Blízká železniční exotika: Hodiny v Končaru, nejkratší lanovka na světě aneb z Maďarska do Chorvatska
Další křižování, již těsně před žst.Dugo Selo. Foto: David Ryšánek
V prvním díle svého cestopisu popsal David Ryšánek putování vlakem zejména po maďarském venkově. V druhém díle se zaměřuje hlavně
Jo, Strizvojna-Vrpole, tam nás hned na nádraží zhaftnul nějaký akční policajt. Zapsal si nás do svého excelu (čtverečkovaný blok formátu A6) a sledoval až od odjezdu nejbližšího vlaku. Ale to už je dávno, pár let po válce…
Vyrábí ještě Končar tyhle jednotky? Nebo vůbec nějaké? A kupuje to někdo jiný než Chorvatské dráhy?
Ano
Ano, dieslové jednotky
Ne, motoráky zkoušeli testovat ve Švédsku, ale tam radši na Innlandsbaně jezdí Linty od Alstomu
Hmm, no škoda, že se neuchytly ještě někde. Fandím každému výrobci, který dělá konkurenci velkým molochům.
Díky za poutavé pokračování. V pokladně v Záhřebu jsem ještě v roce 2016 dostal ručně naškrábanou mezinárodní jízdenku do Lublaně. Bylo to za relační jízdné 9 € (přepočteno na Kuny) den před odjezdem vlaku. Ta jednotka řady 6112 by se neměla nazývat příměstská, protože existuje právě ještě příměstská verze co má dvakrát více dveří a modrý nátěr. Tato červená je jakoby regionální, ale když vidím ten prostý interiér v polském stylu (sedačky za sebou na každé straně opačně, tj. s koukáním někomu do klína), taky bych tím nechtěl jet z Vinkovců do Záhřebu. Nevrtají se v té krátké trati Dugo… Číst vice »
(Ne)takt u přípojů na chorvatsko-maďarském pomezí může být i k něčemu dobrý pokud člověk nepospíchá. Většina knížek Jaroslava Rudiše vznikla při popíjení kávy na přestupech na evropských nádražích…
Pěkné čtení na nedělní ráno. Jen pozor na jazykové chyby, moc nevěřím, že motorák přijíždí díky tomu, že je hezky 🙂
Parádní cestopis, díky 👍 Jen doplním – ta hodina čekání v Beli Manastiru je daná právě vstupem Chorvatska do Schengenu. Vlak z Pécsi dřív čekal půl hodiny v Magyarboly kvůli hraniční kontrole, a další půlhodina pak byla rezerva na kontrolu chorvatskou. Snad si to brzy sladí, protože teď je to fakt dost nešikovné.
Já bych řekl, že nesladí. Takt a netakt moc sladit nejde. A navíc Balkán. Tam je úspěch, že si vlaky o pár minut neujíždí.
Trať Pécs-Osijek původně hlavní byla a jezdili po ní rychlíky, po čistokrevných lokalkách z Pécs předměstí do Bataszteku nebo z Villán do Harkán se dneska slehla zem.
A není to až takový pravěk co tam jezdíval denní rychlík Budapest-Sarajevo…
Jel jsem s ním v květnu roku 2010, byl to zážitek. Snad se mezinárodní vlaky do Bosny někdy obnoví.
V Desirech MÁV první třída existovala. V roce 2010 jsem při jízdě z Budapešti do Esztergomu ve špičce doplácel za klid. Ale kdy došlo k zrušení, to nevím.
Tu příšernou jednokolejku Novska – Dugo Selo by snad už letos měli konečně začít koridorovat (včetně zdvojkolejnění).
Koukám, že mezinárodní pokladna v Záhřebu je pořád stejná – dva roky se mi tam matrona za přepážkou divila co je to za moresy kupovat si jízdenku Pula-Lublaň v Záhřebu, když vlak jede z Puly. V Záhřebu je moc hezké Museum of broken relationships a instalace v tunelech pro pěší pod kopcem. V té restauraci jsem byl též a vaří opravdu dobře, jen ceny jsou na můj vkus trochu vyšší – jako všude v Chorvatsku…