Dopravci Železnice

Štokr i Singrovka. České dráhy spustily velký prodej historických vozidel

Lokomotiva řady 710 na podstavci v Kladně. I tu České dráhy nabízí k prodeji. Foto: Dezidor [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia Commons
Lokomotiva řady 710 na podstavci v Kladně. I tu České dráhy nabízí k prodeji. Foto: Dezidor [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia Commons

České dráhy se rozhodly prodat několik desítek historických kolejových vozidel, na jejichž opravu nemají peníze. Po dlouhé době se tak České dráhy nabízejí historická vozidla k prodeji přes výběrové řízení.

Kompletní seznam pro první etapu prodejů zveřejnily na stránkách ČD Muzea. Seznam neobsahuje požadovanou cenu. V seznamu dvaceti historických vozidel figuruje například parní lokomotiva řady 556.0 přezdívaná Štokr nebo motorový vůz řady 820 Singrovka. K prodeji je například i lokomotiva řady 710 z pomníku v Kladně či některé osobní vozy. Celkem jde o osm hnacích vozidel a 13 vozů včetně tendrů.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského dopravce spustil revizi parku historických vozidel s cílem nabídnout jiným organizacím, spolkům nebo fyzickým osobám některá historická vozidla, která má v majetku ve více kusech nebo pro které není využití. „Jedná se vesměs o vozidla nekompletní, vozidla neprovozní, s propadlými revizemi, kterým nemůžeme v rámci našeho rozpočtu v reálném čase zajistit náležitou péči a opravu,“ řekl Šťáhlavský.

Nejedná se o hromadný rozprodej: ČD mají ve sbírkách přes 500 vozidel, což je největší sbírka v zemi. Firma ale plánuje další etapy podobných nabídek.

Problematika udržování a péče o historická vozidla jsou čím dál častějším tématem při debatách o znevýhodnění Českých drah v soutěžích na provoz vlaků. Jiní dopravci tuto starost nemají. „Náklady na údržbu a provoz národního technického dědictví v naší správě ekonomicky zatěžují naší společnost, což má negativní vliv na naši konkurenceschopnost na otevřeném trhu osobní železniční dopravy, kde musíme čelit konkurenci privátních dopravců, kteří se o národní technické dědictví nestarají,“ řekl Šťáhlavský.

Dráhy se proto snaží jednat s ministerstvem kultury a dopravy o způsobu financování záchrany a provozu železničních historických vozidel. ČD pokračují dál v opravách, letos na přelomu roku by mohlo dojít k dokončení rekonstrukce lokomotivy 414.096 z roku 1906, letos začala oprava lokomotiv 434.2186 a 365.024.

Kolejová vozidla ČD na prodej

Inventární čísloIC SAPPopis
556.0304bez číslaParní lokomotiva (+ tendr 935.2347)
710.019IC 5000306995Motorová lokomotiva umístěná na pomníku v žst. Kladno
725.247IC 5000305057Motorová lokomotiva
735.175IC 5000298317Motorová lokomotiva
801.413IC 5000294859Motorový vůz
820.089IC 5000276950Motorový vůz
830.154IC 5000279733Motorový vůz
830.159IC 5000274182Motorový vůz
50542929331-7IC 5000280204Přípojný vůz 4-nápravový řady Balm (Bix)
50542929349-9IC 5000269382Přípojný vůz 4-nápravový řady Balm (Bix)
50542929201-2IC 5000298744Přípojný vůz 4-nápravový řady Bn
50542929202-0IC 5000298745Přípojný vůz 4-nápravový řady Bn
40543200083-5IC 5000296055Nákladní vůz 23107 č. 716
80541700005-8IC 5000273397Požární cisterna řady Rah – LD Brno
40541200025-0IC 5000286383Cisterna ex CB
615601IC 5000306010Chladící vůz řady Iacqs
33549IC 5000273365Požární vůz řady Da
45416IC 5000296379Nákladní vůz nízkostěnný
925.014IC 5000303849Tendr
935.129IC 5000280160Tendr
935.187IC 5000306804Tendr

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pochopil bych,kdyby ČD získané peníze z prodeje vozidel investovaly do generalních oprav vozidel,ale jak je známo,tak zmizí někde v … a ČD budou vykazovat zisk…

  • 725.247 jezdila dříve ve strojovce Polička.Naštěstí ji mám na filmu ještě v prav.provozu,stojí za záchranu.

  • No,hned bych nějaký ten kredenc 830 bral….Osobně se ale domnívám,že by se měl opravit co nejdříve albatros 498.022.Mašina v Lužné,tendr ve Vršovicích.

  • tak teď se všichni šoutoušci můžou ukázat, když ostatní se o vozidla starají tak špatně, tak šup vytáhnout šrajtofli a nakupovat 😀

    • No a to je hřích ,fotit a sympatizovat se železnicí ?? Zač.70-tých let jsem už dráhu fotil,bylo to zakázáno a vlakové čety vč.strojvedoucích a pomocníků musely hlásit podezřelé lidi kolem trati nebo na nádražích.Tenkrát pro mě byla fascinující mašina „rudý ďábel“,které mělo ve stavu depo Přerov.Byly nasazeny na výkonech R Polonia mezi Přerovem a Břeclaví.V Přerově ke mně přistoupilina nástupišti 2 „osožáci“ a sebrali mi film z kinofilmové zrcadlovky Zenit.Celkem jsem rád,že je ta doba už pryč,i když nyní jsou problémy zase jiné……Takže bych ocenil,kdyby jste si komentáře o „šotouších „nechal raději pro sebe.Prachy jsou jinde,ne u šotoušů.Děkuji za pochopení.

      • „Rudý ďábel“-tedy parní 476.0,v Přerově byly tuším 3 kusy.Z původních 3-válcových ji sami přerováci v depu předělali na dvouválcové.prostřední vysokotlaký válec byl zaslepen ..Dnes by to nikdo nedělal,strčil by hlavu do písku s tvrzením,že to nejde.Holt,jiná doba.

        • já nemám nic proti šotoušům ať si fotí co chtějí, ale že nejvíc kecají do toho co a jak se má provozovat, udržovat, opravovat natírat atd. přitom správně dodáváte, prachy u nich fakt nejsou a to je věc, kterou by si měli uvědomit, že provoz a údržba mašin stojí neskutečný peníze a oni umí jen nadávat. návrat dob minulých tím opravdu nemyslím a navíc to bylo myšlený s nadsázkou, právě pro ty jejich výkřiky

      • To špatné není, jen se přitom valná část šotoušů nemusí tvářit, že jsou středobod železnice a běda pokud strojvedoucí nepozdraví. A jak říká Kix, plná pusa keců, co všechno by se mělo opravit, atd…, ale jedním dechem dodávají, že ČD pomalu modernizují vozový park, tak ať si vyberou, oboje naráz nelze.

Newsletter

Partneři


Výběr editora