Chvála celodenních krajských jízdenek. Při cestě přes půl republiky ušetří stovky korun
Jednotka 845 a rychlík Arrivy Liberec - Pardubice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Malý test krajských jízdenek. Cesta z Liberce do Brna vyšla o třetinu levněji než s doklady dopravců.
Dost se dá ušetřit i koupením jízdenek na více úseků, např z Ostravy do Čadci kdy jedna jízdenka je minimálně o třetinu dražší než kombinace jízdenek Ova-Karviná + Karviná – Čadca na ten samý vlak. Vždy kupuju jízdenku až z Karviné při cestě na slovensko
Minulý týden jsme si koupili dvě studentské celodenní síťovky na vysočinu za 150kč za obě. Bohužel v obou vlacích a dvou ze tří autobusů řidiči/průvodčí vůbec nevěděli co to je a jeden nás odmítal vzít. Naštěstí má jízdenka QR kód, kterého jsme si však všimli až při poslední cestě. Nápad dobrý, ale chtělo by to informovat řidiče a průvodčí, ať pak nejste za blbce.
Vedle toho 49:EUR za měsíční jízdenku na skoro všechno kromě rychlovlaku….když celodenní jízdenka stojící ČR 37 EUR a není v ni MHD. Taky přemýšlíte nad tím, kdo ve skutečnosti ti 2 WW vyhrál ?
Jo, o tom už se před lety bavili Němec a Rus. Válku vyhráli Sověti, ale Němci vyhráli mír!
Také je to můj koníček
Bohužel stát nepochopil smysl One Ticket. Když už tenhle úřad zavedl, tak jízdné by to mělo nabízet právě a jen tu nejlevnější cenu, která lze na dané jízdě udělat. Aby dopravci byli nuceni nešroubovat své ceny libovolně dle svých potřeb zisku. Jinak můžeme OhneTicket zase rozpustit.
Stát to bohužel chápe moc dobře a bránil se zuby nehty se zavedením tohoto systému. Jenže všude ve vyspělých i nevyspělých zemí to mají zavedené už leta, tak my jsme museli taky… Ovšem za takových cenových podmínek, že se to lidem vyplatí jen v pár specifických případech. Takže vlk se nažral (máme systém), ale koza zůstala celá (ceny jsou takové, že je to skoro k ničemu)…
Zavést Oneticket v cenové úrovni vysloveně nevýhodné pro dopravce a objednatele by bylo neúčelné, ježto bez zapojení dopravců a objednatelů by to nikde neplatilo.
Což by nebyl problém, protože SJT je povinný, takže objednavatele by si tak maximálně mohli chodit stěžovat na lampárnu, ano problém by byly komerční spoje, tam povinnost není, ale drtivá většina spojů v ČR je v závazku.
Ale pravda, IDS by pak byly zbytečné a je přeci nepřípustné aby v ČR byl jeden tarifní systém, my chceme bordel 10 různých IDS.
Objednavatelé hlavně mají své kalkulace. Pokud bys jim nařídil vozit cestující levněji než podle jejich tarifu, možná by došly peníze a objednaly by toho méně.
Místní koordinace IDS má i výhody – srovnejme se stavem na Slovensku, při volbě ministra je úplě jedno jestli objedná vlak do Kotěhúlek.
Já bych SJT nechal tak, jak funguje. Platí v libovolném spoji z A do B = musí stát aspoň tolik co ten nejdražší.
Nicméně dovedu si představit, že by eshop cendisu měl i jiné funkce – vyhledávač slev napojený na API dopravců. Pokud zaškrtnu místenku, poskládá mi to z nabídek dopravců. (Ostatně to už umí e-shop ČD, dát na výběr několik cen za jízdenku).
A že v objednaném netto musí platit kromě tarifu dopravce i objednavatelův – to už funguje, většinou platí ids placky.
Chci vidět nějakého důchodce, který nemá chytrý mobil ani počítač, jak to bude kombinovat. Ten si chce koupit jednu jízdenku, se kterou dojede z výchozí stanice až do cíle. On přece nemůže za to, že se tu vyrojilo ix dopravců a ix krajských vlád, které tu jsou třeba jen na čtyři roky.
Tak on toho důchodce přece nikdo nenutí. Stále má možnost jet na jednu jízdenku, jen to bude mít o trošinku dražší.
Ono některé celodenní krajské jízdenky stejně ani na internetu nebo v žádné aplikaci nekoupíte, pouze v pokladnách, u průvodčích a u řidičů autobusů.
Nemusí být ani důchodce, hromadnou dopravou neumí cestovat většina lidí a nemusí ani jezdit přes půl státu. Ani ve svém kraji nejezdí jinam, než do práce a zpět, případně na výlet jednou linkou.
V článku uvedená rada je víceméně schůdná i pro důchodce bez chytrého mobilu a počítače.
Důchodce má 50% slevu, může využít OneTicket a vyjde ho to levněji než obyčejného cestujícího „integrované“ jízdné.
Pořád si může koupit sjt za plnou cenu, důchodce se slevou 50%. Že se někdy dá jet levněji než za strop, to nemusí každého zajímat – a koho to zajímá (kdo obíhá všechny markety ve městě aby našel nejlevnější banán, všechny dopravce aby našel nejlevnější jízdenku) ten se zařídí. Má to i nevýhody (více akčních jízdenek = není zaručen přestup, při zpoždění spoje A spíš na nádraží a nikoho nezajímá žes měl i jízdenku na spoj B. Kdybys to měl na jedné jízdence a nepočkalo to, je to nedodržení smlouvy.) Mimochodem tohle je o nabídkách co se dají koupit od… Číst vice »
Chválit tarifní bordel? To jsme to dopracovali…
Tarifní bordel to je, ale současné době ČD a STJ naprosto přestřelila ceny nad vysoko úroveň IAD. No a ti co nejdou autem, se prostě chytají krajských dotovaných tarifů a jejich kombinací.
Kde byl dříve rozdíl maximálně pár desetikorun, jsou dnes mnohasetkorunové rozdíly….
Ale o to se přece bojovalo, aby byla konkurence a člověk si mohl vybrat z lepší ceny😉
Jsem student a tak často cestuji vlakem do školy. Používám sice všechny kombinace slev co můžu, kromě karty IREDO, ale i tak je to kouzlo s cenami. Bydlím ve Březové nad Svitavou a dojíždím na koleje do Ostravy. Jízda přes Českou Třebovou s ČD vychází 198 Kč (tarif ČD i SJT), pokud není náhodou dostupná na jeden z použitých vlaků vázaná jízdenka, která vyjde o něco levněji. Pokud jedu z České Třebové Regiojetem a zkombinuji to s krajským tarifem IREDO, tak je to v exponované časy za IREDO 30 Kč a za Regiojet 147 Kč, s tím že vlak s… Číst vice »
Dobrý přiklad Mladá Boleslav – Želená Ruda, zrovna nedávno takto jel jeden kamarád.
Mladá Boleslav – Želená Ruda
ČD nebo SJT 498 Kč.
PID + IDPK 192 Kč (110 + 82)
Můžete tu teď povídat něco o přepravních smlouvách a složitosti tarifů, pokud ale pojede 4 člena rodina, ušetří půlku výpady.
Jo a místenku si můžete koupit za 35 Kč samostatně.
Naprostý souhlas. V tomhle případě je to dáno i trochu nelogičností v tarifu IDPK kdy jízdenka v Plzeňském kraji stojí pro R “Berounka” z Kařezu do Železné Rudy stejně jako z Kařezu do Švihova u Klatov (82Kc), přitom rozdíl vzdálenosti je 60km ( jízdní doba 1:20).
Max.cena jízdenky totiž může být 82 kč, při překonání určitého počtu zón se vydává rovnou celosíťová. Dobrá je i ta celodenní turistická asi za 140 kč (pro případ, že pojedete i zpátky).
A pak jsou tu i případy, kdy se vyplatí jízdenku dle tarifu IDPK rozdělit na dvě části, aby se ušetřilo 🙂 Pokud jela přítelkyně z Plzně do Rudy, kupovala si jízdenku Plzeň – Klatovy a Klatovy – Ruda. Vtip byl v tom, že z ceny jízdenky PM – KT se jí odečetla zóna Plzeň, pro kterou má předplatné, při jízdě na celou trasu dostala síťovou jízdenku, v jejíž ceně je tato zóna započítaná, takže jí vlastně zaplatila dvakrát.
Jak čtu diskuzi, tak jednou potřebujte na krajskou celodenní appku, jednou zase aby vlak stavěl na hranici systémů, pak můžete použít jen pomalejší vlak… Výborně, kdo tohle všechno zná? Takový IDS JMK je snad úplně jiný vesmír – jen u pokladny, u průvodčího, řeknu „celodenní všechny zóny“ a jedu.
V MSK řeknu celodenní krajskou a jedu i do nejbližších stanice sousedních krajů a státu. Jediný problém, že neplatí ve všech rychlících
Jo? A nepotřebuješ k tomu tu jejich ODISku?
Na celodenní naštěstí ne. Ta se dá vydat i papírově. Tedy zatím. Uvidíme, jestli to tak zůstane.
Pamatuji si, jak v dobách celkem nedávných bývala častou výtkou mezi šotoušstvem složitost tarifu ČD:-). To byla proti současnosti úplná idyla. To, co autor popisuje, je sice fajn, ale použitelné výhradně pro šotouše, případně lidi, kteří mají dost času a erudice takovéto „bejkárny“ vymýšlet. Systémy jednotlivých krajů jsou každý úplně jiný a pokud někdo cestuje někam pouze příležitostně, tak myslím ani šotouše už nebaví stahovat zase nějakou další aplikaci, registrovat se, zjišťovat, jestli se v ní dají nebo nedají koupit jízdenky, jaký podporují platební systém, v jakém místě cesty musím případně oslovit průvodčího s žádostí o nákup nové jízdenky atd.… Číst vice »
Byly doby kdy stačilo pro jízdu vlakem vědět dvě věci: – kam jedu (cílovou stanici) – zda pojedu rychlíkem (kupoval se rychlíkový příplatek) Dále bylo dobře vědět do kdy jízdenka platí a že po 100 kilometrech je možno přerušit jízdu (i když většina to asi ani nevěděla, nepotřebovala vědět) . Ještě o pár let dříve to bylo trochu složitější, přerušení jízdy bylo nutno si nechat potvrdit v příslušné stanici kde k přerušení jízdy došlo. Ale zase byla v té době delší platnost jízdenek, pokud se nepletu. Znalci jistě doplní, od kdy šlo přerušit jízdu bez formalit, jaká byla platnost jízdenek… Číst vice »
A znáte kouzlo levnějších jízdenek třeba z Prahy do Českého Těšína? Stačí včasný nákup a koupit až do první slovenské stanice. Sleva je i ve stovkách Kč
Kupovani jizdenek mesic pred jizdou mi pripada jako planovite hospodářství. Kolik se melo v osme petiletce sklidit psenice?
Když vím x měsíců předem, že pojedu, a jízdenka koupit jde, proč bych si ji neměl koupit?
Spíš chtěl Jakub upozornit na to, že když si koupí lístek do těšína, tak stojí 400, ale když si koupí až do slovenského města čadca, tak je za 200 😉 To jsou ty české paradoxy…
To by mě v životě nenapadlo…
Pokud vím že pojedu, proč nekoupit? Místenkáče fungujou dlouho
Nákupem kombinace krajských jízdenek se dá někde ušetřit až 300 procent z původní ceny a to už se tedy dost vyplatí přemýšlet a kombinovat i pro nešotouše,
Práce s procenty = noční můra všech žáků.
Ušetřit můžete maximálně 100 %.
Ano máte pravdu, napsal jsem to opravdu hloupě, ušetřit opravdu mohu maximálně 100 %.
Ale mohu zaplatit až 300 % navíc, pokud pojedu za jízdné ČD, nebo STJ, místo kombinace krajských jízdenek.
Když si chci koupit IREDO u průvodčího ve vlaku, je jasné, že to musím stihnout před vjezdem do tohoto systému, resp. musím mít ještě platnou jízdenku. Netušíte, jak je to s přirážkou? Platí se/neplatí, či záleží, zda se v nástupní stanici prodává na pokladně IREDO? Díky
Existuje něco jako návazná jízdenka, za kterou by se u za nákup platit přirážka neměla i když navazuje v obsazené stanici.
Problém je ale když se ve v obsazené stanci, kde se jízdenky navazují přestupuje, tam to neplatí a člověk by měl stihnou zaběhnout, k pokladně a to je někdy při času 2 – 4 minuty problém.
Zase Kocourkov…
Pokud kombinujete 2 tarify, tak to jsou 2 přepravní smlouvy. Rozhodující pro přirážku je nástup v ne/obsazené stanici…
Pokud se prokážete jízdenkou z přechozí cesty, přirážku neplatíte ani z obsazené stanice.
Říká se tomu zakoupení navazující jízdenky bez přirážky.
Jako příklad uvedu cestu Brno-Česká Třebová. Mám koupený IDSJMK do Březové, kde vlaky nekončí, ale pouze zastavují. Březové je v obou tarifech (IDSJMK, IREDO). Záleží, kde mi průvodčí bude kontrolovat jízdenku, zda to stihne někde u Brna nebo kolem Březové či později. Když proběhne kontrola lístku u Brna, tak kvůli časové platnosti se průvodčímu připomenu kolem Březové, pokud si za Březovou nevšimne, že jsem nevystoupil (záleží na obsazenosti vlaku a paměti průvodčího). Lístek si dokoupím u průvodčího a ukážu mu předchozí jízdenku, tudíž neplatím přirážku. Pokud mě průvodčí zkontroluje chvíli před Březovou tak oznámím, že budu pokračovat v tarifu IREDO… Číst vice »
Bylo by možná také fajn uvést, pro úplnost, že v případě ujetí spoje, apod…, to není z kompenzací (při složení z více jízdenek) vůbec jednoduché, resp. není nárok skoro na nic.
s kompenzací *
Překlepu jsem si všiml, ale už ho neopravím.
Jo, jo, taky jsem doufal, že když tu budou registrace, tak bude možnost upravovat příspěvky, alespoň po nějakou dobu, jako prakticky všude jinde. A ono nic. Důvodem pro registraci tak je prakticky jen možnost zaplatit si Zdopravy bez reklam. Což je fajn, ale za mě trochu málo.
To je stále se opakující mantra zastánců nesmyslně předražených jízdenek one tiket a podobných nesmyslů, kde platíte stovky procent navíc pro nic za nic, za jízdu ve stejném vlaku.
V reálu se domoci nějakého odškodnění a kompenzací je velmi problematické až skoro nemožné.
Zvláště v případě nějakého většího kolapsu dopravy……
Osobně SJT považuji za nepovedený projekt, vzhledem k tomu, že jaksi snad neexistuje ani žádný plán na rozšíření na ostatní VHD + MHD, a tedy i vyšší ceně.
V reálu, ale ta šance je, je na ní jaksi právo, a v případě, že dopravce neplní, lze se tohoto práva dobrat, ale v případě, že na cestu nakoupím více různých jízdenek, tedy uzavřu více přepravních smluv, tak ta právní ochrana tam není. A pokud ukazuji výhody systému, tak bych měl také ale ukázat i rizika.
Nicméně stejné riziko je i v případě, že „jen“ kombinujete jízdenky více dopravců a ne více IDS. Prostě síťovost železnice vzala za své ve chvíli, kdy je na ní více dopravců a každý se svým tarifem. To není výkřik proti liberalizaci železnice, aby mě někdo nepochopil špatně. Ta je jistě správná a nakonec asi i potřebná. Jen její české provedení je opět takové… no, prostě české.
V reálu, pokud mne ujede přípoj pojedu dalším, bez ohledu na to kolik mám jízdenek. Přípoje dost často nečekají, od toho mne jedna přepravní smlouva nijak nezachraňuje.
Pokud je kolaps dopravy a uváznu někde přes noc, měl bych teoreticky nárok na taxík nebo hotel, nicméně v té chvíli je většinou na nádraží několik set uváznutých a stejně postižených lidí a tolik taxíků a míst v hotelu stejně neexistuje a tak na nádraží nocují všichni, ti co si koupili předražené STJ i ti co mají kombinaci jízdenek.
A to je ten problém, většina lidí to už předem vzdá s frází, stejně nic nedostanu, a pak jen remcají na internetu. Tak si klidně remcejte, ale pak se nedivte, že to nefunguje.
Já neříkám, že v praxi to všechno funguje hladce, jen jsem poukázal na fakt, že v případě kombinací více jízdních dokladů, není taková právní ochrana, jako v případě, že máte jeden cestovní doklad na celou trasu. Nic víc, a že si myslím, že by bylo dobře na toto úskalí upozornit, když nějaký systém popisuji.
Ano vím že není právní ochrana pokud mám dvě jízdenky místo jedné.
Naštěstí většinou tyto jízdenky navazuji v bodě kde nepřestupuji.
Ale vy si kvůli dobrému pocitu z lepší právní ochrany plynoucí z jedné přepravní smlouvy, klidně plaťte dál několikanásobek, když vás to baví.
Ale vždyť já nikoho neodrazuji jezdit na dvě jízdenky, když mu to za těch 15 korun stojí, já preferuji jednoduchý systém, jedna cesta jedna jízdenka. Ale o to tu nejde, celé gro mého příspěvku je o tom, že to riziko by v článku mělo být řečeno, nic víc, když se někomu chce kombinovat, tak prosím, pro mě za mě, ať si klidně kombinuje, když ho to baví,. mně do toho nic není.
Nemohu si pomoci, ale myslím,že pořád žijeme v jednom státě.Vyhledávat kombinace, slevy jednotlivých krajských přepravců, nechápu tyto postupy.Vážně si propagátoři těchto postupů myslí, že tohle je nějaké zjednodušení cestování?
Zjednodušení to rozhodně není, ale proč platit stovky až tisíce korun navíc za jízdu ve stejném vlaku ?
Tábor – Brno a zpět s celodenní VDV za 150. Tábor – Jihlava vlakem, z Jihlavy autobusem (ve vlaku až do Brna neplatí).
IDSOK (IDS Olomouckého kraje)
24-hodinová jízdenka pro všechny zóny: 201,-
Cesta s ČD Dačice /Moravské Budějovice, Náměšť…../ – Praha je cca 400 v jednom směru + ještě MHD v Praze.
S kombinací VDV za 150,- ta platí až do Čáslavi, a celodenní PID 240,- ta platí naopak až do Světlé n/S, to máme celkem 390 i s MHD a obě platí 24 hod.
Nemám čas to hledat, tak snad nikomu nekřivdím, když řeknu, že některé nicky, které tu sžíravě komentují autorův experiment, se o pár článků vedle chlubí, jak umí ušetřit pár stovek za létání kombinováním letů cikcak světem.
Přitom důchodci zvládají objíždět akční nabídky supermarketů přes celé město.
Jo, protože MHD mají, na rozdíl od vlaků, často zadarmo LOL
Smutne je, ze clovek by mel vlastnit manual, aby si zjistil jaka jizdenka je pro nej nejvyhodnejsi. Je to velikou obzalobou vsech politickych garnitur doposavad.
„Za blbost se platí“, akorát je to obráceně (platíte víc, ať nemusíte přemýšlet)
Praha – Klatovy …jedině na kombinaci PID+IDPK. Za 152 Kč. Jízdenka ČD běžně 275 Kč, s in25, pokud máte, pak 207 Kč. Jediný, co nemáte, je místenka. Jako jednotlivec si sednete, byť je to občas drámo.
A co teprve Praha – Železná Ruda, tam už je ČD 2,5x dražší než kombinace PID + IDPK, to se i ta místenka za 35 Kč vyplatí.
Já nevím, pokud bych jel na služební cestu z Liberce do Brna. Odjedu o den dříve, zajistím si cenově dostupné ubytování se snídaní. Odpočatý se vydám na setkání, poté si projdu třeba Brno a vrátím se do Liberce. A napíšu si to do nákladů. Autor akorát hrotil cenu a prakticky strávil cca 5 hodin ve vlaku, to to setkání muselo vypadat a následně dalších cca 5 hodin zpět. Autor neuvedl, zda dokupoval jízdné na MHD v Brně. Cena Letovice Brno přes Appku je 65 Kč včetně MHD. Autor kupoval dražší verzi za 73 Kč pouze na vlaky.
Do nákladů si dejte co chcete, ale napřed si ba ně musíte vydělat. A toho času co ztratíte… Jakmile budete jezdit někam téměř každý den, pochopíte, že takhle toho moc nestihnete.
Naprosto v pořádku. Každý ať si nakládá se svým časem jak chce. Že někdo nezná nic jiného než auto, pak mu možná připadá integrovaný systém jako složitý – už v tom slově integrovaný je jasné zjednodušení. Jeoém otázka času, než budou všechny kraje mít appku a ta tu práci udělá celou za vás.
A že se ceny dopravy dostaly mnohde na nesmyslnou výši, přichází konkurenční korekce..
Se jaksi zapomíná, že polovinu peněz si bere od každého stát, tak ať to vrací a neposílá na další přeplacené státní fleky.
Kvůli 30 korunam se drbat s takovými kombinacemi…
Nebo kvůli tisícovce, to už se vyplatí trochu přemýšlet.
Iredo ma sice krásnou appku, ale dodnes neumi prodávat jizdenky. Problem lipa-benesiv řeší osobák jen je vic přestupů pokud se jede do ústí. Případně jet přes lovosice. Kdo používá měsíční jizdenku a cestoval by mimo, tak platí jen co je mimo jeho trasu. Já využívám idol a jel jsem do písku, takže jsem měl pid z bolky až nekam daleko skoro k písku a odtamtud uz jizdenku arrivy do pisku (protože jihocesi zatím nemají pořádnej ids) a idol nepočítám, ten byl na cely kraj zaplacený na měsíc. Takže na trase mimo jsem dal za cestu tam asi jen 153 korun… Číst vice »
To byste po IREDU chtěl moc, vždyť donedávna byla papírová přestupní jízdenka, možná jen mezi vlaky ČD.
A pokud autobusem cestujete má přestup, tak znát číslo cílové zóny, protože část řidičů Vás odmítne, že bez toho to nevydá, a další to sice vydá, ale remcá, že byste měl znát číslo cílové zóny. A dobře, pak je samozřejmě část, co to prodá bez problému, dle čísla zastávky.
tyto komplikace s iredem mě taky mrzí, ale mam s ním jen zkušenost mezi lomnicí nad popelkou a mladou boleslaví, protože sice se to ukazalo v idolu, ale už se tam neobjevilo, že ta trat mezi tim není v idolu, to ale byla chyba idosu, kde sice šlo vybrat jen dle toho jaky ids chci, ale nepozna to trasu, ale ve vlaku neměl problem mi iredo prodat a ještě ho doporučil že je levnější a to byl vlak čd. Jinak běžně jezdím kombinace idol+duk nebo idol+pid, vyplatí se to i tak, zejména pokud se jede „na otočku“ tak se mi… Číst vice »
Velmi výhodná je síťová jízdenka VDV za 150 Kč na trase Tábor – Brno a zpět. Regionovou ČD do Jihlavy města a pak autobusem Icom/Tourbus/Zdar do Brna na Zvonařku. Stejná cesta za jednotlivé jízdné (182+116)*2=596 Kč. Úspora 75 %. R17+R11 přes Veselí vázaná 379*2=758 Kč. Úspora 80 %. Přímý autobus je za 250 Kč, ale jede jen jednou týdně.
Přímý autobus zakázat, vyzobává rozinky! 😛
Pozor na podmínku, platnost jízdního dokladu IDS nemůže končit nebo začínat v zastávce (stanici), v níž vlak nezastavuje.
Stovky korun můžete ušetřit také mezi Prahou a Plzní. Namísto předražené jízdenky Českých drah za 200 Kč v jednom směru, což je 400 Kč tam a zpět pouze za vlak, můžete nakombinovat tarif IDPK a PID. Varianty jsou pak různé, dá se ale dostat na poloviční cenu včetně toho, že pak máte i v ceně MHD v Praze, případně v Plzni. Pokud už máte předplatné nějakých zón, je to o to více levnější. Jen je to pomalejší, protože musíte rychlíkem, nesmíte expresem.
Smím se zeptat, jak to vychází časově?
Dost velkou komplikací někdy bývalo – jak je tomu teď, nevím – že u některých síťových jízdenek nebylo možno je koupit jinde než u pokladen dopravců (nikoli až v dopravním prostředku cestou), a občas (někde) ani nebylo možno je koupit v předprodeji. Ale tyto komplikace snad už byly postupně odstraněny.
Někde asi ano. U nás v Jihočeském kraji díky dlouhodobému odporu místních politiků neexistuje integrovaná doprava.
Ale aspoň ta celodenní jízdenka tu k mání je, v některých případech je i docela výhodná. Koupit ji lze ale jen na pokladnách (na šumavských lokálkách se ale pokladen moc neurodilo) nebo u průvodčích ve vlaku (těch je na Šumavě také poskrovnu) nebo u řidičů autobusů. Důvod je myslím jednoznačný: „Máme pro Vás celodenní jízdenku, ale nechceme, aby byla využívána“
nebojte JIKORD už jel studovat do POVEDu ;-)… třeba se to na jihu nakonec POVEDe
A kde jinak kupujete jízdenku? 😂
Samozřejmě především na internetu, tu celodenní jízdenku tak ale koupit nelze.
Pak se u GW Train kupují u většiny vlaků jízdenky v automatu ve vlaku – tam je ale možné koupit pouze jízdenku této firmy, nic víc.
Vídíte tam ten kostel? Tak tam né, aj když je tam wifina. .. odpověděl Bača.
Teoretická relace Kryry – Šluknov, 218 km za 170 korun celodenní DUK, OneTicket 392 Kč. Krajský tarif hrubým odhadem o 57 procent levněji. A to už se vyplatí.
Česká Kamenice – Praha 211 Kč. DUK až do Hněvic za 89 a pak 60 pid pásma. Nutné ještě dodat, že jízdenka Rumburk – Praha je levnější, než z Kamenice…
Jen pro upřesnění, nyní již DUK platí až do Kralup nad Vltavou
Tak se zkuste podívat na rozdíl ceny u jednotlivé jízdenky.
Otázka pro diskutující:
Ukazujete v podobných případech (kdy máte více jízdenek pro nepřetržitou cestu vlakem) všechny jízdenky při první kontrole průvodčího? Nebo ukážete jen první a další ukážete až na vyžádání, kdy je průvodčímu podezřelé, že jste nevystoupil?
Vždycky všechny doklady naráz
V případě, že se jedná o jeden vlak a více jízdenek, vždy všechny doklady najednou. Když se ale na rozhraní jízdenek přestupuje, tak jen tu pro daný úsek.
Ukazuju jen ty, které mám koupené. Protože např. při přejezdu do PID nevím, zda přijedeme včas a na 26 minutovou jízdu mám 30 minutovou jízdenku. Takže až těsně před příjezdem do poslední stanice aktivuji jízdenku PID. Už se mi i stalo, že jsme do oblasti PID ani nedojeli. Ostatně jsou to dvě (tři/čtyři) přepravní smlouvy …
Jen tu jednu. Třeba na trase Hronov – Praha je jeden průvodčí ve spěšňáku do Starkoče, druhý v rychlíku do HK a třetí v rychlíku z HK. Pokud bych jel na jízdenku ČD za 305 Kč, tak je to jedno, ale při jízdě na tarify Iredo (140 Kč z Hronova do Nymburka) a PID (50 Kč z Nymburka do Prahy) je pro ty první dva průvodčí ta jízdenka PID celkem nezajímavá. Takže každý průvodčí vidí jen tu jízdenku, která mne opravňuje k jízdě ve chvíli kontroly. Navíc ten PID lístek není v době kontroly (někde u Chlumce n. C.) ještě… Číst vice »
Jen jednu, pokud projíždím zrovna přechodem dvou systémů, tak dvě.
Již se mi stalo, že průvodčí chtěl vidět jízdenku až po vjezdu do systému (Olbramovice, R17).
Ze Stachů na Šumavě do Mostu a zpět za skvělých 140 IDPK + DUK +170 kč 🙂 Přes Plzen, Nebo Strakonice – Praha přes Plzen za stejnou cenu jako přímo. IDPK do Kařezu, Odsud Pid, Z ustí nad Labem na výlet do Prahy stačí 170kč +160 kč, protože Kralupy jsou 3 ka.
Ze Stach do Blatna můžete koupit i klasickou jízdenku IDPK. Ta v tomto případě bude stát 82 Kč, ale musíte to stihnout do 4 hodin. To samé Strakonice – Kařez. 🙂
Dá se PID koupit ve vlaku u průvodčího ČD? (konkrétně z Kařezu) Dřív to nešlo. děkuji
Jednou (asi rok a něco zpátky) mi to průvodčí prodala. Z technických důvodů se mi to nepodařilo v Lítačce (ukázal jsem zamítnutou operaci). Takže technicky ano.
Tohle má Ids-Jmk pokryté dojezdovými zónami třeba překryv s VDV v Bystřici nad Pernštejnem, Tišnově, Velké Bíteši, kam vede krajská linka 401 z Brna, nebo na trati 240 v Náměšti nad Oslavou, z jedné strany vede tarif VDV a z druhé strany Ids-ka, oba pokrývají „kousek u souseda.“
Myslím, že třeba Olomoucký kraj to takhle elegantně řešené nemá.
Nepřekryv Idol s DÚK naprosto nechápu, zvlášť když DÚK integruje kdeco i s turistickými linkami.
Do nedávna chybĕl překryv mezi Níhovem a Vlkovem, ale pořád chybí mezi Tišnovem a Křižanovem v rychlících. V Brně mě na pokladně doklad VDV neprodají, v mobilu nic, tak snad ve vlaku.
Ve vlaku prodají, ale s 50 korunovým bonusem, pokud jedete z Hlaváku nebo Krpole 😉
Stačí říct, že jedete z Lesné, nebo z Lískovce, pokud vás průvodčí viděl nastupovat na hlaváku. Většina průvodčích to nijak dál nezkoumá a ti slušnější vám tuto variantu přímo nabídnou 😉
Olomoucký kraj má nějaké překryvy s IDSJMK (a možná i s ostatními, ale nechce se mi to hledat).
Tohle akorát ukazuje absurditu krajských tarifů. Nejde platí, někde neplatí, někde mají, někde nemají. Pro běžného člověka nepoužitelné.
Krajský tarif je pro cestování uvnitř kraje a ne pro výletování šotoušků po celé republice nebo snad na služební cesty 😂
Tento text je o služební cestě
V tom případě cenu nemusíme řešit, že ano.
Jste-li zároveň majitelem i zaměstnancem jedné firmy, pak by vás její provozní náklady asi zajímat měly, nemyslíte?
O služební cestě šotouše. I když jsem taky trochu postižemý, nikdy by mě nenapadlo kupovat jízdenky tímto způsobem, viz třeba „vždy je potřeba nastudovat, v kterém vlaku platí krajský tarif“. To bude určitě nešotouš studovat, když ani netuší, kde by to vlastně měl hledat. Ono už i ta kombinace jízdenek různých dopravců je podle mě pro normálního člověka za hranicí. Buď jedna jízdenka přes jeden portál, třeba můj vlak, nebo auto.
Kdo neví, zaplatí. Ale zcela souhlasím, Krajské jízdenky jsou mor, kdy se ve vedlejším kraji člověk cítí jako cizinec. Nicméně velmi děkuji za článek, pro mě příjemné zjištění, že na mé občasné trase Letovice – Hradec Králové, bych mohl jet za jednu IREDO jízdenku, za 160,-. To je levnější než bývala krajská jízdenka ČD pro Pardubický kraj za 189,-. Ta se stala nepoužitelnou po příchodu jiného dopravce na liberecké rychlíky. Děkuji za tip, snad se mi poštěstí to někdy vyzkoušet. Teď už jen vrátit pantery, nebo cokoliv jiného vhodného pro 21. století, na R19 a můžu vyrazit. Do brněnských Bček… Číst vice »
No, když už InterPanteři docházejí i pro, pro ně, prioritní R13, tak na R19 jim můžete říct na pěkně dlouho pápá 🙁
Ale mohly by aspoň ČD umožnit místenkování v RegioPanterech, když už je náhrada InterPanterů RegioPantery na R13 téměř na denním pořádku. Ale celkově pořád lepší RegioPanter na R13, byť bez místenky, než humusné Béčko na R19, ale s místenkou.
Že by automobilisté, kteří neustále studují, na které pumpě je o pár haléřů levnější benzín, nebyli schopni vzít na vědomí, že existují nějaké integrované tarify? Myslím, že držitelem řidičáku může být jen ten, kdo nějaké minimální schopnosti má. Ale pokud někdo hodlá dopravci dobrovolně dát třeba 100 Kč dýška, tak to chápu.
Když to spojení vyhledáte přes IDOS, zpravidla vám úseky platnosti krajských tarifů pro konkrétní spoj vypíše dole. Nemusíte po tom pátrat.
Vy jako šotoušek to musíte vědět nejlíp. 🙂
Pro běžného trolla je nepoužitelné vše.
Pravděpodobně váš případ.
Říká ten, kdi nedokáže použít krajskou jízdenku, dle jeho vlastního tvrzení. To mluví za vše.
Umí. Ale já se nepovažuji za běžného člověka, který nemá chuť studovat krajské tarify. Takže to vaše tvrzení platí spíš na vás. To mluví za vše.
Ano, nejvíc nahouby je, že někde platí do poslední stanice, někde na hranici, někde do první stanice za hranicí a někde je to úplně jinak. Pak vznikají takové paskvily, kdy na sebe takovéto síťové jízdenky nenavazují. A minimálně tyto paskvily by chtělo systémově odladit, když už ne celosíťové systémové pravidlo, třeba platí vždy „na hranici kraje“.
Podobně tomu bývalo a asi je i dosud v mezistátní dopravě: v „zemích socialistickém tábora“ platilo, že vnitrostátní tarif platí sice teoreticky na státní hranici, ale v praxi jen do PPS v tom státě, a přes státní hranici do PPS v sousedním státu platil jedině mezistátní tarif, ale na „Západě“ bylo a asi i stále je běžné, že sousední státy měly jednu společnou PPS a až do ní platil (a asi i stále platí) vždy i vnitrostátní tarif sousedního státu (včetně různých siťových jízdenek, apod.), takže tam žádné problémy s jízdným při překonávání hranic nevznikaly.
Maďaři tím bývali proslulí. Jedeš přes hranici, tak máš mít mezinárodní jízdenku.
Klíčové je opravdu IREDO, dojedete klidně ze Špindlu až do Jevíčka, ale kombinování povolených vlaků a jejich (ne)návazností je spíše jen koníček pro pár zažraných milovníků jízdních řádů…
Tak zrovna vazbu R14 a R 19 zmiňuje Plán dopravní obslužnosti jako jednu z nejdůležitějších. A dost často se čekalo…
Ano, ale národní dopravce to rád znepříjemní neustálým pohráváním si s kategoriemi vlaků…
Tak zrovna u těchto linek je kategorie už hodně dlouho stejná (rychlíky), jen se R14 přesunulo k Arivě.
Ano, to je hlavní problém. Při cestě napříč republikou člověk narazí na tolik různých tarifů, že vybrat tu nejvýhodnější kombinaci je kolikrát úloha jak z matematické olympiády.
Tuhle roli měl plnit OneTicket, ale dopadlo to hezky česky: nepokrývá ani všechny vlaky, natož autobusy nebo MHD. A ještě je to většinou ta nejdražší možnost v nabídce…
Toto už jsem řešil pro rodinné cesty nesčetněkrát… Tak jsem chtěl jet s dětmi vlakem, ale rozum velel vzít auto. A tak to i dopadlo. Na cestování rodiny veřejnou dopravou nikdo nemyslí… Tam je auto vždy bohužel to nejlevnější řešení…
Nikdy nemůže být levnější: nejdříve auto musíte pořídit – několik set tisíc, pak si musíte udělat řidičák, pak musíte platit pojištění, pak musíte platit jeho údržbu a povinné kontroly a nakonec pohonné hmoty + někdo musí řídit, tedy čas, kdy by mohl třeba si číst, či pracovat, nebo jen spát, musí být ve střehu. A když to spočtete, vyjde veřejná doprava na 1 kilometr vždy výrazně levněji a ušetřené peníze můžete věnovat na něco jiného, jen nesmíte být pohodlný.
Hezký. Jenže když už to auto jednou máte, tak fixní náklady platite stejně.
Spíš jsem kdysi s překvapením zjistil, že na dojíždění z domova na nádraží může být zajímavou alternativou taxík.
Mít aoto je svobodná volba, žádné fixní náklady nemůže nikdo nařídit.
Možná by někdy stačilo vystrčit paty ze sídliště (optimálně v Praze), abyste viděl tu „svobodnou volbu“, jak vypadá veřejná doprava na venkově.
Žiju ve výběźku 42 roků bez auta.
Jinak uznávám, že většina lidí žije ve městech
.
Jako ekonom hodnotíte skutečnosti jinak než „obyčejný/běžný“ uživatel. Ekonom považuje za podstatné jiné údaje/hodnoty. Ekonom by třeba vyhodnotil, že ztráta za čas strávený v dopravě *) nikdy nepokryje výnos z pobytu v cíli cesty, tedy že je ekonomičtější nikam nejezdit.
* nejen čas má svou cenu, jsou zde i náklady na dopravu a taktéž třeba to zda při cestě získávám finance = generuji hodnoty nebo jen tak sedím
Přes to všechno je to autem levnější, rychlejší a většinou i pohodlnější. A to říkám jako velký příznivce vlaku. A jestli si člověk více odpočine u řízení nebo u sledování mobilu, jak se různé vlaky zpoždují a jak kvuli tomu dlouho zůstane viset na nějakým nadráží … to záleží na okolnostech.
Levnější…
Spíš to nikdo neřeší, kolik se dá za parkování a další věci. Zato u veřejné dopravy se řeší každá koruna jízdného.
Okolnosti
Když se dá jet autem, nevadí problémy s parkováním, uzavírkami atd.
10 minut zpoždění u vlaku, busu je nepřekonatelný problém.
Jen psychika.
Tak zrovna teď jsem jel s dětmi na návštěvu do Prahy za příbuznýma. Já plus 3 deti vlakem tam a zpět vychází přes 2000 za 5 hodin z nádraží-nádraží (tedy zhruba 6h ode dveří ke dveřím), anebo autem za 1100 za cca 4 hodiny (včetně přestávek). Kdyby s námi jela i žena tak jsme vlakem na 2600 Kč, přičemž režije na auto se počítá cca na 1400/měsíc (včetně pořizovací ceny). Nepočítám to, že bez auta se nedostanu z domova ani na nádraží.
IDSJMK o víkendu platí síťovka pro dva (+3 děti?) a kolo.
Ale kdepak. IDOL do Jaroměře 300 Kč, pro ČD pak těch 899 Kč. Pokud tam chcete být o cca 20 minut dříve a přestupovat až v Pardubicích, pak je doplatek tam a zpět cca 360 Kč za tam a zpět pro 2+2. Takže ta vaše cifra platí jen pro některé.
Myslíte, že by se cena nezvedla, kdybycrozsah, kde ji lze použít byl vyšší? Ale zvedla, ta současná cena souvisí s tím, že míra použití klesla a tudíž i cena se nemusela zvedat. Nebo jezdite za stejné penize, stejnou trasu za tarif ČD, jsko před těmi lety? A kde prosím?
IDOL+IREDO+IDSJMK
a pak se divte, že někdo jede rovnou autem. Mnoho lidí vám řekne: „koukal jsem na cenu vlaku a to je síla. Už ve dvou to vyjde levněji autem a bude to cca za polovinu doby.“
No ty rychlíky. Zatímco Slovácký expres lze, je to rychlík, tak Valašský expres je EC. A ještě jedna malinká nevýhoda krajských jízdenek, bez rezervace.
Třeba v olomouckém IDSOK je Valašky expres zaintegrován.
Ale v IREDU není.
A také je to způsobené, že z něho v Olomouckém kraji udělali rychlík, který zastavuje na každé mezi a normální rychlík naopak tyto zastávky projíždí (Mohelnice, Červenka)
To je tim, ze Slovacko sa nesudi.
Na eshopu ČD se nedá koupit samostatná místenka?
Dá, za 35. Ale to pro kolenovrty, kteří šetří každou korunu to je holt moc peněz 😉
Trochu mi v článku chybí, i kolik se cesta časově prodlouží, když budu moci použít jen vybrané vlaky. Předpokládám tedy vlaky v závazku kraje, OS, Sp.
V JMK také většina R i některé okrajové EC a IC
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/regionalni-jizdenky-ids/-37922/
Pouze R. Kestli je tam nějaké EC či IC, tak mi ho najděte.
260 Brno hl. n. – Březová nad Svitavou a opačně všechny rychlíky linky R19 a dále vlaky EC 270, railjet 524, IC 571 a od 01.07.2023 railjet 522
Zajímavé je, že na stejné stránce je o pár řádku níž varování: „Platnost jízdního dokladu IDS JMK nemůže končit nebo začínat v zastávce (stanici), v níž vlak nezastavuje.“
Nemám pocit, že by uvedené vlaky zastavovaly v Březové…
Takže pouze do Blanska. Vlaky co nahrazují rychliky, aby dostaly vůbec kapacitu. Jinak tam vůbec nestaví vlaky této kategorie. Rychlíky jsou v IDS léta na celém území IDS, ty nepočítám.
Na idosu to zobrazi preryvy podle delky čísel zon. a kdyz nic nelze použít v komeřčních vlacích. Taky chybí propojení Břeclav- Kůty IDSJMK+IDSBK. Jinak někde lze na kombinaci Sousedících IDS cestovat i do sousední země.
V tomto případě rozdíl 10 minut
Díky, to je samozřejmě zanedbatelný rozdíl.
Díky za tip, to.se bude hodit
To je samozřejmě zajímavé pro cestu na šot nebo kvůli extrémním zážitkům 🤣 ale nikdo při smyslech nepojede na otočku z Liberce do Brna vlakem……
Mít 10 hodin na práci a klid nebo 7 hodin držet volant? Poměrně jednoduchá volba
To mi připomnělo, když jeden známej jezdil několik let cca jednou týdně služebně z Brna do Jablonce. A jezdil autem. Ani by ho nenapadlo jezdit něčím jiným. Ani pomalu neví, kde je vlakový nádraží, o existenci IDS a podobných věcí nemá ani tušení a i přes mínusy, který tady za to asi dostanu, jsem přesvědčen, že to tak má většina lidí. A to jsem fanoušek dopravy 🙂
je to tak, pokud mám auto, dokonce služební, tak nebudu pro většinu cest řešit, kdy to jede, kudy to jede, kde je jaká výluka a že budu 4x přestupovat…a doufat ,že mi to neujede… neříkám, že vlak nemá smysl, ale mnoho cest po čr je fakt blbě použitelný. Je jasné, že hlavní trasy, co končí a začínají v Praze to mají jinak, ale pak je mraky relací, co fakt nelze…
A pokud auto nemá?
pokud nemá auto, musí jít pěšky, na kole, na koni, bus, vlak, tramvaj atd…. jak jednoduché to je…
…nebo stopem, spolujízda… když jsem studoval, neměl auto. nedělal jsem to jinak 😉
No vidíte, a tenhle článek si myslím řeší právě stav, kdy auto není, takže reálné jsou akorát busy a vlaky (případně jejich kombinace).
Jenže ty mraky relací co nelze vlakem a autobusem, často nelze rozumně ani autem. Osobní zkušenost. A pak jsou dokonce relace, kde je rozumnější použít vlak, než auto. Třeba z mého okolí Břeclav – Zlín (a prakticky všechno po trase) je autem za trest, vlakem na pohodičku 😉 O trase Praha – Ostrava ani nemluvě. Tam autem jezdí jen opravdoví masochisté LOL
zkuste třeba Sušice -Rakovník 🙂 auto za méně jak 1/2 času…
Tak jistě, vždycky se najdou výjimky, obzvlášť pokud neexistuje přímý autobus. Zas je ale otázka, kolik lidí ze Sušice potřebuje zrovna do Rakovníka.
Hlavně to bude asi tím, že z Brna do Liberce a Jablonce není rozumně použitelné vlakové spojení a trať.
Třeba služebně do Prahy se už hodně lidí z firem jezdit vlakem místo autem naučilo.
Jo, jo. Mám dokonce známého z Brna, který mi vyprávěl, že u nich ve firmě bylo přímo zakázáno absolvovat služební cesty do Prahy autem. Ale pravda, to bylo v době, kdy byla D1 permanentně rozkopaná a zpoždění čtyři hodiny nebyla neobvyklá 😉
Jednoduchá volba ve prospěch volantu.
Není to až tak jednoduchá volba. Pokud pojedu autem, můj Kodiaq mi nabídne podstatně komfortnější sezení než jakákoli souprava, která mě na této trati čeká. Navíc mohu upravit směr cesty podle toho, kde se dobře najím a dát si obědovou pauzu u libovolné restaurace.
Pokud by na této cestě byl ve vlaku řazen jídelní vůz s adekvátní nabídkou pokrmů, zvítězí vlak. Jinak dám přednost autu, které – vzhledem k tristní situaci na silnicích – sice nebude o moc rychlejší, ale nabídne právě ty stravovací služby dle vlastního výběru.
Pro moji práci je to jednoduchá volba, ve vlaku mohu psát, při řízení auta ne.
A jak pojede? Poletí letadlem?
Autem?
Dráž, se ztrátou času a časově téměř na stejno? Proč?
Pro lidi vašeho kalibru asi ne 👎, ale jak píše pan Sůra, raději budu 10 hodin pracovat, než 7 hodin držet volant. To nemůže nikdo při smyslech.
Jenže ne všichni se živíme psaním do notebooku, což jde dělat kdekoli a kdykoli kromě situace, kdy se řídí auto. Je taky (překvapivě) dost lidí, kteří se živí rukama, jako jsou servisní technici a montéři, a pro ty je čas na cestě v podstatě ztrátovým časem. Pak je tu další velká skupina lidí, kteří potřebují být časově a geograficky flexibilní, typicky obchodníci, a mít přitom soukromí. A nakonec je tu velká skupina lidí, kteří nemají zájem a čas se prokousávat změtí různých krajských tarifů a tarifů různých dopravců a raději volí jednodušší cestu autem.
Taky není psaní do notebooku jako psaní do notebooku. Stačí, aby bylo k práci vyžadováno přípojení k internetu a hned to ve vlaku nevypadá nijak růžově. Mobilní signál je kapitola sama osebe a na margo nefungující wifi je oblíbený argument modrých gum „před 20 lety to taky nebylo a přežili jsme“.
Dlužno říct „modrých gum“ od jakéhokoliv dopravce, včetně toho žlutého 😉
O nich to ale není. Navíc na notebooku nejen že píšu, ale i kreslím a rýsuji. Řeč je o těch, kteří dokážou pracovat odkudkoliv a stačí jim jen notebook, telefon a signál.
Ale pojede – třeba z Prahy, ale i z Liberce, či Aše – stačí mít potomka, který jede na závody – třeba taneční (mistorvství ČR se právě pořádá v Brně) a on sice pojede busem, ale jako rodič nemůžete, tak ho pojedete podpořit třeba vlakem, nemáte-li řidičák a auto.
Tak zrovna v Pardubicích je přípoj mezi R19 a R14.
Ano, musí to jet na čas.