Co metr, to dopravní značka. Praha tvoří manuál, má zamezit balastu a zahlcení cedulemi
Příklad nekultivovaného dopravního značení. Zdroj: IPR
Dopravní značení kultivovaně. Ulice by podle urbanistů měly být po úpravách přehlednější a příjemnější.
No tak zrovna skoro všechny ty vybrané fotografie značek nejsou žádným přehnaným zvěrstvem, najdou se i mnohem horší
A co takhle snížit plošně rychlost na 30 km/h, stejně jako zakázat parkování mimo vyznačená místa. To by odstranilo hodně značek.
Tu „vytipovanou malou oblast“ budou asi připravovat na osud „patnáctiminutového města“. Takže tam nejspíš bude zóna s rychlostí 30 km/h nebo možná i 20 km/h, snad i zákaz vjezdu s výjimkou pro dopravní obsluhu v některých dnech, na obvodu oblasti značka „15 min. město č. 00000“ a „Konec 15 min. města 00000“ (něco jako „Obec“, resp. „Konec obce“). Těch pět číslic je hrubý odhad, bude záležet ještě na tom, zda číslovací metodika takových zón bude platit samostatně pro jednotlivé státy nebo zda číslování bude jednotné, celoevropské. A když k tomu přibydou ještě tabulky s číselným označením cyklostupátek, kultivace značení bude… Číst vice »
Po dlooooooohé době něco rozumného od Mr. Muchomůrka. Místo práce a výsledku jen „manuál“ :)))) A tohle mě dorazilo: „Nepředpokládá se vždy řešení celého území, ale pouze specifických lokalit podle místního charakteru zástavby a dopravních režimů. Z vybraných území bude vytipována vždy malá oblast (např. blok domů), nebo několik ulic či křižovatek, které budou reprezentativní“. Takže nulová koncepce a výrazná změna, jen takové hrátky a PR! Hodnotím kladně, že je zpráva bez fotografie panáka radního, co lezl po sloupech alá lampách na pražském okruhu a „vyvěšoval“ dodatkové tabulky ke značkám. Twl 😂 #tonechces
Už před 30 léty kdy jsem dělal papíry jsem si zapamatoval, od instruktora, že člověk je chopen vnímat co 4 značku, a jelikož za ty roky je násobně více značek, tak odhaduji, že kromě snad STOPky a i tady je problém, čověk registruje tak co 10 značku.A dále handsfree, člověk podvědomě vnímá provoz, a u toho se věnuje telefonování, něco řeší a najednou je třeba o 3 sjezdy na dálnici jinde, natož jestli tam před tím vůbec nějaké značky byly.Další nešvar, kvůli legislativě označení výjezdu ze stavby, na akci se děje něco 1 den v týdnu, půl roku, kolaudace třeba… Číst vice »
Tak především jsou prasárnou ty sloupy veřejného osvětlení v chodníku, to normy umožňují snad jenom v ČSR.
A pak je absurdní, že se značky nemůžou už umísťovat přímo na nosníky ve fasádě.
Při cestě po pražských ulicích stejně člověk nemůže řešit zahlcení cedulemi, protože musí neustále koukat na vozovku/chodník, aby nezahučel do nějaké díry…
A aby ho na chodníku nesrazilo auto
Ten předchozí příspěvek jsem nepsal já.
Já taky ne…
Největší bizár je značka zákaz segwayů na chodníku na Barrandovském mostě. Segwaye se v Praze dávno nepoužívají. I když se používaly, tak to bylo turisty někde v úplném centru a rozhodně ne na Jižní spojce a i kdyby tam někdo na tom segway projel, tak proboha, čemu by to vadilo?
Zóna musí být celistvá.
I tak, pokud je zákaz na jedné straně mostu, dovedu si představit, že na druhé straně bude jenom „slepá pro segway“ a na cykloukazatelích před nájezdem na most bude „po xx metrech zákaz vjezdu“
Když úřady vymýšlí absurdity, tak ať na to jdou pořádně a povolí pendlování s otáčením v půlce mostu.
Byla by zajímavá nějaká studie (dopravák+psycholog+mozkový expert+rychlostní odborník), ve které by se hlavy pomazané shodli na množství všech značek(včetně reklamních poutačů zaměřených na řidiče!), které je člověk schopen vnímat a respektovat je při 50km/h, 70km/h…. atd. Už jsem tu psal, že jezdím 700m úsekem s 85 značkami, přejezdem, 4 přechody. Na okruhu od Barrandova ke Slivenci – když se koukám na poutače, nezbývá čas na silnici. A to vše na silnici bez děr(tedy teoreticky)! Když koukám na děravý povrch, tak nezbývá kapacita na značky, chodce a dění kolem při rychlosti i 40km/h…
A proto jdou zásadně jakékokiv reklamy mimo mě, protože díry, přednost, přechody, neukáznění cyklisté a koloběžkáři stejně jako neukáznění řidiči jiných aut, pobíhající děti nebo zvířata….No to bych se musel zbláznit ještě k tomu všemu sledovat reklamy. A teď si představte, že se najdou takoví borci co se k tomu všemu ještě stihnou hrabat v mobilu.
Ale jo mínusáři. Klidně si vymetejte díry, čumte po kdejaké reklamě nebo telefonujte či piště SMS. Mě je to jedno aneb každý strůjcem svého štěstí.
Někdy bohužel i cizího…
Ano, v tom máte bohužel pravdu. Já to myslel jen tak, že by se nic vážného nestalo a jen by byli nuceni platit za proražené pneu, závěsy kol nebo nějakou tu kačku do pokladničky PČR.
jestli to nezvládáš, tak vrať co nejrychleji řidičák
Chvályhodné. Je to potřeba stejně, jako omezení reklamního smogu. Jen ten termín realizace mě trochu děsí.
Přidejte i světelný smog. Třeba v Týnci u nádraží na ploše cca 150 m2 asi 30 lamp a některé svítí na ty nižší shora. Provoz v noci skoro nula. Modré zábradlí by mohlo povídat, co vše se dá obhájit jako potřebné.
V Týnci kterém?
Pěkný příklad “ šikovně umístěné “ značky https://mapy.cz/s/nuzaracaju
Jako to jak je uprostřed chodníku je síla, ale z pohledu řidiče je ok. Je svatlá na tmavém pozadí a tedy kontrastní a umístěná tak akorát před křižovatkou. Taky znám jednu hezky umístěnou.
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=91403415&newest=1&yaw=5.737&fov=0.160&pitch=0.041&x=15.3368452&y=50.6024145&q=obytn%C3%A1%20zona&z=19
Kdyby někdo nevěděl kterou myslím tak tu 30
+ změnit legislativu a umožnit značení zón placeného stání skutečně zónově.
A ví pan Hřib, že značka se umísťuje na pravou stranu (případně nad jízdní pruh)? Narážka na obrázek 8, kde se v možné úpravě navrhuje možnost umístit značku vlevo.
Pro mínusáře – umístění svislé dopravní značky se řídí Vyhláškou 30/2001 Sb. . A ta stanoví, že svislé dopravní značky se umísťují obvykle při pravém okraji vozovky nebo nad vozovkou; pro zdůraznění jejich významu mohou být značky umístěné při pravém okraji vozovky OPAKOVÁNY i při levém okraji vozovky nebo nad vozovkou.
Takže značka umístěná vlevo (pokud není současně vpravo) je neplatná.
Jiná situace je u víceproudých komunikací – ale to není případ na zmiňovaném obrázku.
Co přesně vám není jasné na tom, že to má být „včetně návrhů na úpravu legislativy“?
V článku se o změně legislativy píše toto:
1) že současné legislativa není dostatečně využívána (viz vyjádření(IPR) )
2) „Výsledkem mohou být i doporučení pro úpravy legislativy,“ dodává Zdeněk Hřib“ – už vidím, jak se kvůli Hřibovi bude vnášet další chaos do legislativy.
Kdybyste zavedl možnost, že platí i ta značka. pokud je vlevo, tak zanesete do dopravy neskutečný chaos.
Přesně. Víte co by se stalo kdyby někdo otočil dopravní značku a ta by začala platit pro opačný směr než bylo zamýšleno? Navíc značka umístěna při levém okraji nemusí být díky vozidlu jedoucímu v protisměru vždy v daný okamžik viditelná. Značka vlevo má však pozitivní přínos u značek např. zakazujícíh předjíždění, protože předjíždějící řidič nemá možnost takovu značku umístěnou jen na pravém okraji komunikace díky rozměrům předjížděného vizidla přehlédnout.
Tady názorný příklad otočené značky
https://mapy.cz/letecka?pano=1&q=semily&source=muni&id=2700&pid=91403219&newest=1&yaw=1.680&fov=1.571&pitch=-0.105&x=15.3312314&y=50.6022353&ds=2&z=20
Ano ve směru jízdy zobrazeném na snímku je značka „hlavní silnice“ naprosto irelevantní. Pro řidiče platí jen ty zákazové značky.
Navíc, kdyby tu značku někdo vzal vážně – tak by byl hodně překvapen tím kruhovým objezdem, co následuje, protože mezitím žádná křižovatka není.
Přesně a pokud by onen vtipálek otočil i tu informující o kruháči i s tou dej přednost mohlo by být „veselo“. A co se týče příkladu zbytečné značky tou je zcela jistě ona dej přednost v kombinaci se značkou kruhový objezd. Ona úprava přednosti na kruháči sama o sobě stojí za prd pokud je nutné rozlišovat kdy a jak dávat přednost ve vztahu zda a co je umístěno (pokud tam dej přednost je a nebo pokud není a platí přednost zprava). Bohatě by stačilo stanovit, že vjíždění = dát přednost, jízda po kruháči = mít přednost a mohly by se… Číst vice »
1) Doslova máte v citaci slovo obvykle. Pokud na značku není místo tak, aby nikoho neomezovala, je její umístění vlevo přípustné. 2) Dokument primárně navrhuje umístění vpravo na fasádu, až sekundárně zmiňuje možnost umístění vlevo. 3) Pan Hřib spolu s radními vytvoření metodiky pouze zadal, skutečně jí netvoří po večerech sám. Ptát se tedy v návaznosti na osmý obrázek na to, jestli Hřib ví nebo neví, je mimo mísu. Příklady ze zahraničí jasně ukazují, že dopravní značení kultivovat lze pouze pokud si připustíme, že kolem značek v centru se nebude jezdit 50+. V nižší rychlosti mohou být značky menších rozměrů,… Číst vice »
Slovo OBVYKLE v této vyhlášce ale neznamená, že může být vlevo (u silnice/ulice jen s jedním pruhem v daném směru).
Jestli si to myslíte a máte řidičský průkaz – navrhuji opakovací kursy v autoškole.
Při umístění vlevo vůbec neřešíte stav že by mohla být pro řidiče neviditelná, protože před ní může stát/nebo parkovat jiné vozidlo.
Tak ještě jednou – Vyhláška 30/2001 Sb. §5, odstavec 2 má slovo obvykle, ale je třeba číst dále, kde je napsáno, jak se to obvykle myslí (že značky pro pěší lze umístit vlevo)
Novela ve formě Vyhlášky č. 294/2015 Sb. v §2 odst. 2 už slovo obvykle neobsahuje a jednoznačně mluví o pravém okraji.
Následně §2 odst. 3 specifikuje, že značky pro pěší, cyklisty a zvěř lze umístit vlevo.
Omlouvám se, pokud jsme někoho uvedl v omyl tím, že jsem uvedl starší předpis.
V textu píšete, že „svislé dopravní značky se umísťují OBVYKLE při pravém okraji vozovky nebo nad vozovkou.“
To znamená, že značka tedy může být umístěna i na levou stranu vozovky. Ano, je to méně praktické, než napravo, kde jsme zvyklí, ale jde to i vlevo
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2265820&pid=104121766&newest=1&yaw=0.012&fov=1.257&pitch=-0.071&x=14.4899711&y=50.0922031&ds=1&z=17&ovl=8
tady je umístěna svislá dopravní značka vlevo. Chcete mi tím tedy říct, že musím i za ní jet vmax=30km/h, nesmím stát a jezdit s nákladním automobilem o m>3,5t mimo zásobování?
A přitom místa je vpravo habaděj aby se tam vešla tak, aby nezakrývala značku dej přednost.
Bohužel, správně by to tak bylo. Je umístěná špatně.
Jde o zónovou značku. To je jedna z mála, která může být umístěna vlevo. Je umístěná správně.
Stačí si otevřít vyhlášku. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294 Tam žádné „obvykle“ není a §2 odst. 3 vyjmenovává konkrétní značky umistitelné vlevo.
Škoda že jste nedočetl i následující odstavec vyhlášky, který takové umístění zónové značky výslovně povoluje.
Značku je možné umístit vlevo. Třeba na komunikaci o více pruzích bych to očekával. A díky za přihrávku. Pro který jízdní pruh platí ono levé rychlostní omezení? Pro levý na této komunikaci a nebo pro pravý na té souběžné komunikaci vlevo?
https://mapy.cz/letecka?pano=1&q=praha&source=muni&id=3468&pid=105351527&newest=1&yaw=5.989&fov=1.257&pitch=-0.007&x=14.4918295&y=50.0353414&ds=2&z=18
Umístění vlevo je jiný příklad než na snímku č.8. Ano, při víceproudých silnicích může být značka i vlevo.
Tady je to dobrý případ.
Ta značka vlevo zcela jistě platí i pro pravý pruh té levé silnice (za svodidly). Kdybyste ji nerespektoval, tak to neokecáte.
A pro pravý dvoupruh (oba pruhy) platí ta značka, co je úplně vpravo. Tu vlevo můžete považovat za opakovací.
Pokud by to omezení mělo platit jen pro pravý pruh té dvouproudé silnice vpravo, tak buď musí být omezené rychlosti umístěno NAD jízdním pruhem nebo s dodatkovou tabulkou (jen vpravo či něco podobného)
OK. A tahle 60 platí (nebo by měla platit ) pro koho?
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=106111696&newest=1&yaw=5.820&fov=0.712&pitch=0.004&x=14.4895666&y=50.0379192&z=19
Ještě detail umístění
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=106111706&newest=1&yaw=0.274&fov=1.013&pitch=-0.164&x=14.4892458&y=50.0381465&z=19
A proč nejde umísti přímo na fasádu – jo soukromý objekt? Ale ve městě by se to mohlo v obecním zájmu strpět. Další problém je zahlcení sloupy veřejného osvětlení a stožáry trolejového vedení – když kouknete na domy okolo, tak tam původní závěsy ještě objevíte. Když to jde bez sloupů třeba ve Vídni proč ne v Praze?
Znám mnoho měst kde jsou značky na fasádách domů na držácích zcela běžně.
Soukromý objekt – no a ? Jasně, ať se řeší souhlas majitele(když si postaví hlavu, tak jiné řešení), ale podle silniční vyhlášky to může být platná značka.
Naprostá většina dopravních značek je kvůli přemíře aut. Omezme prostor věnovaný autům, hlavně parkování a ubyde značek. I přechody pro chodce jsou kvůli autům. Bez aut by chodci mohli přecházet bezpečně kdekoli.
A nesrazí je tramvaj?
Srazí, ale nebude to zlé auto, ale ta hodná tramvaj 🙂
Auto je hodné a tramvaj zlá. Tramvaj je ta která neumí z předem daného směru vybočit a snažit se střetu vyhnout použitím úhybného manévru.
Tramvaj má narozdíl od auta předvídatelnou jízdní dráhu.
🙂 To sice ano, ale zcela nepředvídatelnou dráhu brzdnou která je navíc o dost delší. Rovněž když bude člověk počítat s tíml že tramvaj jede po kojejích tak on musí uskočit mimo tuto dráhu….hup a přejede ho auto.
Tak zcela nepředvídatelnou, no… Všechno chce zkušenost, akorát s kolejovými vozidly ji má přirozeně od počátku života méně lidí – záleží na tom, kde vyrůstají.
Aha, tak to jo.
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-v-praze-srazila-tramvaj-chodkyni-ta-na-miste-zemrela-40462930#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest242_shorts_varD&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Že já radši nedržel hu.u 🙁
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-v-praze-srazila-tramvaj-chodkyni-ta-na-miste-zemrela-40462930#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest242_shorts_varD&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Tak existují země kde tramvaj má vždy přednost….
Sražení tramvají je vzhledem k přechodu zcela irelevantní. Před tramvají chodec přednost nemá.
Ani jako cyklista nechci, aby se mi na každém metru motal pod kola nějaký chodec.
Občas taky rychleji píšu, než myslím. Ale vymyslet korelaci mezi přeznačkováním a přemírou aut? To snad ne… 😀
Zkuste přeznačkování (což může přinést akorát kontraproduktivní efekt) dát do vztahu s dobrým kšeftem nebo třeba blbými normami, budete úspěšnější.
S přemnožení aut ve veřejném prostoru souhlasím. Ale nevím, jestli přemnožení aut nutně implikuje přemnožení značek. Jistá souvislost tam asi bude, ale spíše mentální ve srlyuz: „Chodce můžeme omezit značkou uprostřed chodníku, ale auto musí mít dopravní značení!“
“ I přechody pro chodce jsou kvůli autům. Bez aut by chodci mohli přecházet bezpečně kdekoli.“
Hele, nebudu se zbytečně rozepisovat, ale zkusím několika slovy. Vlak, Tramvaj, Autobus, různé BOLTy stejně jako cyklisté na klasických jízdních kolech ale i elektrokolech……….Uf, zase mi to nevyšlo.
Prostě Vy děláte jako by cyklista neměl povinnost dát chodci který zjevně hodlá přejít přechod a dává to zřetelně najevo přednost. NO TO TEDA MÁ !
A jak to souvisí s původní tezí? Všude, kde je řidší provoz, stačí méně regulace. Ostatně přednost na přechodu začala být potřebná až v době, kdy začal být přes znatelnější část z nich takový provoz, že by chodec mohl čekat také mnoho (desítek) minut, než by „nic nejelo“.
Absolutní přednost na přechodu neexistuje. Záleží to na okolnostech. A i na místech kde je řidší provoz je vhodné vyznačit přechod, protože ne každý chodec se pohybuje stejně rychle a dokáže ve stejném čase opustit vozovku. Značení přechodů upozorňuje řidiče na místa kde musí dbát zvýšené opatrnosti a to v případě že není 24hodin světlo a přechody pro chodce jsou za tmy místa kde chodec (který nemusí používat v zastavěném území reflexní prvky) může bezpečně přejít a má se na co spolehnout. Zruště přechody , ale počátejte s tím, že bude muset být zavedena povinnost reflexních prvků za znížené viditelnosti… Číst vice »
Kolik úmrtí chodců je ročně způsobeno cyklisty? A kolik auty?
A proč hned úmrtí? Nestačí zranění? Navíc v prvním případě máte cyklista a ve druhém auto což nejde dohromady. Ale jsou i případy kdy se rozjede špatně zaparkované auto a někoho přejede.
To je ale zvaaast.treba Ty značky kvůli sagway jsou kvůli autům že??? Premira značek je zejména kvůli politikům, sám muchomurka jich zbytečně sám vystavil a ještě se tim chlubil….jestli chceš prostor bez aut tak se odsehuj na nějakou samotu…auta prostě k naší civilizaci patří tak jak autobusy,tramvaje, cyklisti, chodci..
Auta sice k civilizaci patří, ale nemusí nutně zabírat každý metr čtvereční volného prostoru. Auta patří spíše na Vámi zmíněné samoty, než do měst. Na samotě/vesnici se bez auta nehnete, ve větším městě můžete bez auta bez problémů žít.
To se trochu pletete. Není to o přemíře aut, ale kvůli tomu, že se politici snaží neustále někoho ochraňovat. Vždy se najde důvod, proč umístit novou dopravní značku, že to pomůže bezpečnosti. Paradoxně nejbezpečnější je ale průjezd tam, kde ty značky nejsou vůbec. Řidič znejistí, neví, co na něj kde vyletí zprava, zleva, tak prostě hodně zpomalí či úplně zastaví, aby mohl bezpečně pokračovat. Když se budou všude cpát další značky a semafory, nepomůže to vůbec ničemu. Jen to naopak spoustu řidičů naštve, když se musí čekat na červené, přitom nikde nic nejede. Chodci běžně přecházejí na červenou a je… Číst vice »
Tohle je častý nešvar a nikoliv jen v Praze. Naopak často tam, kde by měla nějaká konkrétní značka být tak chybí.
Jo a pak si o ní lidí napíšou a doplní se, pak je jich mnoho.
no jako čím víc značek, tím míň se na ně někdo kouká. tím víc je ignoruje. ale nemyslím si, že značení každý blbosti je z důvodu větší bezpečnosti, spíš bych očekával že je to vlastně fajn kšeft…
Ano, ale pro právníky v případě nehody. Nikdo se nezabývá tím, že řidič jel jako prase, ale všichni velmi podrobně zkoumají zda bylo místo správně označeno a běda, pokud něco chybělo a nebylo v souladu s platnými předpisy. Proto všichni účastníci tvorby dopravního značení raději navrhují 3x tolik značek než před 20-30 lety, než aby byli jednou nohou v lochu. Samozřejmě místo toho řidiče (mladý muž se silným vozem a vlivným papínkem za zadkem platícím armádu právníků).
P.S.: Neplatí pro SŽ a označení, viditelnost a funkčnost přejezdů.
Úplně by stačilo odstranit různé reklamy a podobné věci, vč. informativního značení (nikoliv dopravního značení), které od dopravního značení odpoutávají pozornost, zejména s ohledem na to, že jsou mnohdy umístěny na stejném stojanu, případně ve vzdálenosti pár metrů od něj.
Ale revize dopravního značení samozřejmě na škodu není také, jen si myslím, že vyřešení výše uvedeného by mohlo na nějakou dobu pomoci.
Je dobře, že se to IPR snaží řešit. Na některých místech si člověk připadá jak na dopravním hřišti.
Ještě by to chtělo vyřešit extrémě levné (a často i nelegální) parkování na ulicích. Před týdnem jsem šel po Betlémském náměstí, ale bylo to spíš Betlémské parkoviště. Auta rozlezlá úplně všude, přední částí zasahovala přes hranu obrubníku a ještě více zužovala chodník. S kočárkem nebo na vozku nemáte šanci, míjení dvou chodců je také značně nepříjemné.
S Betlémským náměstím velký souhlas, nejen co do počtu parkujících aut, tak značek P – jedna tam leze do lucerny až fascinujícím způsobem, v navazují Betlémské hned podobná odpudivá symbióza. No ale kdo tam parkuje? Hoteloví hosté? Páni profesoři z Konviktské (dopravka)? Je zde ustájen autopark v okolí sídlících firem? Rezidenti? (to mi přijde jako nejmenší zastoupení)
Parkování u toho úzkého chodníku u Náprstkova muzea, s častým nasunutím převisu aut do chodníku, je tedy první věc, co by zrovna tady měla zmizet, degradace prostoru pro pěší jak vyšitá.
Přesně ten úzký chodník před Náprstkovým muzeem jsem měl na mysli. A také mi není jasné, pro koho tam ta parkovací místa jsou. Rezidentů v okolí málo, firmy téměř žádné, do restaurace v centru člověk autem nejezdí, hotely pro turisty taky nepotřebují 20 parkovacích míst…
IPR nemá co řešit dopravní značení. Toto je dáno zákony a vyhláškami a pokud nebude vše dle těchto, právníci vás vysekají z čehokoliv. Tedy pokud máte v kapse opravdu velké peníze.
Pokud je uděláno blbě a nevyužívá možnost umístit značku třeba na kandelábr, ale musí mít svou tyč 1m za kandelábrem, který navíc zaclání onu značku. Takže rozhodně není vše dle předpisů.
Co furt máte za pitomost že parkování na ulici je levný??? Ne není, ty ulice by tam byly tak jako tak…levná je naopak MHD absolutně neodpovídá nákladové ceně…
Roční parkování je více jak 3x levnější jak roční mhd. Parkování je dotované z cca 95%, mhd z cca 80. Oproti jiným metropolím je parkování také velmi levné (např. v centu Vídně jsem viděl 16€ / hod., to v Praze asi nenajdete). Takto lze pokračovat dále. Cena za 1osobokilometr autem je nejvyšší ze všech druhů dopravy, auto je nejméně efektivní způsob jak po městě přepravovat lidi. Nároky na údržbu infrastruktury jsou také astronomické. Zkrátka cena parkování zdaleka neodpovídá externalitám. A ano, souhlasím i se zdražením mhd do rozumné míry. Není ale pravda, že by ulice bez parkujících aut byly nevyužité.… Číst vice »
no jo když musíme mít značky na zákaz segwajů a pivních kol….
Přesně, zóna bez Segway, kterou město Praha “ řešilo“ turistické karavany na těchto strojích v centru Prahy, asi pro jistotu, začíná v zásadě kolem Jižní spojky. Čili takový Spořilov, kde jsou klidné ulice a drsné kopce i pro některé chodce a kde by segway byla spíš přínosem , má smolíka 🙂
Rozsah se řešil s městskými částmi a P4 byla dost radikální, takže původně byly u JS, ale zároveň taky třeba u Muzea.
Později se to dost srovnalo, třeba na Rohanském ostrově ale pořád lze.
Pamatuji je i zde 🙂 https://maps.app.goo.gl/kVRUWMVSVPQotPJ7A
Oboje ovšem zafungovalo na to, co Prahu velmi trápilo. Jen se to udělalo pomocí mnoha značek. Počkejte, už se plánuje zákaz traktorů, po jednom protestu zemědělců.
To rozhodně není jen pražská nemoc a navíc se nejedná jen o dopravní značení. K tomu se připlétají různé informační tabule od označení památek, přes loučení a vítání od městských částí či obcí nebo jiných územních celků až po označení provozoven či oznámení, že vás někdo nebo něco bude měřit. Znám úseky kde vás na cca 50 metrech čeká 11 dopravních značek přičemž ta největší Zónová informační tabule se sedmi informacemi zakrývá většinu z těch za ní. Viděl jsem křižovatku typu T hluboko v klidové zoně 30 kde kde najdete 14 dopravních značení ( z toho dvě vodorovné) které vám… Číst vice »
Přitom značka Přednost zprava v podstatě existuje, trojúhelník s křížem uprostřed….
Jistě A3 která označuje křižovatku bez označení přednosti která se většinou dávala jen na silnicích, které byly v dlouhém úseku hlavní a “ hlavnost“ ztratily . To je celkem pochopitelné a nepříliš časté ( nepřemnožené ) řešení. Problém je v takovýchto domalovánkách https://www.vakomobiliar.cz/detail/dopravni-znacka-prednost-zprava
Prý dávala. Pořád taková místa existují . Já pořád nemohu pochopit jaky je problém aby se na takovém místě kde se stýkají tři komunikace které jak píšete ztratily „hlavnost“ ustanovit dvě z nich jako hlavní.
https://mapy.cz/letecka?x=15.3491872&y=50.5860510&z=19
Ne prý, myslel jsem to jasně ve smyslu, že dříve se tam značka dávala jen na místa, kde byla potřeba, dneska ji máte mnohem častěji a to formou “ lidové tvořivosti“. Na vašem odkazu ji vidím a tam zjevně dává smysl . Ovšem proč by měla být v již mnoho let ustanovené Zoně 30 v klidné obytné čtvrti ? Nu a při následném zjednosměrnění ji tam dali 🙂
Tak v takovém případě bych také takovou značku viděl jako zcela bezpředmětnou a zbytečnou a zcela postačí žádná značka a tedy přednost zprava a z protisměru.
A ano, tady ta značka má smysl, protože bez ní by tam bylo peklo. Ono i takhle se najde čas od času člověk který vůbec neví jak se na takové křižovatce má chovat .
Tohle místo je hezké, ale nevím o nějakém dalším takovém.
Tohle místo je skutečný extrém a příklad toho že v době mocného rozmachu kruhových objezdů které se někde cpou jeden za druhým tak tady není kdo by se nad tímto místem konečně zamyslel. Co se týče jiného takového místa zkusím popřemýšlet, protože občas se na nějaký takový „skvost“ dá narazit. Mimochodem vzpomínáte si na tu křižovatku kde došlo k oné nehodě autobusu a nákladního auta které odbočovalo? To byla taky křižovatka s trojúhelníkem uprostřed byť s upravenoéu předností. A mám pocit, že se pak začalo řešit, že se musí předělat. Dal jsem si tu práci a našel: https://zdopravy.cz/zlinsky-kraj-odstrani-ostruvek-z-krizovatky-v-morkovicich-ridici-si-pletli-prednost-v-jizde-173434/ Takže v… Číst vice »
přednost zprava je hlavně v 99% úplně zbytečné a zaplevelující. Přednost zprava platí automaticky všude kde není značka upravující přednost.
…nebo značka informující o tom, že přednost upravena není, protože někdy je na takové místo potřeba upozornit předem aby se řidič na toto připravil. V situaci kdy je na silnici sníh nebo náledí a na daném místě platí 50 je lepší o takovém místě vědět předem a připravit se na něj než jet 50 a pak na hranici křižovatky zjistit, že mám dávat přednost, ale není v mých možnostech zastavit a skutečně jí dát.
No tak taková značka fakt neexistuje, protože tahle značka sděluje, že se jedná o křižovatku kde není přednost rozlišena, ale neříká že má řidič dávat přednost zprava. Navíc k tomu, abyste musel dávat přednost zprava stačí, aby tam žádná značka nebyla. V případě o kterém mluvíte Vy je to často nejen přednost zprava, ale rovněž přednost z protisměru a záleží na tom o jaký tvar křižovatky se jedná a z jakého směru vozidlo přijíždí a kam pokračuje. Na křižovatce ve tvaru T pouze dvě vozidla dávají přednost zprava a to třetí dává jen z protisměru u když odbočuje. V případě… Číst vice »
Máte pravdu, že v Česku je šíleně „přeznačkováno“.
Jak kde.
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=91458272&newest=1&yaw=2.170&fov=0.374&pitch=0.100&x=15.4211757&y=50.5524576&z=19
Ano, sice je tam vodorovné zančení, ale představte si, že to značení uapadá sněhem. A víte prd.V takovém přépadě bez značky která informuje, že jedete po hlavní byste správně měl přemýšlet jestli tam náhodou nemáte dávat přednost vozidlu přijíždějícímu zprava.To tam má sice ze svého směru den přednost v jízdě, ale není mojí povinností hledat jaké značky jsou kde okolo aby mi napověděly jak křižovatku projet.
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=91458304&newest=1&yaw=0.578&fov=1.242&pitch=0.100&x=15.4216355&y=50.5520308&z=19
Není to bohužel tak úplně pravda, například to že někdo vyjíždí z obytné zóny a musí dávat přednost všem (ač byste mu měl jinak dávat přednost zprava) taky nepoznáte jinak než koukáním po okolí. Navíc lidi to často neví, takže zde, i když je ta zóna vidět, to už jsem zažil věcí že si buď dávají přednost donekonečna nebo mistr z obytné zóny je dotčen že přednost nedostal. Ještě vtipnější by pak bylo kdyby náhodou na konci zóny ukončovací značka chyběla.
https://en.mapy.cz/s/guzojofoko
Pokud je někde výjezd z obytné zóny ve které není přednost rozlišena tak na výjezdu z ní bývá značka konec obytné zóny a dej přednost v jízdě stejně jako značka pro toho kdo jede po té hlavní, že vozidlo které mu přijíždí z prava mu má dávat přednost. Alespoň tak je to nejčastěji ošetřeno tam kde to znám já. Jak známo pro řidiče platí značka kterou má ve výhledu a ne aby musel složitě po okolí hledat značky které nejsou určeny pro něj. Stačí křoví a nevidíte nic a pak holt jedete buď 1. opatrně a raději dáváte přednost i… Číst vice »
A k tomu odkazu…tak tady je to jasně přednost zprava a přednost z protisměru. Není tam žádná značka a proto budu pouštět toho co jede zprava z oné obytné zóny a případně protijedoucího pokud budu odbočovat vlevo. A mimochodem tam to mají taky rozdané. Řidič co jede z tohoto směru viz odkaz nemá značku o snížené rychlosti, přikázaném směru jízdy nebo zákazu odbočení vpravo a proto ta značka označující přechod je pro něj umístěná úplně na dvě věci. Měla by být před křižovatkou s dodatkovou šipkou vpravo.
https://en.mapy.cz/zakladni?pano=1&q=zs%20campanus&source=firm&id=356158&pid=105329648&newest=1&yaw=3.797&fov=0.605&pitch=-0.041&x=14.4954901&y=50.0254074&ds=2&z=19&base=ophoto
proto budu pouštět toho co jede zprava z oné obytné zóny No a to je přesně ono co píšu, pak tam oba stojí a dávají si přednost navzájem. Je pravda že Vy budete „jenom“ zbytečně zdržovat. Já jsem ten zákon fakt nepsal. Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné, pěší… Číst vice »
No pokud nemám ve svém výhledu a na komunikaci značku upravující přednost dávám přednost. Pokud bude stát i ten co vyjíždí z ob. zóny vůči mě zprava prostě zastavím a dám mu zřetelně najevo, (klidně a slušně) že má přednost. No vidíte a proto znám většinou případy kdy je na výjezdu z obytné zony pouze značka konec obytné zóny ale na komunikaci na kterou tato odbočka z ob.zóny ústí je normální značka hlavní silnice protože co mě jako řidiče jedoucího po nějaké komunikaci rovně má zajímat, že odbočující komunikace vede do obytné zóny abych podle značek které nejsou upravujícími přednost… Číst vice »
to je furt to samý dokolečka … pokud ten druhej co přednost nemá bude hodně natvrdlej nebo vám nebude věřit že přednost skutečně má, třeba si bude myslet že jste podvodník, co mu mávne a pak mu to tam „pošle“, tak tam můžete stát klidně dodnes a nebo si to jít ukazovat v učebnici autoškoly.
Prostě tady je programově daná situace kde bez koukaní po okolí nemůžete
správně říct zda přednost máte nebo ne. A to je myslím špatně.
Ale představte si situaci kde by byla pro toho co jede na vašem odkazu zprava z obytné zony a má tam onu značku konec obytné zóny, ale současně by tam měl dej přednost v jízdě a řidič vozidla z výhledu by tam neměl žádnou zančku tak jak to tam je nyní. To jsem měl na mysli. Co já mám co koukat jakou tam má dotyčný značku když já tam mám třeba přecházející chodce kterým musím dát přednost, sledovat auto které se ke mě blíží zezadu jestli mě do přecházejících chodců náhodou nepošle atd. Mám svých starostí dost a ještě koukat… Číst vice »
Celé to vzniklo tak, že v Česku má (nevím, jestli to není dokonce v rozporu s Vídeňskou úmluvou o dopravních značkách) značka „hlavní pozemní komunikace“ bodový a nikoliv liniový význam. Na to se postupně nabalily zmatky v tom, co je vlastně křižovatka atd. a vyústilo to do blbin typu červené sloupky.
A jak pri tom „liniovém“ významu poznám, že jsem na hlavní, když na ni najedu někde uprostřed?
Opakováním za křižovatkou (viz Německo).
Mimo to u toho druhého odkazu. Tady můžete vidět názorný příklad toho co říkám. Neumíme dávat vodící desky, neumíme dávat vodící desky a ještě jednou neumíme dávat vodící desky!
Jakto neumíme? Význam té desky je jasný. Mostek je uzavřený, musíte ho objet zleva rychlostí omezenou na max. osmdesátku. Podle díry mezi stromkama zjevně někdo uposlechl. 😀
Tak Praha trumfla Brno, tyhle jsou jenom po 4 metrech.
https://brnenska.drbna.cz/files/drbna/images/page/2019/11/11/size3-15734836588628-60-uvoz-znacky.png