Chladnější a pomalejší vlaky. Švýcarsko představilo, jak bude šetřit elektřinou na železnici
Důvodem úspor je i nedostatek vody v drážních hydroelektrárnách.
Švýcarské ministerstvo dopravy a hlavní dopravci v zemi představili svůj plán, jak omezí spotřebu elektřiny. Důvodem je nižší výroba ve vlastních vodních elektrárnách, než v minulých letech. Vody v nich i kvůli postupnému mizení ledovců ubývá a část trakční elektřiny musí dopravci nakupovat za spotové ceny na burze.
Z pohledu cestujících bude nejviditelnější změnou snížení teploty ve vlacích o dva stupně, omezení svícení na některých stanicích a také omezení rychlosti v Gotthardském tunelu.
Teplota ve vozidlech má být snížena na 19 stupňů. „Na každý ušetřený stupeň vytápění klesne spotřeba energie pro cestující o 6 procent,“ uvedl dopravce Schweizericsche Südostbahn (SOB). Švýcarské spolkové dráhy SBB počítají, že jen snížení teplot ušetří až 8 000 MWh v období od listopadu do února. Podle dopravců by cestující neměli snížení teploty ani poznat.
SBB současně uvedly, že omezí osvětlení v největších stanicích, odpadne například vánoční výzdoba. Redukce nemá omezit základní bezpečnost provozu a pohybu cestujících. SOB přestane nasvěcovat ve stanicích umělecká díla.
V Gotthardském úpatním tunelu mají jet vlaky pomaleji než dosud, aby snížily spotřebu. SBB neuvedly, jak velké zpomalení bude, má se týkat ale jen vlaků, které jedou včas a pro zpomalení využijí rezervu v jízdním řádu. Zpomalení má přinést ročně úsporu 2000 MWh.
Hladina vody ve vlastních vodních elektrárnách SBB je aktuálně na 73 % kapacity, desetiletý průměr je 86 %. Úspory se budou týkat i vytápění v budovách či spotřeby teplé vody.