Čínský výrobce vlaků utekl před evropskou kontrolou, vzdal soutěž na nové jednotky do Bulharska
Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ke stažení čínské nabídky došlo jen pár týdnů po zahájení hloubkového šetření o nedovolené státní podpoře.
Kdepak, takhle nám tady v EU kazit ceny. Co si to ta Čína dovoluje ? Naprosto jasné protekcionistické opatření EU, jehož důsledkem je zachování vysokých cen na vnitřním trhu.
Tak Čína se k evropskejm výrobkům chová stejně… takže když sem přivezou technologie na výrobu + 50 pct podniku bude vlastnit nejakej Evropan tak jako proč ne… jako je to v Číně…
Jste úplně mimo? Na trhu aby fungoval se musí hrát fair play, pokud by Čína zlikvidovala Evropské výrobce díky nedovolené státní subvenci a následně si napálila ceny tak by to jako podle vás bylo v pořádku?
Zkusil to a když viděl, že neprojde, odstoupil. Tak prosté to je. IMHO je ale ta ochrana hospodářské soutěže v EU poněkud škrobená, pokud jde o externí dodavatele. Přitom je EU plná zfúzovaných obřích korporací s obrovským vlivem, až běda.
Unie agresivně chrání občany před nižší cenou..
Unie hlavně chrání domácí průmysl před cíleným zničením čínskou státem tlačenou konkurencí.
Unie chrání občany před vysokou cenou a bezpečnostním rizikem, která by nastala po uchvácení trhu čínskými dotovanými firmami.
Kdo chce moc, nemá nic. Kdyby tu cenu nepodstřelili tolik, dost možná by to nikdo nezkoumal.
Zcela správný postup. Ukazuje se, že Evropská unie je schopná evropský průmysl i bránit, ne jen regulovat.
Čína se snaží využít jakékoliv okno historické příležitosti aby se někam dostala, je potřeba být ve střehu protože komunisticka strana Číny má za cíl vlající rudé prapory komunismu po celém světě.
Kdyby CRRC prorazilo cenou, byť s podobrou Číny – kde je to úplně mimo Unii a tak cizí a z toho přeci krev neteče, tak je to špatně. Že Německo leje miliardy € do DB, aby je drželo při životě je na druhou stranu v pořádku. Přijde mi, že na těch kolejích je to tu trošku divokej západ.
DB AG je statni dopravce, ne vyrobce vozidel.
Si myslíte, že Čína tohle dělá protože jsou svatí samaritáni? Mají jasný cíl – ovládnout trh na kterém si pak budou dělat více či méně co chtějí. Pamatujete si na telefony od Ericsson, Nokie, Siemens, Alcatel, Sagem apod? Kde dnes jsou? Na jejich místo přišli nejdřív korejci a japonci, tam to ale bylo díky technické vyspělosti. Pak přišli číňani s levnější konkurencí. Ovládli trh a dnes? Telefony ve srovnatelné kategorii (té nejvyšší) jsou vpodstatě stejně drahé od číňana, korejce, i od Applu.. A ty nižší prakticky ovládla Čína.. A to ani nemluvim o tom, že všechny výše zmíněné značky se… Číst vice »
Samsung už mnoho let v Číně telefony nevyrábí. On tam už totiž nevyrábí skoro vůbec nic.
A kolikpak vozidel CRRC už po evropě jezdí ?
Mít CRRC významný podíl na trhu… může začít vydírat. Neříkám, že začne, ale že může, jejich morálka je jiná. Podraz jako udělal Newag by je asi napadl taky: Geofencing na servisním centru a simulování závad, servisní centrum nebylo jejich.
Jakékoli čínské vlaky jezdící po EU by mohly být podobnou politickou pákou jako pandy v ZOO.
Příště komentuje jen něco, čemu rozumíte 😉
Však RJ ten zázrak už nejezdí…
Jezdil trasa Kolín/ Ústi co jsem četl tak sedačky teda nic moc a interiér vše se klepalo bouchalo 🤷 já tím nejel nemohu hodnotit za sebe
V interiéru se nic neklepalo ani nebouchalo. Akorát dílenské zpracování velice lowcostové. To už i CityElefanty na tom zpracováním jsou líp. Spíš se tam hodně věcí už krátce po ostrém provozu začalo porouchávat. A sedačky byly opravdu dost tvrdé a místa pro nohy hodně málo.
Však měl jen odjezdit daný počet kilometrů na testech. Jestli má odježděno, tak je zakázka hotová, předaná.
Číňany omezovat, kde to jen jde. Stačí, že kvůli jejich dumpingovým cenám a dotované oceli zavíráme evropské ocelářské podniky.
Nejen kvůli ceně. Zeleným vadí už i uhlí použité při výrobě ocele a nemálo lunetiků by výrobu ocele zakázalo úplně, protože oni ji nepotřebují. A když ne oni, tak ani dopravní podnik na koleje pro tramvaje.
Nepletete si lunetic s lunatikem?
Ne, proč? Základ obou slov je úplně stejný: Náměsíčník, který nevnímá okolí a je schopný napochodovat z útesu dolů.
Lunatik je náměsíčník nebo šílenec.
Lunetik ve slovnících není, ale dalo by se utvořit pro malíře lunet.
Výroba oceli je prostě energeticky náročná. Takže si musíme vybrat, zda chceme mít v hustě obydlené části Evropy těžký průmysl anebo čistě životní prostředí.
A myslíte si, že ten jeden komín v Evropě je méně čistý, než ten komín v Číně? atmosféra je společná, tady jej máme aspoň pod kontrolou a víme, co se z něj vypouští
Samozřejmě můžeme mít v Evropě čisté prostředí bez průmyslu, pěstovat salát a jetel a lovit luky a šípy.
Takže Bulhaři budou mít dvojnásobně drahé jednotky, než mohli mít.
Tak to jsou určitě rádi.
Bulharsko dostává od EU několikanásobek toho, co do ní přispívá a tudíž jsou pro něj korektní vztahy s EU nesrovnatelně výhodnější než nákup několika dotovaných čínských šmejdů. Navíc ve všech zemích, které jakékoli čínské dotované plnění přijaly, vidíme, jak jsou tím rudofašounským barbaristánem následně krvavě odírány. V tomto případě Bulhaři téměř jistě ušetřili značnou sumu, kterou by museli Číně zaplatit za mnohonásobně předražené náhradní díly.
Rakouský (!) soukromý (!!!) dopravce Westbahn pořizuje čtyři šestivozové doubledeck elektrické jednotky od CRRC. Nekupuje, ale pronajímá včetně servisu od výrobce (takže kvalita a spolehlivost je problém CRRC). Společnost CRRC Ču-čou je přitom největší výrobce kolejových vozidel v Číně (včetně VRT jednotek a tisíců vozů metra). A tak zatímco čeští nádražníci se ukájejí nad „čínskými šmejdy“ a jásají nad „obranou trhu“ od jimi jinak neustále poplivávané EU, svět je úplně jinde.
Čtyři jednotky čínská rudofašounská vrahovláda z propagandistických důvodů financovat bude poctivě. Ale „prodej” desítek a případně stovek vozidel za cenu surového materiálu pro výrobu a dopravy hotových vozidel financovat nebude. Poloviční cena oproti ceně Talga je naprosto nemyslitelná ani, kdyby Bulharsko bylo 100 km od té vámi tak uctívané továrny. Čínské automobily jsou napříč Evropou hodnoceny jako naprostý šmejd a tudíž je logicky oprávněné očekávat, že čínské vlaky budou šmejd také. Ony totiž všechny čínské produkty, které nejsou vyráběny pod tvrdou a nepřetržitou západní kontrolou, šmejd jsou. Jediní Číňané, kteří dokážou produkovat kvalitní výrobky bez té kontroly, žijí na Taiwanu.… Číst vice »
Většinou cenové nabídky, které jsou o půlku levnější než odhadovaná cena mají nějaké ty háčky, které bývají ve smlouvě napsané hodně malým písmem hluboko pod čarou. A vzhledem k tomu, že Číňani jsou na tyhle háčky opravdu mistři, viz. jejich „investice“ do dopravní infrastruktury na Balkáně. Tak budou Bulhaři rádi, že budou jezdit v parádních nových vlacích od Talga. Nehledě na to, že domácí průmysl, je třeba před neférovou konkurencí bránit. Už jen fakt, že nějaká firma stáhne svoji nabídku, kvůli riziku kontroly ze stravy Evropské komise, velice, ale velice smrdí.
Tak hlavně budou mít opravdu kvalitní vlaky, které jim vydrží minimálně dvojnásobně dlouhou dobu 😉 Stačí se podívat, jak se začal sypat ten čínský zázrak krátce po začátku ostrého provozu u nás.
Někteří evropští dopravci si ale zvládnou pořídit 20 lokomotiv, co jsou zároveň drahé a navíc se pořád sypou. 🙂
Tady je ale řeč o Talgu a CRRC. A Talgo je kvalitativně někde jinde, než Škoda 🙂
Otazka jestli by stejny audit probehl v pripade podstreleni jen o par milionu. Priste tomu tak muze byt.
Jde o tu neodovolenou státní pomoc. Pokud ji nebudou potřebovat…
No jenže ta nedovolená státní pomoc pravděpodobně už proběhla. Při vývoji, výstavbě fabriky, atd. Proto nemusí tyto vstupy započítávat do ceny vozidla, jako evropští výrobci. Proto by mě zajímalo jestli kontrola proběhne i v další soutěži, do které se přihlásí. I kdyby vyhráli jen o milión, protože to může být kamufláž, aby to nebylo tak nápadné, jako tentokrát.
… při výstavbě fabriky dostala kdejaká firma či její pobočka v EU daňové úlevy například. Do takové hloubky bych raději nechodil, ale vývozní dotace na každý prodaný kus jsou ekonomický zločin.
Tyhle audity se podle mě dělají na základě odvolání, které předkládá firma, která danou zakázku nevyhrála. Takže tipuju, že pokud by Talgo podalo podmět k šetření, komise by zkoumala jeho odůvodněnost a potom by tendr prověřila/neprověřila.
Proběhne pokaždé, protože ceny za dopravu železničních vozidel i náklady na výrobu jsou známy a znamenají, že lokálním výrobcům ti čínští bez podpory konkurovat prostě nemohou.
Nemělo by se to šetřící řízení dokončit, aby se zjistilo, co je čínská firma zač?
„Do tendru dorazily nabídky od Talga za 623 milionů eur a od CRRC za 310 milionů eur. Odhadovaná cena zakázky byla 610 milionů _korun_.“
To byl asi velmi podhodnocený odhad 🙂
Když tě všechny síly stojí přesvědčit všechny jak je ten žlutej železniční svět krásnej, nemáš pak sílu rozlišit takovou nicotnost jako eura a koruny. 😉
Omlouvám se, ještě jsem nedosáhl vaší dokonalosti a dělám chyby.
Navrhuji používat jednotky SI. M€ , jednak se to napíše rychleji, druhak je to přehledné a podobné chyby tudíž pozornosti neujdou.
€ je jednotka SI? Odkdy?
opravte si prosím špatnou formulaci, používat předpony SI
Ani tohle není zcela správně, stejné předpony se používají i v jiných soustavách 🙂
A Jenčurá má po kševťe
Waaas? Jak s tím souvisí Jančura? CRRC je čínská firma, která vyrábí vlaky. RJ je česká firma, která provozuje vlaky a není nijak s CRRC spojená. Pouze teď od CRRC dostala zaplaceno, aby provozovala jejich testovací jednotku, pro dokončení povolení provozu jednotek.
A víte pane, že ty jednotky chtěl původně provozovat Leoš?
Nijak neobhajuju Čínu, ale pojďme se pobavit o „nedovolené“ státní podpoře třeba masa. Proč je hovězí z Belgie levnější, než naše? Nebude to náhodou „nedovolená“ státní podpora?
Prostě EU heslo: Co si sami nezadotujeme, to nemáme!!!!
Jak EU, tak Čína dotují cokoliv, co se jim politicky hodí.
Otázka zní, zde-li to odběratele má zajímat, když soutěží nejnižší cenu.
Odberatele to zajimat nemusi, ale stat popr. unii ano. Uz proto, ze evropske firmy do ciny lokomotivy vyvazet nemohou, ale cinske do evropy ano.
Je toho víc, co by potřebovalo trošku narovnat. To, že firmy můžou vesele vydělávat ve státech EU a následně vesele danit na Kypru taky neni uplně vpohodě. Bez dotací, subvencí a regulací se dneska asi už zcela neobejdeme, ale tohle prostě nedává smysl. Ale problém EU je v tomhle opačný, dává státům přílišnou volnost ve svý dotační politice.
Kypr je taky v EU. Vůbec nechci ty firmy omlouvat, ale jsou tu od tvorby zisku. Státy musí nastavit takové podmínky, aby zisky neodváděly jinam a zároveň nechtěly ze země odejít. Řádně nešikánózně bez „zaklekávání“ firmy kontrolovat. A ˇRusákům a Číňanům nevěřit nic. Jen tak přežijeme!
Ano vím, špatně jsem to formuloval, samozřejmě jsem to myslel tak že nechápu že tenhle daňový ráj funguje v rámci EU.
Co je daneni na Kypru? Česká firma daní v Česku. Když má vlastníka, který je na Kypru nebo v emirátech.. už se to komplikuje. Dividenda odejde tam, no.
Nemůžeš zakázat zase všechno, problém je spíš jak komplikované a vysoké ty daně jsou a jak to demotivuje lidí k tomu, aby je platily všechny třeba v Česku.
A Kypr není EU?
Detail, nepodstatný detail. Tady řádí závist, fakta musí stranou. Bohužel.
Ale vůbec pane, podnikám, daně platim, sice mě to štve ale zároveň chápu i hodnoty, které mě, mé firmě a rodině náš stát dává.
Pardon, samozřejmě vim že je Kypr součást EU, proto jsem ho zmínil, protože o to horší to je.. Mě přijde mít mezi státy jednoho společenství někoho, kdo funguje jako daňový ráj jako nesmysl.. Místo toho, aby se proti tomu komplexně bojovalo, tak se to toleruje i v rámci EU.
Ne, DPPO nemůžou odvádět na Kypru. Co vás to tam učí??
Si to přečíst, namísto šíření hejtů…
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-586#cast2
(4) Poplatníci jsou daňovými nerezidenty..
Daňoví nerezidenti mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území České republiky.
Jenom našli něco, s čím si ochránit francouzský a německý trh.
Přijde mi to komické, protože EU je největší dotační agentura na světě.
Videl jste objem americkych dotaci?
Whataboutismus a falesne dilema
No až na to, že Jednotná zemědělská politika má celkem pevně nastavená pravidla a státy si nemohou úplně dělat po svém. Schválně si můžete počíst: https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/cap-overview/cap-glance_en
Pokud se ptáte, proč je hovězí z Belgie levnější, pak je nejspíš fajn zeptat se českých dodavatelů, kdepak ty ceny naskakují. Jestlipak v tom nehraje roli i fakt, že v českém zemědělském sektoru jaksi spoustu věcí ovládá jeden holding…
To sekta voličů velkoagrárníka a spasitele v jedné osobě nikdy neuzná, že by jejich guru v tom mohl mít i prsty. Bohužel jejich chápání reality se zaseklo u toho, kolik se jim přidá na důchodech a jestli budou motýle 😉
Ne, to je dovolená státní podpora. 😉
Že by snad soudruzi nechtěli, aby se o určitých věcech vědělo i oficiálně?
Kdyby Leoš tehdy nerozhodoval jen s excelovali tabulkou na 2 desetinná místa, ale s rozumem v hrstka objednal Stadlery, tak by měl možná 2x tolik vlaku, než má nyní RegioJet. No myslím, že z nábřeží by mu za tuto manažerskou zkušenost měli posílat basu šampusu měsíčně
A plzeňská Škoda by měla posilat další karton, protože. Kdyby rozjel Leo to co plánoval, tak by byly interpantery k ničemu , či by se ani nevyrobily
Jsem si to trochu myslel, že to Číňani u nás v Evropě nezvládnou. Zlatá Škoda Transportation.
A jednotky pro Westbahn a lokomotivy v Maďarsku jsou co?
Tak Maďaři s Číňani kolaborují otevřeně, stejně jako s Rusáky. A Westbahn je výjimka jako LE.
Westbahn je soukromá společnost, která mimo covidu funguje bez dotací. A cena pořízení jednotky je jeden z náklad, který má výrazné parametry.
A navíc, Westbahn ty doplštoky nekupuje do svého vlastnictví ale bude si je od CRRC pronajímat.
Dalším faktem je, že stále nejsou také schválené.