Chladnější a pomalejší vlaky. Švýcarsko představilo, jak bude šetřit elektřinou na železnici
Jednotka Stadler Traverso. Foto: SOB
Důvodem úspor je i nedostatek vody v drážních hydroelektrárnách.
Důvodem úspor je i nedostatek vody v drážních hydroelektrárnách.
Když pojedou z kopce tak mužou vypnout pohon ne?Setrvačnost je super:D A na začátku cesty by mohli posbíráat od pasažeru powerbanky a použít je k napájení vlaku.
No jó no, si holt vezmou o svetr víc…jsou to horalé, tak vědí, že se to tak dělá, když je zima. A dokonce i vědí, že není normální mít v únoru doma 25 stupňů 🤷♂️
Chudák Pekarová-Adamová, když chce stejnou „hard logic“ aplikovat zde.
Tak to ČD už šetří dlouhodobě už dlouhá desetiletí, protože bymáky vytápí v zimě na 15-16°.
Zaujalo mě, že je málo vody, protože tají ledovce. Já měl vždycky zato, že když taje led, přemění se ve vodu v tekutém stavu. V čem je tam tedy skutečně problém? Není to „ztraceno v překladu“?
Nemá co roztat . Za 20-30let bude hodně velký problém
Menší ledovec, méně vody. Žádný ledovec, žádná voda.
Vida, aspoň nebude v létě takové vedro
(vtip)
Jako kdyby v tech vlacich nebylo chladno uz ted 😁
Já jel ve Švýcarsku v pár desítkách vlaků, v zimě i v létě, a nikdy jsem si nepříjemných teplot ve vlaku nevšiml.
Odkud pramení ta vaše zkušenost?
Snížením teploty ve vozech ale na druhou stranu naroste valivý odpor, kterak se „zvýší“ hmotnost vlaků vezoucích chladnější vzduch 🙂
No, svítit i ve dne by se nemuselo ani u nás.
A když se zeptáte na úřadě, proč ty lampy svítí dvě hodiny před setměním zbytečně, tak se dozvíte: no, ono je to tak ňák nastavený, to víte on to tak někdo nastavil…
Trochu prodloužit jízdní doby, netemperovat odstavené soupravy, významně se sníží spotřeba energie, a ubyde mimořádných událostí
A hlavně ubude cestujících.
Dneska už je nemalá část vozů, které na zdroji být musí. Jinak se třeba sama vypusti voda. Takže nemít vůz na elektrice není vždy ok
I malá úspora bude mít smysl. Třeba všechno to nasvěcování kdejaké kraviny, přesvětlená města a budovy… To už dávno mělo být pryč, tam jsou dost velké rezervy.
Snížení teploty lidi při dlouhé cestě poznají, na krátkém meziměstském přískoku to asi bude jedno.
Bohužel spoléhali na vodní elektrárny a voda ubývá ! A jsme u jádra pudla – kde je záloha , když jedna elektrárna vypadne ? A snížení teploty v vlaku – studená klimatizace mě už několikrát pořádně nakřápla – ležel jsem doma a potil se.
Je rozdíl studená klimatizace v horkém létě nebo snížení teploty vytápění v zimě.
Hodně studená klimatizace žere víc energie, než málo teplá, to jste nějak nepochopil princip.
Tahleta polovicata reseni kazdeho jen obtezuji. Ja bych tam ty vlaky zrusil uplne.
Tak si je doma zrušte.
Ešte to treba prepočítať na zvýšenie spotreby spôsobené vyhnaním ľudí do áut.
Ušetřit 10 000 MWh ? To je jedna jízda nákladního vlaku skrz Švýcarsko. Toto je od SBB trochu alibistické.
Ale toš, 10 GWh na jeden vlak? To myslíte vážně? To jako že jeden vlak sežere víc než vyrobí Dukovany s Temelínem dohromady? Nespletl jste si řády?
Temelín vyrobí +- 15 TWh ročně.
Považte: 2000 MW = 2 GW výkonu. To by těch vašich 10 GWh Temelín vyrobil za dopoledne a po zbytek roku by stál.
A on snad ten vlak jede přes to Švýcarsko celý rok 😀
Na tak blbý argument nemám odpověď.
10 000 MWh na jeden vlak přes Švajc? To by spotřeboval elektřinu za nějakých 3,8 milionu euro 😀
No, zase marketingově uchopeno, aby to vypadalo, že něco dělají. Úspora to sice bude, ale v reálu podstatně menší, než jak se to snaží podat. Snížení teploty ve vozech znamená snížení spotřeby o 6 %, ale jen ve vztahu ke spotřebě elektřiny pouze na to vytápění vozů. Předpokládám, že podstatně větší váhu má trakční energie, plus je spotřeba na osvětlení, na spoustu pomocných agregátů ve vlacích a kdo ví co ještě. Tudíž reálná úspora z celkové spotřeby při provozu vlaků bude maximálně 2-3 % za ty 2 stupně dolů. A ohledně úspory 2000 MWh za zpomalení jízdy v tunelu, ta… Číst vice »
A co kdyby se raději lidé přestali ve vozech svlékat?
Tak. Odmontovat věšáčky a bude!
A zamknout WC, stejně by zamrzlo.
A proto expres v parném létě po vjezdu do Německa vychladí tak, že bez svetru ‚klepete kosu‘. Asi abyste si mohl odložit (často není co)…
„V Gotthardském úpatním tunelu mají jet vlaky pomaleji než dosud, aby snížily spotřebu. Zpomalení má přinést ročně úsporu 2000 MWh.“
Tak tady se jedna ale jenom o zpomaleni tech vlaku, ktery jedou vcas a vyuziti cely disponibilni rezervy, ktera je zapracovana v jizdnim radu. Tyhle vlaky pojedou primarne pomalejc v tunelu, protoze tam je uspora nejvetsi.
Ad rychlost: Tusim ze u EC/IC to by melo vychazet na +- 160 km/h, nakladka potom podle zateze a smeru 😉
Není pravda, že by nedostatek vody byl způsoben táním ledovců, naopak tání ledovců pomáhá rychlejší akumulaci vody (třeba přehrada Gibidum musela poster vodu i přepadem). Problém je naopak nedostatek běžných srážek, který vedl k tomu, že nádrže, které jsou na nich závislé mají nedostatek vody (třeba Salanfe). Můžeme argumentovat, že i nad Salanfe byl nedávno ledovec, ale to už je spíš postesk nad dlouhodobým globálním oteplováním než vliv současného teplého a suchého léta.
Tak především zastavení oteplování povede k tomu, že ledovce přestanou tát a možná dokonce začnou růst. Což nutně znamená, že z nich bude odtékat daleko méně vody, než když odtávaly ve velkém.
Začal podzim a tak je nahoře v horách chladněji. Tím se odtávání ledovců taky zpomalilo. V Brně prší (asi dneska či v sobotu bude), ale tam nahoře je zima jak z Mrazíka: https://zermatt.roundshot.com/glacierparadise/#/
Zastavení oteplování bylo sci-fi před 24. únorem 2022. Nyní už je to úplně mimo hru, protože takové množství zplodin, které vypustí ruSSácké střelivo a jím zapálené továrny, rafinerie, lesy a pole nevyrovná ani kdybychom netopili a nejezdili deset let vůbec. A to nemluvím o tom, že tahle fašistická sebranka raději spaluje vytěžený plyn na stojáka než by ho dle řádně uzavřených smluv dodala.