Dopravci Železnice Zprávy

Čmelák, prastará cisterna i pantograf. NTM koupí od drah na sedm desítek vozů, už má peníze

Hytlák. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na seznamu NTM je i hytlák z 50. let, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Národní technické muzeum (NTM) po letech tříbení seznamu a jednání se skupinou České dráhy získalo jistotu: jeho železniční sbírky se co do počtu vozidel rozrostou zhruba o polovinu. A to díky nákupu téměř 70 starých vozidel od skupiny České dráhy. Nejistotu, kterou představovaly finance, odstranilo ministerstvo kultury, které na akvizici přispěje částkou 83,5 milionu korun. Částka je určena i k odkupu některých nemovitostí v areálu Masarykova nádraží, kde NTM plánuje vystavit české železniční „rodinné stříbro“.

„Jsem rád, že jednání mezi ministerstvem kultury, ministerstvem dopravy, Národním technickým muzeem, Českými drahami a ČD Cargo dospělo do další fáze. Částka umožní doplnit stávající sbírku Národního technického muzea, která v tuto chvílí čítá 164 kolejových vozidel, o zhruba 70 unikátních kolejových vozidel z majetku ČD,“ řekl ministr kultury Antonín Staněk. Podle šéfa NTM Karla Ksandra Národní technické muzeum tímto obohacením sbírek „zásadně pokročí ve své snaze o zajištění co nejúplnější kolekce kolejových vozidel spojených s naší historií“. Dráhy se naopak chtějí části historických vozidel zbavit jako finanční zátěže.

Vozidla jsou různého stáří, určení i stavu. V souboru se nachází deset lokomotiv dieselové a elektrické trakce, 13 motorových a přípojných vozů, jedna elektrická jednotka, 14 osobních vozů, devět služebních a poštovních vozů, 15 nákladních vozů, čtyři cisterny, tři vozidla zvláštního určení (například nehodový jeřáb) a jeden pár podvalníků.

Jmenovitě jde například o slavnou československou dieselovou lokomotivu T669.0069 (Čmelák), která je zástupcem nejpočetnější sériově vyráběné lokomotivy na světě, o legendární elektrickou jednotku EM475.1 (přezdívanou pantograf, panťák či emilka) nebo úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov. Na seznamu je i torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881. Kompletní seznam má deník Zdopravy.cz k dispozici: část 1, část 2, část 3.

Akvizice je ale jen jedna stránka budování velkého železničního muzea. Druhou věcí je důstojné zázemí. Náklady na zbudování muzea na Masarykově nádraží se na začátku století odhadovaly zhruba na 200 milionů, nyní to bude nejméně pětkrát tolik. Termín otevření se neustále odsouvá, reálný není zřejmě ani naposledy uváděný rok 2026.
Pro expozici na Masarykově nádraží se uvažuje zhruba o 40 vozidlech. Rozhovor s šéfem železničních sbírek Michalem Novotným o akviziční politice muzea přinesl deník Zdopravy.cz loni v únoru.

Dráhy nepotřebná historická vozidla, se kterými nepočítají pro vlastní sbírku, nabízejí i spolkům či fyzickým osobám.

 

18
Diskuze

avatar
7 Komentáře
11 Reakce na komentáře
13 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
Antonín PetrDěčíňanJiří KocurekKubrtMašinka Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Antonín Petr
Host
Antonín Petr

Není náhodou lepší za ty peníze opravit některá
vozidla která NTM nechá chátrat v depozitáři (např. zmíněný pantograf)?

Děčíňan
Host
Děčíňan

Hanba pragocentrismu, neb když se uvažovalo o zřízení Národního železničního muzea na nákladovém nádraží Děčín – Východ, tak nám úředníci tvrdili, že nejsou potřebné finance. A vida, pro prahu se finance jako zázrakem našly a muzeum se buduje na tamním nádraží. Jaká zajímavá náhoda…

Panelák
Host
Panelák

A teď začne šotoušská lamentace, proč je v seznamu tohleto a není v něm támhleto :-). Nejlépe 15 zamračených a 26 brejlovců…

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

A ještě k tomu nějaký ty Béčka s koženkou, co jsou teďka „standartem“ u ČD, … 😀 Já vás, Panelák, zcela jistě chápu.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Jak tak koukám, tak tam jedno to Béčko opravdu je :-O

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Já cu Pomeranč! 😀

AAA
Host
AAA

A neměl by je státní dopravce věnovat státnímu muzeu jako nepotřebné zadarmo, maximálně za cenu šrotu?

Robert
Host
Robert

Většina těch vozů se prodává za cenu šrotu…..

VRT
Host
VRT

Někdy i pod…

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

A proč by to dělal? Kromě toho statutárové ČD zcela jistě netouží po trestním stíhání.

AAA
Host
AAA

Ze stejného důvodu jako si má prý stát „svého“ dopravce hýčkat že

Kubrt
Host
Kubrt

Vím, že to není podstata článku, ale čmelák zcela určitě není „zástupce nejpočetnější sériově vyráběné lokomotivy na světě“ (což je samo o sobě divné sdělení – kusově vyráběná lokomotiva by se těžko stala nejpočetnější) – třeba i u nás známých kalug TGK2 bylo cca dvakrát tolik, co čmeláků.

Mašinka
Host
Mašinka

Jen 7549 ČME3 dodáno do SSSR a přes 600 jen u nás. Další Indie, Irán apod. To je asi málo lokomotiv? Jo, Škodakrám teď vlastně vyrábí asi víc….

Kubrt
Host
Kubrt

Ne, málo to není, ale nejvíc na světě taky ne. Á propos, přes 600 čmeláků u nás? Kam by se to vešlo?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak ono je důležité vyrábět jich tolik, kolik si jich zákazník objedná a kolik zaplatí. Když neobjednává a co hůř, neplatí, tak můžete vyrábět kolik chcete, ale jaksi nebude na mzdy ani na materiál. Natož na investice do vývoje.

VRT
Host
VRT

Že ono se NTM chystá vstoupit na železniční trh? No, mám pocit, že v řadě případů bychom se setkali s kvalitnějšími a lépe udržovanými vozidly.

kolkol
Host
kolkol

NTM je ještě shnilejší instituce, než ČD, takže si nedělejte iluze, tahle myšlenka neobstojí ani jako vtip. (Nicméně vozidla se papírově převádí tam kam patří, to je asi správný postup.)

Jan Sova
Host
Jan Sova

No snad se toho dožiju, do 10 let bych ještě mohl….

Partneři



CSCARGO