Čistě ekonomicky je to nesmysl. Radní vysvětluje, proč Středočeský kraj zkusí vodíkové autobusy
Prototyp městského autobusu SOR NSF 12 na vodíkový pohon. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Pilotní provoz začne na Mníšecku.
Vždyť už se zkoušely v Neratovicích… Jen nevím, jestli to tam ještě běží.
Kraj by měl spíš zkusit nového radního pro dopravu. 🙂
Zase to bude jen politik. Zbytečná námaha.
Nechce platit spoje na železnici.Vlaky ruší.Autobusy objíždějí vesnice,kde je dráha.A nyní vymýšlí vodík.A všechno zastřeší tzv.PID.Ve Středočeském kraji je nejhorší dopravní obslužnost.A vodík to nevyřeší.Další vyhozené peníze.
Vodík do každé rodiny! 😀
Tak uvidíme, jak ten zázračný pohon bude fungovat.
Má to v hlavě popletené …
12% účinnost vodíku…
Vodík bitvu s baterkami prohrál, a mrhání peněz na ověření ověřeného, k čemu to je potřeba?
U vodíkového pohonu stejně musí být baterka, kvůli nízkému výkonu palivového článku a potřebě pokrýt výkonové špičky. A také kvůli rekuperaci při brzdění.
Nechápu, proč se u autobusů ani aut nerozvíjí technologie range extenderu, malého motoru, který může běžet s účinností přes 40% (diesel, nebo Toyota s atkins cyklem), v zimě topit, a nahradit polovinu baterie pro případ delšího úseku bez dobíjení (např. místo baterie na 400km jen 200km dojezdu + range extender). A palivo nemusí být fosilního původu.
Jaké tedy? Biomasa? Jinak vámi zmíněná technologie byla v osmdesátých letech celkem úspěšně vyzkoušena na lokomotivě pro posun. Jen v době, kdy železnice byla fuj se dále nerozvíjela
Podle mě ten pán neříká pravdu. Vodíkové technologie byly v Evropě zkoušeny opakovaně. Vždy to znamenalo značné náklady pro veřejné rozpočty a pokud to vůbec něco přineslo, pak jen soukromým firmám. Soukromé firmy by si své technologie měly vyvíjet za své prostředky a pokud se ty ukážou jako neperspektivní, musí je vykázat jako své ztráty. Tento způsob, kdy si soukromé společnosti vylobbují u politiků úhradu svých experimentů, je společensky škodlivý a projekty, které dají veřejnému sektoru stejnou úroveň poznání jako studium zahraničních poznatků jsou společensky nebezpečné úplně stejně jako hospodářské trestné činy.
Někdo prostě musí říct, tudy ne, přátelé! 😉
Přesně nějaký politik, který rozumí technice jako koza petrželí.
Tak jednoduché to ale není. Smyslem existence soukromých firem je generovat zisk, a výhodnost některých technologií se ukáže až za tak dlouho, že se většině firem do nich nechce investovat. Viz třeba současná situace v automotive. Hybridní pohon je dneska oblíbený koncept, ale vývoj globálně produkčního Priusu zabral Toyotě 20 let. Evropské automobilky v zájmu zisku vsadily na „jistotu“ osvědčených pohonných ústrojí a dneska jenom čučí jaký technologický náskok získali vizonáři z Toyoty a Tesly a centrálně řízená Čína.
Proti soukromému podnikání nic nemám, jen si myslím, že technologický vývoj nelze kompletně nechat na trhu.
„Soukromé firmy by si své technologie měly vyvíjet za své prostředky“
Škoda Transportation o tom niečo vie, však? 🙂
Nakonec i ty jejich lokomotivy jezdí. U vás jejich tramvaje snad ne? Ale tyhle vodíkové nesmysly vždy skončily.
Ja som skôr narážal na 14T/15T. V Bratislave panuje so Škodovkami spokojnosť. Že je vodík nezmysel musí uznať každý, kto niečo o tom vie.
Borecký rozšlapal diskusním šotoušům vláčky, takže je navždy ztělesněním zla…
Za mě rozumnej pohled i rozsah experimentu, kterej umožní nabrat vlastní zkušenosti s technologií, která sice dávno není favoritem na potřebné masové řešení, ale pořád se může ukázat jako pro některé případy užitečná.
Za mě ne:
1) Vyhazovat zbůhdarma peníze daňových poplatníků by mělo být trestné. Kraj žádné svoje peníze nemá – a už jen čekám, kdy přijdou s tím, že je třeba zaměstnancům zvednou daně, protože ty experimenty není jak zaplatit.
2) tahle věta „že tato transformace bude velmi drahá a nepochybně se promítne jak do rozpočtu nejen Středočeského kraje, ale i cestujících v podobě cen jízdného.“ – Pokud zdražíte jízdné (záleží o kolik) může se Vám stát, že Vám ti cestující utečou do „fosilních“ aut. A máte po hře na ekologii
Musíte si uvědomit, že máte dvě položky. Peníze kraje a dotace. V případě provozu městských autobusů platilo a platí, že když koupíte naftový autobus, bude stát cca 6 milionů Kč, pokud koupíte elektrobus stojí 12 milionů Kč, ale pokud je dotace na pořízení 85 % ceny, tak vás stojí 1,8 milionů Kč z peněz firmy. Ostatní náklady nesou daňoví poplatníci v celé republice. Takže pokud vodíkový autobus vyjde na 18 milionů, tak jeho pořízení díky dotacím může stát dopravce 2,7 milionu Kč, což je levnější než naftový autobus. To strašně je, že místo zvyšování efektivity, se v určitých odvětvích vracíme… Číst vice »
Rozumný rozsah experimentu… No a to je právě ten problém. Borecký vůbec nemá co experimentovat, on má účelně a efektivně hospodařit s penězi daňových poplatníků. Nic víc, ani nic méně. Krajské dobrodružství s vodíkovými busy nebude ani účelné (experimentovat má výzkumný ústav, vysoká škola, výrobce), ani efektivní. Každý by si měl být vědom své role. Být experimentátorem role krajského radního není. Výsledkem bude, že Borecký nic nevyzkoumá, busy uspokojivě jezdit nebudou a spousta peněz bude nenávratně v trapu.
Jmenovane subjekty maji experimentovat s tim, co muzou a to taky delaji. To spojeni tech jejich casti a zapojeni tech busu do praktickeho provozu nikdo z nich rozumne zkusit nemuze, to je ukol fakt pro provozovatele systemu dopravy, tedy kraj.
Ze by kraje nemely testovat nove pristupy ke svym ukolum je fakt kravina. Nikdo jinej to za ne neudela.
Přesně tak. Jestli si chce experimentovat, tak ne v roli úředníka za veřejné peníze náz všech. Líp bych to nenapsal.
V Bratislave sa to testuje iba preto, lebo na to idú podojiť obrovské dotácie. Rádovo vyššie ako na trolejbusy.
Je neuvěřitelné s jakou lehkostí lze beztrestně vyhazovat do vzduchu peníze daňových poplatníků. Byl bych velmi překvapený, kdyby se tento projekt podařilo zrealizovat a ještě více bych byl překvapený, kdyby těch 10 po všech stránkách superdrahých busů uspokojivý způsobem jezdilo.
Tak od pana Boreckého víme, že je to ekonomický nesmysl. Děkujeme.
A teď by mě zajímalo, kdo zaplatí provoz veřejné dopravy, až nebude možné používat jiné technologie, než elektro/vodíko busy? Nasype snad kraj patřičné miliardy navíc? Nebo to nasypou cestující, jak pan Borecký také naznačuje? A když ani jeden nenasype, tak se provoz oseká?
No pokud zruší dieslové vlaky, tak je nahradi vodíkové autobusy. Cena provozu bude přibližně stejná, pořizovací náklady o něco nižší.
Myslím, že na věc se dá hledět i pozitivně. Design autobusu doplněný nápisem „Zero emission“ je překrásný! Pan radní předvídavě hledí do budoucnosti, kdy bude naléhavě třeba řešit využití přebytků elektřiny z bezemisních zdrojů, tedy do časů, kdy jeho současný mandát již asi bude minulostí. Samozřejmě se může stát, že v jeho laskavé péči bude středočeská doprava i nadále, ale již současná snaha o budoucí ekologické řešení, důstojné 21. a snad i 22. století, je úctyhodná. Škoda jen těch zpochybňujících slov o ekonomické nevýhodnosti vodíkových autobusů. Snad by bylo na místě více kázně. Vrcholní představitelé státu přece již opakovaně ohlásili… Číst vice »
Když na vodík použiju elektřinu z Vraného, tak někde jinde bude chybět. A odkud se sebere? Z uhlí nebo plynu. Takže bezemisnost jsou pouhé kecy.
To není tak úplně pravda. Vodní elektrárny se AFAIK hodně používají na vykrývání špiček, takže když budete ten vodík vyrábět mimo špičku, tak ta elektřina nikde chybět nebude. Opravte mě někdo, jestli se pletu.
Vodní elektrárny se dnes často používají ve špičkách. Ale když budu elektřinu vyrábět mimo špičku, tak pak nebudu mít vodu na tu špičkovou potřebu.
I to je složitější, záleží, kolik je zrovna vody. V době sucha se to stát může, ale kolem Vranýho docela často jezdím a to, že pouští vodu přepadem není úplně neobvyklé.
Samozřejmě je to složitější, jen jsem chtěl poukázat na to, že (vranskou) elektrárnou ta voda proteče jen jednou 🙂
Každá přehrada má více funkcí, energetika je jen jednou z nich. Typicky musí vodní dílo zajistit nějaký stanovený minimální průtok pod přehradou, takže i když z hlediska energetického by občas bylo fajn všechno zavřít a jen hromadit vodu, nějaký průtok se zachovat musí, byť bez energetického využití.
Vrané (nikoli Vraný) funguje v kontinuálním režimu, protože vyrovnává průtok Vltavou pod vltavskou kaskádou. Tedy kontinuálně vyrábí zelenou elektřinu. je to tedy ten nejcennější zdroj elektřiny – zelený a navíc nezávislý na počasí. A tato elektřina se promrhá mizernou účinností přeměny na vodík a pak zpět, namísto toho, co by šla rovnou do sítě.
Babilon má pravdu.
Tohle je tak ekologické, jako kácet tropické pralesy, jejich dřevo vozit do Evropy a tady ho pálit v elektrárnách na biomasu, čímž se taky získá zelená elektřina. 🙁
Vrané má při běžném stavu vody v energetických sedlech přebytky, protože zachycuje špičkové průtoky ze Slap. Něco se odčerpá do Štěchovice II, ale na deset autobusů tam zbyde i tak dost. Všechna tahle tvrzení o původu elektřiny jsou ale na hony vzdálená realitě. Energetická síť je velmi složitou soustavou, která by bez tepelných a jaderných zdrojů nemohla nikdy fungovat a proto i případné přebytky výkonu existují jen díky těm velkým zdrojům.
Alebo z jadra, čo je furt ešte akceptovateľné a lepšie ako pálenie uhlia. Ale stále je to strašne neefektívne využitie tej elektriny.
A ví tedy někdo kolik jsou dotace a kolik platí kraj?
Dotace zatím není.
Vodík do budoucna kvůli ceně pravděpodobně nebude dávat smysl…proto je i toto testování nesmyslné a zbytečné. Ty peníze by se daly dát do něčeho užitečnějšího
To hodně záleží na tom, jak daleko půjdeme s instalovaný výkonem solárních a větrných zdrojů. Když jich bude opravdu hodně, budou hodně velké přebytky, tak se v čase těchto přebytků bude vodík vyrábět velmi levně.
Kde berete tu víru, že bude hodně elektřiny? Pokud jste tak přesvědčen o své pravdě, proč tady vláda plánuje postavit hned 4 velké jaderné bloky?
To se možná ptejte vlády, proč chce jaderným fyzikům pořídit tolik (v dnešní době tak brutálně drahých, že nějaké vodíkové autobusy jsou proti tomu v rozsahu zaokrouhlovací chyby) hraček…
Máte jiný zdroj elektřiny, který je srovnatelně velký a zároveň nezávislý na počasí?
Přijde mi to jako rozkrádání peněz. Mnohem lepší by bylo co nejdříve vyřadit všechny Regionovy a 810 a nahradit novými vlaky v celých Středních čechách
Spojení „vyřadit“ a „810“ by se vůbec nemělo objevit. Je to cesta k drahé veřejné dopravě.
To skoro zní, jako by na světě nebylo levnější vozidlo, než 810.
Pokud máte na mysli vizidla železniční, tak neni
Súhlasím. „810“ by sa malo spojovať výlučne so slovom „rozpáliť“.
To ano ale již na nově zadrátovaných tratích. Nouzovka v podobě 847 je pouze kvůli liknavosti Správy Zeleznic v podpoře bezemisní železniční dopravy.
Pokud by pan Borecký na tomto nesmyslném projektu pálil vlastní peníze, asi by to bylo jedno. Pokud si ale hraje za peníze daňových poplatníku, vidím to jako problém. Asi je na čase si znovu připomenou video na dané téma:
https://www.youtube.com/watch?v=Zklo4Z1SqkE&ab_channel=SabineHossenfelder
Hmm. Hodně technické video.
Hlavně ta zamznuta voda v tom palivovém članku….
jasně, tady je to nesmyslné a když chce p. Borecký zrušit vlaky na lokálkách, kde nic a nikdo skoro nejezdí, a tím by se ušetřily peníze daňových poplatníků, to je najednou oheň na střeše 😉 tam (pokud jde o vláček) se šetřit nemusí…;-)
Jenže tam je hlavní ekonomický výdaj ta železniční trasa, a ta jednak už stojí, a druhak ji má na starosti centrum, takže Borecký se na tom jen zviditelňuje, ale skutečně podstatně zlepšit dopravu ve Středočeském kraji dobrým plánem a přesvědčením spoluvládců se mu reálně nepodařilo.
Zato ta vodíková blbost u nich schválena byla.
To je možná ten problém, že ji má na starosti centrum a kraj tím pádem nemá páky na to, dostat tu trasu do parametrů, kdy by byla použitelná. Případně by takové úpravy byly astronomicky drahé.
Jasně, takové to šoto myšlení. Je zde dráha a musí se udržovat, ať to stojí co to stojí. I když se nepoužívá, stejně je nutné ji financovat. A když nekdo řekne, že neobjedna vlaky….Hned je zle…
Přesný a analytický Borecký 👍
V téhle diskuzi je nějak nebývale mnoho palců nahoru a dolů. Že by nám sem někdo poslal nějaké pomatené fanoušky vodíkové mobility?
Tak nejprve přemýšlíte, zda je Borecký podplacený. Pak zase spekulujete, že sem poslal pomatené fanoušky. Není na čase se zamyslet, zda není závada i na vašem přijímači?
Ten Borecký je jen padlý na hlavu, nebo podplacený? Nejdřív škrtá vlaky, protože jsou drahé, ale pak mu nevadí vyhazovat peníze za „testování“ vodíkových autobusů, přestože už je předem jasné, že to je slepá cesta?
Tipnu si výsledek voleb. Vyhraje to ANO, ale nebude mít s kým udělat koalici, takže hejtmanem se zřejmě stane Jan Skopeček z ODS (a koalice SPOLU bude zřejmě druhá na pásce). Skopeček je spíš z té konzervativní části ODS, takže ten pro zelené experimenty nebude mít moc velké pochopení.
Jestli by se v takovém případě pokračovalo v omezování vlaků, těžko říct, ale protože vím o konkrétních výhradách, které měli komunální politici v různých městech zvolení za ODS, tak to asi už nebude tak vyhrocené.
Škrtat nevyužité vlaky je v pořádku, vodikové busy budou určitě nasazené na linky kde za den pojede víc cestujicich než za rok vlakem do Mochova.
Falešná dilemata.
Čili je to ekonomicky absolutní nesmysl, ale Středočeský, Ústecký a Moravskoslezský kraj to spolu s dalšími desítkami blbějších krajů v EU musí nyní vyzkoušet protože ??? JSOU BLBÍ a chtějí drahými experimenty před blbostí varovat zbytek světa? Sluneční elektrárny zvládnou v pohodě vyrovnávat nynější vodní, a větší používání elektrických vařičů na obědy, plus dobíjení vozidel v polední nešpičce. Větrné elektrárny jsou na to složitější, ale podstatně levnějšího zemního plynu je minimálně na 100 let. Dnešní výrobny vodíku, jsou extrémně drahé, takže fungovat stylem, že při velkém větru začnou vyrábět vodík vůbec nemůžou. Musí vyrábět vodík neustále, a teprve při nedostatku… Číst vice »
Divím se panu Boreckému, že chce pálit energii za obhajobu tohoto ne zcela smysluplného pilotu. S vodíkem experimentují v Německu mnohem déle a kdyby se za nimi vypravil a požádal o data, jistě je dostane.
Je před volbami, po volbách už tam nemusí být, takže je potřeba si po sobě zanechat pomník. Tak to politici většinou dělají. Kdyby si jenom načetl nějaké studie, žádný pomník po sobě nezanechá.
Sice úplně nesouhlasím s tím postojem, že by se Středočeský kraj měl stát jakousi českou vodíko-busovou laboratoří, ale na druhou stranu je osvěžující od politika číst takovýto střízlivý a realistický postoj (v kontrastu s blouzněním o všespásnosti vodíku, které zaznívá z jiných končin).
PS: koukám, že kraj to s Kostelcem na Labem nevzdává, tentokrát diverzně přes Říčany 🙂
To víte. Když Brandýs nad Labem už nemá o trolejbusy zájem a chce raději fuj fuj železnici, tak se ty rolejbusy musí natlačit jinam 🙂
Brandýs chce vlaky? Ta drzost! Boreckého na ně…
Ale tam už jim to odsouhlasil, ale asi by si to Brandýs neprotlačil, pokud by tam nebyl politický tlak z místní organizace Pirátů. Patrick Zandl je schopný místostarosta.
https://zdopravy.cz/po-kolejich-z-prahy-do-brandysa-obce-a-kraj-se-dohodly-kudy-povede-nova-trat-193081/
A k čemu je jako dobrá taková střízlivost, kdy ty prach z krvavých daní místních občanů (díky čemuž původní poctivě pracující předanění Češi už desetiletí vymírají) na to stejně stylem ožralého milionáře vyhodí ?
Říčany – Kostelec nad Labem? Něco mi uniklo?
Elektrifikace II/101 pro zavedení krajských elektrokamionů.
Samozřejmě Černé Lesy.