Cirkus TGV. Správa železnic odmítá zveřejnit, kolik bude prezentace rychlovlaku stát
Správa železnic vysvětluje, proč do Česka zamíří jednotka odstavená z běžného provozu.
Týden po oznámení plánované prezentace francouzského rychlovlaku TGV odmítá Správa železnic zveřejnit, kolik bude prezentace soupravy odstavené z běžného provozu stát. Stejně tak nechce zveřejnit ani další náklady související s putovní výstavou vlaku, kterou chce Správa železnic přesvědčit veřejnost o důležitosti budování vysokorychlostních tratí.
Vysokorychlostní jednotku si půjčí od francouzských státních drah SNCF. Dopravu má zajistit ČD Cargo. „Smlouva je nyní k podpisu u francouzské strany a do podepsání nemůžeme zveřejňovat smluvní detaily. Po uzavření smlouvy náklady spojené s prezentační jízdou zveřejníme,“ řekl Jan Nevola z oddělení komunikace Správy železnic.
Neodpověděl ani na na dotaz, jaké další náklady bude půjčení jednotky znamenat, například za pronájem prostor na brněnském výstavišti. „Doprovodné akce související s příjezdem TGV, které Správa železnic připravuje pro zvýšení informovanosti o přípravě VRT v ČR, budou zajišťovány zaměstnanci naší organizace v rámci jejich pracovní náplně,“ uvedl pouze. Smlouva s pořadatelem veletrhu v Brně dosud v registru smluv není.
Čtyři zastávky v Česku
Desetivozová francouzská vysokorychlostní jednotka přijede do Česka přes Německo. Nejprve se představí veřejnosti 6. června na pražském hlavním nádraží, kde bude stát od 11 hodin v blízkosti východu z nového podchodu na Žižkov. Večer bude následovat přesun do areálu brněnského výstaviště, kde bude po tři dny součástí venkovní expozice na tamním kolejišti. Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice Jihlava a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Následně se opět přes Německo vrátí do své domovské země.
V Česlu se ukáže jednotka TGV PSE. Proč Správa železnic přiveze vlak, který už v běžném provozu nejezdí? „Je jedinou vysokorychlostní jednotkou v Evropské unii, která je výhradně určena pro účely prezentace veřejnosti. Po vyřazení z provozu byla renovována právě pro popularizaci vysokorychlostních železnic ve Francii. I proto se může v České republice zdržet několik dní, aby podpořila informovanost veřejnosti o přípravě VRT. Oběhy vysokorychlostních vozidel v Evropě bohužel zpravidla neumožňují několikadenní vyřazení souprav z běžného provozu. Především pro technologickou náročnost a vysoké vedlejší provozní náklady. Představení unikátní jednotky rozhodně nelze degradovat jejím stářím. Jedná se o symbol vysokorychlostní železnice, z tohoto důvodu míří do ČR,“ dodal Nevola.
Prezentovanou jednotku typu TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod), který přinesl bezkonkurenční vlakové spojení Paříže s Lyonem. Šlo o součást série 109 jednotek s oranžovým nátěrem. Jde o jednu ze čtyř jednotek, které nebyly sešrotovány. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel celkem 368 míst. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najel 13 383 189 km. V Česku bylo TGV na představení v roce 1991. Šlo o typ Atlantique.
Správa železnic loni plánovala představení německé vysokorychlostní jednotky ICE 4, nakonec z prezentace sešlo.