Co čeká Dopravu Ústeckého kraje? Ptejte se Jakuba Jeřábka
V žádném jiném kraji nejezdí v objednávce tolik železničních dopravců jako v Ústeckém.
Hned po prodlouženém víkendu pro vás budeme natáčet další díl podcastu Cesty Zdopravy.cz a tentokrát se zastavíme po čase opět u jednoho z objednavatelů regionální dopravy. Hostem nového dílu podcastu bude Jakub Jeřábek, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti z Odboru dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje. Tedy muž, který stojí za tím, jak ve skutečnosti integrovaný dopravní systém na severu Čech vypadá a funguje. Právě Doprava Ústeckého kraje má z dopravního hlediska v Česku hned několik nej.
Bez nadsázky je možné říci, že právě v Ústeckém kraji je regionální železniční doprava nejliberalizovanější z celé země. Ústecký kraj se už před lety rozhodl, že si dopravce pro jednotlivé tratě bude vybírat a nebude výkony automaticky přidělovat dominantním Českým drahám. Dopravu tu tak aktuálně zajištují v objednávce kraje dopravci AŽD Praha, České Dráhy, Die Länderbahn CZ, GW Train Regio, Railway Capital i Regiojet, sezónní turistické historické vlaky pak také KŽC Doprava. Do tohoto výčtu je možné zahrnout i Arrivu, neboť její rychlíky Kolín – Rumburk – Šluknov jsou v úseku z Nového Boru do Šluknova regionální krajskou objednávkou. Formálně vedenou na Liberecký kraj s tím, že Liberecký a Ústecký kraj pak spolu řeší finanční vyrovnání za kilometry ujeté na území Ústeckého kraje.
Ústecký kraj je také místem, kde začínají jezdit vůbec první elektrické regionální vlaky RegioJetu. České dráhy pak pro Dopravu Ústeckého kraje právě teď modernizují starší motorové vozy Stadler RS1 dovezené ze zahraničí.
Naopak v autobusové dopravě si kraj založil jako první v Česku vlastního dopravce – příspěvkovou organizaci Dopravní společnost Ústeckého kraje, která jako první u nás nakupuje ve velkém autobusy od tureckého Otokaru.
Ani Ústeckému kraji se nevyhýbá diskuse o budoucnosti lokálek. Na straně jedné kraj objednává turistickou dopravu na tzv. Kozí dráze z Děčína do Telnice a žádá o zprovoznění tratě v celém úseku až do Oldřichova s tím, že zde chce objednat pravidelnou dopravu. Na straně druhé se právě teď vedou diskuse o rozsahu dopravy mezi Slaným a Louny, kde by měly od prosince zůstat pouze čtyři páry vlaků, i o rozsahu dopravy z Lužné u Rakovníka do Žatce.
Jaká je tedy budoucnost veřejné dopravy v Ústeckém kraji? Jaký je zájem o nákupu jízdenek přes aplikaci DÚKapka? Bude se dál prohlubovat tarifní spolupráce se sousední Pražskou integrovanou dopravou? Jak zpětně hodnotí kraj svůj krok založit si vlastního autobusového dopravce i zcela liberalizovat regionální železniční dopravu?
Své dotazy můžete psát Jakubu Jeřábkovi i vy v diskusi k tomuto článku až do pondělního podvečera.