Čínský výrobce vlaků utekl před evropskou kontrolou, vzdal soutěž na nové jednotky do Bulharska

Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ke stažení čínské nabídky došlo jen pár týdnů po zahájení hloubkového šetření o nedovolené státní podpoře.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Kdepak, takhle nám tady v EU kazit ceny. Co si to ta Čína dovoluje ? Naprosto jasné protekcionistické opatření EU, jehož důsledkem je zachování vysokých cen na vnitřním trhu.

digi

Tak Čína se k evropskejm výrobkům chová stejně… takže když sem přivezou technologie na výrobu + 50 pct podniku bude vlastnit nejakej Evropan tak jako proč ne… jako je to v Číně…

Szony

Jste úplně mimo? Na trhu aby fungoval se musí hrát fair play, pokud by Čína zlikvidovala Evropské výrobce díky nedovolené státní subvenci a následně si napálila ceny tak by to jako podle vás bylo v pořádku?

PřemekJ

Zkusil to a když viděl, že neprojde, odstoupil. Tak prosté to je. IMHO je ale ta ochrana hospodářské soutěže v EU poněkud škrobená, pokud jde o externí dodavatele. Přitom je EU plná zfúzovaných obřích korporací s obrovským vlivem, až běda.

Dálkový cestující

Unie agresivně chrání občany před nižší cenou..

Xaver

Unie hlavně chrání domácí průmysl před cíleným zničením čínskou státem tlačenou konkurencí.

tarten

Unie chrání občany před vysokou cenou a bezpečnostním rizikem, která by nastala po uchvácení trhu čínskými dotovanými firmami.

Geralt

Kdo chce moc, nemá nic. Kdyby tu cenu nepodstřelili tolik, dost možná by to nikdo nezkoumal.

Jirka

Zcela správný postup. Ukazuje se, že Evropská unie je schopná evropský průmysl i bránit, ne jen regulovat.

Rudolf Tuček

Čína se snaží využít jakékoliv okno historické příležitosti aby se někam dostala, je potřeba být ve střehu protože komunisticka strana Číny má za cíl vlající rudé prapory komunismu po celém světě.

Gajda

Kdyby CRRC prorazilo cenou, byť s podobrou Číny – kde je to úplně mimo Unii a tak cizí a z toho přeci krev neteče, tak je to špatně. Že Německo leje miliardy € do DB, aby je drželo při životě je na druhou stranu v pořádku. Přijde mi, že na těch kolejích je to tu trošku divokej západ.

Addams

DB AG je statni dopravce, ne vyrobce vozidel.

vitapb

Si myslíte, že Čína tohle dělá protože jsou svatí samaritáni? Mají jasný cíl – ovládnout trh na kterém si pak budou dělat více či méně co chtějí. Pamatujete si na telefony od Ericsson, Nokie, Siemens, Alcatel, Sagem apod? Kde dnes jsou? Na jejich místo přišli nejdřív korejci a japonci, tam to ale bylo díky technické vyspělosti. Pak přišli číňani s levnější konkurencí. Ovládli trh a dnes? Telefony ve srovnatelné kategorii (té nejvyšší) jsou vpodstatě stejně drahé od číňana, korejce, i od Applu.. A ty nižší prakticky ovládla Čína.. A to ani nemluvim o tom, že všechny výše zmíněné značky se… Číst vice »

Xaver

Samsung už mnoho let v Číně telefony nevyrábí. On tam už totiž nevyrábí skoro vůbec nic.

PvvS

A kolikpak vozidel CRRC už po evropě jezdí ?

Jiří Kocurek

Mít CRRC významný podíl na trhu… může začít vydírat. Neříkám, že začne, ale že může, jejich morálka je jiná. Podraz jako udělal Newag by je asi napadl taky: Geofencing na servisním centru a simulování závad, servisní centrum nebylo jejich.

tarten

Jakékoli čínské vlaky jezdící po EU by mohly být podobnou politickou pákou jako pandy v ZOO.

Xaver

Příště komentuje jen něco, čemu rozumíte 😉

Éda

Však RJ ten zázrak už nejezdí…

mostecak007

Jezdil trasa Kolín/ Ústi co jsem četl tak sedačky teda nic moc a interiér vše se klepalo bouchalo 🤷 já tím nejel nemohu hodnotit za sebe

Xaver

V interiéru se nic neklepalo ani nebouchalo. Akorát dílenské zpracování velice lowcostové. To už i CityElefanty na tom zpracováním jsou líp. Spíš se tam hodně věcí už krátce po ostrém provozu začalo porouchávat. A sedačky byly opravdu dost tvrdé a místa pro nohy hodně málo.

Jiří Kocurek

Však měl jen odjezdit daný počet kilometrů na testech. Jestli má odježděno, tak je zakázka hotová, předaná.

Daniel

Číňany omezovat, kde to jen jde. Stačí, že kvůli jejich dumpingovým cenám a dotované oceli zavíráme evropské ocelářské podniky.

Jiří Kocurek

Nejen kvůli ceně. Zeleným vadí už i uhlí použité při výrobě ocele a nemálo lunetiků by výrobu ocele zakázalo úplně, protože oni ji nepotřebují. A když ne oni, tak ani dopravní podnik na koleje pro tramvaje.

gwann

Nepletete si lunetic s lunatikem?

Jiří Kocurek

Ne, proč? Základ obou slov je úplně stejný: Náměsíčník, který nevnímá okolí a je schopný napochodovat z útesu dolů.

tarten

Lunatik je náměsíčník nebo šílenec.
Lunetik ve slovnících není, ale dalo by se utvořit pro malíře lunet.

Jan Tichavský

Výroba oceli je prostě energeticky náročná. Takže si musíme vybrat, zda chceme mít v hustě obydlené části Evropy těžký průmysl anebo čistě životní prostředí.

Practicus

A myslíte si, že ten jeden komín v Evropě je méně čistý, než ten komín v Číně? atmosféra je společná, tady jej máme aspoň pod kontrolou a víme, co se z něj vypouští

tarten

Samozřejmě můžeme mít v Evropě čisté prostředí bez průmyslu, pěstovat salát a jetel a lovit luky a šípy.

selarp

Takže Bulhaři budou mít dvojnásobně drahé jednotky, než mohli mít.
Tak to jsou určitě rádi.

Škrpál

Bulharsko dostává od EU několikanásobek toho, co do ní přispívá a tudíž jsou pro něj korektní vztahy s EU nesrovnatelně výhodnější než nákup několika dotovaných čínských šmejdů. Navíc ve všech zemích, které jakékoli čínské dotované plnění přijaly, vidíme, jak jsou tím rudofašounským barbaristánem následně krvavě odírány. V tomto případě Bulhaři téměř jistě ušetřili značnou sumu, kterou by museli Číně zaplatit za mnohonásobně předražené náhradní díly.

selarp

Rakouský (!) soukromý (!!!) dopravce Westbahn pořizuje čtyři šestivozové doubledeck elektrické jednotky od CRRC. Nekupuje, ale pronajímá včetně servisu od výrobce (takže kvalita a spolehlivost je problém CRRC). Společnost CRRC Ču-čou je přitom největší výrobce kolejových vozidel v Číně (včetně VRT jednotek a tisíců vozů metra). A tak zatímco čeští nádražníci se ukájejí nad „čínskými šmejdy“ a jásají nad „obranou trhu“ od jimi jinak neustále poplivávané EU, svět je úplně jinde.

Škrpál

Čtyři jednotky čínská rudofašounská vrahovláda z propagandistických důvodů financovat bude poctivě. Ale „prodej” desítek a případně stovek vozidel za cenu surového materiálu pro výrobu a dopravy hotových vozidel financovat nebude. Poloviční cena oproti ceně Talga je naprosto nemyslitelná ani, kdyby Bulharsko bylo 100 km od té vámi tak uctívané továrny. Čínské automobily jsou napříč Evropou hodnoceny jako naprostý šmejd a tudíž je logicky oprávněné očekávat, že čínské vlaky budou šmejd také. Ony totiž všechny čínské produkty, které nejsou vyráběny pod tvrdou a nepřetržitou západní kontrolou, šmejd jsou. Jediní Číňané, kteří dokážou produkovat kvalitní výrobky bez té kontroly, žijí na Taiwanu.… Číst vice »

Jirka

Většinou cenové nabídky, které jsou o půlku levnější než odhadovaná cena mají nějaké ty háčky, které bývají ve smlouvě napsané hodně malým písmem hluboko pod čarou. A vzhledem k tomu, že Číňani jsou na tyhle háčky opravdu mistři, viz. jejich „investice“ do dopravní infrastruktury na Balkáně. Tak budou Bulhaři rádi, že budou jezdit v parádních nových vlacích od Talga. Nehledě na to, že domácí průmysl, je třeba před neférovou konkurencí bránit. Už jen fakt, že nějaká firma stáhne svoji nabídku, kvůli riziku kontroly ze stravy Evropské komise, velice, ale velice smrdí.

Xaver

Tak hlavně budou mít opravdu kvalitní vlaky, které jim vydrží minimálně dvojnásobně dlouhou dobu 😉 Stačí se podívat, jak se začal sypat ten čínský zázrak krátce po začátku ostrého provozu u nás.

VTT

Někteří evropští dopravci si ale zvládnou pořídit 20 lokomotiv, co jsou zároveň drahé a navíc se pořád sypou. 🙂

Xaver

Tady je ale řeč o Talgu a CRRC. A Talgo je kvalitativně někde jinde, než Škoda 🙂

zwi

Otazka jestli by stejny audit probehl v pripade podstreleni jen o par milionu. Priste tomu tak muze byt.

Jiří Kocurek

Jde o tu neodovolenou státní pomoc. Pokud ji nebudou potřebovat…

zwi

No jenže ta nedovolená státní pomoc pravděpodobně už proběhla. Při vývoji, výstavbě fabriky, atd. Proto nemusí tyto vstupy započítávat do ceny vozidla, jako evropští výrobci. Proto by mě zajímalo jestli kontrola proběhne i v další soutěži, do které se přihlásí. I kdyby vyhráli jen o milión, protože to může být kamufláž, aby to nebylo tak nápadné, jako tentokrát.

Jiří Kocurek

… při výstavbě fabriky dostala kdejaká firma či její pobočka v EU daňové úlevy například. Do takové hloubky bych raději nechodil, ale vývozní dotace na každý prodaný kus jsou ekonomický zločin.

Jirka

Tyhle audity se podle mě dělají na základě odvolání, které předkládá firma, která danou zakázku nevyhrála. Takže tipuju, že pokud by Talgo podalo podmět k šetření, komise by zkoumala jeho odůvodněnost a potom by tendr prověřila/neprověřila.

Škrpál

Proběhne pokaždé, protože ceny za dopravu železničních vozidel i náklady na výrobu jsou známy a znamenají, že lokálním výrobcům ti čínští bez podpory konkurovat prostě nemohou.

VojtaDrevik

Nemělo by se to šetřící řízení dokončit, aby se zjistilo, co je čínská firma zač?

P_V

„Do tendru dorazily nabídky od Talga za 623 milionů eur a od CRRC za 310 milionů eur. Odhadovaná cena zakázky byla 610 milionů _korun_.“

To byl asi velmi podhodnocený odhad 🙂

Martin

Když tě všechny síly stojí přesvědčit všechny jak je ten žlutej železniční svět krásnej, nemáš pak sílu rozlišit takovou nicotnost jako eura a koruny. 😉

P_V

Navrhuji používat jednotky SI. M€ , jednak se to napíše rychleji, druhak je to přehledné a podobné chyby tudíž pozornosti neujdou.

vbb

€ je jednotka SI? Odkdy?

P_V

opravte si prosím špatnou formulaci, používat předpony SI

vbb

Ani tohle není zcela správně, stejné předpony se používají i v jiných soustavách 🙂

Jaroslav

A Jenčurá má po kševťe

Hoermalmeister

Waaas? Jak s tím souvisí Jančura? CRRC je čínská firma, která vyrábí vlaky. RJ je česká firma, která provozuje vlaky a není nijak s CRRC spojená. Pouze teď od CRRC dostala zaplaceno, aby provozovala jejich testovací jednotku, pro dokončení povolení provozu jednotek.

El Barto

A víte pane, že ty jednotky chtěl původně provozovat Leoš?

Staňa Míček

Nijak neobhajuju Čínu, ale pojďme se pobavit o „nedovolené“ státní podpoře třeba masa. Proč je hovězí z Belgie levnější, než naše? Nebude to náhodou „nedovolená“ státní podpora?
Prostě EU heslo: Co si sami nezadotujeme, to nemáme!!!!

noerf

Jak EU, tak Čína dotují cokoliv, co se jim politicky hodí.
Otázka zní, zde-li to odběratele má zajímat, když soutěží nejnižší cenu.

Ondra L.

Odberatele to zajimat nemusi, ale stat popr. unii ano. Uz proto, ze evropske firmy do ciny lokomotivy vyvazet nemohou, ale cinske do evropy ano.

Vitapb

Je toho víc, co by potřebovalo trošku narovnat. To, že firmy můžou vesele vydělávat ve státech EU a následně vesele danit na Kypru taky neni uplně vpohodě. Bez dotací, subvencí a regulací se dneska asi už zcela neobejdeme, ale tohle prostě nedává smysl. Ale problém EU je v tomhle opačný, dává státům přílišnou volnost ve svý dotační politice.

Tom

Kypr je taky v EU. Vůbec nechci ty firmy omlouvat, ale jsou tu od tvorby zisku. Státy musí nastavit takové podmínky, aby zisky neodváděly jinam a zároveň nechtěly ze země odejít. Řádně nešikánózně bez „zaklekávání“ firmy kontrolovat. A ˇRusákům a Číňanům nevěřit nic. Jen tak přežijeme!

vitapb

Ano vím, špatně jsem to formuloval, samozřejmě jsem to myslel tak že nechápu že tenhle daňový ráj funguje v rámci EU.

MajsterN

Co je daneni na Kypru? Česká firma daní v Česku. Když má vlastníka, který je na Kypru nebo v emirátech.. už se to komplikuje. Dividenda odejde tam, no.
Nemůžeš zakázat zase všechno, problém je spíš jak komplikované a vysoké ty daně jsou a jak to demotivuje lidí k tomu, aby je platily všechny třeba v Česku.

Robert Pražák

A Kypr není EU?

Jiří Kocurek

Detail, nepodstatný detail. Tady řádí závist, fakta musí stranou. Bohužel.

vitapb

Ale vůbec pane, podnikám, daně platim, sice mě to štve ale zároveň chápu i hodnoty, které mě, mé firmě a rodině náš stát dává.

vitapb

Pardon, samozřejmě vim že je Kypr součást EU, proto jsem ho zmínil, protože o to horší to je.. Mě přijde mít mezi státy jednoho společenství někoho, kdo funguje jako daňový ráj jako nesmysl.. Místo toho, aby se proti tomu komplexně bojovalo, tak se to toleruje i v rámci EU.

Jiří Kocurek

Ne, DPPO nemůžou odvádět na Kypru. Co vás to tam učí??

Jiří Kocurek

Si to přečíst, namísto šíření hejtů…
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-586#cast2

(4) Poplatníci jsou daňovými nerezidenty..
Daňoví nerezidenti mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území České republiky.

MajsterN

Jenom našli něco, s čím si ochránit francouzský a německý trh.
Přijde mi to komické, protože EU je největší dotační agentura na světě.

jirka

Videl jste objem americkych dotaci?

gwann

Whataboutismus a falesne dilema

Juraj

No až na to, že Jednotná zemědělská politika má celkem pevně nastavená pravidla a státy si nemohou úplně dělat po svém. Schválně si můžete počíst: https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/cap-overview/cap-glance_en

Pokud se ptáte, proč je hovězí z Belgie levnější, pak je nejspíš fajn zeptat se českých dodavatelů, kdepak ty ceny naskakují. Jestlipak v tom nehraje roli i fakt, že v českém zemědělském sektoru jaksi spoustu věcí ovládá jeden holding…

Xaver

To sekta voličů velkoagrárníka a spasitele v jedné osobě nikdy neuzná, že by jejich guru v tom mohl mít i prsty. Bohužel jejich chápání reality se zaseklo u toho, kolik se jim přidá na důchodech a jestli budou motýle 😉

Jaaa

Ne, to je dovolená státní podpora. 😉

Jan

Že by snad soudruzi nechtěli, aby se o určitých věcech vědělo i oficiálně?

Vojtech

Kdyby Leoš tehdy nerozhodoval jen s excelovali tabulkou na 2 desetinná místa, ale s rozumem v hrstka objednal Stadlery, tak by měl možná 2x tolik vlaku, než má nyní RegioJet. No myslím, že z nábřeží by mu za tuto manažerskou zkušenost měli posílat basu šampusu měsíčně

Vojtech

A plzeňská Škoda by měla posilat další karton, protože. Kdyby rozjel Leo to co plánoval, tak by byly interpantery k ničemu , či by se ani nevyrobily

Davy_šotouš

Jsem si to trochu myslel, že to Číňani u nás v Evropě nezvládnou. Zlatá Škoda Transportation.

noerf

A jednotky pro Westbahn a lokomotivy v Maďarsku jsou co?

Martin Reichel

Tak Maďaři s Číňani kolaborují otevřeně, stejně jako s Rusáky. A Westbahn je výjimka jako LE.

noerf

Westbahn je soukromá společnost, která mimo covidu funguje bez dotací. A cena pořízení jednotky je jeden z náklad, který má výrazné parametry.

X 1

A navíc, Westbahn ty doplštoky nekupuje do svého vlastnictví ale bude si je od CRRC pronajímat.
Dalším faktem je, že stále nejsou také schválené.