Chyb strojvedoucích po kritickém začátku roku loni začalo ubývat

Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.

Série chyb strojvedoucích v únoru a březnu loňského roku na české železnici přinesla v následujících měsících nečekané překvapení. V dalších

Série chyb strojvedoucích v únoru a březnu loňského roku na české železnici přinesla v následujících měsících nečekané překvapení. V dalších měsících počet nedovolených jízd výrazně klesl. Za celý rok tak počty projetých návěstidel v podstatě stagnovaly.

Vyplývá to z čerstvě zveřejněných dat Drážní inspekce. Podle nich loni došlo ke 151 případům nedovolené jízdy za návěstidla zakazující jízdu včetně následné srážky nebo vykolejení na dráze celostátní, regionální a vlečkách. O rok dříve to bylo 148.

K nepatrnému nárůstu došlo hlavně kvůli vysokému počtu mimořádných událostí v únoru a březnu, kdy se chyby strojvedoucích staly v podstatě celorepublikovým tématem i mainstreamových médiích. Od té doby chybovost strojvedoucích klesla: pokud by se vzala data za poslední tři čtvrtletí, došlo k poklesu o 17 %. Pokud by se nezapočítaly projetí při posunu, u kterých nemusí být viníkem jen strojvedoucí, došlo ke snížení mimořádných událostí o více než čtvrtinu.

Nedovolené jízdy za návěstidla zakazující jízdu včetně následné srážky nebo vykolejení na dráze celostátní, regionální a vlečkách
2019 2018
počet MU vlak posun počet MU vlak posun
leden 14 12 2 12 8 4
únor 21 12 9 15 11 4
březen 21 15 6 6 4 2
duben 11 8 3 8 5 3
květen 7 5 2 19 16 3
červen 14 10 4 12 10 2
červenec 10 4 6 13 9 4
srpen 11 7 4 12 7 5
září 6 5 1 23 20 3
říjen 8 6 2 11 7 4
listopad 17 13 4 15 11 4
prosinec 11 7 4 2 2 0
Počet MU 1.1. – 31.12. 151 104 47 148 110 38

Drážní úřad po sérii mimořádností vyzval dopravce, aby se zaměřili na školení strojvedoucích a prevenci.  „Je dobře, že na naši výzvu zareagovali. Doufáme, že trend projetých návěstidel nebude narůstat,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Proč začaly počty chyb strojvedoucích klesat? Jedním z důvodů může být právě i velká negativní publicita o projetých návěstidlech v prvním čtvrtletí. „Určitě to vliv mělo. Stalo se z toho politické téma a strojvedoucí si začali dávat pozor,“ říká instruktor strojvedoucích Jan Hruška. „Je možné, že vysoký počet mimořádných událostí nakumulovaných do krátké doby měl vliv na určité snížení jejich počtu v následných měsících. Může to být ale jen jeden z důvodů,“ říká Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Krátce po sérii mimořádných událostí se začali politici předhánět v nápadech, jak podobným případům zamezit včetně větších postihů strojvedoucích. Na ministerstvu dopravy například vzniká novela zákona, která by umožnila odebrat licenci strojvedoucím v případě opakované nepovolené jízdy. Dosud strojvedoucí, na rozdíl například od řidičů silničních vozidel, mohou chybovat kolikrát chtějí a postih jim nehrozí.

Tagy drážní inspekce mimořádné události projetí návěstidla strojvedoucí Top
47 komentářů