Chyb strojvedoucích po kritickém začátku roku loni začalo ubývat
Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.
Série chyb strojvedoucích v únoru a březnu loňského roku na české železnici přinesla v následujících měsících nečekané překvapení. V dalších
Pane Sůro, zvažte další své působení v roli pisalka. Bylo by dobré kdyz už nic jiného neumíte než psát to co vám do kláves spadne, pište prosím o tom v čem jste opravdu lepší než v železniční tématice. Mám téměř 40 let odjezdeno v profesi strojvedoucí a nikdy něco podobného jako vy právě nyní jsem nečetl a neslyšel /strojvedoucí může chybovat kolikrát chce bez postihu/ ještě před pár lety strojvedoucí pokud nezastavil před návěsti zakazující jízdu byl nemilosrdně odtazen od služby na méně placenou práci! NA JEDEN ROK! Až v posledních letech se začalo zvažovat míra zavinění, míra způsobené škody… Číst vice »
Proč je vždycky u článků o chybách strojvedoucích tato fotka? Co ten chudák komu provedl?
„Dosud strojvedoucí, na rozdíl například od řidičů silničních vozidel, mohou chybovat kolikrát chtějí a postih jim nehrozí.“
Dej si facku. Když nevíš o čem píšeš, tak to radši nedělej.
Jaký postih jim hrozí podle zákona (nebavíme se o vnitřních předpisech dopravce, které se liší)
A to je pane redaktore špatně. Kdyby totiž postihy byly sjednocené a rozhodoval by o nich nezávislý orgán tak by se soukromníci brzy vystříleli. Ale to vy pane redaktore asi nerad slyšíte.
Od toho je zákon. Ostatně v textů je, že se změna připravuje.
Jenže právě ten vnitřní předpis dopravce pokutuje strojvedoucího za jeho nedostatky. Poněvadš fíra chce nechce, je dneska hlídanej jak rychloměrem, tak v dnešní době i gps. Policie je na nějakém místě v určitou dobu a pokutuje.. Ale když si vezmete, že dostane pokutu řidič, který ohrozil několik životů před tím, než ho pokutovali za volovinu typu zákazu zastavení, tak nějaká tabulka přestupků řidičů uveřejněná na internetu, je totálně mimo. Takhle, kdyby se choval každý fíra na dráze, tak jako většina řidičů, protože vlastně můžou a někdo jim do proužků nekouká, si ani nechci představit co by bylo. Mimo téma Co… Číst vice »
Pane Sůro vy jste opravdu pouze teoretik. Téměř každá chyba strojvedoucího se rovná obecnému ohrožení, které je zákonem definováno.
Kdyby byli řidiči trestáni za každý přestupek tak jako jsou trastáni strojvedoucí na silnicích by bylo prázdno.
Snadné, dostupné účinné řešení je instalace ETCS..
O dostupnosti bych polemizoval – drahé a dopravci kolikrát musí výběrová řízení na ETCS opakovat.
Jak mnozí již napsali,věta „strojvedoucí si mohou na rozdíl od řidičů chybovat kolikrát chtějí…“ je skutečně zcela demagogická.Pokud si zachybuje strojvedoucí (ať již tedy skutečně jen tak chce,nebo třeba nedobrzdí na listí) a projede návěstidlo zakazující jízdu,je to hned mimořádná událost a utajit,nebo jen tak přejít se to nedá.To proto,že to návěstidlo „řekne“,že bylo projeto.Projetí červené na křižovatce,či přejezdu se ovšem řeší až v případě nehody.Což je trochu rozdíl.
Přesně tak. Jako řidič mohu jet na dálnici 160, ve městě 80 (když vím, kde jsou radary – těch „mobilních“ je málo a jejich působiště jsou většinou známá), zastavit na zákazu, zakázaně odbočit (když nevidím policajty) a tisíc jiných věcí.
Naopak, jako strojvedoucí jsem neustále hlídán – počítačem náprav / izolovaným stykem u návěstidla a trvale rychloměrem. Krom toho šotouši natáčejí stále více a nemůžu vědět, jestli ten pán natáčí své dítko nebo mě, že jsem nestahnul sběrač, a večer to je na internetu i s přesnými údaji.
Jsou dány nějaké normy, předpisy a zákony, jak s máme chovat. A je jedno jestli na železnici nebo na silnici. Určitě jsou dány i draze zaplacenými zkušenostmi. Kdysi nám bylo řečeno že předpis je červený proto, že je psán krví. Myšleno předpis Návěstní a Dopravní předpis. Ano, na železnici jsme hlídáni a kontrolováni. To je v pořádku. Ale proč se na silnici jezdí rychleji než dovoluji přepisy? Protože není kontrola a tresty jsou většinou nízké. Kdyby každý řidič, který poruší předpis šel ihned na přezkoušení a platil nějakou srážku z platu po určitou dobu…. Ale to by byly už jenom… Číst vice »
Podle mně, jen na DÚ dřepí nějakej obejda, který si u médií mastí kapsu, a s kdejakou ,,mimořádnosti,, hned utíká na veřejnost. Při tom množství vlaků, posunů na kolejích za den, se to může stát. A většinou se nejedná o nic co by bylo tak strašně nebezpečného, neumírají při tom lidí. Tudíž, kdyby onen pohůnek z Dú držel pysk, tak většina novinářů netuší že se nějaký návěstidlo dá vůbec projet… a neměli by o čem psát. A velice by mě zajímalo, kolik praxe na kolejích, onen poskok co se k tomu stále veřejně vyjadřuje, vlastně má?
Tak určitě. Nejste doufám strojvedoucí.
Pane Sůra, vyjádřil jsem se špatně, myslel jsem to tak, že nikde nečtu kolik úmrtí a zranění projetí návěsti stůj způsobilo, čímž nechci o nebezpečí tohoto projetí polemizovat….šlo mi o to, že jízda na červenou, přes přejezdy, pod vlivem alkoholu a drog,se stalo normou a novináře to nechává v klidu!!!!!! Projetí návěsti stůj, a říznutí výměny je jistě malér, hlavně pro fíru, ale v drtivé většině končí max.hmotnou škodou, která jde stejně za firou..Pro novináře je ovšem jednodušší si ,,kopnout,, do projetí návěsti, protože to bude mnohem zajímavější, než nějakej feťák za volantem. Místo aby ,,tepali,, systém výchovy nových řidičů.… Číst vice »
Zprávy o MÚ zveřejňuje Drážní inspekce. Tolik fakta, za kterými si tak stojíte.
Petře, ten pocit, když si někdo chce hrát na odborníka a přitom si plete DU a DI.
…takže se nakonec ukazuje, že šlo prostě o náhodnou souhru (nakupení) pseudo-náhodných událostí. (Asi jako když hážete kostkou a v únoru a březnu vám častěji padá šestka, v rámci celého roku se to však srovná.) Média mohou být ráda, že bylo o čem psát. Jen doufejme, že nápady na drsnější represi vyšumí.
Spíš naopak přijatá opatření a hrozba represe zafungovala a provozní zaměstnanci začali dělat co mají.
Jakáže se přijala opatření, že měli takový okamžitý vliv? Nezměnilo se totiž vůbec nic.
Dovolím si tvrdit,že se mýlíte.Zvýšená represe zafungovala většinou zvýšením „průšvihů“.A to se vymýšlely i takové perly,že v noci se při čekání na stroji mělo nechat svítit na stanovišti/aby si strojvůdce neklibal- a on pak klimbal za jízdy/.
Když se na to podívám jako na čísla z jakéhokoli experimentu, tak u posunu vidím meziročně mírný nárůst (měsíčně z 0-5 na 1-9 událostí), ale u vlaku bych řekl, že je to v rámci chyby měření konstantní (měsíčně z 2-20 na 4-15 událostí). Ani žádný sezónní trend v tom nevidím, snad jen že letošní data jsou míň zašuměná než loňská.
Pane redaktore , spojení “díky něčemu se něco stalo “ můžete použít pouze v případě kladného výsledku, jinak se spíše hodí použít “kvůli” . K nepatrném nárůstu došlo kvůli ( nikoli díky) …. Pověstný je slogan na autech jedné odvozové firmy pro řidiče s promile. “Díky nezodpovědnému řidiči přišel malý Honzík o rodiče..” tedy malý Honzík se jich chtěl zbavit a tak mu práci ušetřil ožrala, kterému je teď Honzík vděčný.
Pokud by došlo k poklesu , klidně tam to díky může být.
díky za upozornění.
Ano, toto sousloví není vhodné. Mě ale víc vadí značně frekventované rčení „na silnicí zemřelo“. Myslím, že daleko přiléhavější by bylo použití slov „na silnicích zahynulo“. První je podle mne asi stejně tak hloupé jako „na silnicích zesnulo“. Ale nešť.
“ ………… Dosud strojvedoucí, na rozdíl například od řidičů silničních vozidel, mohou chybovat kolikrát chtějí a postih jim nehrozí. …“
Tak takovou větu bych si do článku neodvážil napsat …. :-(( … když Vás stáhnou z mašiny tak několik týdnů/měsíců nejezdíte, máte nižší plat, čeká Vás přezkoušení atd. … a v případě mého kolegy i soud z důvodu veřejného ohrožení … a po 25-ti letech jako strojvedoucí na dráze skončil …
To je ale snad v pracovněprávní rovině. Myšleno podle legislativy. A podle ní skutečně žádný postih-řešení dosud není.
Ta první věta to je fakt úlet. Strojvedoucí může narozdíl od řidiče chybovat kolikrát chce. 🤣🤣🤣 Aha a kolikrát může strojvedoucí chybovat bez toho aby se to nezjistilo a kolikrát řidič? Za jednu směnu bych mohl vyprávět kolik řidičů chybovalo u přejezdů a byli za to trestáni? Věděl o tom vůbec někdo jiný než já co to viděl z mašiny? Kdyby se tak přísně řešil každý prohřešek na silnici jako na železnici tak už každý druhý chodí pěšky. Je tak dva příklady: strojvedoucí nikdy úmyslně neprojede „červenou“ nebo nepřekročí povolenou rychlost. Na silnici se to děje běžně. Až se každý… Číst vice »
Oprava:,,, jen tak dva ,,, každý přestupek,,, omlouvám se za překlepy.
Myslím že právě tato věta musela dost vytočit spoustu těch strojvedoucích kteří měli tu smůlu že se jim to přihodilo. Autor zřejmě skutečně nemá přehled. Znám případ kdy strojvedoucí jen nedobrzdil ne že projel a třeba i poškodil výměnu a pod. Za návěstidlem byl jen o pár metrů a čekalo ho přezkoušení na DU a několikaměsíční přeřazení na hůře placenou práci.
DU v tomto případě nepřezkušuje…
Což je chyba, že nejsou obecně stanovena pravidla, jak bude postupováno v případě takovéhoto porušení předpisů (je to necháváno na dopravci), proto třeba projetí návěsti pro el. provoz se přikládá menší vážnost, i když je to stále projetí (a bohužel k tomu tak přistupuje i ČD).
Bylo by dobré tu tabulku trochu rozšířit o firemní příslušnost viníků těchto mimořádností a také v procentech vypravených vlaků dle firem. A rázem se ukáže, že strojvedoucí státních dopravců jsou ukáznění. Jejich postih za pochybení je totiž velmi citelný, nejenom finančně ale hlavně náročné je opětovné přezkoušení ze znalostí.
Zmýlit se může každý, ale u ČD nebo ČDC to je opravdu veliké osobní trauma každého strojvedoucího. A jejich nadřízení si nedovolí obejít potrestání viníka. To prostě u státní firmy není možné.
Takové tabulky neexistují. Tohle škatulkování a zevšeobecňování je naprostý úlet. Na stránkách DIČR najdete i závěrečné zprávy z projetí návěstidel, chcete říct, že tam není nikdo z ČD či ČDC?
To jsem ale vůbec ani nenaznačil. Vím jenom, jak každý z mých kolegů, který měl nějaký takový problém byl trestán a jak byl stresován z přezkoušení. Jezdím pane redaktore desítky let u státní firmy . Rozhodně takový potrestaný nepokračuje již druhý den ve službě.
To že jste to nezažil, neznamená, že se tak u ČD nestalo. Já o takovém případu vím, byl to člověk před penzí a byl nedostatek lidí, tak se to nějak zaonačilo. Za dva dny po tom co líznul klacek už jezdil.
Píšete o době minulé, rozhodně ne současné.
A k čemu by to bylo podle vypravených vlaků? Kolik návěstidel je na trati Rakovník – Bečov nad Teplou? A kolik jich v Praze mezi hlavním nádražím a Běchovicemi? Tím chci říct, že statistiky zohledňující počty vlaků nejsou vypovídající, stejně jako ujetá vzdálenost. Pokud potká strojvedoucí za 3 hodiny jen několik návěstidel, tak je to asi něco jiného než když je míjí doslova každou minutu.
Stačí se podívat do tabulek kolik je takových projetí v okolních zemích a porovnat to s počtem odježděných vlkm – pak se snadno zjistí, že je tam de facto přímá úměra, třeba v Německu je projetí cirka 500 ročně, no jo, jenže počet vlkm v Německu a v ČR je úplně někde jinde – pokud počet projetí v Německu ve vztahu na vlkm ponížím na počet vlkm v ČR, tak jsem de facto na stejném čísle. To, jestli strojvedoucí potká za 3 hodiny 10 nebo 500 návěstidel je naprosto irelevantní, jen česká DI ČR to jaksi ještě bohužel nezjistila neboť… Číst vice »
Pochybuji, že by tomu pomohla publicita či nějaká školení. Je to prostě statistika a výsledky za r. 2018 a 2019 jsou v podstatě stejný. Není to ani lepší, ani horší.
Tak třeba dodat že chybovat kolikrát chtějí u ČD rozhodně možné není. Leda u jiných dopravců. ČD takového strojvedoucího už jezdit nenechají. Většinou pak odejde k jinému soukromému dopravci a tam jezdí vesele dál.
I ČD nechají, ale až po dílnách a přezkoušení.
Nevím proč jsou mínusy, ale to že lemplové od ČD vyhození za různé pochybení a nebo že neudělali zkoušky opakovaně a u soukromníků najednou rychle ano je prostě fakt.
Taky znám kolegu co opakovaně chyboval u ČD a už na trať nesmí. Jezdí jen v depu. A ano i takové případy znám že u nás to byl problémový člověk a pak u nějakého soukromého dopravce jezdil. Obecně si myslím že nyní v době liberalizace by strojvedoucí měl být kompletně vyškolený od jedné organizace např DÚ a poté by si ho jen příslušný dopravce vzal pod sebe a zaučil jen už na jeho vozidlech. Protože opravdu jsou rozdíly v přísnosti zkoušek a pak i kvalitě personálu.
Tak že by mně tato statistika nějak zvlášť uklidňovala, nedá se říct. Ale lidský faktor tady bude zřejmě vždycky.
Než ho nahradí robot.