Informační technologie Infrastruktura Železnice

ČRo: Správa železnic pronajme mobilním operátorům stožáry pro lepší šíření signálu

Trať 140 v úseku Dalovice - Hájek. Foto: JP
Trať 140 v úseku Dalovice - Hájek. Foto: JP

Cestující ve vlacích by se mohli brzy dočkat kvalitnějšího mobilního signálu. Správa železnic plánuje příští rok v zájmu lepšího pokrytí tratí zpřístupnit své stožáry GSM-R mobilním operátorům. Ti přístup správců kolejí vítají. Informaci dnes přinesl Český rozhlas Radiožurnál.

„Vozy, které se na železnicích používají, mají poměrně velký útlum. To znamená, že signál, který je venku v krajině, se nedostane snadno do vlaku,“ sdělil Radiožurnálu Petr Ilgner z Ústavu telekomunikací na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně.

Aby byl signál ve vlaku lepší, musí spolupracovat mobilní operátoři, dopravci a Správa železnic. Ta příští rok půjde řešení naproti.

„Správa železnic nabídne příští rok veřejnou soutěží svou infrastrukturu pro šíření signálu. Zpřístupníme pro potřeby operátorů naše vlastní GSM-R stožáry využívané pro bezdrátovou komunikaci na dráze. A to s primárním cílem pokrytí železničních tratí. Operátor musí mít však komerční zájem na umístění svých základnových stanic na stožáry Správy železnic,“ řekl rozhlasu mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Stožáry s technologií pro drážní komunikaci a zabezpečení budou železničáři pronajímat za tržní ceny. Všichni tři hlavní čeští operátoři se shodují, že je nutný společný postup. Zapojit se musejí i dopravci.
„Snažíme se v tuto chvíli dosáhnout dohody s přepravci tak, aby jejich vlaky byly vybaveny příslušnou technologií a aby v tom spolupracovali s operátory, kteří vědí, které technologie jsou vhodné,“ doplnila pro ČRo předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu Hana Továrková.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirka

Tak by mohli začít v Litovelském Pomoraví. Půlka cesty z Olomouce do Zábřeha je bez signálu.

pedro74

Konečně, nejdřív to X let „nešlo“, a teď vynalezli kolo. Na koridoru kolem Ústí nad Orlicí to mělo být dávno. Tam to mělo být prioritou všech stran.

VRTulník

Jestli to není cesta, jak zefektivnit plánované projekty k elektrizaci?

MLB

Super! Hlavně koridory na pomezí Čech a Moravy by si trochu víc signálu zasloužily…

Dan

Znamená to lepší pokrytí v úsecích Choceň – Zábřeh nebo ČT – Brno?
A co signál v tunelech, dočkáme se někdy?

Pepík

Copak se nedá vydržet 2 – 3 minuty bez internetu, než ten vlak tím tunelem projede ?

Jiří 3

Myslím si, že zde se mluví o signálu telefonním a nikoliv internetovém.

Od lesa

Ono jde třeba o to, že na hromadě míst se ničím nikam nedovoláš nebo je spojení bídné. A třeba takový strojvedoucí se tu a tam potřebuje někam dovolat. A není jen on, jsou také lidé v řadě obcí, kteří musí volit operátora ne podle výhodnosti, ale podle toho, aby se vůbec někam dovolali.

Paja

Tak zrovna u Brna to 2-3 minuty opravdu nejsou. A ano, většinou se vydržet dá, ale představte si, že někteří lidé ve vlaku pracují (a je celkem rozumné se snažit tyhle lidi do vlaku lákat)

Leinad

Z pohledu SŽ samozřejmě, mám stožár, proč nepronajmout místo.
Z pohledu dopravců, jaká je výhoda kupování vagónů bez oken (proč na stejné trati je v různých typech vagónů různý signál z venku). Dopravce chce aby cestující musel používat dopravcovu Wi-Fi, ale následně ji dá zadarmo?

Kalina

Kde jste se dozvěděl o nesmyslu, že „Dopravce chce aby cestující musel používat dopravcovu Wi-Fi“?!

Leinad

To je jeden z tipů, vy znáte lepší odpověď na otázku „proč na stejné trati je v různých typech vagónů různý signál?“, zejména proč v novějších vozech slabší?

p73

Pokovený okna třeba.

none

On totiz nikdo nebere v potaz, ze nasi operatori jen kasiruji a nestavi 😉 A teprve ted se tomu zacinaji venovat a delaji ty skla pruchodnejsi pro signal. Jeste je varianta udelat opakovac signalu.

Karel

Možná by stačilo udělat okna otvírací. I když je klima,můžou být otvírací okna. Každý si zvolí jestli chce vzduch z Klimy nebo z venku.

Pivlis

Moc si neumím představit, že si při 160 km/hod otevřu okno (třeba abych si mohl zavolat).

none

Jeste ze tu rychlost 160 beres jako predstavu 😀

Pivlis

Na koridoru se občas zadaří 🙂

Leinad

Proto ČD logicky dávají klimatizaci do šukafonů a ne do honekrů.

Od lesa

Jenže ona účinnost tý klímy při otevřeném okně jde jaksi k šípku. Ono spíš jde o to, že by (bez ohledu na korunavirus) se měly tu a tam jednotky rozebrat, vyčistit důkladně vzduchové kanály, měnit filtry a vše desinfikovat. To se téměř nebo vůbec neděje. Když je vyměněn filtr sání z venku, tak je to úspěch. Jiná věc je ta, že řada lidí, ani po letech, neumí klimu obsluhovat. XY průvodčích např. u 471 i po letech zná jen polohy min. a max.. Ve 4 ráno nastoupí v saku a svetru, je mu teplo, tak klimu „vohulí“. Nastoupí cestující v… Číst vice »

none

Je zajimavy videl, jak je venku 30 a kdyz se dojizdi do Ostravy, kdo muze, ma na sobe svetr. A to jsem v jednom vagonu videl, jak je u potenciometru tuzkou napsano 24. Z toho tedy usuzuju, ze je to predpsana teplota.

petr 5

Ta klima je přetlaková. Otevření okna zruší její funkci.

Maršál

Super nápad a pro všechny win-win-win.
– SŽ dostane zaplaceno za něco, co už stojí
– operátor má usnadněné pokrývání (nejen) koridorů, což je mimo jiné jeho závazek plynoucí z výhry frekvencí v aukci
– cestující (snad) budou mít skutečně spolehlivý internet ve vlacích

R.D.

Konečně. Zatím jich moc nepoužívají. Vím o Klánovicích.