Dopravci Železnice Železniční průmysl

Číňané budou testovat vlaky pro Evropu ve Velimi

Vizualizace jednotky Leo Express od CRRC. Foto: Leo Express
Vizualizace jednotky Leo Express od CRRC. Foto: Leo Express

Dceřiná firma Českých drah Výzkumný ústav železniční usnadní průnik největšího výrobce železničních vozidel na světě na evropský trh a současně testování vozidel pro svého konkurenta. Se společností CRRC se dohodla na dvou rámcových smlouvách, které řeší schvalování konkrétních vlaků pro Leo Express a jejich certifikaci.

Jako první o kontraktu informoval server Lidovky.cz. „Postavili jsme silný tým, přihlásili se a po roce a půl opravdu náročných jednání s čínskou stranou jsme oba tendry vyhráli. Našimi konkurenty byly všechny známé světové zkušební a certifikační firmy, o to více nás úspěch těší,“ řekl předseda představenstva VÚŽ František Bureš.

Ten oznámil vítězství v soutěži deníku Zdopravy.cz před dvěma týdny, ale nechtěl ho ještě publikovat. „Zatím prosím ne. Zjišťuji naladění českodrážníků,“ uvedl Bureš. Poprvé s informací přišel poté, co se ho Zdopravy.cz ptalo, zda je jedním z kupců obrazů místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka. Bureš to odmítl. Později si ale pro Seznam Zprávy rozpomněl, že přeci jen nějaké peníze na nákup obrazů malíře Faltýnka, dával. 

Testování sice přinese velmi ziskové dceřiné společnosti Českých drah peníze navíc, současně ale umožní vstup nových jednotek pro konkurenci Českých drah. „Jednání trvala rok a půl. Původně u nás chtěli jen schvalovat, nakonec jsme dospěli do stavu, kdy u nás bude probíhat i samotné testování,“ řekl v červnu Bureš. První vlaky by mohly dorazit ještě letos. Lidovky.cz uvedly, že hodnota kontraktu se pohybuje kolem 120 milionů korun.

Hodnotu kontraktu s CRRC VÚŽ neuvedl. Firma patřící stoprocentně Českým drahám je dlouhodobě velmi zisková. VÚŽ kvůli zakázce chystá další rozšíření svého zázemí ve Velimi, chce přidat ještě jednu odstavnou kolej, aby měli výrobci vozidel větší kapacitu na statické zkoušky. Samotný okruh je přitom velmi vytížen,  testuje se prakticky nepřetržitě. VÚŽ loni vydělal nejvíce v historii

CRRC se na snaží dlouhodobě dostat více na evropské koleje, zatím dodala jen několik vlaků do Makedonie či Srbska. V Česku s ní podepsal smlouvu Leo Express na dodávku nových jednotek. Od CRRC chce nové lokomotivy koupit také Deutsche Bahn.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Postavili jsme silný tým, přihlásili se a po roce a půl opravdu náročných jednání s čínskou stranou jsme oba tendry vyhráli“ – to je zvláštně řečeno „Byli jsme jediní ochotni vpustit Čínu na evropský trh.“

  • CRRC do Bulharska nic nedodala, výraznější/komplikovanější zakázky pouze do Srbska, Makedonie a Estonska.

  • Proč je článek psaný jakože to VÚŽ „umožnil“? Ve smyslu negativním, jakože ČD tím, že to dopustila si sama ublížila a my nad tím máme kroutit hlavou?
    Kdyby to VÚŽ nevyhrálo, tak by to číňani prostě schválili jinde. ČD by s tím nic neudělalo a ještě by zbytečně přišlo o peníze. Navíc CRRC přece není konkurent ČD. Leo Express je, ale LE koupí maximálně pár desítek jednotek. ČD když bude chtít (a vozidla budou dostatečně dobrá), tak obratem koupí desítky až stovky už schválených jednotek a vydělají tak na tom dvakrát.

    • Nerozumím slovu „jakože“. Text popisuje realitu, co se stalo.

    • No z pohledu ČD by bylo nejlepší aby se vůbec neschválily, takže jakákoliv obstrukce, dobrá obstrukce, takto by to posunuli třeba o další 2 roky.

      • ČD snad nechce levné jednotky, kterým pokud možno někdo jiný už zaplatil vývoj a schvalování? Ano, asi by pro ně bylo lepší, kdyby ten vývoj a schvalování zaplatilo například ZSSK, které by jim pak nelezlo do zelí. Ale LE pro ČD není zas až tak významná konkurence (zejména pokud odebere jen ty tři jednotky), aby to ČD mohlo jakkoliv mrzet.
        Jiná situace by byla, kdyby LE aktivně vytlačoval ČD z dalších a dalších tratí a LE mělo v plánu těch jednotek koupit tolik, že tím ČD zlomí vaz. Ale taková situace není.

        Pane Sůro, určitě jsem to nemyslel tak, že byste v článku měl nepravdivé informace, nebo že byste si snad vymýšlel. Šlo mi spíše o slovní formulaci, která mě osobně vyzněla ve výše popsaném smyslu. Tedy, že ČD dopustily (ve smyslu nechaly proběhnout něco, co ve svém smyslu proběhnout nechat neměly), aby se vozidla schvalovala zrovna u nich. Mám ten pocit například z této věty:
        „Testování sice přinese velmi ziskové dceřiné společnosti Českých drah peníze navíc, současně ale umožní vstup nových jednotek pro konkurenci Českých drah. “
        Implicitně ji chápu tak, že VÚŽ (a přeneseně ČD) se rozhodlo vydělat v blízké budoucnosti na něčem, co jí ve středně daleké budoucnosti způsobí škody. Tedy řečeno s velkou nadsázkou „ČD si svou lakotou v budoucnu způsobí problémy, kterým mohlo zabránit“.
        Je to můj subjektivní názor, možná jsem jediný, kdo to takto pochopil. Ale pokud by to takto chápalo více lidí, tak by přece jen byly vhodnější trochu jiné formulace.

        • O tom co a od koho ČD chce ví snad jedině pan černokněžník Zababa (nebo to tak někdy vypadá), o tom že by nakoupily čínské jednotky mám trochu pochybnosti, na to je tu příliš mnoho dalších zájmů, kterým by se čínské vlaky asi nelíbily, navíc je vůbec otázka spolehlivosti a životnosti těch jednotek. Na druhou stranu by to mohl být jakýsi zájem o levné jednotky, otázka je ale jestli budou pro ČD vhodné, myslím že v tento moment nikdo vlastně neví jakou jednotku si LeoExpres objednali, jestli zase něco krátkého, nebo něco mnohem delšího, kolikasystémové to je a podobně.

        • Tak bych moc nesouhlasil s tim vyvojem, ten je totiz vetsinou v licencich Siemensu, Hitachi, atd… tudiz moc levny to neni, ale potrebuji certifikaty pro evropu, bez nich tu nic neprodaji, proto chteli take koupit Skodu, ted se chteji dostat na trh pres VUZ…

      • a když vlak nebo co bude jezdit v čr, tak musí projet velimí? Nebo to je jenom divadlo a rozhodnutí je na uředníkovi-viz 380 nebo shark do německa.

    • Něco je i v Německu, ale nejsem si jistý, jestli to není jenom firemní.

      Jinak nevím co si o těch jednotkách a vůbec Čínské politice a její pomalé expanzi do všech oborů myslet. Mohlo by to v určitý moment začít představovat geopolitické riziko, zejména pokud by pak zašli na úbytě Evropští výrobci.

      • Cinska rise je zde 5000 let. Je jich nejvic na planete. Vyrabi a pestuji vsechno pro vsechny, a pujcuji penize vsem. Co si o tom jeste chcete myslet?

        • Čínská říše tu sice je 5000 let, ale velkou část z těch 5000 let byla v podstatě celosvětově bezvýznamná a často mezi sebou jednotlivé čínské státy bojovaly, čímž svůj světový přesah ještě umenšovaly. I sjednocená Čína měla jen lokální asijský význam. Opravdového celosvětového významu nabyla až za posledních cca 30 let. Poprvé v historii.

Newsletter

Partneři


Výběr editora