Chvála Včasné jízdenky aneb ve stopě překolejení Alp za pár stovek

Stanice Bischofshofen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Bischofshofen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dva dny na kolejích v Alpách jako inspirace na netradiční výlet.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Pěkný článek… takových víc, místo toho sena… 🙂

Laborec425

Kupoval jsem jízdenku a lůžko na relaci ČB – Zürich a vyjde tři dny předem zakoupená na cca 1300 Kč.

Dopravak

Jen drobné upozornění pro případné cestovatele i s kolem, jaky je rozdíl pro cestě do Alp přes Rakousko nebo Německo. Nově rakouské Railjety (oficiálně) čili 99%dalkovych spojů, nepřepravují horská kola!! Zatímco u DB berou vše, na netu mají i návod jak přepravit nadrozměrná či specifická kola. (pluska a jiné ..)…. Takže nejen z tarifního pohledu je lépe jet do Alp s DB než s ÖBB…

Dopravak

Z Prahy do Švýcarska se dá dojet i za 860, nikoliv 983, i též s jedním přestupem. Jen via Německo.

tarten

Autorovi díky, mám rád takové články 🙂

Liquid

Hezký, v částech se možná inspiruju, mám na léto 7 dní v 30 interrail a centrovat to chci taky na Alpy.

Miroslav Zikmund

IR je bezkonkurenčně nejlevnější cestování …

ViaRhetica

Jak psal pan Sůra dovětek na konci textu o Švýcarsku, myslel jste spojení přes Mnichov? Já jen,že například z Prahy do Curychu se dá dostat již od 850 Kč, pravda jízdenku si musíte rozdělit a koupit každý úsek zvlášť Praha – Mnichov od 14 euro/353 Kč e-shop Čd Mnichov – Curych od 18,90 euro /485 Kč e-shop DB (mají webové stránky i v češtině) Za 9 euro navíc si můžete připlatit 1.třídu Přípoje jsou v pohodě, v Mnichově se čeká cca 1h 30 min, pro někoho to může být dlouhá doba, ale často za to budete ještě rádi,“díky“ nestabilitě Alexu… Číst vice »

Michal

Medzi Stainach Irding a Hallstatt je zastavka Bad Mittendorf-Heilbrunn a 10 min.pesky zo stanice su termalne kupele Grimming Therme idealny relax pocas cesty prip.vecer…

JGR

Nemusíte hned shánět levný jízdenky, na You Tube lze vyhledat Führerstandmitfarhrt Salzburg Villach nebo Wien Klagenfurt a kochat se alpskou krajinou nebo Semmeringem doma u kafe nebo dvojky červenýho

Luboš

Celkem dobrý nápad pro případ, že nedej bože člověk jednou skončí na vozíku, ale jinak je dobré protahovat kosti dokud to jde…

Jarek

Po dvou letech home officu mají všichni zírání do PC plný zuby…

Antonín

Ano, mám také kolegu s takovýmto názorem, celou dovolenou tráví na chatě, kde je i každý víkend a nepochopí, že je kardinální rozdíl mezi fotkou (videem) a být tam na vlastní oči, není nad to zažít místo a místní atmosféru na místě, to žádné video nenahradí. To mi poslouží až přijde doba, kdy mi to věk, nebo nemoci neumožní, což skrytě doufám, že přijde až v hodně vysokém věku.

JGR

Milý Toníku, můj příspěvek byl směrován na ty, kteří nechtějí, nebo nemají tu možnost shánět zlevněný jízdenky. Výhled z kabiny strojvedoucího ve 4K má tu výhodu, že máte krásný výhled ze stanoviště, kam se jen tak každý nedostane, nehledě k tomu, že ve vagonu, navzdory slevě, máte blbý místo, je mlha a špatnej výhled, atd. Jinak na dovču lítám k moři Boeingem, tam, kam dráha fakt nevede. Hodně zážitků ve vagonech s posraným WC. Mě by se tam zvednul kufr

Luboš

Pokud se chce někdo podívat za polární kruh vlakem tak včasná jízdenka Trondheim – Bodó vyjde na 200 NOK: https://www.vy.no/
Podobně vyjde trasa Oslo – Roros. Zajímavá je i možnost se podívat z Osla do Bergenu za cca 250 NOK nebo z Osla do Andalsenes za podobnou cenu při včasné koupi.

KPL

Podobně v případě Švédska a cesty za polární kruh. Ceny v létě se pohybují od 450 do 950 SEK na trase Malmo – Abisko s přestupem ve Stockholmu (avšak pouze ta nejlevnější místa k sezení). Lehátkový lístek vyjde na cca 1300-1500 SEK

Miroslav Zikmund

Proto je nejvýhodnější InterRailGlobalPass.

ViaRhetica

Pěkný výlet Příště bych rozhodně doporučil zastavit se v Bad Aussee a podívat se k jezerům Altaussee a Grundlsee,pravda lepší je to v létě Ostatně Hallstatt bez davů,nejen asijských turistů je taky kouzelný Koukám,že (ne)přípoje ve Steinach – Irdningu stále přetrvávají, naštěstí poblíž stanice jsou obchody kde si lze koupit svačinu a vychlazené pivo (já mám rád štýrský Gösser) Škoda, že jste minul Graz nebo-li Štýrský Hradec To město je nádherné,rozhodně krásnější než rakouské hlavní město Dominanta města, kopec Schlossberg,v lecčems mi připadá jak pražský Petřín Taky se tam dostanete lanovkou anebo výtahem Nahoře je výborná restaurace s panoramatickými výhledy… Číst vice »

Karl vB.

Více takových autentických textů, zachycujících osobní zkušenosti, názory a pocity autora.
To je úplně jiné počteníčko, než ty sterilní tiskové zprávy s nějakým dovětkem.

tarten

Ano, mám rád ten rozdíl mezi co nejpřesnější nezaujatou informací a osobní reportáží, obojí je potřebné 🙂

Lafacer

Pěkné. Já jel loni ze Žďáru nad Sázavou do Lucemburku za 793 Kč

Chada

Já dnes Č.B. Vídeň za 353 a Vídeň Kolín 1.tř. za 605. Koupeno ve středu.

ViaRhetica

Č.B – VÍDEŇ nabízí ÖBB za 9,90 eur / 260 Kč často i několik minut před odjezdem

Ketchup1970

Což mi připomíná 10€ zuschlag k FIP za jízdu Břeclav Vídeň před pěti lety .

Armando Andreoli

Pokud míříte do Rakouska častěji, doporučuji KlimaTicket. Je možné jej použít i pro více osob.
https://www.klimaticket.at/?mtm_campaign=klimaticket&mtm_kwd=sea&mtm_medium=ppc-google.
Česká obdoba OneTicket je proti tomu předražená skorosíťovka.

Tomáš Lajdík

Rakousko miluji – sám plánuji taky takový trip vlakem 🙂 autem je to luxusní člověk si dojede kam chce, ale vlakem/pešky je to pomalejší, osobnější a člověk si to podle mého víc užije. Nemusí řešit parkování, stres apod..

Georg

super clanek. na to, jak mame rakousko u huby a velmi rozumne dostupne (a to i cenove), tak tam vlakem jezdi minimum lidi.
doporucuju u villachu dovolenou ve faak am see, krasny jezero na koupani, da se tam stravit tyden. u villachu je pozoruhodne zoo s makaky {„affenberg“[, taky fajn. o kus dal pak trojmezi, kam se da dostat vlakem a lanovkou…

ViaRhetica

Já mám rád Wörthersee nebo-li česky Vrbské jezero,krásný čistý jezero a nádherná okolní příroda, navíc téměř středomořské klima
Korutany jsou vůbec krásný
Hermagor,Nassfeld,Ossiachersee,Horní Taury …

Twix

Vlakem by mohlo jezdit víc lidí, alespoň z Čech, kdyby spojení z ČB do Lince bylo přece jen trochu rychlejší, a hlavně kdyby ty vlaky v Linci nekončily. Když se bez přestupu nedostanu do Salzburgu, Tyrolska, Solné komory, Hinterstoderu… prostě nikam, nutný přestup s rizikem muset něco řešit v němčině dost lidí odradí, třebaže spojení je tam jinak dobré.

ViaRhetica

To spojení do/z Lince je docela dostačující, byly doby a není to tak dávno,kdy poslední vlak z Lince odjížděl v 15.30, teď vám jede poslední spoj před 19h a je to EC s bistrovozem
Až se kompletně dodělá jižní koridor, tak se spojení ještě zrychlí na 3H30MIn
Přestupy v Linci jsou v pohodě a nikdy sem tam nemusel nic řešit.
Pro cestování z Prahy a velké části Čech je spojení přes Horní Dvořiště daleko lepší a rychlejší, i jízdenky bývají levnější než Břeclav
Platí pokud jedete na jih a západ Rakouska nebo do Horních Rakous

Jarek

Já si dokonce tuhle říkal že jak šotoušci sní o spojení Vídně s Berlínem, jestli by to nešlo realizovat přes Gmünd (po drátech do Mezimostí).

Daniel Jablonecký

Šlo, ale je to nezajímavá trasa. Samý venkov, žádné město s aspoň 50 tis. obyvatel.

Twix

Já osobně s přestupem v Linci taky problém nemám, jen píšu že někdo jiný se toho zaleknout může. A je pravda že spojů je teď víc, před 10 lety byl poslední vlak v 17:30 zastávkový Talent, dál ze Summerau šukafon a pak koženkový rychlík na půlnoc do Prahy. A pak to bylo že poslední přímý expres stavěl až do ČB skoro všude.

Daniel Jablonecký

Co chcete řešit v němčině? Nasednu a jedu. Když to ujede, nasednu na další. A když je nejhůř, komunikuju anglicky.

Twix

Já si taky poradím, píšu obecně. Někteří lidi cestují tak, že do navigace zadají adresu a kroutí volantem, nic víc o trase netuší. Ti ještě budou akceptovat přímý vlak, až tam budou tak tam budou. Ale přesvědčte je že mají někde v cizině hledat přípoj, při ujetí zjišťovat co tam jede dalšího a jestli tím fakt smějí taky jet, co místenky, byť nepovinné… není to banalita.

Miroslav Zikmund

Vlaků z Lince jezdí hafo … ÖBB nepotřebují plácat na koleje další vlaky, do Salzburgu dva vlaky za hodinu ….

Twix

To já vím, bohužel to je právě ten problém, že jasná priorita je Vídeň. Proto všechny přímé vlaky od Salzburgu jezdí tam a další se tam plácat nebudou, do Prahy bude tudíž vždy přestup.

Martin Hanzal

… Plus (minimálně) jeden Westbahn do hodiny. Zásadní problém leží v tom, že trať mezi Linz a Salzburg je (a do budoucna ještě mnohem víc bude) ochromena modernizací, takže se tam už nyní lehce naráží na problém s kapacitou.

Tomāš

ještě předloni šlo dojet do Bruselu za 630 Kč, dnes už od 1300+ 🙁

Čestmír Straka

Já jako senior jsem dojel do Bruselu za 494 Kč.

robert

Z legrace jsem se podíval na jízdenky mezi Brnem a Innsbruckem a cena jen tam pro jednoho za necelé 2000 Kč. 🙁

robert

Koukám se přes Můj vlak na víkend, jindy nemůžu.

robert

Díky, povedlo se. Takže klíčové jsou dva týdny předem.

Tomáš H.

Pokud byl inspirací Rudiš, doporučuju i jeho nejnovější počin Gerbauchsanweisung fürs Zugreisen. Je to zatim jenom v němčině, ale těch tipů a podnětů na tripy po evropský železnici je tam tolik, že by se člověk nejradši hned sbalil a jel. Snad to brzo někdo přeloží, protože je to skvělý!

Georg

ale mohlo vam docvaknout, ze titul zminovany v uvodu clanku je cesky preklad knihy, o ktere mluvite…

medved

ne neni, Winterbergova poslední cesta a Gerbauchsanweisung fürs Zugreisen jsou ruzne knihy

Georg

sorry, mate pravdu. na magnesii literu byl nominovanty teprve winterberg,,,

Jarek

No trochu netrefa… 🙂 Rudiš je vlakově plodný autor…

Tomáš H.

Ja proste nepochopim tu neuhasitelnou lidskou touhu delat z druhejch idioty za kazdou cenu, i kdyz vim uplny h****.

robert

Pěkný výlet. Ale nemůžu se jen tak sebrat a odjet. U nás je to jen na sobotu a neděli.

Georg

tzn. vy nemate dovolenou?

Nekdo

proč se hloupě ptáte a kádrujete cizí lidí? třeba je OSVČ a má hromadu zakázek, nebo prodává ve svém obchodě, nebo má malé školní děti, a nemá se o ně kdo postarat, aby mohl v týdnu vyrazit na dva dni, když děti chodí do školy. každý sám asi nejlépe ví, kdy může a kdy nemůže…

Daniel Jablonecký

Nekádruje, jenom se ptá, nebuďte hned podrážděnej.

robert

Mám. Ale to už mám v plánu něco jiného. A oznámit dovolenou dva týdny předem, když se nejedná o nic akutního, není možné. Dozoruju několik staveb a mám hodně projektů. Je nás málo a nemá je kdo dělat. Chtěl jsem využít víkend, kdy můžu odjet v pátek večer a v neděli večer se vrátit.

Miroslav Zikmund

To je pro mnohé pod jejich rozlišovací schopnosti …

Miroslav Zikmund

Nástup dovolené na zotavenou určuje zaměstnavatel s přihlédnutím k oprávněným zájmům zaměstnance. Obvykle na začátku kalendářního roku sestavuje zaměstnavatel plán dovolených, kam si zaměstnanec napíše, kdy hodlá čerpat dovolenou.
Někteří zaměstnavatelé stanoví termín tzv. celozávodní dovolené, která obvykle tvoří polovinu základního zákonného nároku tedy dva týdny … Zbytek si zaměstnanec může naplánovat podle „libosti“.

Takže představa, že přijdete za šéfem – zítra se beru dovolenou – lze dělat jen ve firmách kde je velice volný režim a nejsou tam termíny apod.

Onemocnět může každý – to je ale jiná věc.

Částič

Dnes jsem se vrátil z cesty ze Söldenu. Využil jsem VHD a též včasné jízdenky Evropa, kupoval jsem později, vyšla mě na dvojnásobek (963 Kč). Za cenu pod 500 se dá dostat i na hranice se Švýcarskem, pokud se jízdenka koupi včas.

Tam jsem jel přes den, cesta na pohodu přes Linec, Innsbruck, Salcburk,…

Zpátky přes noc. Cena podobná.

Měl jsem lyže, tašku, batoh. Jediný problém byl v klasickém českém rychlíku, kam jsem se “nevešel” kvůli úzkým dveřím do kupé.

Michal

Pro takovou cestu rozhodne pochopeni mam 🙂 zrovna nedavno sem letel z neteri do milana a to jen proto aby sme se svezli rychlovlakem do brescie a pak zpet do milana a nightjetem do vidne a pak zpet do C. Lipy ani mi nevadilo ze vlak jel pres bolonu a ve vilachu cekal 3 hodiny na zpozdeny vlak do vidne z rima naopak dobre sem se vyspal a videl krasne alpy

blume

Krasne! 🙂

Igor

Jak moc je taková jízda vhodná pro německy nemluvící lidi? Angličtina asi průměrná. Jestli má někdo nějaké zkušenosti.

Aleš

Samozřejmě bez problémů. Anglicky se člověk domluví skoro všude, kde je potřeba.

Pav

Krome Ceska samozrejme 😆

Georg

a krome rakouska. 😀

Jenki

A žabožroutistánu.

Dokonce včetně letiště CDG…

Jenda

Byl jste někdy ve Španělsku? Proti tomu mluví ve Francii plynně 😀 Jen tedy nemají rádi, když na ně člověk bez pardonu spustí rovnou anglicky.

Aleš

Ano, je slušností se zeptat, zda člověk mluví anglicky (nebo jiným jazykem). I když to často přináší absurdity, jako třeba když se na letišti ve Frankfurtu ptáte na tranzitu ticketáře, zda mluví anglicky (kdyby neuměl, tak tam těžko může pracovat) nebo když voláte do Jižního Tyrolska, člověk se ohlásí německy a Vy se zeptáte, zda mluví italsky (kdyby nemluvil, nemá ukončené základní vzdělání). Ale přijde mi to jako slušnost. Btw.když jsme u těch Francouzů, stalo se mi v Soluni na letišti, že jsem se ptal zaměstnanců aerolinky, zda mluví anglicky a jeden mi anglicky odpověděl Ano, ale tady jsme v… Číst vice »

Aleš

Přijde mi to zdvořilostně ne jako otázka, zda ten člověk tak mluví (když je mi jasné, že mluví), ale zda s ním tím jazykem můžu mluvit.

Y.K.

Jako jo, až na ta letiště. Na letišti je fakt angličtina železný standard a je jedno jestli jste ve Frankfurtu, CDG nebo v Taipei, není třeba nikoho žádat o komunikaci v tomto jazyce, počítá se s tím, že místem proudí lidi co lokální jazyk neznají. 🙂

Miroslav Zikmund

Na letišti v části LETIŠTĚ, ale nikoli na části Železniční stanice …

Ketchup1970

U Pont du Garde jsem mluvil francouzsky ale přízvukem a chybami , okamžitě paní přešla do angličtiny ( památka UNESCO …)

Aleš

Měl jsem na mysli Rakousko.

ViaRhetica

Každý Čech umí trochu německy,stačí když si přečte Švejka :))

Pav

Kdo chce tak se domluvi. Jen v CR je na pokladne babka z roku zwei, maximalne drei. Vsude jinde (F, D,E..) je na techto pozicich nekdo, kdo uz nekde zil predtim 🤷

Aleš

Vzpomínám na „velkou“ informačku na pražském hlaváku v devadesatkach. Do you speak english? No!!!! Žádná snaha, nic. I v socialistickém Řecku se i v dopravce snažili, prostě mi ukázal dva milimetry mezi prsty,že jen trošičku, ale domluvit se dalo.

Daniel Jablonecký

No… To bylo před třiceti lety. Dneska už jsme naštěstí trochu někde jinde.

Miroslav Zikmund

A kde se měli zaměstnanci naučit anglicky ?

Škol, kde se učila A bylo málo, spši N. Dáno i tím, že prostě učitelé A na úrovni ZŠ / SŠ nebyli.
Dostávali snad za znalost cizího jazyka nějaký příplatek ?
Žádnou motivaci neměli, platit si jazykovou školu by museli z vlastního …
Na železnici byla komunikačním jazykem N, včetně mezistátních tiskopisů ….

Daniel Jablonecký

Chvála všem cestovatelským a jízdenkovým aplikacím! Všechny babky za přepážkou si tak můžou trhnout nohou.

Miroslav Zikmund

Jenže tam byla A součástí základní školy.
U nás byla R a díky tomu se „slovanským esperantem“ lze domluvit s válečnými uprchlíky z Ukrajiny bez nějakého překladače …

Miroslav Zikmund

Vlakový doprovod anglicky šprechtí ….