Chyba strojvedoucího v Chodově odhalila pomalého výpravčího. Generální stop nespustil ani po minutě

Vlaky v Chodově od sebe zastavily 97 metrů. Foto: Drážní inspekceVlaky v Chodově od sebe zastavily 97 metrů. Foto: Drážní inspekce

Na mimořádnou událost upozornil výpravčího až strojvedoucí.

Na první pohled je to jedna z mnoha závěrečných zpráv Drážní inspekce o nedovolené jízdě vlaku za návěst zakazující jízdu, která jako příčinu uvádí chybu strojvedoucích. Vyšetřování loňské mimořádné události v Chodově ale ukázalo i jiný problém na české železnici, o kterém se tak často nemluví: pochybení  výpravčích. 

Jde o událost z loňského srpna, kdy proti sobě jely dva vlaky Českých drah v Chodově v Karlovarském kraji. Inspekce jako příčinu potvrdila chybu strojvedoucího spěšného vlaku Sp1671 Českých drah, který projel za odjezdové návěstidlo v poloze Stůj a vjel do vlakové cesty přijíždějícímu osobnímu vlaku. Ke srážce vlaků nedošlo, situaci zachránilo zabezpečení trati, vlakový zabezpečovač Mirel a především reakce strojvedoucích.

Stanice Chodov a trať z Chebu do Karlových je vybavena i funkcí generální stop, která umožňuje zastavení provozu všech vlaků  v daném úseku. K aktivaci této funkce nedošlo výpravčím vůbec. Vlaky od sebe zastavily 97 metrů. 

Srážce zabránil především zabezpečovač Mirel na spěšném vlaku, který vlak zastavil po překonání rychlosti 40 km/h.  Strojvedoucí si nejprve myslel, že jen jel příliš rychle, a znovu se rozjel. Když proti sobě uviděl stojící vlak před vjezdovým návěstidlem, aktivoval rychlobrzdu a zastavil. Staniční zabezpečovací zařízení změnilo protijedoucímu osobnímu vlaku návěst u vjezdu do stanice na Stůj, vlak bez problémů včas zastavil. 

Ztlumené hlášení

I když se při mimořádné události nic nestalo, její vyšetřování ukázalo velmi pomalou reakci výpravčího i další porušení předpisů Správy železnic. Podle vyšetřování mu sice vyskočilo na jednotném obslužném pracovišti (JOP) hlášení o rozřezu výhybky, ale generální stop vůbec neaktivoval, chybová hlášení jen rušil a neřešil příčinu. Takto uplynula 1 minuta a 27 sekund. Poté mu sám strojvedoucí  zavolal a oznámil mu vznik mimořádné události. Podle předpisů má výpravčí reagovat ihned.

Dlouhou dobu od vzniku mimořádné události, v průběhu které měl výpravčí neprodleně aktivovat generální stop,  vysvětlil inspektorům řadou vlivů, například hledáním správné kamery v stanici Chodov nebo obtížnější orientací po rekonstrukci stanice. „Vlaky zajíždějí až na konec perónů z důvodu nového umístění výpravní budovy až na novosedelské zhlaví. V průběhu směny je pro něj z provozních důvodů důležitější mít kamery nastaveny zejména na podchody, aby viděl přestup cestujících z vlaku do vlaku,“ cituje závěrečná zpráva výpravčího. Vypověděl, že když chtěl aktivovat generální stop, právě mu zavolal strojvedoucí. 

Vyšetřování současně ukázalo, že pro některé typy hlášení byla zvuková signalizace zcela vypnuta, což je v rozporu s předpisem Správy železnic.

Drážní úřad a ministerstvo dopravy se dosud ve snaze zvýšit bezpečnost zaměřují na chyby strojvedoucích, možné omyly výpravčích systémově nijak neřeší. 

Tagy České dráhy drážní inspekce projetí návěstidla Správa železnic
142 komentářů