Chodci vs. tramvaje. Počet srážek v Praze se vrátil na úroveň před covidem, čtyři lidé zemřeli

Simulace střetu tramvaje s chodcem. Autor: Ondřej KubalaSimulace střetu tramvaje s chodcem. Autor: Ondřej Kubala

Všichni zemřelí po střetu s tramvají byli loni muži. Jeden z nich zemřel, když se pokoušel překonat spřáhla mezi vozy.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Bartoník

Podle mého je to trochu nedomyšlené.
Tramvaje, jako i jiná kolejová vozidla mají dávat před rozjetím zvukové znamení.
Je to naprosto logické a v městském prostředí potřebné.
Možná si někdo myslí opak, ale viděl jsem nezpočet situací na Malostranském náměstí, kde tramvaje ve směru na Újezd najížděly na přecházející skupinky turistů přímo před tramvají.

Lang

Není mi jich líto. Těch tramvajáků ano, ale pitomců mi nikdy líto nebude.

medical examiner

Že někoho přejede elektromobil, to bych ještě pochopil. Ale tramvaj, která má 2,5 m na šířku a 3 m na výšku…

Pepa

Mám z pohledu chodce dotaz.Jak mám při prichodu ke stojící tramvají z levého boku na zastávce poznat, ze se chce rozjet Hodně přechodu v Praze je před zastávkou, tj. stojící tramvají. Blinkr při výjezdu ze zastávky nedávají, necinkaji. Stalo se mi, že jsem vstupoval na prechod, když stala tramvaj na zastávce k jejímu levému boku, a když jsem byl na první polovině přechodu, tramvaj se bez ničeho rozjela přes druhou polovinu přechodu

Granja

Znám to nejen z Prahy, ale i ze Šalingradu. Někteří tramvajáci vůbec nekoukají okolo sebe.

Frantík

Podle dveří. Pokud ještě neslyším zvonek zavírání, tak přecházím.

Pokud je tramvaj 50 metrů a dál, pak jdu, pokud nejede.

Y.K.

Popravdě nejsou vždy světelné podmínky, že je do tramvaje zleva vidět, zvláště když mají determální skla. A už mě taky tramvaják vyzvonil, protože jsem fakt nevěděl, nic se nedělo, řidič koukal do neurčita a hned jak jsem udělal krok před tram tak tam dal „plný kotel“ a zvonek. A to jsem fakt pečlivec opatrný a neskáču kam nemusím. Holt z jeho trůnu to vypadá, že nevidět to může jen pako, ale fakt to často není vidět.

Naštěstí to je výjimka, normální tramvajáci cinknou čímž jednoznačně sdělí záměr a jedou, ne opačné pořadí, což je trochu zákeřnost.

Pavel Bartoník

Podle mého je to trochu nedomyšlené.
Tramvaje, jako i jiná kolejová vozidla mají dávat před rozjetím zvukové znamení.
Je to naprosto logické a v městském prostředí potřebné.
Možná si někdo myslí opak, ale viděl jsem nezpočet situací na Malostranském náměstí, kde tramvaje ve směru na Újezd najížděly na přecházející skupinky turistů přímo před tramvají.

PetrH

Ještě jednu věc občas vidím: lidé chtějí doběhnout tramvaj, která přijíždí do zastávky, žádná jiná v protisměru není, tak chtějí přeběhnout trať až za označníkem, na kterém by měla tramvaj zastavit a až po zastavení tramvaje. Tramvajáka to naštve, tak ještě naschvál jede s tramvají o 3 metry za označník, kde je chodec, aby se tam proběhnout už nedalo, čímž vytvoří sám nebezpečnou situaci. Viděl jsem i zažil jsem, hodně nepříjemný pocit.

Honza V.

Především je riskantní přebíhat těsně před dobržďující tramvají, protože ani řidič sám nemůže vědět, jestli kola nebo čelisťové brzdy na poslední chvíli nepodklouznou. Představovat si řidiče tramvají jako mstivé neurotiky, to už je spíš asi nějaká sebeprojekce. Ta vaše konstrukce ani nedává moc smysl.

PetrH

Zajímavé, že se v 99 % případů na ten označník trefí. Brzdí dávno předem. Teď už jezdím jinak, tak tam takhle dobíhat nemusím, ale včera jsem takhle čistě náhodou vystupoval vlastně až za zastávkou z prvních dveří. Dotyčná přebíhající taky vůbec nechápala.
A jinak právě proto se počká, až ta tramvaj zastaví. On to naschvál narve dopředu, aby se tam pak jít téměř nedalo.

Pražec

Tramvaje 14T a 15T nemají první dveře pro cestující hned na čumáku. Co je špatného na tom, že taková tramvaj zastaví prvními dveřmi k označníku, nezasahuje-li při tom do přechodu?

Surio Mario

Můžete si podat ruku s neúspěšnou stěžovatelkou z následujícího videa. Ta ignorovala i zvonění a před tramvaj vešla, protože fyzikální zákony přece musí ustoupit jejímu právu jít kdykoli kamkoli.
https://youtu.be/KUtPg4U2_zY?t=101

Šejdr

Tohle by ovšem měly DP s tramvajovým provozem ukazovat veřejnosti s důrazným komentářem, že se to může stát prakticky kdykoli, stačí vylitá tekutina na kolejích. Nemá cenu si nalhávat, že si lidé ze školních hodin fyziky cokoli pamatují, a že jim tedy samozřejmě dojde, jak snadno se může kolejové vozidlo dostat do smyku. I když v případě toho videa by ani varování nepomohlo – tramvaj zvoní jak o život, a ženská stejně přitáhne dítě přímo před nárazník.

PetrH

nikdo tu nemluví o skákání před jedoucí tramvaj.

Leinad

Interní předpisy DPP nařizují, pokud tramvaj nezastavuje (manipulační jízda), tak před zastávkou naznačit zastavování a pak se rozjet.
(=max ryxchlost průjezdu kolem sloupku 15km/h)

PetrH

Cajk. Tramvaj zastavuje, když tam jsou lidi a nemanipuje. Ještě někdo s chytrou reakcí?

PetrH

Je zajímavé, že počet chodců zabitých po srážce s osobním autem je mnohem vyšší, ale pořád se upozorňuje na srážky s tramvají. To první už holt bereme jako samozřejmost… Kdysi jsem na tohle našel pěkný článek a vztahuje se právě k tomu rekordnímu roku 2018, kdy úmrtí po srážce s tramvají bylo 8. A cituji: „Počet usmrcených chodců v pražských ulicích roste, akce EDWARD to chce změnit V loňském roce zemřelo na pražských silnicích 31 osob. Z toho bylo 25 chodců, osm z nich zemřelo při srážce s tramvají.“ Tedy 17 chodců zemřelo po srážce s autem (nebo možná s… Číst vice »

Honza V.

Statisticky mě na tom zaujalo zejména to, že by na pražských silnicích zemřelo 31 osob. Přitom silnice tvoří z pražských pozemních komunikací naprosto nepatrný podíl. Ale zde by asi relevantnější byla statistika, kolik pisatelů tiskových zpráv nezná základní terminologii.

Granja

Kdyby napsali „na vozovkách“ možná by jste byl spokojen. Jenže běžný občan nerozlišuje zda jde o průjezdný úsek silnice nebo o místní či účelovou komunikaci – pro něho je to silnice. A novináři k tomu přistupují podobně, protože řada z nich to ani netuší a pak, všimněme si, že od jisté doby se nejraději vyjadřují v synonymech, atd., protože spisovná čeština mnohým neříká vůbec nic.

Jiří Kocurek

A poznej asfaltovou silnici od asfaltové účelovky, když ji vidíš a databázi v hlavě nemáš.

Leinad

Přitom to zákon vyžaduje od každého řidiče (přednost zprava versus vyjízďejicí z účelovky dává přednost provozu)

PetrH

A je to vůbec tisková zpráva? Já vidím článek.

PetrH

Dobrý, ale já jsem nahoře linkoval článek z portálu Prahy, ten kolega označil za tiskovou zprávu, která si plete silnice a vozovky.
Nemluvíme o současné statistice.

medical examiner

Hmm…to by byla cifra…

M19

A to má dopravní podnik upozorňovat na mrtvé zapříčiněné osobními auty?

Jindřich

Pár videí jsem viděl, naposledy včera, ta srážka v Praze. Jedná se vždy a ve všech případech o dobrovolné sebevraždy. Když chtějí hlupáci dobrovolně ukončit svůj život?
Lituji ty řidiče tramvají! Ti jediní jsou oběťmi a mají z těchto střetů psychické následky.

Honza V.

Když jedeš kolem lidí, kteří nevnímají a nejsou soustředění, musíš tomu přizpůsobit rychlost. Kdo to neví, neměl nikdy dostat řidičák.

Šejdr

Tak zrovna ten včera zveřejněný případ, to řidič skutečně předpokládat nemohl. Stála krok od kraje chodníku, zády k vozovce, a když přijížděla tramvaj, tak se otočila a skočila přímo před tramvaj. Jak má řidič odhadovat, kdo z chodců, kteří nedávají najevo, že by chtěli přecházet, se najednou otočí a vrhne se do jízdní dráhy?

Vendelin

Tak chodec si myslí:

– Zastávkový stojan je zeď
– Jsem na přechodu, mám absolutní přednost
– To stihnu
– Nevidím, tudíž nic nejede, tak jdu

A pak se diví, že to není pravda …

To jsou potom jizvy na srdci řidiče.

Brzdná dráha tramvaje (ale i šaliny) je ZHRUBA 50 metrů z 50 km/h, ale to je brždění i očima na ideálně suché koleji

Y.K.

To trochu hrotíte. Po Praze každý den chodí miliony lidí, po zastávkách statisíce a sražených jsou jen desítky. Oni i řidiči dělají chyby, víme.

Navíc každý může mít minutu „temna“ a neštěstí je na světě.

Poněkud problém jsou milované špunty do uší a hlasitá hudba co přeřve i zvonek tramvaje, to jsou adepti na Darwinovu cenu.

Vendelin

A víte kolika desítkám až stovkám lidem každý řidič denně zachrání život tím, že předvídá, co chodec udělá? A víte, jaká je to občas fuška??

Věřte mi, že to fakt nehrotím.

Y.K.

Ani vím. Lecjaká práce je fuška… To nic nemění na tom, že když je kolem milon lidí, že část bude „vyčuhovat“, ostatně ani všichni tramvajáci nejsou dokonalí, ono to procento bude úplně stejné, lidi jsou lidi, nedokonalí.

medical examiner

Hmm…a to samé platí i na železnici.
Když někdo neslyší zvonění přejezdu, které je slyšet i ze řvoucí 843 z prostředního oddílu…

enzym

Zpomalení 1,93 ms-2 (tj. brzdná dráha 50 m) pokládá stojící cestující, kteří se nedrží dostatečně pevně za horní tyč, na zem. Celkem snesitelné zpomalení je 1,6 ms-2, tomu odpovídá brzdná dráha z 50 km/h přibližně 60 m.

Vendelin

Však jsem psal ZHRUBA

enzym

Jasně, všiml jsem si a dost jsem se rozmýšlel, zda vůbec reagovat. Rozdíl 10 m (tj. 20 %) mě však k reakci přiměl.

Frantík

Podle mě to není o tom, zdali tramvaj přednost má nebo ne.
Když mi před vůz vleze chodec, tak mám vždycky brzdit (u auta je to jednodušší protože nemusím brát ohled na cestující). Jde o to, že chodec nesmí vstoupit před rozjeté vozidlo pokud nemá jistotu, že zabrzdí.

vbb

To jako myslíte, že tramvajáci nebrzdí, když jim tam někdo vleze?
Chodec před rozjeté vozidlo nemá vůbec co lézt a ne uvažovat, jestli to řidič náhodou stačí ubrzdit či ne.
Mimochodem, kolik chodců má představu o brzdné dráze tramvaje, aby si takovou „jistotu“ mohl odhadnout?

Frantík

Čtěte do konce, vždyť to říkám, přednost nepřednost.

vbb

Však jsem to do konce dočetl a reagoval na tu vaši „jistotu, že zabrzdí“ (kterou nemá nikdy).

Jan T.

Tramvaj má přednost z prostého důvodu, že nezastaví na pár metrech, takže aby to chodci ani nezkoušeli. Řidič tramvaje bude brzdit před každou překážkou, ale zvládne jen trochu zpomalit a ještě musí brát ohled na zdraví lidí ve voze. Kvůli jednomu sebevrahovi nemůže zůstat celá tramvaj pomlácená.

Granja

Tramvaj/šalina brzdí co to dá vždy. Tedy i kvůli autům, které by nabrala s menšími následky než když nabere plechy nechráněného chodce.
Snad nejhorší střetnutí s chodcem v Praze bylo přelézání neplnoleté dívčiny v centru města přes spřáhla tramvaje, kdy se souprava rozjela a byla vláčena pod druhým vozem neuvěřitelných cca 15 kilometrů.

vbb

15 kilometrů?

Granja

Ano, říkal mi to s dalšími podrobnostmi jeden vysoce postavený činitel z policejního sboru.

medical examiner

Asi jí táhli až na konečnou a na zpáteční cestu.
V Brně mají (nebo měli) na spřáhlech zákazové tabulky…

Y.K.

Tramvaj brzdí seč to dá bez ohledu na cestující, ale ono to zase tak drastické zpomalení není, je to kolejové vozidlo.

Chodec nesmí, ale při tom množství lidí co se každý den motá kolem tramvají se tomu nedá vyhnout. Většinou je to nepozornost, zkraty, zacpané uši, duchem mimo… Ne že by lidi nevěděli, že tram nemá přednost.

Jiří Kocurek

https://www.dpmo.cz/doc/cz/stop-chodci-2.pdf

A něco podobného bylo vyvěšené i v šalinách po celém Brně. Jenže někteří nemají pud sebezáchovy. Jeden šlapal na kole po přechodu pro chodce a jeho počínání zabrala kamra u řidiče tramvaje, DP to promítá na transparentech ve vozidle. Co se mu asi tak mohlo stát?

HK48

4:0 pro tramvaj

schválně, jestli skoré překonáme i letos 😌

vbb

Nějak mi ta čísla neštymují.
83 srážek
ženy + muži + děti = 21 + 51 + 12 = 84
ČR + neČR + ? = 48 + 25 + 11 = 84
lehká zranění + těžká + bez + smrt = 41 + 19 + 6 + 4 = 70
přechody + nepřechody = 33 + 43 = 76

PetrH

těch 11 je nezjištěné občanství a jednou holt tramvaj vzala 2v1 jako šampon s kondicionérem.
https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media/tiskove-zpravy/detail/278_2008-dpp-loni-zaznamenal-83-srazek-tramvaji-s-chodci-ctyri-pripady-skoncily-smrti

Zajímavé je, jak tam z těch čísel pan vedoucí odboru Technická kontrola DPP usuzuje, že děti mají víc rozumu než dospělí. Inu, dětí je ovšem méně než dospělých. A naopak ten podíl dětí (i celkový počet) na celkovém počtu sražených dost silně vzrůstá, za loňský rok je nejvyšší ze všech roků v tabulce, tak nevím, jestli je ta jejich kampaň tak úspěšná.

vbb

Jenže ČR + neČR + nezjišť,obč. je 84, ne 83. Stejně jako ž + m + d = 84. O to mi šlo, ne o „nezjištěná občanství“ (která jsem naznačil tím otazníkem). V případě zranění je těch chybějících 13 co? (že by „zlepšení zdravotního stavu následkem střetu“? 😉 ) > z těch čísel pan vedoucí odboru Technická kontrola DPP usuzuje, že děti mají víc rozumu než dospělí Ano, to je totéž, jako když se nějaká blondýna rozčilovala, že opilí mají na svědomí 20% nehod, tak proč se na ně policie zaměřuje a neřeší raději ty střízlivé, kteří zapříčiní 80% nehod… Číst vice »

PetrH

ano, v první větě jsem naznačil, že v jedné srážce zjevně byli dva lidé, když bylo 83 případů srážek a 84 lidí.

U těch zbylých 13 bych předpokládal, že utekli.

Leinad

Jaká jsou pravidla, kdy chodci skórují? 😀 při vykolejení?