Chyb strojvedoucích po kritickém začátku roku loni začalo ubývat
Série chyb strojvedoucích v únoru a březnu loňského roku na české železnici přinesla v následujících měsících nečekané překvapení. V dalších
Série chyb strojvedoucích v únoru a březnu loňského roku na české železnici přinesla v následujících měsících nečekané překvapení. V dalších měsících počet nedovolených jízd výrazně klesl. Za celý rok tak počty projetých návěstidel v podstatě stagnovaly.
Vyplývá to z čerstvě zveřejněných dat Drážní inspekce. Podle nich loni došlo ke 151 případům nedovolené jízdy za návěstidla zakazující jízdu včetně následné srážky nebo vykolejení na dráze celostátní, regionální a vlečkách. O rok dříve to bylo 148.
K nepatrnému nárůstu došlo hlavně kvůli vysokému počtu mimořádných událostí v únoru a březnu, kdy se chyby strojvedoucích staly v podstatě celorepublikovým tématem i mainstreamových médiích. Od té doby chybovost strojvedoucích klesla: pokud by se vzala data za poslední tři čtvrtletí, došlo k poklesu o 17 %. Pokud by se nezapočítaly projetí při posunu, u kterých nemusí být viníkem jen strojvedoucí, došlo ke snížení mimořádných událostí o více než čtvrtinu.
Nedovolené jízdy za návěstidla zakazující jízdu včetně následné srážky nebo vykolejení na dráze celostátní, regionální a vlečkách | ||||||
2019 | 2018 | |||||
počet MU | vlak | posun | počet MU | vlak | posun | |
leden | 14 | 12 | 2 | 12 | 8 | 4 |
únor | 21 | 12 | 9 | 15 | 11 | 4 |
březen | 21 | 15 | 6 | 6 | 4 | 2 |
duben | 11 | 8 | 3 | 8 | 5 | 3 |
květen | 7 | 5 | 2 | 19 | 16 | 3 |
červen | 14 | 10 | 4 | 12 | 10 | 2 |
červenec | 10 | 4 | 6 | 13 | 9 | 4 |
srpen | 11 | 7 | 4 | 12 | 7 | 5 |
září | 6 | 5 | 1 | 23 | 20 | 3 |
říjen | 8 | 6 | 2 | 11 | 7 | 4 |
listopad | 17 | 13 | 4 | 15 | 11 | 4 |
prosinec | 11 | 7 | 4 | 2 | 2 | 0 |
Počet MU 1.1. – 31.12. | 151 | 104 | 47 | 148 | 110 | 38 |
Drážní úřad po sérii mimořádností vyzval dopravce, aby se zaměřili na školení strojvedoucích a prevenci. „Je dobře, že na naši výzvu zareagovali. Doufáme, že trend projetých návěstidel nebude narůstat,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Proč začaly počty chyb strojvedoucích klesat? Jedním z důvodů může být právě i velká negativní publicita o projetých návěstidlech v prvním čtvrtletí. „Určitě to vliv mělo. Stalo se z toho politické téma a strojvedoucí si začali dávat pozor,“ říká instruktor strojvedoucích Jan Hruška. „Je možné, že vysoký počet mimořádných událostí nakumulovaných do krátké doby měl vliv na určité snížení jejich počtu v následných měsících. Může to být ale jen jeden z důvodů,“ říká Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.
Krátce po sérii mimořádných událostí se začali politici předhánět v nápadech, jak podobným případům zamezit včetně větších postihů strojvedoucích. Na ministerstvu dopravy například vzniká novela zákona, která by umožnila odebrat licenci strojvedoucím v případě opakované nepovolené jízdy. Dosud strojvedoucí, na rozdíl například od řidičů silničních vozidel, mohou chybovat kolikrát chtějí a postih jim nehrozí.