ČSA a Smartwings ruší definitivně spojení do Velké Británie, skončí i zimní lety na Island
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
Skupina Smartwings neobnoví s příchodem letního letového řádu do Velké Británie. Po zastavení provozu na zimu na lince ČSA do
V této diskuzi je 88 příspěvků a z toho žvanivé Jen tak jich tu má 25. Nemohlo by si dát samo sobě osobní limit 10 keců na jednu diskuzi. Člověka to zdržuje nesutále míjet jeho většinou zhla zbytečné průpovídky Děkuji.
Pro jiné aerolinky je linka Praha-Londýn, respektive Velká Británie slepicí snášející zlatá vejce, a to i přes konkurenci srážející ceny letenek. Vždyť právě Londýn a GB figurují na jednom z čelních míst co do počtu cestujících a/do Prahy. Jen pro SW/ČSA to je takový průšvih, že linky raději odpískají. Co se týče zimní linky na Island, nad jejím zavedením jsem kroutil hlavou hned poté, co byla oznámena veřejnosti, a moje skepse se nyní ukázala jako důvodná.
Tak CSA si prece muze pronajmout jeste jednu A330 (a ze jich je dost) a letat primo treba do Bangkoku, nerikejte, ze na tohle skupina SW penize nema a ze by to nebylo vydelecne…
a kdo by tam lital? co by tam csa delala?
pochopte uz, snilci, ze bez nejake smysluplne site zadna dalkovka nebude 🙂
dum se neda stavet od strechy. musi se zacit v zakladech.
A proč se léta soul a destinace jako Kazaň nebo Rostov,totalni sračky. ?? Protože to vydělává.
soul je jenom ojebavka soucasne mezivladni dohod mezi koreou a ceskou republikou.
linku do soulu vnimej jako linku koreanu, kterou lita csa.
kazan a rostov nejsou dalkovky. rusu jsou tady tri prd*ele … a moc velkou konkurenci v techto mestech na linkach do evropy nenajdes.
kolik je tady thajcu?
Jaká ojebavka?😂😂 Bože.
zkus si o tom neco najit.
Jestliže do Thajska létá 100 000 Čechů ročně, jsem bytostně přesvědčen, že zimní linka 3 až 4x týdně z Prahy by se uživila. Navíc při trochu dobré ceně letenky by ji podporovala i Vietnamská komunita,která takto lítá hlavně přes Mnichov a Víden.
vskutku je to 100 000 za rok? nejaky zdroj by nebyl?
ja nasel jen cisla z roku 2017, kdy jich bylo asi 40 000….
ze by se za dva roky vice, nez zdvojnasobila?
jeste ze na tyhle dovolene do Chorvacka, Tajska a jinde nejsme odkazani 😉
Do Thajska se da rozumne doletet s Qatar nebo Emirates z PRG, prima linka s CSA je zbytecnost.
Navíc sem má podle Babiše příští rok začít létat Air Asia, takže to bude vymalováno.
odpověděl jste si sám. skupina SW nemá peníze.
Vše souvisí také s ekonomickou situací Čechů.
Až bude průměrný plat 100.000 Kč tak sem budou létat super aerolinky a Nonstop vás dopraví na jakýkoli svetadíl….a trapná aerolinka typu TVS zkrachuje nebo začne šlapat jako SIA.
Dokud budou skoro všichni jen natahovat ruce, fňukat a celoživotně se nevzdělávat, tak tu 100.000 bude mít jen pár lidí…. a ti sem 5* aerolinky nepřitáhnou.
Je to i o tom,ze Praha má jen 1,3 milionů obyvatel.kdyby měla dvojnásobek,je to také o něčem jiném a zajímavější pro různé aerolinky.
peipocti do toho cely stredocesky kraj, hradecky, pardubicky, liberecky, usetecky, plzensky , vary, i jizni cechy
jako on tu potencial je… ale …
Praha společně se Stč krajem má 2.6 mil. obyvatel oficiálně, tzn. reálně to může být až k 3 mil. 🙂
Pokud chcete být brát vážně, tak Skytraxové hvězdičky příště vynechejte.
Gratuluji ČSA/SW, LGW se opouští a U2 začne lítat A321 z LGW [facepalm]. Mně by zajímalo jak nad tím přemýšlí… Trochu dát cenu letenky dolu a o trochu lepší přístup a nikdo nebude kafrat. U2 navíc letí později než lítalo SW a stejně to bylo plné…
BHX nepochopím, chápu, jedna menší etnická skupina tam bydlí, ale to samé jako s U2 na LGW, Jet2 se tam daří a prostě někdo tím lítá…
Já to chápu tak, že prostě ta letadla chtějí využít někde jinde a primárně se zaměří na nekonkurenční linky, ze kterých vymlátí víc peněz.
lidem je v zasade jedno, co od ty aerolinky dostanou. hlavne na tehle shorthaulech.
a snizeni ceny letenky … zas snizi vynosy. a tom spis to letadlo daj nekam jinam, kde bydou vynosy vyssi.
To ano, ale když jsi porovnal cenu z LGW SW za 4k a U2 za 1,5k ve stejný den a skoro čas ( měsíc a půl dopředu), tak někde nastal problém. U2 zatímco letěla plná, tak SW polo (každý ten kalich vidí jinak) plný/prázdný ten den. A to SW letělo v lepší čas na LGW večer. Takže problém byl někde jinde a takhle to bylo pořád. Neříkám, že nenajdou lepší využití toho letadla jinde, ale slavný to není po celé jejich síti ( kromě letních charterů ). A pokud U2 nasadí už A321 z LGW do PRG, tak asi o… Číst vice »
no, a ja ten gatwick od smartwingsu mel za tisicovku. tamze to zadna predrazena mr*ka zjevne nebyla.
Vždyť jste členem OK plus a ti se Smarttwings nelétají.uz se priznejte… Jste trapnej.
obcas je potreba letat i tim, kam karticku nemate.
trapny ses jedine ty.
Jen tak: pravda se vždy ukáže
ano, ukazala se. jen tu placas. ale jinak mimo.
Smarttwings hlavně potřebuje létat pro cestovky,to je živí.
Nevíte někdo, jestli neplánují sloučení firem a značek Smartwings a ČSA na ČSA? Za mě je SW neznámá a ničím nezajímavá firma, na jejich letech nám nepřiznají výhody z členství v OKPlus (například zrušený let s ČSA k Londýnu, který se kupuje na stejném místě a letí stejným letadlem, jako let na Schiphol, kde se výhody přiznávají), zatímco ČSA má v názvu jméno státu, takže v zákaznících budí dojem nějaké příslušnosti a značky.
Pokud by to sloučili, bude větší síť, o které tu v diskuzí dost lidí sní. Pak by se novému ČSA dalo i fandit.
„Nové“ ČSA 100% vlastněné starými estébáky a aerolinka s kulturou bezpečnosti jak někde v Rusku nebo Turecku?
To myslíte ten let na jeden motor? Pravda, to bylo přes čáru, ale něco je špatně na úplně každém letu – právě čekám na zpožděný let, zatímco konkurence z pozdějším odletem do Prahy už odletěla. To snad spraví obnovení letů MAXů.
Jsou i další věci, které se dají spravit. Stačí lepší management, který bude mít za cíl zlepšení reputace. Za rok může být kultura úplně jiná. Třeba právě nadcházející vyšetřování letu z Řecka dá současným manažerům přes prsty a věci se změní.
nejake zlepseni reputace… k cemu bude?
ryanair ma reputaci prisernou, a stejne ma plno. par “sotousu” (co je vlastne obdoba sotouse v letectvi) sice pinda, ze nema pribor ze zlata, ale tomu zbytku (ktery je asi tak 99,99) je to naprosto sumak.
ti vybiraji nejlevnejsi let, pak pripadne vhodnejsi cas a tim to konci.
Lepší management? To jste mě rozesmál. Lidi v managementu tam moc peněz nemají,aby nalákali super profily…
Vy jim ty maxy žerete? 😀
na novinkach zpoplatnili diskuse?
vetsi nesmysl uz tu dlouho nebyl 🙂
ČSA je právě ta špatná značka.
no, sice to trvalo asi 15 let a vyzadovalo hodne tvrde prace od ruznych Truhliku, Tvrdiku a dalsich, ale ano, dnes uz je to spatna znacka. mel jsem kdysi jejich karticku a dnes uz jsou u mne na no-go listu. na rozdil od Ryanairu napriklad 😀 a tezko najdu spojeni, ktere by bylo natolik unikatni (do Ruska neletam), abych jim vubec mel duvod jeste dat sanci…
Vždycky když vyjde takovýhle článek, tak se nemohu dočkat, kdy přijde už konečně vyjádření paní Dufkové.
ČSA geniálně fungovaly dokud měly síť po světě – i když byly iljušiny 62 tragické na spotřebu, byly k dispozici aspoň 4 a prostě díky tomu mohl dobře fungovat transit západ-východ, spolu s linkami do severní ameriky a blízkého východu/asie, potom co na začátku 90. let přišly a310 které sice provozně byly lepší, ale byly jen 2 začalo to pomalu haprovat, když pak přišly YAC a D tak už bylo pozdě – byla tu těžkotonážní konkurence z dubaje a už bylo pozdě – vyklizení Velké Británie je logický krok (velké náklady a velká konkurence) a koneckonců trh už se taky… Číst vice »
haprovat to zacalo z uplne jineho duvodu, ale to asi nema smysl vysvetlovat….
A tak jasně, masivní nákupy airbusů za Tvrdíka, když veškeré zázemí bylo na boeingy, nesmyslná expanze do exsovětského svazu, bylo toho dost dalšího, ale v momentě kdy zmizely dálkové linky, tak ČSA přestaly být zaujímavé pro tranzitní cestující a český trh nemá šanci uživit národní aerolinky, když pro většinu je prioritou cena, ne kdo a jakou s kvalitou, což ale při postupném downgradu ČSA na hladolet ani není divu 🙂
vubec ne.
haprovat to zacalo s prichodem konkurence a oteviranim nebe.
il62 mohli litat i “nesmysly” jako jakarta a podobne – letecky trh byl silne regulovqny. letenky staly mnohonasobky toho, co dnes. zajem o to byl, aerolinky v podstate nemohly zkrachovat, jednalo se omsuper byznys.
to ale v devadesatych letech skoncilo . a s tom i skoncily zlate casy, kdy pomalu lazda aerolinka z horni dolni letala dalkovky.
Začalo to haprovat, protože se ČSA z monopolu dostaly na trh, pod tlak konkurence. Nevím, jestli byste dnes byl ochoten platit za letenku do zahraničí několikanásobek platu, ale s dnešními cenami letenek je třeba holt dělat byznys jinak, než v prostředí pro vyvolené v zóně za plotem. Normální smrtelník si fakt, že Il-62 létaly i do New Yorku moc neužil.
Nebylo by lepší, kdyby ČSA/Smartwings zcela vyklidili trh? Pak by určitě přišla skupina Lufthansa a zaintegrovala by Prahu do své sítě pod Eurowings nebo Austrian Airlines včetbě permanentní dislokace několika letadel v Praze. Co se týká opuštění destinací ve Velké Británie, to souvisí se stále možným Brexitem. Mimochodem německá vláda bude stahovat z trezorů soukromé Rotschildovy Bank of England 700 tun zlata. Rakousko tak již učinilo, Poláci to hodlají udělat. Slováci o svých 30 tunách také uvažují. Když se tyto vlády takto chovají, tak to o něčem (co my tupí neinformovaní občané nevíme) svědčí. Za takové situace opravdu nebude potřeba… Číst vice »
V teoretickém případě, že by ČSA/Smartwings vyklidili trh, tak sem Lufthansa ani žádný další podobný přepravce nepůjde. Lufthansa nešla ani do Berlína! po pádu Air Berlin. Stejně jako nikdo z nich nešel do Budapešti, kde se 10 let vylízávali z bankrotu Malévu. Ovšem Budapešť má výhodu výrazně vyššího počtu obyvatel/spádové oblasti než má Praha,¨v incomingovém turismu jsou obě města asi tak na stejno. Kdo by zaplnil volné místo v Praze – nízkonákladové společnosti jak z evropského prostoru (Ryanair, Wizz a spod) tak nízkonákladovky z oblíbených prázdninových cílů – Turecko, Egypt, Bulharsko, Dubai, Tunisko, Rusko, Ukrajina atd. Snížená konkurence by se… Číst vice »
Na druhou stranu, pokud by se počet pasažérů v Praze začal snižovat, tak už žádné investice do letiště nebudou potřeba. Pokud tam je dne 17 mil. ročně a pokud by to kolem roku 2025 kleslo na rozumných 10 mil. tak bude stačit stávající stav.
jako ze kdyz spadne csa/sw, tak se ti cestaci vypari?
v podstate by se nic nezmenilo – jen by ti cestujici presedli jinam.
k vypadku by doslo, ale ten by byl relativne rychle zaplnen konkurenci.
ono totiz tech rocnich 8 mega cestujicich, kteri nekam chteji, a nemaji jak, je setsakra velka hromada, kterou nejde jen tak prehlizet.
Představa, že počet cestujících na letišti v Praze jen tak klesne z 17 na 10 mio a tam dlouhodobě zůstane je jako věřit, že provoz na D1 se mávnutím proutku dostane na polovinu a tam už zůstane, nebo že se polovina lidí bydlících v Praze přes noc odstěhuje a ceny bytů tak klesnou. Nemožné. Češi bohatnou, v okolí Prahy se staví, počet leteckých cestujících se ve světě zdvojnásobuje každých 15 let.
Což je neskutečně šílené…
Kdo určil, že 10 milionů pasažérů na pražském letišti je „rozumné“ číslo? A proč „rozumné“? Z jakého důvodu? 😮 🙁
no prece Jezbera 🙂
tomu, co jste napsal, fakt verite, nebo jste se jen zasnil?
je to nesmysl.
K těm zlatým rezervám: Opět se ukazuje vizionářství profesora JÁ Prvního. České zlato zašantročil už 25 let dopředu. Ušetříme na převozu.
Pane Suro a proc jste se rovnou nezeptal na BCN, MAD a MXP? Usetril byste si praci s dalsim clankem
Teda že to přijde až takhle brzo, to jsem nečekal 😀 Když ty lety přes Kodaň oznámili, tak jsem tu psal, že se za pár měsíců budou zase vracet peníze, jako je u ČSA zvykem. A jistý „jen tak“ se tu se mnou přel, že to bude mít úspěch a že on má na rozdíl ode mě fundovaný odhad.
mizes mi ukazat, kde jsem psal, ze to bude mit uspech? 🙂
Jen tak: ničemu nerozumí,jen si hraje na leteckého odborníka.kdyby aspoň přiznal,kde pracuje.vsichni to stejné vime.
to by me zajimalo… kde pracuju?
Proč tu aerolinku někomu neprodají? Mohli by místo toho otevřít poměrně úspěšnou leasingovku, nebo půjčovnu letadel.
Smartwings a jejich obchodní očekávání – to je jak Cimrmanova slavná frustrační kompozice. V té se také střídají prvky očekávání s prvky zklamání.
Tvl traged servis to vážně vede od deseti k pěti….pro Většinu evropských aerolinEk je Londýn destinace c.1..z Prahy nejvíc cestujících lita do Londyna a traged service tuto destinací opouští….tak jako blbě ČSA opustilo sloty v ideálních časech na Heathrow na které jiné aerolinky čekají nekolik let…hlavně že se orientovali na Rusko…😞
Tady je analýza trhu Londýn – Bukurešť: https://www.anna.aero/2019/12/03/london-bucharest-1-5-million-seats-9-cagr-since-2014/ Blue Air za zenitem, easyJet vycouval, BA a Ryanair se drží, Wizz Air expanduje, no a Tarom paběrkuje. Z „velkých státních“ aerolinií východní Evropy v současné době prosperuje snad jedině LOT. O ČSA víme, Malev to už má za sebou, Adria taky (ale ta nebyla velká), na Slovensku není nic. Bulharsko? No a pak je tu nová hvězda airBaltic. Tak uvidíme jak půjde vývoj dál.
Jenom doplním, že GB a hlavně LON area je market, kde se povalují „peníze“ na zemi jen se airline musí „sehnou“. Bohužel.
londyn ze by byl “cislem 1”? a jak by se asi tak stalo.
A co se vám na tom tvrzení nezdá? Když se sečtou všechny aerolinky a všechna letiště, tak je z Prahy Londýn zcela bezkonkurenčně destinací s největším počtem cestujících. Loni cestovalo na trase PRG – LON víc než 1,3 mil. cestujících. Moskva, Paříž i Amsterdam měly jen lehce přes polovinu této hodnoty.
to tvrzeni, ze “londyn je pro vetsinu aerolinek cislo 1”… 🙂 to se mi nezda 🙂
JFK-LHR DL1😉😀
Mělo by mi to být líto, ale vzhledem k tomu, že jsem s nimi na této trase letěl, tak nějak lítost nad jejím zrušením necítím.
hm naše hlavní „aeorilinka“ a výběr destinací a kvalita služeb úplně na nic. Takovej LOT byl dříve chudý bratr ČSA a dnes? lety do Singapuru, San Francisca, L.A., New Yorku, Tokya, Chicaga, Pekingu, Toronta, Newarku, Miami, Nového Dillí…. obecně výběr dálkových letů z Prahy je dost tristní.
no jo…. bohizel realita polska a ceske repubilky je ponekud odlisna.
kazda spolecnost muze byt sebelepsi, ale
to, co svede, je dano i vnejsimi vlivy, se krerymi let. spolecnost nic nesvede
Polaku je „doma“ 38 milionu. Po svete dalsich 20 milionu, pulka v severni Americe. Tady bych zacal, pokud se chcete pidit po prcinach.
A co Finnair. Z Helsinek Hodně bohatá nabídka dálkových letů hlavně do Asie a to je Finů jen něco přes 5 milionů, letiště v Bruselu – Brussels Airlines to samé. Stav ČSA je způsoben naprosto příšerným vedením a spojením s nejhorším aerolinkou (spolu s Ryanairem), Praha má velký potenciál, ale pokud chce člověk letět mimo Evropu a nechce přesedat musí letět z Mnichova, Vídně, Varšavy nebo Frankfurtu. Za chvíli převálcuje ČSA i AirBaltic jestli už tak ale nestalo
ty jsi strasny idealista. na svete neni uen csa.
kdyby praha byla tak uzasna destinace, tak sem zacnou litat i jiny dalkovky, nez to, co sem lita.
cesi litaj – ale tak max za petikilo do milana s ryanairem. bohizel je to tak.
samozrejme , oni litaj i dal, ale musi jich byt dostatek, aby zaplnilo dlouhodobe pravidelnou linku. a to je problem.
csa diky absenci feedovaci site nema sanci nejakou dalkovku udelat – p2p ji praha nezaplni, a zadnou neudela. az bude sit feedu, bude dalkovka. ale od nuly se dneska sit buduje blbe.
a hlavne – sit se buduje blbe, kdyz nejmensi letadlo, ktery mas , je 189 mistny obr.
sanci pro csa budou 220 – je to mensi, je to hospodarnejsi, snaz se to naplni, da se s tim letat i na “mensi” letiste, kde je mene moznosti, a je sance tam vyskrabnout nejaka cestujici.
Ja neresim, jestli jsou CSA dobre nebo ne (a na SW mam svuj nazor), jen naznacuju, ze to nemusi byt jen dobrym nebo spatnym vedenim, dost dela i poloha, moznosti… treba co tady mame do 300km od Prahy? Berlin, Mnichov, Viden… co maji Helsinky? Tallin a Petrohrad? A v pripade tech Polaku je proste faktem, ze i kdyz jsou na (dnes uz) plusminus stejne jako my, maji toulavejsi boty. Snad kazda rodina tam ma nekoho „venku“, aspon na cas. Co to prinasi? Proste vic cestuji…
U Finnairu je specifická situace, kdy kvůli jedné z nejkratších ortodromických vzdáleností vycházejí lety z HEL na Dálný Východ kratší a tím i levnější, než u většiny konkurence. Proto má Finnair tak hustou síť na východ, nemá to moc společného s okolím anebo cestovatelstvím Finů samotných.
To je to o cem pisu, proste maji vyhodu v poloze.
Také se podívejte na Varšavu. Samý mrakodrap, kvetoucí business. A v Praze 4, kde by půlka těch Varšavských mrakodrapů s bohatými firmami měla být, má starostu marxistu, který úspěšně rozvor zablokoval a tvrdí, že nepovolí na celém území už ani jednu kancelářskou budovu. Dřív jezdili Poláci na služebky k nám, teď se jezdí do Varšavy. A tam se nezastavili – chtěl postavit město, ze které bohatým businessmanům spadnou čelisti. Zatímco Praha se propadla už i za Bratislavu.
Potvrzuji
tohle tady 3/4 nepochopi. tady 3/4 z nich vidi csa a sw, a pulka z nich zacne pondat o dalkovkach a druha pulka zacne pindat, ze to ma zkrachovat.
Smutné. Pane redaktore, pamatujete si naši diskusi, když jsme se společně bavili o přerušení opracování do BHX ? A vidíte, neobnoví ani BHX a kzrusi tomu ještě zruší Gatwic.
No, slušný oddíl a myslím si, že to není konec.
ČSA – Aeroklub?
jeste, ze je ten max uzemneny, a muzou se na nej vymlouvat 🙂
Kde už jsem tuhle písničku slyšel… 🤔
Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno. 🙂
A to kdysi létaly ČSA na Heathrow poměrně hustě. Pak sloty prodaly, prý velmi výhodně. (Pro koho asi …)
O sloty na Heathrow je zájem. Navíc je měly ve velmi dobrém čase. Ale bohužel byla doba taková, že se prodalo všechno možné. Hlavní bylo aby společnost fungovala dál.
Nevzpomínám si komu je tenkrát prodali. Bylo to v rámci aliance, nebo prostě nejvyšší nabídce?
Prodali je BA.
no… nebyt prodanych slotu (a dalsich prodeju), uz ti csa nemame vubec .. a nemel byste tu nad cim plakat.
Pro koho asi, tak je to vždycky, když prodáváte cennosti, aby se umořily dluhy…