Čmelák, prastará cisterna i pantograf. NTM koupí od drah na sedm desítek vozů, už má peníze
Národní technické muzeum (NTM) po letech tříbení seznamu a jednání se skupinou České dráhy získalo jistotu: jeho železniční sbírky se
Národní technické muzeum (NTM) po letech tříbení seznamu a jednání se skupinou České dráhy získalo jistotu: jeho železniční sbírky se co do počtu vozidel rozrostou zhruba o polovinu. A to díky nákupu téměř 70 starých vozidel od skupiny České dráhy. Nejistotu, kterou představovaly finance, odstranilo ministerstvo kultury, které na akvizici přispěje částkou 83,5 milionu korun. Částka je určena i k odkupu některých nemovitostí v areálu Masarykova nádraží, kde NTM plánuje vystavit české železniční „rodinné stříbro“.
„Jsem rád, že jednání mezi ministerstvem kultury, ministerstvem dopravy, Národním technickým muzeem, Českými drahami a ČD Cargo dospělo do další fáze. Částka umožní doplnit stávající sbírku Národního technického muzea, která v tuto chvílí čítá 164 kolejových vozidel, o zhruba 70 unikátních kolejových vozidel z majetku ČD,“ řekl ministr kultury Antonín Staněk. Podle šéfa NTM Karla Ksandra Národní technické muzeum tímto obohacením sbírek „zásadně pokročí ve své snaze o zajištění co nejúplnější kolekce kolejových vozidel spojených s naší historií“. Dráhy se naopak chtějí části historických vozidel zbavit jako finanční zátěže.
Vozidla jsou různého stáří, určení i stavu. V souboru se nachází deset lokomotiv dieselové a elektrické trakce, 13 motorových a přípojných vozů, jedna elektrická jednotka, 14 osobních vozů, devět služebních a poštovních vozů, 15 nákladních vozů, čtyři cisterny, tři vozidla zvláštního určení (například nehodový jeřáb) a jeden pár podvalníků.
Jmenovitě jde například o slavnou československou dieselovou lokomotivu T669.0069 (Čmelák), která je zástupcem nejpočetnější sériově vyráběné lokomotivy na světě, o legendární elektrickou jednotku EM475.1 (přezdívanou pantograf, panťák či emilka) nebo úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov. Na seznamu je i torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881. Kompletní seznam má deník Zdopravy.cz k dispozici: část 1, část 2, část 3.
Akvizice je ale jen jedna stránka budování velkého železničního muzea. Druhou věcí je důstojné zázemí. Náklady na zbudování muzea na Masarykově nádraží se na začátku století odhadovaly zhruba na 200 milionů, nyní to bude nejméně pětkrát tolik. Termín otevření se neustále odsouvá, reálný není zřejmě ani naposledy uváděný rok 2026.
Pro expozici na Masarykově nádraží se uvažuje zhruba o 40 vozidlech. Rozhovor s šéfem železničních sbírek Michalem Novotným o akviziční politice muzea přinesl deník Zdopravy.cz loni v únoru.
Dráhy nepotřebná historická vozidla, se kterými nepočítají pro vlastní sbírku, nabízejí i spolkům či fyzickým osobám.