umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Co se do podcastu nevešlo. Skončí pendolino ve šrotu a odpadnou zbytečné přesuny mezi depy?

Jednotka pendolino Českých drah v zimě. Pramen: České dráhy
Jednotka pendolino Českých drah v zimě. Pramen: České dráhy
České dráhy chystají sjednocení kategorií vlaků a služeb.

Přes dvě stě dotazů přišlo na generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika do prvního dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Vzhledem k omezenému času nebylo možné na všechny odpovědět ve studiu. Vybrali jsme proto další zajímavé dotazy a nechali je Ivana Bednárika zodpovědět písemně.

(PavelV) Dobrý den, nezvažujete zavedení nočních vlaků do Bruselu?

Ano, řešíme to na úrovni existujícího projektu Nighjet zahraničních drah. Nejde jen o Brusel, ale mým cílem je tuto síť rozšířit o destinace tzv. východního bloku.

(Ondřej Raška) Jak to bude s Osoblažskou úzkokolejkou (konkrétně provoz)? Jelikož je tam pouze jedna lokomotiva (705.913). Uvažujete o pořízení nových strojů?

Pustili jsme se do opravy druhé lokomotivy (705.914), která byla dlouhé roky mimo provoz. Časový harmonogram prací a rozsah ještě není pevně stanoven, připravuje se komisionální prohlídka a určí se stupeň celkové opravy.

(Bohumil Pokorný) Jaký je Váš názor na využití vlakotramvají (tram-train) v ČR? V současné době je u nás prezentován oficiální názor MD ČR a SŽ, že to nejde, neboť to odporuje evropským předpisům. Přitom někteří železniční dopravci ve státech EU (např. DB, SNCF, MÁV START a další) tento systém podporují a ve spolupráci se správci infrastruktury fyzicky zavádějí.

Toto je otázka spíše na správce infrastruktury. Ale za mě platí, že jakýkoliv koncept, který nám umožní efektivně přepravovat cestující a přinese do firmy tržby, má u mě zelenou. Tady je problém také s Drážním úřadem, český drážní předpis s takovým vozidlem doposud nepočítá kvůli zabezpečení tratě.

(Aleš) V provozu už na opravách vozidel skoro nemá kdo dělat, staří fachmani odcházejí a noví nejsou motivováni, navíc s nástupem nové techniky už jaksi nestačí šroubovák a kladivo. Co s tím míníte dělat?

Máte částečně pravdu. Opravárenství si zaslouží mnohem větší pozornost než doposud a má potenciál vydělávat. Samozřejmě, že ke svému rozvoji potřebuje investice nejen do technického zařízení a výstavby hal, ale i do lidí. Proto říkám, že máte částečně pravdu. Nejprve investice do techniky a pak do lidí, aby s tou technikou mohli a uměli dělat.

(Filip Hlinka) Dobrý den, zajímá mě, jak České dráhy plánují obnovu vozového parku na linkách R17 a R11.

Smlouva na provoz těchto linek nám končí v roce 2023. Ministerstvo dopravy tyto linky zatím nenotifikovalo, ale požadavky a možnosti nasazení konkrétních vozidel pro další období už prověřujeme. Vozidlové řešení obou linek nicméně bude záviset na finálních dopravních modelech, například u linky R17 může být vývoj ovlivněn také rozhodnutím o jejím případném protažení dál do Rakouska.

(Senior) Nebylo levnější spojit opravárenství pod jednu hlavičku. Takové přetahování lokomotiv přes republiku, aby loko dostala opravu, když už je v Plzni, a tahat ji do ČB nebo obráceně, protože v Plzni je depo ČD a v ČB je depo ČD Cargo. Hlava mi to delší dobu nebere.

Ani mně! Pracujeme na tom. Nebude to jedna hlavička, ale v desetileté strategii to má pracovní název „Efektivní korporace“. Doufám, že se nám ještě v roce 2021 podaří nastavit procesy tak, abychom maximálně využívali vnitroskupinové synergie.

(Lukáš) Uvažují ČD do budoucna o umístění business oddílu do nových vozů a umožnit tak některým cestujícím, kteří o to projeví zájem si připlatit za prémiovou službu tak, jak je to v railjetu.

Ano. Každá nová připravovaná investice do dálkové dopravy počítá s prémiovými službami. Ale je otázkou, zda například dávat prémiovou službu do jednotek se 120 sedadly.

(Noerf) 1) Pošlete jednotky pendolino do šrotu jako Švýcaři (vysoké provozni náklady), nebo pro ně najdete jinou trasu, kde využijí svůj potenciál a cestující budou chtít zaplatit vyšší cenu (úspora času, služby).

Švýcaři jsou inspirativní ve vztahu k železnici, ale ve všem se po nich opičit nemíním.

2) Vidíte potenciál na provoz vlaků mimo objednávku MD, respektive na kterých trasách si myslíte, že byste mohli jezdit bez objednávky MD.

Potenciál vidím ve vypravování sezónních vlaků k moři, na vánoční trhy, na lyže a podobně.

(A.M.) Je vedení ČD známo, o jak velkou část tržeb (řádově desítky milionů Kč ročně) přicházejí ČD po zrušení výdeje jízdenek výpravčími, resp. po dalším rozšiřování neobsazených stanic a zastávek (bez odbavování cestujících), a to i na frekvenčně zatížených tratích? Automaty nejsou, průvodčí často nestíhají revizi, natož odbavení, navíc je často odbavení ve vlaku znemožněno, protože není signál pro on-line odbavení POP…….. Koupě přes internet nebo mobil ještě dlouho nebude, zejména mezi střední a starší generací tak rozšířená, jak si kdysi kdosi myslel – a je vcelku „výhodné“ nastoupit bez jízdenky……. Jak v této věci hodláte dále postupovat ?

Nemáte pravdu a podsouváte mi odpověď. V souvislosti s těmito kroky jsme nezaznamenali zvýšení počtu cestujících bez jízdenky. Řešení, která prodej zaměstnanci Správy železnic ve stanicích nahradila, tedy nákup přes online kanály nebo prodej ve vlacích, podle mého názoru neodradila lidi od cestování vlakem. To, co ještě potřebujeme dořešit, je, aby bylo možné koupit jízdenku bez připojení na internet nebo bez toho, aby zákazník musel mít smartphone. Řešíme tzv. sdílenou službu a jednání o tom aktuálně vedeme s Českou poštou. SJT – státní jednotný tarif mi přijde jako vhodný produkt pro tuto variantu. Pokud jde o zlepšení signálu ve vlacích pro POPky, už jsem jednal s Českým telekomunikačním úřadem, s operátory i se Správou železnic, abychom dokázali na problémových úsecích s nedostatečným pokrytím signálem odbavit bez problémů cestující přes přenosné pokladny.

(Hoholu) Jak to vypadá s budoucností naklápěcích jednotek v ČD? Nepřemýšlí se o odkupu starých italských pendolin či pořízení nových jednotek třeba pro zmodernizovaný 4. koridor?

„Slepice, nebo vejce?“ Když bude hotový 4. koridor, nebo bude jasný předpoklad jeho úspěšného dokončení, na vaši otázku rád odpovím. Ale obávám se, že v té době tady já už nebudu.

(Roman Svačina) Máme vlaky SC, NJ, RJ, EC, IC, Ex, R, Sp, Os. Kdo se v tomhle má vyznat? Navíc vlaky IC jsou některé povinně mistenkové, jiné vlaky IC nejsou povinně mistenkové. Někde jsou restaurační vozy, jinde ne, jednou jede minibar ČD, jednou minibar JLV. Jako v tomhle by se prase vyznalo. Plánujete zredukování kategorií dálkových vlaků? 7 kategorií dálkových vlaků? A snad s výjimkou Pendolina a Railjetu člověk nikdy neví, jestli potřebuje místenku, jestli tam bude restaurační vůz, jaký minibar pojede.

Sjednocení kategorií vlaků a služeb bude, ale není to věc absolutní priority. Zároveň je nevyhnutelné, aby proběhla diskuse s objednateli. Nejdříve musí být dohoda, co chce objednatel v dálkové dopravě, a pak můžeme unifikovat služby a popřípadě následně přejmenovat produkty, aby byly „čitelnější“ pro cestující. Samo sebou návrh za ČD k uvedené unifikaci předložíme všem objednatelům. Už jsme o tom s většinou z nich i hovořili na online konferenci, kterou jsme 4. února uspořádali pro všechny objednatele regionální dopravy.

(Medvídek) Dobrý den, mne by zajímalo, jak to bude do budoucnosti s tzv. spacími směnami, kdysi dávno jsme za turnus spali jen jednou, tento současný spíme 5x (v 19denním turnuse), u strojvedoucích se odpočinek na lůžku s cestou na postel hlídá, aby byli odpočatí, avšak u vlakvedoucích…….(pokud je zpoždění jen 5 minut, tak již odpočinek nevychází), vlakvedoucí nemusí být odpočatí? (Pominu-li i tristní podmínky ubytování, kdy 13 stupňů na pokoji a vlakvedoucí muž i žena v průchozím pokoji.) Děkuji

To je téma na chystané procesní změny. Podle položených dotazů pod avizovaným podcastem chápu, že zhruba polovina z nich je od mých vlastních zaměstnanců. Co ale nechápu, že na své otázky nedostávají odpovědi ve firmě a musejí se ptát přes média. Už několikrát jsem říkal, že můj e-mail je k dispozici. Ostatně, i zavedení programu „Zlepšovák“ by mohlo přispět ke zlepšení interní komunikace ve firmě.

(Hodně štěstí) Dobrý den, pane Bednárik. Co jsem si jako cestující poslední dobou všiml, že čím dál tím víc vázne komunikace mezi ČD a SŽ. Myslím tím hlavně mimořádnosti. Informační tabule ve stanicích podávají často zcela odlišné informace, než podávají zaměstnanci ČD v pokladně. Nebo často se stává, že internetové aplikace ukazují, že vlak nejede, ale často SŽ se tváří, že se nic neděje. Chtělo by to že strany dopravce více tlačit na SŽ, aby podávala přesnější a hlavně pravdivé informace!

Děkuji za podnět. Beru na vědomí. Nicméně odpověď náleží někomu jinému. My jsme jen jeden z cca 120 držitelů licence na provozování železniční dopravy v České republice. Ano, jsme ale největší zákazník SŽ. Tudíž pokud i tady bude platit „náš zákazník, náš pán“, tak naše požadavky by měly mít prioritu. Zatlačím.

(George) Dobry den. Chtěl bych se zeptat na 2 věci: 1. Jak to vypadá s výpovědí nájmu pro Regiojet na Smíchově z prostor, kde ČD mají objekty? Ta výpověď byla napsána min. před 2 lety, přesto Regiojet stále ty prostory používá. Smím vědět důvod? Odvolává se k soudu? Nebo jste k firmě pana Jančury tak velkorysí, i když on dráhy v médií očerňuje?

Toto je věc developera, který celou lokalitu řeší. U něj je firma uvedeného pána v nájmu.

Kolik dráhy ročně stojí vandalismus? Když si vezmu, jak jsou třeba poničené elefanty, posprejované, rozřezané sedačky atd., určitě to budou nemalé částky, které to firmu bohužel stojí… Pokud odpovíte, děkuji.

Opravdu hodně. Řádově se jedná o miliony korun ročně, které bychom mohli jinak investovat například do modernizace vozidel či rozvoje služeb pro cestující.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medák

Pan generální Bednárik z tý otázky na propad tržeb po zrušení prodeje výpravčíma elegantně vybruslil. Prodej zrušila Dobrá správa ( k velký radosti výpravčích) po zavedení Babišovejch slev v r. 2018 protože pak byla menší provize. Kolik to je asi fakt neví, protože není s čím porovnávat Rok 2019 nejde porovnávat s rokem 2020, to už byla korona a celý jaro se jízdeny nekontrolovaly a průvodčí nic neprodávali.
A že nezaznamenal zvýšení počtu cestujících bez jízdeny? Jak asi? Než průvodčí odbaví deset lidí POPkou, tak mu jich dalších dvacet pojede zadarmo.protože se k nim ve špičce ani nedostane.

dáva

Koupit italské odstavené pendolina? To zní suprově.

Vašek

Výborný nápad. A Bzmoty z Maďarska.

Jan Šlezingr

„Co ale nechápu, že na své otázky nedostávají odpovědi ve firmě a musejí se ptát přes média.“

Jo, tak tady je asi obsaženo všechno o ČD a vysvětluje se tím velmi mnoho. Inu bude mít pan ředitel rozhodně na čem dělat.

kakov

nevíte někdo co se plánuje ohledně r17 směr Rakousko? přesněji o čem se uvažuje? děkuji

kakov

k nákupu na internetu, vždy záleží člověk od člověka nehledě na věk, ani u mladých bych se nedivil, kdyby s nákupem byl problém, často je pro ně internet synonymem pro Messenger (nebo podobný komunikátor).

každopádně chytrotelefonistům se často stává, že jsou bez šťávy, ne všude je mobilní net (i když se to strašně zlepšilo), takže vždy musí existovat bezinternetová možnost nákupu

A. Mikulka

Kristepane to je logika. Ne všude je pokladna, tudíž je potřeba Vás vodit za ručičku?

Avlaky

Byla slíbená odpověď i na náhradu za 810, zde ji nikde nevidím

G700

To jsou odpovědi jak od Babiše. “Nevim”, “neznam”, “nemáte pravdu, “plánujem to”…

medical_examiner

Ale snaha se musí ocenit!

Kalina

Takto blekotal Drahoš.

A. Mikulka

Jak Bednárik, tak Drahoš jsou inteligenčně v tebou neuchopitelné výši, tak je přirozené, že to vnímáš jako blekot, Blekoto.

V. K.

Umět říct, že něco nevím je mnohem lepší, než když má někdo ve všem hned jasno, i když o tom často ví houby.

Herold

„Koupě přes internet nebo mobil ještě dlouho nebude, zejména mezi střední a starší generací tak rozšířená, jak si kdysi kdosi myslel“

Tak nevím, jestli ve svých 48 letech patřím mezi střední generaci, ale už cca 10 let jsem si jízdenku jinak než přes internet nekoupil…

none

Taky kupuju na mobilu nebo na pocitaci, ale zase vim, ze nejsem sam, kdo vlakem jezdi 😉

Asdfg

Záleží na konkrétních lidech. Znám ve svém okolí lidi středního věku, co nakupují běžně přes internet a znám i takové co mají mobil jen na volání a přes internet si nic nekoupí.
Asi záleží kdo má kolem sebe jakou skupinu lidí.

medical_examiner

Jako náš kostelník.
Ten když něco chce na internetu (i jízdní řád jinam než do Prahy), tak mu to hledám já…

Až teprve teď mu obec (on je zároveň obecním de facto otrokem) pořídila dotykový telefon. A ten s ním bude hned spokojenější, když vymyslíme, jak mu tam přenést 1000 kontaktů…

Jiří Kocurek

Dneska je móda používat slovo otroctví tak, kde vůbec nepatří. Otroctví tady bylo naposled v 50. létech v uranových dolech s nápisem „Arbeit macht Frei“ přeloženým do češtiny.

A. Mikulka

Jaký problém máte s přenosem 1000 kontaktů?

Krejžak

Stačila by „maličká“ sleva a propagace ve stylu „je to levnější“ a myslím, že by se najednou našlo hodně nových internetových zákazníků :-). Zatím jsem zaznamenal pouze reklamu typu „místenka zdarma + možnost rychlého vrácení“ – což je v pořádku, ale pro mladší lidi. Konzervativní lidé středního a staršího věku více slyší na „slevu“. Osobně znám několik osob, které pro slevu v řádech halířů na ODISCE , udělají takřka cokoli (vč. čekání na spoj, kde to platí i +70 minut).

MLB

Tohle bych radši moc nenavrhoval, ČD by se nejspíš snažilo „slevu“ vytvořit tak, že pro online platby zůstane cena stejná a pro ostatní zdraží…

A. Mikulka

No a?

Karl vB.

Profesor Zelí: „Nechci slevu zadarmo.“

Radek

Máte to štěstí, že nejezdíte ve Zlínském kraji vlaky ČD kategorie Os a Sp. Dříve jsem jízdenky kupoval běžně přes internet, ale od té doby, co Zlínský kraj rozdrbal železniční dopravu v kraji, nelze koupit tyto jízdenky jinak než na papíře u pokladny. Aspoň si člověk připomene starší časy….

Petr5

No jo, Čuníkovo.

Jiří Kocurek

On se už vážně nedá koupit lístek ze Vsetína do Hranic přes internet? ČD to stoply?

Radek

Ze Vsetína do Hranic lze koupit i přes internet, protože Hranice jsou už v Olomouckém kraji. Ale např. ze Vsetína do ValMezu ne.

medical_examiner

Naprosto souhlasím.
Já jsem si jízdenku přes internet ještě nikdy nekupoval ve 20 letech. Jenom párkrát místenku.
Na internetu si hledám jenom spojení, ale jízdenku vždycky z pokladny…osvědčilo se mi to…

Petr5

Já mám 66 a ani nevím, kde pokladna na nádraží je. Minimálně 15 jsem tam nebyl… A to nám už stárnou generace, které se s internetem seznamovaly na ZŠ. Tu už jsou ve středním věku.

A. Mikulka

Oni tady někteří zjevně internet nepoužívají z demonstrativních důvodů.

Iveta

Hm dobré, ale filtrované otázky a odpovědi o lejnu.Štíplístek si stěžuje na na 5 krát spaní na většinou penzionu z 19 ti denního turnusu?Přitom nic neřídí a max vydá blbě jízdenku ,ředitel chce hlavně jezdit konkurenci na Jadran a jednání na vlaky do Polska k Baltu mu budou trvat 2 roky ,místo aby se jako národní dopravce snažil o udržení výkonů tady.

Asdfg

Mě na spaní vadily asi jen dvě věci.
1) kvalita nocležen
2) špatně udělané turnusy, kdy zaměstnanec s nástupním místem A spal v bodě B, a zaměstnanec s nástupním místem v bodě B, spal v bodě A. Tím vznikly dvě úplně zbytečné spaní.

Vbb

No tak se oba zaměstnanci můžou prohodit v místě C na půl cesty mezi A a B, ale buď tam bude ostrý přestup a při zpoždění jednoho vlaku se zbytečně zpozdí i ten druhý, anebo bude každý z nich v C neproduktivně čekat hodinu či dvě na další opačný vlak…

Asdfg

Od toho tu je systémový specialista, který řekne že vlakvedouci nebo strojvedoucí tomu nerozumí a že to jinak udělat nejde. A proč má vlastně někdo problém se spaním, spaní doma je stejný jako na nocležně.

Kraaaj

Pokud spíte na noclezne stejně dobře jako doma tak jste šťastný člověk

Sotous

nemůžete to přepisovat všechno ? nemám čas poslouchat podcasty, ne vše mě zajímá, čtením projdu jen to, co mě zajímá.

Ares

Tak to máte asi smůlu.

Jaaa

Ano, mělo by to být pravidlem slušné žurnalistiky. Pod podcastem přepis.

Ale je to spousta práce navíc, přepis je taky nutné autorizovat.

medical_examiner

Automatický přepis textu není možné použít?

Jaaa

Korekce udělat musíte a autorizaci taky.

Dopravák

Odbočím od tématu, a předem nevím zda se to někde psalo, ale neplánujete přesunout později podcasty na Spotify? Myslím si, že by to řadu potěšilo. 🙂

Toníček

Smazáno: Urážky a vulgarismy tady nechceme.

Toníček

Smazáno: Urážky a vulgarismy tady nechceme.

Jiří Kocurek

Nic proti němu nemáte, ale uděláte mu ze jména vulgarismus. Tak asi proti němu máte docela dost hodně, když si ten vulgarismus nedokážete odpustit.

David

Sousedovic Toníček
Nemá žádný koníček
Ruce jdou mu dozadu
On je zkrátka pozadu.
(Ivan Mládek)

Toníček

No co. Když je někdo Kotek, tak mu taky říkám Ko-kotek 🙂

Původní Pražák

To je v pořádku, z toho vyrosteš jako skoro všichni. Hlavně jestli máš na zítřek úkoly.

Toníček

Fakt jo. A řekneš to samé tomu člověku co tu nedávno nezíval pana Kotta jako ko-kotta?

Karl vB.

Toníčku, „brzy, jazyk, nazývati, Ruzyně“ – vyjmenovaní slova po Z. Vzpomínáš si, nebo jste to v ČJ zatím ještě nebrali?

Toníček

pravda.

Medák

Udělat ze jméba vulgarismus, není, podle českejch soudů, nic špatnýho, Viz spor Reflex vs. Okamura. Exemplis discimus

Sharkovec

V Rakousku používá RegioJet zkratku RGJ, nebylo by špatné ji používat i v Česku. Docela to působí zmateně, když je rj a RJ.

jiný Petr

Je správné, že se používá zkratka RJ, jedná se totiž o oficiální zkratku, kterou má přidělenu Evropskou železniční agenturou.

Jaaa

Obchodní značka provozovatele a registrační zkratka vozidel jsou dvě naprosto odlišné věci.

švestka

Protože v Rakousku byl až jako druhý, u nás první, takže jinou zkratku si měli zvolit ČD, třeba RLJ.

Toníček

Nesmysl. ČD provozovali vlaky pod „rj“ dříve.
To se dá snadno dohledat…

noerf

Regiojet máznačku RJ na lokomotivách a vagonech od roku 2011, cž je důvod proč může v ČR a SK užívat zkratku RJ, byť měl kategorii vlaků IC.

Toníček

Kdyby mohl, tak používá RJ. Ale neprošlo mu to…
V ČR to také projít nemělo. Je to zmatečné.
RGJ sedí více. Možná by se to, ale nevešlo na tabule.

Ketchup1970

Vejde se Rex , vejde se ICE, vejde se TGV ( viděno v Curychu)

Toníček

Kdy jste viděl jedno z toho na starých nádražních tabulích v ČR?
Mě je naprosto jasné, že se to na nejnovější tabule vejde, ale v ČR je jich pořád minimum.

jan v

V Brně měil ještě před pár lety na tabulích s rotačkami mezi druhy vlaků uvedené i ICE, TGV… šlo je vidět když tabule rotovala. To musel být v devadesátých letech na dráze nějaký obrovský optimista, co tu tabuli objednával…

Tomáš Záruba

Spíš naopak – extra kategorie „rj“ byla vítězstvím marketingu nad přehledností. Stačilo by to nechat jako EC, což je zavedená značka, a třeba marketingově komunikovat že „na těchto vlacích jezdí soupravy typu Railjet“.

T_D

A pojmenovat to „railjet Vindobona“. Když může být „Metropolitan Slovenská strela“.

Karl vB.

Pokud chtějí ČD u názvů vlaků specifikovat i druh vozidel, tak by to mělo být systémově a ne jen někde, kde se jim to hodí. Označení Regína 8701, nebo Šukafón 18324 by pro potenciální klienty ČD mělo také jistou vypovídací hodnotu.

švestka

Milý Toníčku, RJ jako Regiojet u nás byl dřív než rj jako Railjet.

Toníček

Nebyl.
Fakt nebyl. Vyhledej si to…

Tady se není o čem hádat. Zkuste třeba web zelpage a vyhledat si tam řazení pro jednotlivé roky.

Toníček

Tak dík za palce. Nechápu co se nelíbí. To co tu píšu je naprostá objektivní pravda. Dal jsem i tip jak si to rychle ověřit (=zelpage).
Asi moc práce. 🙁 Ale to mě mrzí. Fakt.
Tak tady to máte i bez práce 😉
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/spor-ceskych-drah-a-regiojetu-o-zkratku-rj.A150526_172152_eko-doprava_suj

Dominik

Jančura začal používat RJ jako označení svých vlaků až od 14. Června 2015, v té době už jezdily Railjety pod značkou RJ.

Ketchup1970

Mohl by ještě létat s letadly s označením OK a zažalovat ČSA že ji používají . A pokud by mu to sežral náš patentový ústav. Pamatuji jak bratr ministra Němce v devadesátkach takhle zaregistroval všechny možné známé značky jako Singer, Toyota a tak dále , a oni mu to fakt dali. Protože je zaregistroval na něco jiné než byla hlavní činnost. Nevím jak to skončilo.

Ketchup1970

Jo , to je marketing. A proto si všichni mysli, že Hitler byl Němec… a Rakousko je rádo .

MPE

Ano ano, nejvetsim uspechem povalecne rakouske diplomacie bylo, ze presvedcili svet o tom, ze Hitler byl Nemec a Beethoven Rakusan…:-)

medical_examiner

Akorát že Beethoven byl Belgičan…

Vbb

Od kdy je Bonn v Belgii?

MPE

Narodil se v Bonnu. Jeho dedecek pochazel z Nizozemi (odtud jmeno),ale uz dve generace byli usazeni v Poryni.

Karl vB.

To ji jistě našel na Necyklopedii. 🙂

medical_examiner

A kde Vás tam mám?
Já jsem (pro mě z naprosto nepochopitelných důvodů) byl dnes ráno povýšen na správce…;-)

Já národnost neberu podle amerického principu (rodiště) jako Vbb, ale podle evropského (krve), druhotně podle mateřského jazyka…

A. Mikulka

Já národnost beru podle toho, k čemu se člověk hlásí. A Beethoven se hlásil k Němcům.

Karl vB.

Noo, dobrý kritérium. Vzhledem k tomu, kolik se v minulosti přehnalo přes Českou kotlinu válek a zahraničních armád, tak by podle té tvojí „krevní teorie“ česká národnost byla označení krevního kompilátu od Skandinávie po Bosporskou úžinu. Nějaké odbornější zdůvodnění na základě analýzy DNA by možná nějaký institut mohl poskytnout. Ohledně tvého druhotného kritéria – mateřského jazyka by to bylo ještě výživnější. Kdysi jsem v jedněch kasárnách „U Bystřičky“ od ZVP vyslechl : „Súdruh, otočtě se o 380 stupňú a zmizněte!“, nebo: „Soudruhu, zítra ja tuná suněni budu.“ To co se teď v některých případech line z televize, je jen slabý… Číst vice »

A. Mikulka

Fakt je Bonn, město, v němž jsem žil, plné připomínek Beethovena, v Belgii? Já jsem se tam domlouval německy.

Matěj

Nemáte pravdu, když začly jezdit railjety ČD, na pragotronech stávalo RJ, Regiojet pak tehdy jezdil pod kategorií IC, jen jeho spoje nesly v JŘ jméno „Regiojet.“ Po nějaké době si regiojet usmyslel, že chce svojí kategorii, zavedl pro sebe označení RJ a railjet ČD pro odlišení začal být označován rj.

Karl vB.

Z označení vlaku by mělo být pro cestujícího jasné toto:
1. Číslo (nebo název vlaku)
2. Kategorie vlaku
3. Název dopravce (zpravidla provozovatel vlaku)

Problém popisovaný ve zdejší diskusi je, že koliduje zkratka názvu dopravce „RJ“ s druhem vozidla „rj“, který byl jiným dopravcem z marketingových důvodů upřednostněn. Pokud bude nějaká railjet-souprava z jakéhokoliv důvodu (porucha, oprava atd.) odstavená a nahrazená klasickými vagóny, bude se pořád jednat o vlak kategorie „rj“?

Pokud trvají ČD na uvádění druhu vozidla, nechť tuto zásadu používají u všech vlaků kategorie vyšší, než Os.