Co s předplatními jízdenkami na neomezené cestování? Dopravci se k prodloužení platnosti zatím příliš nemají
Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
Kvůli nouzovému stavu a omezení dopravy přestali majitelé předplatních jízdenek v řadě případů jezdit. Šance, že za nevyužití jízdenek dostanou
Včera jsem se na to ptal u ČD a opravdu neprodlužujou, jen můžu IN kartu vrátit od následujícího dne a za poplatek 100 Kč. To mi ale moc nepomůže, když nejezdím už od 16.3. a nevím odkdy zase budu moct.
V diskuzi zaznělo že lze in100 převést na jiného uživatele. Pokud ji teď někdo nevyužijete a máte zájem se jí zbavit tak bych o ní měl zájem cca do konce června 2020. Kdyžtak prosím o zprávu na foto.mam zavináč seznam.cz a domluvíme se na ceně a transakcí :))
Pokud ještš platí, tak držitelé opencard mohou přerušit platnost ročního kuponu PID
https://www.praha11.cz/redakce/tisk.php?lanG=cs&clanek=3783&slozka=7257&as4uOriginalDomain=www.praha11.cz&
bohuzel uz ne
Tak snad by mělo dojít automaticky k prodloužení všech inkaret, ne. Proč bych měl vůbec české dráhy milostivě žádat?
Proc by mela bejt prodluzovana, kdyz ti normalne plati?
Hodně spojů (kde za běžného stavu inkarta platí) je odřeknuto.
(A nejde jen o S-Bahn 15 vs 30 minut, což samotné by bylo hodně, jde i o tratě s úplně zastaveným provozem)
Platí, ale v podstatě se nesmělo nikam jezdit.
Proc profluzovat, kdyz jde vrštot?
Ja mam prazskou Litacku a priznavam, ze az do precteni tohoto clanku me vubec nenapadlo, ze by mi ji DPP mel prodlouzit – on jezdi, ja se valim na homeofficu. I kdybych to bral tak, ze na tom prodelam, tak jinde zase diky karantene usetrim – lahvace jsou levnejsi, nez toceny a progamblit tisice jen na tadzicky a belorusky lize taky nedokazu.
Taky mám roční lítačku a už jsem nejel asi měsíc. Tak nějak jsem se s tím smířil. Asi proto, že za tenhle stav dopravce prostě nemůže. Kdyby byly povodně nebo jiná katastrofa, taky bych to neočekával.
Asi málokdo s předplacenou MHD vůbec celý měsíc nepoužije že by se měla prodlužovat. Kromě školy nebo zaměstnání stále slouží na dopravu na nákupy, k doktorovi, na poštu, na úřad atd. Stejně tak regionální železniční doprava. Jediné co je teď prakticky zastavené je dálková doprava, což není fér srovnání s MHD. Navíc roční kupony jsou tak výhodné že se vyplatí i když člověk jeden nebo dva měsíce nevytáhne paty z domu.
Jo vlak z práce když zrušili o půl třetí z Valach a řekli že prý je školní a hodinu čekáš na další.
Neni problem cekat hodinu na vlak, problem je cekat hodinu na vlak, kdyz je zavrena nadrazka.
Ja se hlasim, uz vice nez mesic jsem kvuli home office nejel MHD, do prace jezdit nemusim a do obchodu to mam 15 minut pesky a i tak tam jdu jednou za tyden 🙂 Neni potreba nic vracet, staci kdyby byla opet zavedna moznost preruseni rocniho kupon, tak jako to fungovalo driv. Chapu ze je nastaveny urcity tarif, ten ale nepocita s takovouto mimoradnou situaci. Bohuzel vsechno je to o pristupu k zakaznikovi a aby byl zakaznik spokojeny, tak musi byt poskytovatel vzdy o krok napred, znam to z obou stran a vim, ze kdyz se lidove neco podela a… Číst vice »
IDS časové doklady nejsou jenom MHD, ale platí i pro území celého kraje, takze jsou podobné jako In 100
Kdybyste jezdili načerno jako já, tak máte klid 🙂
Tak i Tádžikistán? Já myslel, že jen Bělorusko a Turkmenistán…
Myslím, že v Brně to tak funguje dlouhodobě. A úplně stejně jak je v článku popsáno vrácení peněz v Ostravě.
Cesle drahy jsou kur.. nechapu,co by jim ublizilo,kdyby prodlouzily platnost kuponu.nic. stejne je to dotovany podnik ze ststnich penez.
Za prvé, pandemie stále trvá a nikdo neví, jak dlouho současný stav potrvá, takže jak chcete určit o jak dlouho to mají prodloužit? O měsíc, půl roku? A za druhé, asi nelze jen říct, tak všechny aplikace na In kartách (zakoupených před vznikem pandemie aby toho někdo teď nechtěl zneužít, že by si koupil 3 měsíční In 25 a platila by mu další třeba půl rok) mají platnost prodlouženou o 3 měsíce, navazuje na to i softwarová úprava, což asi nebude nejednodušší. Takže bych řekl, že na místě by bylo umožnění vrácení poměrné části peněz za nevyužitou aplikaci, což, pokud… Číst vice »
Určit dobu prodloužení je jednoduché ode dne vyhlášení nouzového stavu v zemi do jejího zrušení to jest o počet těchto dnů kdy jsem nemohl IN kartu řádně využívat prodloužit platnost,nebo vrátit peníze.Jinak ČD mají na webu co se týká IN karet v podmínkách používání ,že vrátit částečně nevyužitou kartu lze jen do prvního dne platnosti.Jinak nikdo se myslím nepodělá z toho ,když nevyužil IN 25 na 3 měsíce za 190kč ,ale nemoci využívat např IN 100 na 1 třídu za 24990 dva měsíce a nedostat žádnou kompenzaci to už nasere Tak tím chci říci ,až skončí nouzový stav spočítají se… Číst vice »
To by nestačilo, jak byste si kupoval jízdenku online? Ten počítač neví, že máte jakousi nálepku na in kartě, prostě neuvidí platnou aplikaci a neumožní nákup.
A čistě teoreticky, nebylo by lepší požadovat kompenzaci od vlády, či krajů, (zrovna ČD nemají moc komerčních spojů), vláda vyhlásila nouzový stav a kraje omezily objednané spoje?
Ono jde o to, že ani ČD tento stav nezpůsobily.
Jinak asi bude snazší upravit podmínky a vracet peníze, než upravovat software.
Tu první část Vaší odpovědi trochu nechápu ,je to MAP karta a nahraju na ní co chci ,před 5 minutami jsem zkoušel na svoji IN 100 nahrát jízdenku IN 25 z Chebu do Prahy, bez problému.Jinak na režijce jsem měl běžně např vstupy na GŘ SŽDC CDP ,nebo do depa docházku na Majlontu ,dále jsem aplikaci kupoval u dopravce ČD a podmínky pro používání nebyli dodrženy smluvní stranou ČD ne mnou ,tak co mám kompenzace žádat od kraje ,nebo státu ?To at si vyřizuje ČD ne?Jinak ten návratek poměrné částky peněz by byl jednodušší.Tedy na závěr já si zakoupil něco… Číst vice »
Libi de mi diskuse o něčem, o cem vůbec nic nevíte. Vstupy a přístupy a dalšó šarady funkuji tak že si je řídi příslusný systém, který nastavuje opravnění na základě přečtení čisla karty popr i platnoati karzy redy platu.
Když je smlouva netto, tak je jízdné věc vztahu cestující – dopravce. Dopravce prodal. Mimochodem pokud se nepletu, SC Pendolino byly odřeknuty všechny (že se z technických důvodů 680 převážely na nějakém EC je jejich věc, ještě si může někdo stěžovat na nedodržené řazení, i když já bych to nedělal).
Od krajů požadovat za IDS placky.
IN kartu máte možnost i v době nouzového stavu využívat. Něco jiného by bylo, kdyby stát nařídil veřejnou dopravu zastavit, to se nestalo.
Pokud dojíždíte do práce nebo za rodinou, jinak nemáte v době nouzového stavu ve vlaku co dělat.
Tak můžete i ven, takže teoreticky, když vyrazíte do přírody za město, tak i vlak použít asi můžete.
Přesně, normálně jsem vyrazil vlakem i s kolem s sebou do přírody a opravdu mě nikdo neupozorňoval že tak nesmím činit.
vrátit částečně nevyužitou kartu lze jen do prvního dne platnosti.
To je divná formulace. V originále tam asi bude „… před prvním dnem platnosti“ a to je ještě divnější. Před 1. dnem platnosti ji přece využívat vůbec nemůžu, tak jakápak „částečně nevyužitá“ karta? Před začátkem platnosti vracím ZCELA NEVYUŽITOU kartu.
Kdy ji nevyužíváte, tak ji vraťte.
Blacklist můžete mi, prosím, napsat podle čeho usuzujete, že lze aplikaci na IN kartě vrátit? https://www.cd.cz/info/cim-se-ridime/-25808/
SPPO čl. 285.2. Už to tu někdo napsal. Na webebu na ktery sd odkazujete je b9hužel chybs, respektive to zapoměli opravit.
Děkuji, máte pravdu. Jsem na 100% přesvědčen, že ještě v době vydání předchozího článku – informace o úpravě ČD body apod. byla na tomto webu jiná verze SPPO. To je trochu podraz, když se jako zákazník nemám kde seznámit s platnými pravidly…
Tato úprava, tedy možnost návratku částečně nevyužitých aplikací platí to od 15.12. 2019 a na webu ČD v sekci „čím se řídíme“ bylo toto znění SPPO zveřejněno koncem listopadu 2019. Kromě toho pro veřejnost vycházejí SPPO také v Přepravním a tarifním věstníku vydávané ministerstvem dopravy. Je jenom třeba vědět kam se podívat.
Připojujiodlaz na PTV :
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Ministerstvo/Prepravni-a-tarifni-vestnik/Prepravni-a-tarifni-vestniky-2019/Prepravni-a-tarifni-vestnik-24-2019?returl=/Dokumenty/Ministerstvo/Prepravni-a-tarifni-vestnik/Prepravni-a-tarifni-vestniky-2019
– lze vrátit v době platnosti u kterékoliv pokladní přepážky, v případě nákupu zákaznické aplikace v e-shopu ČD lze tuto aplikaci vrátit opět v e-shopu ČD (https://www.cd.cz/eshop/vraceni-a-vymena/) za shodných podmínek.
– návratek se vypočte jako poměrná část ceny na jeden den za období ode dne následujícího po dni, ve kterém cestující uplatnil právo z přepravní smlouvy, do posledního dne platnosti zaplacené zákaznické aplikace ČD.
– vypočtený návratek se sníží o srážku 100 Kč nebo 50 ČD Bodů v případě nákupu aplikace za ČD Body
Jak se tu již psalo, stačí vydat minimálně papírový doklad, o prodloužení platnosti. Nic víc není potřeba. Nebo vydat např. na dva měsíce IN 100 za symbolickou 1 Kč, aby to bylo jakoby prodané. Ale to se musí chtít. jestli ale ta elektronika dělá takové problémy a ty programy, tak je lepší to zrušit nebo zrušit ty, co za to odpovídají.
SW úprava je jeden select a jeden insert v databázi. Zkušený admin to sfoukne za dvě hodiny, jen mu to musejí povolit.
není to jenom o scriptu nad databází. Taky do chce znát souvislosti.
Nejsou tu jen ČD, co jiní dopravci nebo IDS??
Veřejná doprava, ať už městská nebo ostatní funguje i přes nouzový stav, není proto důvod k vracení jízdného. Zákaz vycházení, a tím pádem nemožnost služby čerpat, nebyl v době nouzového stavu vyhlášen.
„Zákaz vycházení, a tím pádem nemožnost služby čerpat, nebyl v době nouzového stavu vyhlášen.“
Nemáte úplně tak pravdu.
Byl vyhlášen zákaz volného pohybu osob, který omezuje možnost využití vlakové dopravy na nezbytné cesty, nikoliv např. „jen tak se projet ve volném dni“.
Tímto omezením je omezena i možnost využití jízdenek typu IN100.
Ale do přírody můžete, takže za město vyjet asi taky lze. A hlavně In100 se spíš pořizuje na ježdění do práce, než na jen tak vyletování.
„A hlavně In100 se spíš pořizuje na ježdění do práce“
NEJEN na cesty do práce.
„Ale do přírody můžete, takže za město vyjet asi taky lze.“
Nemělo by tom tak být. Resp. pokud do přírody, tak mimo prostory s kontaktem s větším počtem lidí.
V některých úsecích, kde došlo k ÚPLNÉMU zastavení osobní dopravy ČD, platí i ta nemožnost služby čerpat.
Já neříkám, že to je jen na cestu do práce a je jasné, že dotyčný ji využije i na jiné cesty, když už ji má, ale osobně neznám nikoho, kdo by si pořizoval In100 jen kvůli výletům (tím, ale neříkám, že tací nejsou, ale bude jich minimum, převážná většina má In100 hlavně kvůli práci a ostatní cesty už jsou k dobru). Tak ono, když žijete ve městě, tak se nějak za město dostat musíte a když není auto, tak zbývá VHD a nemusíte nutně jezdit do nějakých turistických oblastí, stačí zastávka (dvě) za město. Ono si to tak trochu odporuje,… Číst vice »
Tak já třeba jezdím do práce převážně autobusem a jen občas vlakem (většinou cestu zpět vlakem) ale kvůli tomu bych si IN 100 rozhodně nepořizoval. To hlavně kvůli ježdění na výlet a jako bonus občas z práce (ikdyž teď je homeoffice, takže teď ani to). A ty peníze, že už kakartu přes měsíc nepoužívám, mi nikdo nevrátí.
Já ale neřekl, že si to vůbec nikdo nepořizuje jen pro výlety, ale že jich mnoho nebude, protože In100 předpokládá časté cestování a nato jet 5 krát za týden na výlet asi moc lidí čas běžně nemá (krom dovolené).
A tak není nic lehčího než vrátit (ano menší storno poplatek tam je) a po skončení krize znovu případně zakoupit.
Proč 5x za týden? Stačí několikrát do měsíce.
A co když teď do přírody jezdit nechci (a už vůbec ne hromadnou dopravou), i když se to za určitých podmínek smí?
Tak ji můžete vrátit a případně znovu zakoupit až znovu začnete jezdit.
To jo, jenže vrátit až od zítřejšího dne, ale já už nejezdím víc jak měsíc.
A to je vinna drah?
Navíc možnost vracet aplikace je už od prosince, ano nikdo nemohl být věštec, ale taky nikoho nezabije, když čtrnáct dní (tři neděle) aplikaci nepoužije, pak už bylo jasné, že to jentak neskončí, a dotyčný se mohl rozhodnout vrátit aplikaci.
Možnost volného pohybu mimo bydliště je jasně dána a není tedy možné ji využívat jinak. Nelze tedy libovolně jezdit vlaky!!!! Tedy ani do přírody.
Do přírody lze a šlo to celou dobu.
Ve Švýcarsku nám automaticky bez jakéhokoli žádání vrátí peníze za 15 dní cestování (odečtením z následující faktury). A to i přes to, že doprava nijak razantně omezena nebyla (tedy alespoň ne v mem kantonu).
Tak to nechápu. Proč se ta platnost prostě neprodlouží. Dopravce nezchudne a po odeznění pandemie bude více než žádoucí, aby lidé zase cestovali a utráceli své peníze, kterých nejspíše nebudou mít moc nazbyt.
Protože nikdo neví jak dlouho potrvá a navazuje nato i softwarová úprava, což asi nebude nejednodušší a nejlevnější.
OK. To chápu. Tak proč se lidem neřekne. Nebojte. Zatím to všechno prodlužujeme, o dva měsíce a pokud bude potřeba, tak klidně i další časové období. Myslím, že by to tak bylo k těm lidem fér. Protože platí za něco, co nemůžou dost dobře používat.
Protože to prodložení je ze systémového hlediska problém. Zbourá se tím např.systém návratků zvedený v prosinci 2019.
Vždyť to šlo vrátit. Takhle můžete jezdit pořád zdarma.
Nešlo. Aplikaci na INkartě nejde vrátit, pouze převézt na jinou osobu formou vydání duplikátu karty na jiné jméno!
Převést lze jak In Kartu, tak při splnění podmínek nároku na slevu samotnou aplikaci na jinou kartu. Docela e to u In 100 i zneužívá.
Dle SPPO čl. 285 In karta vrátit jde.
Ano, jen ČD neměly na webu aktuální verzi SPPO. Už proto by měly být benevolentní a vracet nevyužitou část za dobu nouzového stavu. 😀
Viz moje předchozí odpověď. Ale je pravda že je na webu v jednom odkazu na In 100 neaktualizované staré znění. Třeba to tu někdo z ČD čte a opraví.
Teda už to opravili 🙂
Já nevím, já zadal do vyhledávače SPPO ČD a našlo mi to odkaz na ČD stránku s aktuálním zněním.
Ne? Takže mě tady ČD vodí za nos? „Platnost slevové aplikace není možné pozastavit nebo prodloužit, ale je možné tuto částečně nevyužitou aplikaci vrátit za standardních podmínek. Nebylo vydáno žádné nařízení, které by běžné přepravní podmínky pro vrácení vnitrostátních dokladů a slevových aplikací za této mimořádné situace měnilo. Při částečném nevyužití zákaznické aplikace ČD (IN 25, IN 50, IN 50 1T, IN Senior, IN 100 a časový doplatek do 1. vozové třídy na 1 měsíc, 3 měsíce a 1 rok): – lze vrátit v době platnosti u kterékoliv pokladní přepážky, v případě nákupu zákaznické aplikace v e-shopu ČD lze tuto… Číst vice »
Já myslím že takto je to v pořádku. ČD službu (jízdu vlakem) dodají a umožní. Že ji majitel IN100 nevyužije, protože u něj (dočasně) pominul důvod cestovat, je bohužel čistě jeho problém.
U mě důvod nepominul. Jen díky zrušeným spojům a sníženému pohodli je cesta vlakem nepoužitelná. Jestli mám jet 3 hodiny autem bez roušky, nebo 6 vlakem v jednom směru, je volba jasná. Ztráta je ještě větší o cenu cesty autem, ale bohužel, za mne vlak nyní NE!
A může za to zrušení pendolina, nebo nějaké jiné linky? Ostatní spoje totiž jezdí kvůli rozhodnutí objednatelů a měl byste si tedy stěžovat u nich.
Btw na které trase se kvůli zrušení spojů prodloužila jízda ze 3 na 6 hodin? Ostrava – Plzeň?
U mě důvod také nepominul,ale služba za kterou jsem zaplatil 24990 Kč (IN 100 1 třída),mě rovněž v tom zaplaceném rozsahu dodávána není a proto by byla na místě kompenzace nebo plodloužení platnosti.Při nákupu jsem měl možnost využívat SC vlaky (po dopl místenky),vlaky Raljet a EC,IC ve kterých byli restaurační vozy ,na EX jsem mohl využít občerstvení s minibaru (dnes si nedám ani kafe ,musel bych sundat náhubek) v 1 třídě byla zdarma voda a noviny a dnes nemám nic a po redukcích se nedostanu přímo ani z Chebu do Prahy.A hlavně v čase nouzového stavu mohu cestovat jen v… Číst vice »
Proč jste ji nevrátil a pak nekoupil znova? Takhle můžete pořád jezdit, byť samozřejmě v omezenějším rozsahu, účel cesty ale nikdo nekontroluje a jedete pořád zdarma. ČD by měly pouze neúčtovat poplatek 100 Kč za vrácení, jiné kompenzace jsou hodně diskutabilní. Mám taky IN100.
IN 100 nelze vrátit pouze převést na jiného uživatele to nevíte?
Lze vrátit od 15.12.2019
Podle mě to tedy v pořádku není a určitě to není chyba cestujícího, že vláda zakázala volný pohyb lidí. Na druhou stranu ČD zřejmě umožňuje vrátit nevyužitou aplikaci, což si myslím, je poměrně vstřícné.
Jakou nevyuzitou aplikaci??
No tak ty in 100, in 50, in 25 …
Jenže příčina jaksi nevznikla na straně kupujícího. Ač by se tak mohlo některým zdát. Příčinou je vyšší moc, potažmo vládní nařízení o omezení pohybu obyvatel.
Vyšší moc z právního hlediska obvykle nazakládá nárok za odškodnění.
A prodloužení aplikace je odškodnění? Vyšší moc je třeba, podle smlouvy mezi investorem (např. SŽDC) a zhotovitelem (nějakou stavební firmou), důvod k osvobození od sankcí za překročení předem stanoveného termínu (výluky) realizace.
Buď prodloužit nebo část peněz s předplacené karty vrátit.
„Pokud například kvůli nouzovému stavu majitel IN100 nejezdí měsíc, přišel o více než 1600 korun.“ Už jsem měl dojem, že byla zrušena ta nepříjemná věc s nemožností vrátit IN100 v průběhu platnosti a dostat zpět poměrnou část očištěnou o nějakou tu srážku, ale pořád zjevně ne (?), viz třetí odrážka v sekci „Podmínky“ zde: https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-25943/ „Aktuální aplikaci IN 100 na mé In Kartě už nevyužiji, mohu ji vrátit a dostat část peněz zpět?“ „Ne, za nevyužití slevové aplikace na In Kartě z důvodu na straně jejího uživatele peníze nevracíme. Můžete však vaši In Kartu i se všemi aktuálně platnými aplikacemi… Číst vice »
CD asi sotva…snad objednavatel.
O. K., ČD na pokyn (či „po dohodě s“) objednatele(m), nicméně nic to nemění na tom, že v tomto případě nejde o „důvody na straně uživatele“.
Třeba vlaky SC a linky Ex1 Praha – Ostrava objednavatele nemají.
Na FB se toto před nějakou dobou řešilo a ČD psaly, že IN kartu lze vrátit a uživatel dostane poměrnou části peněz zpět. Co je na tom pravdy, to opravdu netuším.
Ano je to tak. Lze vrátit od 15.12.2019. Se srážkou 100 Kč.
Od 15.12. 2019 lze in 100 i jine in vrátit. Srážka je 100 Kč
Tak ten můj dojem (že jsem toto info někde zahlédl) byl správný (v tom případě je informace o „nevratnosti“ této aplikace v tomto článku nepřesná, resp. neúplná).
Tím pádem ale ČD mají chybu (neodstranily tuto zastaralou informaci) v té třetí odrážce v sekci „Podmínky“ zde: https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-25943/
Díval jsem se a dneska opraveno. 🙂
Toto neřeší současnou situaci a současné problémy
Proč by ne? Dotyčný má možnost aplikaci vrátit a dostane část peněz zpět. A pokud nevrátí, tak buď cestuje stále, nebo mu dvouměsíční výpadek nevadí, jelikož v ostatních měsících jezdí dost.
Řiďte se SPPO. Jsou na webu v seoci Čím se řídíme. Tydy se to asi zapomělo opravit.
je to tam, článek 285.2
Ještě bych dodal: Vyvěšené jsou na nástěnce. Nástěnku najdete ve sklepě pod schody za dveřmi s nápisem „UVAGA TYGR“
To má každý cestující studovat 300 článkový předpis?
SPPO jsou na úrovni právní normy, protože dopravci jsou k jejich vydání zmocnění občanským zákoníkem a a vyhláškou MD o přepravním řádu. Takže platí, že neznalost zákona neomlouvá. Divil byste se kolik lidí si dokáže SPPO nastudovat, když to skutečně potřebuje.
To pominu, že na začátku je obsah, což vaše listování poměrně rozumně zjednoduší. Holt chytrému napověz, hloupého kopni..
Ano tady se to omylem na webu ČD neopravilo, takže tato informace je chybná. Ale dneska to asi na základě vašeho příspěvku opravili. Ale v SPPO je to správně.
In 100 vrátit lze, ale nikdo přece neví, jak dlouho tohle bude trvat. Kdybych jí vrátil už 16.3. byl bych teď vysmátej.