupracovat na navaznych letech. bez site feederu aspon na jedne strane je predstava smysluplnosti pravidelek do new yorku jen takovou fantazii. tom spis,… Číst vice »

m@rtin

Resilo se to minuly rok na foru airways.cz kde probehla insider informace ze ma QS potvrzene sloty na EWR vzhledem k planovane lince (to jeste nebyl MAX grounded)

Jen tak

dik.

Rossec

Rok 2025 je již za dveřmi …

Jarda

A321XLR do Moskvy či kam?

Johnny998

„Počítá s tím jejich majitel, skupina Smartwings Group, která dopravci objednala dva Airbusy A321XLR.“ Neobjednali tři? Či nějaká klička den po oznámení? 😀