Co dál s lokomotivami řady 380? České dráhy nenašly nikoho na instalaci ETCS, zvažují jejich prodej
Mezi variantami využití je provoz v zahraničí, na tratích bez ETCS nebo prodej.
České dráhy ani na druhý pokus nenašly firmu, která by vybavila dvacítku lokomotiv řady 380 od Škody Transportation evropským zabezpečovačem ETCS. Firma už proto zvažuje, že by lokomotivy přesunula jinam nebo prodala.
Zrušení soutěže vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. Jde už o druhý pokus, podobná soutěž proběhla v roce 2019. Tehdy České dráhy soutěž zrušily kvůli příliš vysokým nabídkám.
Dopravcům s instalací běží čas: ostrý provoz na hlavních koridorech má začít v lednu 2025, kapacity firem zabývajících se instalací jsou přitom prakticky vyčerpané. Podle mluvčího Českých drah v současné chvíli situaci kolem ukončené soutěže na instalaci ETCS do lokomotiv řady 380 dopravce analyzuje. O dalším postupu není ještě rozhodnuto.
„Analyzovány a tedy otevřeny jsou v tuto chvíli všechny možnosti budoucího postupu, které mohou mimo jiné zahrnovat provoz na tratích, které budou vyžadovat provoz s ETCS až v pozdějších letech, provoz v zahraničí, odprodej lokomotiv jinému provozovateli, případně další možnosti,“ řekl Šťáhlavský.
Lokomotivy 380 jsou aktuálně nasazovány hlavně na Jižní expresy, pokud ale nebudou mít ETCS, od roku 2025 zde nebudou moci jezdit. Stejně tak na trase Praha – Budapešť, kde se pravidelně objevují v čele vlaků Metropolitan.
Po arbitráži nejdražší lokomotivy ve flotile
Úvahy o konci lokomotiv 380 ve flotile Českých drah nejsou nové. Už loni začaly sondovat na trhu, zda by se pro ně nenašel nový majitel či dlouhodobý provozovatel.
V dopise dopravcům České dráhy vysvětlovaly, že zkoumají možný zájem o tuto řadu, která má povolení k provozu v Česku, na Slovensku, v Rakousku, Polsku, Německu a Maďarsku. Lokomotivy mají být plně k dispozici nejpozději do roku 2025, České dráhy nabízí buď dlouhodobý pronájem na nejméně deset let, nebo jejich prodej. Mluvilo se i o prodeji ČD Cargo.
Dráhy uzavřely se Škodo Transportation smlouvu na dodávku 20 nových strojů v roce 2004. Cena byla 2,7 miliardy korun, termín dodání 2009. Nakonec lokomotivy Škoda Transportation dodala se čtyřletým zpožděním a ještě bez části povolení jezdit v zahraničí. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv. Českým drahám se nákup ještě nakonec výrazně prodražil. V arbitráži Škoda úspěšně dosáhla doplacení 1,4 miliardy korun. Dráhy nakonec musely Škodě zaplatit téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a rovněž podepsat inflační doložku, která činila dalších zhruba 700 milionů. Po započítání arbitráže tak jedna lokomotiva vyšla na 170 milionů korun. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok chtěl, aby České dráhy lokomotivu vrátily.