Doprava ve městě Trolejbusy

Chomutovský vyřazený trolejbus unikl šrotaci, díky nadšencům má pomoci vzkřísit provoz v Košicích

Trolejbus Škoda 15 Tr po renovaci. Foto: Vojtěch Jandásek / Československý dopravák
Trolejbus Škoda 15 Tr po renovaci. Foto: Vojtěch Jandásek / Československý dopravák

Trolejbus Škoda 15 Tr, který dosloužil v Chomutově a naposledy se ukázal veřejnosti loni při loučení s trolejbusy 14 Tr v Opavě, nakonec zůstane zachován.

Časopis Československý dopravák, který je jeho majitelem, se dohodl na jeho bezplatném zapůjčení do slovenských Košic, kde tyto trolejbusy dlouho jezdily a kde město trolejbusovou dopravu v roce 2015 zrušilo. Zapůjčením vyvrcholila kampaň Československý trolejbus, za kterou stojí nadšenci do trolejbusů v čele s Liborem Hinčicou. „Trolejbus symbolicky propojuje bývalou federativní republiku od západu na východ,“ říká Hinčica. Podle něj oprava spojila dopravní podniky v obou zemích a jde tak skutečně o československý trolejbus.

Od půjčení do Košic si slibují nadšenci, že pomůže obnovit pravidelný provoz trolejbusů, i když jen v symbolickém rozsahu. Tomu je nakloněné nové vedení města. Infrastruktura je sice funkční, městu ale chybí trolejbusy.

Hinčica získal trolejbus z Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova loni pro rozlučku s trolejbusy 14 Tr. Po skončení akce nepředpokládal, že se podaří trolejbus zachránit a očekávat spíše jeho sešrotování.

„Trolejbus si našel v Opavě takovou fanouškovskou základnu, že se uvažovalo o tom, že vozidlo v Opavě pro obrovský úspěch zůstane. Po změně ve vedení opavského DP byl ale tento návrh zamítnut,“ řekl Hinčica. Poté trolejbus putoval do areálu opavské dopravní společnosti TQM, pak do Ostravy, kde ho v areálu společnosti Ekova Electric opravili a upravili do retro provedení, aby připomínal vzhled trolejbusů dodávaných do Košic v roce 1993.

Na trolejbuse odpracovali dobrovolníci přes 500 hodin bez nároku na honorář. Aby nedošlo k prozrazení, až těsně do odhalení na něm byly nápisy v azbuce. Ti, co trolejbus v dílnách viděli, si tak mohli myslet, že putuje na Ukrajinu, častý cíl českých vyřazených dopravních prostředků.

20
Diskuze

avatar
8 Komentáře
12 Reakce na komentáře
13 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
blonďákJindraOndraOndrysKubrt Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jindra
Host
Jindra

Chomutovský vůz ev.č.008 je již v Plzni,kde bude opraven a nalakován do původních barev.
Po návratu bude zařazen jako historický.

Ondra
Host
Ondra

Je dobře, že se ho podařilo zachránit jako muzeální kousek, ačkoli vzhledově se mi tyhle krabice z osmdesátých let nelíbí. Designově příjemný byl naposled 9Tr a jeho předchůdci, pak už jen designové průšvihy.

blonďák
Host
blonďák

Ještě jste zapomněl Škoda T 11.

Jindra
Host
Jindra

Původní ev.č.014.Také je jsem mnohokrát řídil.Konci provozu to byl docela šrot.

xyz
Host
xyz

„Od půjčení do Košic si slibují nadšenci, že pomůže obnovit pravidelný provoz trolejbusů, i když jen v symbolickém rozsahu. Tomu je nakloněné nové vedení města. Infrastruktura je sice funkční, městu ale chybí trolejbusy.“
Košice už se všech starších trolejbusů (těch, které tam jezdily do toho roku 2015) zbavily (šrot, odprodej)?

Jméno
Host
Jméno

V Košicích jsou momentálně 2 provozuschopné trolejbusy (14TrM ev. č. 2003 a 15Tr ev. č. 1001) a nějaké další jsou ještě fyzicky přitomné. 2003 dokonce jezdí již několik neděl na speciální lince 73.

Tronda
Host
Tronda

Není někde JŘ té linky? Na stránkách Košického DP nic nemůžu najít.

Kubrt
Host
Kubrt

Mají jednu 14Tr a jednu 15Tr, ta 14 je pojízdná https://imhd.sk/ke/vozidla/7/trolejbusy

Martin K.
Host
Martin K.

Čtrnáctkama jsem se v mladším věku najezdil v Opavě dost, mám je rád a dává mi i smysl vyslat čas od času nostalgický vůz nebo jako posilový. Tenhle princip používá asi každý DP. Nedává mi smysl posílat historické vozidlo na trať/cestu, která byla před časem zrušena, kdy nic jiného tam jezdit nebude. Pochopil bych možná víkendovou lokálku z města do lesa k rybníku, ale ve městě?

Kubrt
Host
Kubrt

Úplně přesně nechápu obsah příspěvku, ale – trolejbusová trať v Košicích nebyla zrušena, „jenom“ na ní nemá co jezdit. Já jsem přesvědčen, že trolejbusový provoz v Košicích má smysl a takovéhle aktivity můžou pomoci při jeho resuscitaci. Rozhodující samozřejmě bude vůle vedení města a potažmo DP.

Martin K.
Host
Martin K.

Moje formulace byla nesprávná, trať není zrušena, omluva. Ale jinak si stojím za svým, a to že zajišťovat dopravní obslužnost vozidly z doby před téměř před třiceti lety je nešťastné (s výjimkou posilových vozů a nostalgických jízd). Když chtějí něco obnovit, tak na zkoušku si můžou pronajmout na rok moderní vozidla, která jim dají mnohem více informací z provozu, které budou mnohem více relevantní s ohledem na budoucnost. Mám doma jednoho čtyřkolového veterána, kterého projedu o víkendech, představa že budu s ním dělat klasického taxikáře je hloupost.

Kubrt
Host
Kubrt

Ale tou 15Tr nikdo nechce zajišťovat dopravní obslužnost; jde o to udržovat ve veřejnosti a politicích povědomí, že ta trolejbusová trať tam je a bylo by fajn jí využívat – tedy nakoupit soudobá vozidla.

A.R.
Host
A.R.

Ovšem že má smysl. Plzeň má taky v provozu tramvaje i trolejbusy zároveň, tak se to hodí i sem.

Kubrt
Host
Kubrt

To, že v Plzni jsou taky tramvaje i trolejbusy je fakt pádný důvod, aby to tak bylo i v Košicích…

liberal shark
Host
liberal shark

Nikdy jsem neslyšel výraz „šrotace“. Zní to strašně. Opravdu by nestačilo obvyklé „sešrotování“ ?

Ondrys
Host
Ondrys

Šrotace – to že jsi to nikdy neslyšel neznamená že se to jinde běžně nepoužívá, zejména v automotive je to oblíbené u kvalitářů…

Hrebicek
Host
Hrebicek

V posledním odstavci je hrubka…

Jaroslav
Host
Jaroslav

Velký palec nahoru!

Partneři