cargo

Štokr i Singrovka. České dráhy spustily velký prodej historických vozidel

Lokomotiva řady 710 na podstavci v Kladně. I tu České dráhy nabízí k prodeji. Foto: Dezidor [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia CommonsLokomotiva řady 710 na podstavci v Kladně. I tu České dráhy nabízí k prodeji. Foto: Dezidor [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia Commons

České dráhy se rozhodly prodat několik desítek historických kolejových vozidel, na jejichž opravu nemají peníze. Po dlouhé době se tak

České dráhy se rozhodly prodat několik desítek historických kolejových vozidel, na jejichž opravu nemají peníze. Po dlouhé době se tak České dráhy nabízejí historická vozidla k prodeji přes výběrové řízení.

Kompletní seznam pro první etapu prodejů zveřejnily na stránkách ČD Muzea. Seznam neobsahuje požadovanou cenu. V seznamu dvaceti historických vozidel figuruje například parní lokomotiva řady 556.0 přezdívaná Štokr nebo motorový vůz řady 820 Singrovka. K prodeji je například i lokomotiva řady 710 z pomníku v Kladně či některé osobní vozy. Celkem jde o osm hnacích vozidel a 13 vozů včetně tendrů.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského dopravce spustil revizi parku historických vozidel s cílem nabídnout jiným organizacím, spolkům nebo fyzickým osobám některá historická vozidla, která má v majetku ve více kusech nebo pro které není využití. „Jedná se vesměs o vozidla nekompletní, vozidla neprovozní, s propadlými revizemi, kterým nemůžeme v rámci našeho rozpočtu v reálném čase zajistit náležitou péči a opravu,“ řekl Šťáhlavský.

Nejedná se o hromadný rozprodej: ČD mají ve sbírkách přes 500 vozidel, což je největší sbírka v zemi. Firma ale plánuje další etapy podobných nabídek.

Problematika udržování a péče o historická vozidla jsou čím dál častějším tématem při debatách o znevýhodnění Českých drah v soutěžích na provoz vlaků. Jiní dopravci tuto starost nemají. „Náklady na údržbu a provoz národního technického dědictví v naší správě ekonomicky zatěžují naší společnost, což má negativní vliv na naši konkurenceschopnost na otevřeném trhu osobní železniční dopravy, kde musíme čelit konkurenci privátních dopravců, kteří se o národní technické dědictví nestarají,“ řekl Šťáhlavský.

Dráhy se proto snaží jednat s ministerstvem kultury a dopravy o způsobu financování záchrany a provozu železničních historických vozidel. ČD pokračují dál v opravách, letos na přelomu roku by mohlo dojít k dokončení rekonstrukce lokomotivy 414.096 z roku 1906, letos začala oprava lokomotiv 434.2186 a 365.024.

Kolejová vozidla ČD na prodej

Inventární čísloIC SAPPopis
556.0304bez číslaParní lokomotiva (+ tendr 935.2347)
710.019IC 5000306995Motorová lokomotiva umístěná na pomníku v žst. Kladno
725.247IC 5000305057Motorová lokomotiva
735.175IC 5000298317Motorová lokomotiva
801.413IC 5000294859Motorový vůz
820.089IC 5000276950Motorový vůz
830.154IC 5000279733Motorový vůz
830.159IC 5000274182Motorový vůz
50542929331-7IC 5000280204Přípojný vůz 4-nápravový řady Balm (Bix)
50542929349-9IC 5000269382Přípojný vůz 4-nápravový řady Balm (Bix)
50542929201-2IC 5000298744Přípojný vůz 4-nápravový řady Bn
50542929202-0IC 5000298745Přípojný vůz 4-nápravový řady Bn
40543200083-5IC 5000296055Nákladní vůz 23107 č. 716
80541700005-8IC 5000273397Požární cisterna řady Rah – LD Brno
40541200025-0IC 5000286383Cisterna ex CB
615601IC 5000306010Chladící vůz řady Iacqs
33549IC 5000273365Požární vůz řady Da
45416IC 5000296379Nákladní vůz nízkostěnný
925.014IC 5000303849Tendr
935.129IC 5000280160Tendr
935.187IC 5000306804Tendr
Tagy ČD Muzeum České dráhy prodej historických kolejových vozidel železniční nostalgie
17 komentářů