Chyba Boeingu, vadný sensor, omyly pilota i aerolinek. Úřady dokončily vyšetřování nehody 737 MAX

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: BoeingBoeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing

Národní rada pro bezpečnost v dopravě v Indonésii dnes zveřejnila závěrečnou zprávu k loňské nehodě letadla Boeing 737 MAX 8

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Perfektní, podrobný a popisný článek NY Times, který shrnul vše co se týkalo a mělo souvislisti s letem JT610 Lion Air včetmě obou pilotů, poměrů v Indonésii v oblasti leteckého průmyslu, poměrů v letecké společnosti Lion Air, majitele Lion Air, co předcházelo osudovému letu, jak třetí „tajemný“ pilot dokázal eliminovat na předchozím letu před tragédií systém MCAS, o vadném senzoru, a je zde publikována i řada poznatků o letu ET302 Ethiopian Airlines. Jsou tam i odpovědi na některé dotazy zdejších diskutujících. Jeden z nejlepších článků, které jsem o všem okolo nehody četl.

https://www.nytimes.com/2019/09/18/magazine/boeing-737-max-crashes.html#click=https://t.co/QNo4cNxxLy

mgr.pavel

„Podle bezpečnostních předpisů měli co nejdříve přistát, pokračovali ale až do Jakarty. Problém kapitán ani nenahlásil technikům.“

Co mi to jen od nás připomíná..

Y.K.

Už je report vyvěšen, i když server teď mají kapku pod tlakem.
http://knkt.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/2018%20-%20035%20-%20PK-LQP%20Final%20Report.pdf
Čtení na několik dní, 322 stran.

Janina

Co mi na zatím zveřejněných kouscích informací ze zprávy naprosto chybí, je jakékoli zmínění odpovědnosti indonéského dohledového orgánu nad civilním letectvím. Jednak viditelně selhali co se týče kontroly Lion Air, který měl dlouhodobě problémy s bezpečnostní, včetně celé řady incidentů včetně smrtelných nehod během relativně krátké doby. Speciálně systém údržby letadel tam asi je dost fraška. A dál se zdá, že indonéský kopilot získal pilotní průkaz i typovku, aniž by na to měl. Takže by měli začít u sebe s doporučením nápravných opatření.

Destičkové vázání

Být toto slohovka, tak by učitel asi připsal: Příliš mnoho „podle“. 😉

Y.K.

Jsem zvědavý na plnou závěrečnou zprávu.

Jan

Velmi zajimavy bude report ohledne nehody Ethiopian. U Asijske nizkonakladovky se tak nejak rada dalsich pochybeni ocekava. Ethiopian je podle vseho slusna aerolinka, kde by se takova smrst pochybeni stavat nemela…

Marcel

Je to jako s kazdou nehodou. VZDY se jedna o soucinitel vice faktoru. Primo ucebnicovy pripad

jan

To je docela zázračné. Že někdo dokázal ten shit zneutralizovat včas.. A včas najít a vytáhnout dobrou pojistku. A že ho to vůbec napadlo a dovtípili se, čím to bude. Když o tom systému neměli ponětí.. V časovém tlaku za sebevražedném sklápění k zemi. To je na film a za to by měl dostat nějakou státní cenu.. Ale podle mě – za vše může výrobce.

Pzag

Vůbec nevěděli, čím to je. Vypli elektrický pohon trimu, tak jak měli, co to způsobovalo, na tom nezáleží.

Y.K.

Na vypnutí el. pohonu trimu jsou trénovaní a není to nic těžkého, vypnutí je po ruce. Problém byl, že se choval jinak než byli zvyklí a trénovaní na NG.

Mard

Tak to je tedy maso! Ten Report si s chutí přečtu až bude publikovaný. Takže MCAS vyváděl a oni místo vypnutí MCAS na středovém panelu vytáhli pojistky? To byl dobrý hazard. Ostatně na to ukazuje i to, že stejnět jako SW letěli až do cílové destinace. A ze publikovaného vidím že ten Rus to sice zvládnul, ale když se mu přestalo líbit se prát s kniplem každých 5 sekund, tak to předal kopilotovi aniž by mu řekl o co gou a ten už předtím z toho byl tak mimo, že ani nevěděl kde v manuálu hledat emergency postupy. Pane jo!… Číst vice »

labata

Vypínač na středovém panelu ovládá stykač napájení aktuátoru trimu. Celé je to jištěné tím jističem,tedy vytažení jističe je sice poněkud kostrbatý způsob ale řeší to problém naprosto stejně jako ten vypínač.

Jiří Kocurek

„Podle bezpečnostních předpisů měli co nejdříve přistát, pokračovali ale až do Jakarty. Problém kapitán ani nenahlásil technikům.“

Chyby je nutno ututlat, kdyžtak se to na něhoko shodí.

Dáda

tuhle zprávu řadím do kategorie bylo všecko špatně. Jeden pilot nemocnej, druhje neznalej, technika nešťastně navržená, snímač porouchanej. To byl ukázkový den blbec.

Jan Tichavský

Na druhou stranu to ukazuje jak jsou celkem dobře nastavena pravidla pro letecký provoz. Postupy jsou celkem striktní a musí se sejít hodně chyb a poruch najednou aby z toho byla smrtelná nehoda.

Kubrt

To není „výsada“ leteckého provozu; i na železnici, silnici, v chemickém průmyslu, jedno ojedinělé selhání obvykle nevede k havárii, ale k té dojde až když se „sejde“ více chyb na jednom místě/čase.

Y.K.

Takhle vypadá většina zpráv z katastrov. Rozšťourá se to do detailu, aby všichni viděli, že každý článeček řetězu je důležitý.
Ukazuje to, že se letectví nebojí ve svých chybách šťourat a čerpat z toho poučení, kterého nikdu není dost.

Y.K.

Katastrof… omluvté mé mizerné bušení do klávesnice.

Janina

Až se dostanu k anglické verzi plné zprávy, nejvíc mě zajímá, jak jim přesně pomohl ten třetí pilot. Měl to být někdo z Batik Air (společnost vlastněná Lion Air), ale ti provozují skoro výlučně jen A320.

Pzag

Odhaduju, ale určitě seděl na prostředním jumpu, takže měl trim wheels přímo před sebou.

Přemek

Vadný MCAS, vadný senzor, vadná certifikace… Odpovědnost neleží jen na šéfovi civilní divize Boeingu…

Arimatejsky

Neleží jen na něm, ale zejména na něm piloti i servis udelali neúmyslně chyby, ale management Boeingu úmyslně klamal FAA, tlačil na podřízené a způsobil nedostatky v manuálu. Věřím že zaplatí takovou cenu, aby si to dalších 50 let všichni pamatovali.

Iceman

„Podle zprávy letadlo mířilo před konečným pádem DVACETKRÁT k zemi“

Nedokážu si ani představit tu hrůzu, co museli cestující před smrtí prožít… 🙁