Co trápí strojvedoucí: Přebujelé předpisy, špatný stav nocležen a poruchy

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStrojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravci obdrží od Drážního úřadu výzvu, aby strojvedoucím zajistili logičtější skladby směn a dostatku času na přípravu před odjezdem.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Nepochopil jsem— proč jen ČD

Důsledná kontrola dodržování postupů v rámci certifikovaného procesu údržby železničních vozidel (ECM) ze strany Drážního úřadu, která přímo ovlivňuje technický stav vozového parku ČR a zařazení do výkonnostních ukazatelů ČD

Copak RegioJet nemá lokomotivy, nebo Arriva vlaky?

Vendelin

Dyť sám národní dopravce si před rokem udělal svůj dobrovolně povinný dotazník mezi fíry. Kde jsou výsledky?

Kfira

Autor textu opět neměl svůj den 😀

Kamil Novotný

A ještě mě rozesmálo stav nocležen a HV. Stát se diví, že v jeho firmě (Beru ČD a ČD Cargo) je stav odpočinkových místností jaký je. Když sám stát pomocí dozorčí rady a vedení rozkouskoval firmu na OŘOD,.OCÚ a RSM a ty samotné články si hospodaří a jsou hodnoceny za své naklady a úspory a je jim OŘOD a provoz úplně ukradený. Takže RSM je úplně jedno že jsou budovy a zařízení hnusný, protože oni to jen spravují a nezajímá je provoz a nemá s nimi nic společného. Stejně jako OCÚ je ukradené jestli ta mašina jezdí, nebo za 5… Číst vice »

Mechanik z Budějc

A ti srdcaři odcházet začnou. Ale ne do jiného zaměstnání, ale do důchodu. Mladí nejsou, nechtějí. A když se náhodou nějaký mladý objeví, tak jen na chvíli a odchází jinam. Nabízené benefity je ve firmě neudrží a špína už vůbec ne.

Petr Šťástka

Joo, zato dřív bylo na dráze čisto a vyloženě sterilní prostředí

Mechanik z Budějc

No to určitě ne. Bývalo to i horší. Jen jsem tím chtěl říct/napsat, že současné generaci špína dost vadí. Na smartfoun se rukama od šmíru a kolomazi sahá dost blbě. Kdo chtěl, tak to pochopil. Vy evidentně ne.

Martin z topírny

Ti srdcaři jsou už skoro pryč. Bohužel
Za tu almužnu v dílnách to bude dělat jen blázen, nebo zoufalec.
Protože srdcaři už došli a ti co jsou dožijí svůj profesní život už relativně rychle.

Koro

Oni se zas vrátí, až zjistí, že u automechanika mají stejné prachy, ale maká se tam

Pajoš

Z důchodu se opravdu nevrátí…

Nástup 1:50 = krásná denní směna

Takže nástupy 1:50, 2:05 apod. nám zůstavají? Jupí

To už je ale na jednotlivci, mně například nástup mezi půlnoci a 2 ráno nevadí a vyhovuje mi víc, jak například 3:30, či 4:30, vzhledem k tomu se dostat rozumně do práce.

A co chcete dělat když vlak vyjíždí ve 3:00?

Nástup 1:50 = krásná denní směna

FP1: A uvědomuješ si, že celej dotazník je založen na názoru jednotlivců? Takže to, že tobě to vyhovuje neznamená, že to vyhovuje všem ostatním. Proto se dělal ten dotazník. Pajoš: Naprosto jednoduchá věc. Udělat denní/noční směny. Ano možná by to stálo o nějakou kačku víc, ale určitě by to prospělo ke spokojenosti zaměstnanců. A s tím, že to nejde na to mám hned teď odpověď. Proč v jiných firmách to jde např. DPO. Stačí jen chtít. Na druhou stranu chápu, že někdy to je opravdu potřeba, ale ne mít 8x za měsíc nástup ve 2 ráno jen aby se ušetřila… Číst vice »

A co by se jako změnilo já denní/noční směna? Přivezeš poslední ve 23 nebo 24 pak 3 hodiny zevlujes a jedeš v 3 dál. To už jsem viděl. Nic moc. Teda hlavně v tom nevidím přidanou hodnotu oproti nástup ve 2 nebo semena do 19 a druhá čas t dvoudenku od 2.
Jednoduše buď děláš celou noc nebo začneš až v noci. Pro někoho je lepší to pro jiného ono ale nic to nemění na tom že ve 2 prostě vstanes z postele/gauče a jdeš na tu mašinu.

Kdyby to stálo nějakou kačku, tak by se to už dávno udělalo. Ale ono by to stálo tolik kaček, že je nikdo v tomhle státě není ochotný do veřejné dopravy dát. A uvědomte si, že když by se takto vyhovělo strojvedoucím, tak to za rok dva chtějí všichni řidiči linkové dopravy a odboráři to budou vyžadovat i pro vlakové čety. A na to už tenhle stát opravdu nemá.

Ketchup1970

Tento stát měl na respiratory dvěstě korun kus , měl miliardu na spropitné majitelům Škody Transportation za zmetek v podobě 109E , 14 miliard ( možná) za pana Stavu a jeho obchod s plazmou v diag human , měl na opencard , super toastovy chleba jaký ještě svět neviděl za 100 milionu …

David

Neměl, ale půjčil si …….jenomže to nejde do nekonečna.

Apollo 17

Nechci žádné noční směny.To tam budu od 22 do 3 hodin sedět a pak ve 3 vyrazím do Ostravy a konec směny budu mít v Hranicích na moravě?

Leinad

Při dobré vůli by se něco našlo. Vlak začinající ve 3 veze ten samý, kdo vezl vlak končící ve 2:30. (Jenom jestli by opravdu chtěl střídat na ose a střídat mašiny)
Nebo směna začíná o půlnoci, 3 hodiny dělej mechanika v depu a pak jednou mašinou odjeď, v 8 tě někdo vystřídá. Jenom jestli by taková směna byla lepší.

Pajoš

Jasně. Stačí se podívat do jízdního řádu. Je totiž plný vlaku co přijedou do cílové stanice ve 2:30 : – D
Úplně vidím jak se firove hrnou na práci v depu s tím že je pro ne lepší být tam než spát. A to nemluvím o tom že po půlnoci v depu nikdo nic nedělá.

Ketchup1970

Po půlnoci v depu makame ,

David

Kdysi dávno bylo na lokálkách běžné, že strojvedoucí na lokálkách dělal provozní ošetření na M 131.1, M 240.0, M 152.0, T 444.0, T 435.0, T 466.0 a T 466.2. Tím se mnohde rozumně využila noční pauza nebo dopolední pauza (cca do roku 2000 nebylo běžné, aby se na lokálkách jezdilo dopoledne). Když by se na tento systém mělo přejít teď, tak cca 10 % strojvedoucích by to uvítalo, protože jsou to kulitové. Dalších 20 % by to bylo schopných a ochotných dělat, i když by to bylo s kecama. Takových 50 % by to nebylo ochotných dělat, protože oni jsou… Číst vice »

Martin z topírny

Někteří mají pocit, že ho asi zruší, tím, že se bude nadávat

Ale ona může přijít zase doba… že se toho fakt hodně škrtne…

Vašek

Bože můj, rozšíření monitiringu licencí na vlečky a posun!!!! Budeme sledovat pracovní dobu strojvůdce, který např. po celý den postrkuje vagóny v kamenolomu pod násypkou!!! To bude výrazný přínos ke zvýšení bezpečnosti!!!
Podívejte se do jednotlivých směn, jak jsou dodržovány přestávky na jídlo a oddech. V turnusech namalovány jsou, často rozdrobené po patnácti minutách, jejich začátky často hned po příjezdo vlaku. Ale že se posunuje, objíždí souprava, dělá brzda, to už je vedlejší. O zpožděních ani nemluvím. Pak přestávka není žádná, neb na ní není nárok. Neorganizujte mi, páni, volno mezi směnami. To jsem si dokázal vždy uhájit sám!

Emanuel

Tyhle problemy vetsinou v jinych zemich resi odbory. V CR resi co?

Oce

Chlastačky maskované za schůze, setkání, vítání, loučení, obskurní turnaje v kdečem… Jo a také víceméně rozpadající se chaty kde se dá za levno… chlastat…

Tonda Sehnal

Pravděpodobně pracujete u modrých ý stejně jako já. Problém PDOJ je triviálně řešitelný turnusovým důvěrníkem. Postup je stanoven poměrně detailně, nejméně tři roky. Tak nebrečte a jenom na něm trvejte, nic víc není ke zlepšení stavu potřeba.

Vašek

Tondo, já nebrečím a když se to vezme kolem a kolem, je mi to už celkem fuk. Ten půlrok a něco to už vydržím, jak jsme říkali na vojně, i s bodákem v pr…. Jedna otázka, jak ti pomúže důvěrník, když nemáš přestávku díky mimořádnostem? Můžeš legálně kroutit reostatem až 13 hodin.

FP1

Prostě nárok na přestávku je, tak nazdar, začít to poctivě vyžadovat, tak se ti nahoře chytnou za hlavu, a začnou s tím něco dělat. Jenže když stále je dost „zachraňovačů dráhy“, tak se nic nezmění.

Vašek

Tady nejde o nějakou osobní statečnost něco si vydupat, vyhrát bitvu, ale prohrát válku. Všichni odvážní, co vím, byli za svou odvahu nějak potrestáni. Jde mi o bezpečnostní přestávku, která by po určité době byla povinná! Má ji kamioňák, autobusák si ji nedovolí nedodržet, má ji i německý strojvůdce.

Všudezdejší

Ano, to bude nepochybně vést k vyšší úrovni bezpečnosti, zvlášť na těch bagrech a jiných strojích. Ať žije bezzubý MLS.

Oce

MLS je (jak jinak) k ničemu. Kde se dodržovalo předtím, dodržuje se i teď. Kde se nedodržovalo, najala se administrativní síla která směny rozepisuje tak aby to vyšlo…

David

Jenomže ono to smysl má – když budete pracovat u dvou dopravců (v jakékoliv kombinaci), tak záleží pouze na Vaší soudnosti, zda přes den cca 6:00-17:00 budete u dopravce A postrkovat vagóny v kamenolomu a v 18:00 se nahlásite u dopravce B na klasickou noční směnu – osobáky, rychlíky, náklad – cokoliv s traťovým výkonem. V současném systému monitoringu jste v 18:00 čistý a odpočatý, což ale není pravda. A netvrďte mi, že celodenní postrkování vagónků na nějaké vlečce kamenolomu nebo sila v létě v horku není unavující práce – možná je to unavující více než nějaký osobák na nějaké… Číst vice »

Vašek

Přečtěte si komentář p. Oce. Nemám, co dodat.

Lukáš Chytil

A jak z toho chcete vyhodit SŽ, když to bere údaje z ISOŘe?

Alexandr Mikulka

Zatímco když bude 06:00 – 17:00 sedět za kasou v Kauflandu nebo kopat doma rigol, tak je to všechno OK.

veli.k

Skladba směn a nocležny… ano, určitě se dá zlepšit. Ale ty hlavní problémy jsou někde jinde. Proč se mi zdá, že bylo cílem, aby výsledky moc nedopadaly na správce infrastruktury a nefunkční kontrolní orgán s názvem Drážní úřad?

Lukáš Chytil

Souhlasím, Vysočina a Brno – Přerov je jak průjezd botanickou zahradou, viditelnost návěstidel, zejména na novostavbách, je za trest, ale to jsme tam raději nedali, že.

David

Máte naprostou pravdu – celý dotazník je postaven tak, aby se náhodou někdo neotřel o Správu železnic a pana manekýna.

Všudezdejší

Už jen skladba těch otázek vycházející ze zvyklostí národního dopravce (nocležny apod.) dávala tušit, že to bude zajímavé, takže výsledky mne nepřekvapují. Jen ta doporučení mi připadají poněkud podivuhodná. Například jak zvýšeným dohledem nad prováděním ECM vyřešíme existenci závad na vozidle netuším, to stejně nelze eliminovat beze zbytku a podle mne taková věc ta k trochu patří do odborné způsobilosti strojvedoucího. Připomíná mi to snahu uzákonit jinak například ohmův zákon, protože současný nám nevyhovuje. Tablety jsou jistě dobrá věc, jen jde o to, aby v nich byl použitelný obsah, což v současné době SŽ neprodukuje (ale třeba se dočkáme něčeho… Číst vice »

Petr

Strojvedoucích není 11 tisíc… alespoň ne strojvedoucích na plný úvazek. Jde jen o počet licencí.
U ČD osobky je např. cca 3700 strojvedoucích (možná ani to ne) a to má ČD drtivou většinu trhu.. spousta lidí co má licenci už je v důchodu a nebo jezdí jednou za čas.
Za mě je 2500 celkem solidní číslo. Samozřejmě je otázka, zda to vyplňovali pouze strojvedoucí. To je pravda.

Petr

U carga to bylo tuším kolem 1500 strojvedoucích a soukromníci ani dohromady mít velké tisíce nebudou..

Všudezdejší

No ono asi exaktnější hodnocení počtu opravdových strojvedoucích nebude k dispozici, ale ve výsledku je to přece jedno. Osobně myslím, že to je celkově dost malé číslo na dělání takových závěrů, ale je to můj názor. Pro prvotní eliminaci trollů by možná stačilo zadávat tam číslo licence a otestovat to na duplicity a neplatné licence. Jenže to by se to muselo trochu jinak nastavit už na začátku a třeba se zeptat nějakých jiných dopravců na názor ohledně pokládaných otázek, protože některé odpovědi nedávaly moc smysl a chyběl tam řádek pro vlastní odpověď. Škoda, byl to první takový průzkum a osobně… Číst vice »

Petr Šimral

Kdyby se chtělo, tak počet činných strojvedoucích máme hned. Od čeho přece máme MLS? Je pro mě překvapením, že ani po devíti měsících není k dispozici statistika ve stylu: počet licencí, z toho pravidelní uživatelé, počet směn celkem, počet závadových směn, počet strojvedoucích jezdících u více dopravců atd…

Kamil Novotný

No co je takový dostatek času na přípravu že? Bohužel někteří kolegové dojdou přesně na čas nástupu, pak jdou do skříňky, převléknout se, někteří i osprchovat, udělají si kafe, vyndají snídani, po dosnídání zajdou na WC, vše uklidí a toho času na přípravu mašiny, potom již logicky moc nezbývá.
Už předem vím že to bude mínusů, ale to opravdu není tak hlavní problém, jako třeba výluky, různé neustálé ladění vysílačky a stav HV.

Brumla

ano přesně tak to bohužel vidím live, lépe bych to napsat nedovedl, mohu jen potvrdit, časy , kdy strojvedoucí se věnoval přípravě hnacího vozidla , jsou dávno pryč, bohužel

oce

Hmm, v takovém turnusu abych měl čas na výše uvedené bych chtěl jezdit. Reálně u většiny nástupů je střídání na ose. Tedy nástup, za 15 min. příjezd vlaku a následný odjezd za 10 min. Na většinu nástupů tedy chodím min. o 15-20 min. dříve abych vše stihnul. Vyhlášky, změny předpisů atd. studuji doma, ve svém volném čase. V té troše co mi při debilní skladbě směn zaměstnavatel milostivě ponechává.. Když tedy zrovna nejsem po noční ve stavu polozombie..

FP1

A co přestat zachraňovat dráhu a příště ty vyhlášky a směny studovat na začátku směny ve vyhrazeném čase? Že vlak odjede zpožděný? To ať se chytnou za hlavu ti nahoře, dokud se jim bude vycházet vstříc, nic se nezmění.

David

Neřešte to podle jednoho dopravce, řešte to všeobecně.

FP1

A pak jsou takoví, co se dokáží hlásit 4 minuty po nástupu, že jsou pohotoví.

Za stav HV si částečně můžeme sami, že jsme ochotni s těmi šroty jezdit, místo toho aby se to odstavilo, že někteří vezmou mašinu z dílny, která neodpovídá tomu, co dílná zapsala do knihy, že provedla – pak člověk od kolegy slyší, no od by ten vlak neodjel. Takže je to těžké, dost věcí neovlivníme, ale dost by se ovlivnit dalo, ale to by někteří nesměli být „zachraňovači“, to se pak kouká na toho, kdo se ozve, skrz prsty.

ABC

Jaké přebujelé předpisy. Disciplína, vy klucí pitomí, musí bejt!

Marty

Je vidět že jste úplně mimo mísu

Pepik

Záchodovou?

Vectron

Bez se lecit pitomce!!!

Georg

ja myslim, ze davat minusy zjevnemu citatu ze svejka je trochu zbytecne…

Vašek

To by ovšem museli mít diskutující alespoň základní přehled.

Martin H.

Disciplína ano, ale zmatek a bordel by nemuseli… 🙂

Evžen

Ale fakt, že odpověď ,,stává se to několikrát do měsíce,, byla ta nejhorší, co se dala zadat, nikdo nenapíše. Takze stav ,,několikrát za směnu,, byl tímto uměle zkreslen. Proč asi?🤔

Všudezdejší

Inu proto, že ten dotazník byl udělám někým, kdo nemá o práci strojvedoucího příliš přehled nebo má přehled pokřivený.

Jiří Kocurek

Kdyby to byl někdo od Dráhy, tak by se snažit ani nezačal. Protože to bude špatně, k ničemu a 50 lidí na něj skočí, že oni by to udělali líp.

Tak se nedivte, že autor nebyl od dráhy.

Valtteri

Takže se nevyřeší opět nic. Vlaková doprava, minimálně ta nákladní, nikdy nepůjde naplánovat tak, aby skladba směn dávala větší smysl. Osobně jsem se do dotazníků rozepsal tak, že mi nestačila políčka. A světe div se, zejména jsem poukazoval na: a) Absenci funkčního zabezpečovače, nebo čehokoli, čemu by se opravdu dalo říkat zabezpečovač b) Změť naprosto nepřehledných informací v TTP, c) Jízdní řády, ve kterých není v podstatě nic (oproti např. německému systému Ebula), d) Rozkazy, kde se nachází hromada irelevantních informací, e) Plánování výluk a celkově systém, jak jsou výluky zabezpečeny (Stahovačky, pomalé jízdy atd.). Takže jinými slovy, pokud někdo… Číst vice »

M19

Proč nepůjde?

Valtteri

Tak bude to nejspíš souviset s časy, kdy nákladní doprava jezdí nejvíc. A poměr denní : noční těžko někdy bude 50:50 či dokonce ve prospěch denních.

M19

A aby to dávalo smysl musí být takový poměr? Co, kdyby to bylo prostě předvídatelné, tak jako jinde?

František Plášek

Nákladní dopravu, zejména tu mezinárodní, nikdy a nikdo nedovede předvídat..je tam velmi mnoho proměnných…

Tomáš Záruba

Tak nové TTP tab. 9 mi zrovna přijdou jako celkem velký pokrok. Naopak se docela divím, že se v podobných debatách nijak moc neřeší „červené námezníky“ – jednak absence upozornění v SJŘ (!) a především to, že by bylo dobré je nahradit vstřícným návěstidlem, viditelným i za sněhu apod. Třeba „označovací pruh bez návěstidla“ by ani nestál zrovna majlant.

hank

😀 Za jiných časů se při vysoké sněhové pokrývce v místech „hranic“ leckde do sněhu zastrkovala březová košťata. Žádný předpis – aspoň pokud si pamatuju – to sice nestanovil, ale ani nezakazoval. Dokonce se koncem 80. let při přípravě zimních opatření až na úrovni vedení HÚŽ a provozních oddílů řešil nedostatek březových košťat v ZZ HÚŽ a výkonným jednotkám bylo výjimečně povoleno zajišťovat si je z místních mimodrážních zdrojů… Jinak – a vážněji – řečeno: Proč by se námezníky (asi nejen červené) nemohly předpisově označovat něčím napevno nainstalovaným, co z toho sněhu bude trčet? (No jo, to asi chce vysvětlení… Číst vice »

Radim Škopec

Zrovna se skladbou směn v nákladní dopravě nemám nejmenší problém, u ČD mi to přišlo daleko horší.

Valtteri

Však jsem s tím taky v pohodě. Stav infra je daleko větší problém.