Chebu znovu svitla naděje na elektrifikaci tratě do Německa

Západní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZápadní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Na nedostatečnou kapacitu přechodů do Německa dlouhodobě poukazují i nákladní železniční dopravci.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan v

Škoda, že v nedávné minulosti neusilovala jistá německá společnost o výstavbu velkého průmyslového závodu, vyrábějícího relativně těžké produkty.
Česko by pak výměnou za podporu tohoto, pro významné odvětví německého průmyslu klíčového závodu, mohlo požadovat po německé straně uspíšení elektrifikace jak u Chebu, tak u lesa.

Petr

„Propojení po elektrifikované železnici s Německem by bylo totiž přínosem … pro turistický ruch v celém Karlovarském kraji.“
No jasne. To si takhle sedi Wolfgang s Ursulou v Mnichove u stolu a planujou dovolenou v Karlovych Varech. Ale ejhle, tu se Ursula podiva do zeleznicni mapy a v tom uvidi tu zasadni prekazku, ktera prekazi celou dovolenou – trat do Chebu neni elektrifikovana! „Wolfgangu, prece nepojedeme nasim BMW nekam, kam nevede elektrifikovana trat!“

Frantisek

Pojedou BMW, pokud tam bude přetrvávat nesmyslný přestup (zvláště s minimální časovou rezervou) a současně tam dřív dovedou i do článku vsunutou potřebu „ale i dálnice“. Holt tu asi jezdí stále příliš málo „bavoráků“. 🙂

Elb

Tak ty lázně budou často spíš pro důchodce, kteří sice chudobou netrpí, ale BMW asi nejezdí, stejně tak se jim nemusí chtít v tom věku tak dlouho řídit.

Jiří Kocurek

Ale pořád jim můžeme vyčítat, že si za mlada vydělali na BMW, zatímco tady jenom na Stodvacítku. Nebo že přinejmenším vydělat mohli, vždyť závídět se dá i olítaný Opel Corsa!

ketchup1970

Oni jsou ale Němci tak vycepovaní, že když ji zavelí být öko tak budou welt grün

Klabavátor

Je zvláštní, že iniciativu bere město Cheb s minimální možností cokoliv v tomto směru ovlivnit. Uvažuje požádat o podporu kraj – ale není to málo, Antone Pavloviči? Čekal bych podporu z MD, správy kolejí, svazů dopravců a podobných celostátních organizací.

Leštění

Podpora od MD je dobrý vtip, ty mají problém skoro se vším a spíš to budou blokovat něž podporovat, natož to podporovat aktivně.

Tomáš Záruba

Co přesně to znamená za pokrok? Vždyť větev do Chebu je součástí projektu Norimberk – Drážďany „od pravěku“ a v BVWP byla vyhodnocena kladně…

David

Ta investice je primárně důležitá pro nás, proto by se na ni mělo Česko alespoň finančně podílet. Podobně financuje důležité dopravní stavby v zahraničí i Švýcarsko. Aby jim kamiony nejezdili po dálnicích investují do překladišť v zahraničí.

Jan

Stejně tak Lucembursko financovalo LGV Est (VRT do Paříže), i když na jejich území nevede.

DavidS

Mně to taky dává smysl, aby se na tom ČR finančně podílela. I když nevím, jestli tohle je legislativně možné.

X 1

Z pohledu Evropské legislativy to možné je a děje se to. Z té České však nikoliv.

Pavel

??? Oni tam nejsou dráty?? Pravěk, neschopnost, děsivá neschopnost neandrtálců z CD a SŽDC

Petr Vašek

Běž si nafackovat a pak si to zkus přečíst ještě jednou.

Karel

Jednak trakční vedení na německé hranice už je několik let. Pravěk je domněnka, že s elektrizací má něco společného ČD

vbb

Už v půlce osmdesátých let jezdily elektrické postrky z Chebu do cca půlky úseku k hranici. Až k hranici to ale (samozřejmě 🙂 ) nebylo.

F. K.

Do poloviny těžko, když trolej končí u zast. Skalka.

VTT

Dráty na trantích podél česko-bavorské hranice nechtěl Bundeswehr – v případě konfliktu by bylo potřeba mít spolehlivou želeniční dopravu pro přepravu vojenského materiálu. Elektrifikace by byla jen zbytečnou přítěží a navíc dalším možným zdrojem poruch.

Elb

Ale kdeže, Bundeswehr skoro nemá co by přepravoval. Na přepravu je totiž prvně potřeba, aby ta technika byla plně funkční, což je u tanků třeba trvale na jedné třetině ze 300 stojů.

VTT

To platí dneska, ale neplatilo to za dob studené války.
A po sjednocení Německa byly priority jinde.

Johnny Cash

Za studené války možná. Ta skončila před 30 lety. Dnes již německá armáda má pouhé 26. místo mezi nejsilnějšími armádami na světě, kam spadla z místa šestého.

Frantisek

A ještě k tomu už vše přepravuje obvykle po silnicích, jako celý Západ, který si železnici ořezal na kost.

Jiří Kocurek

Mantra číslo dvě: ICE a TGV neexistuje.

Elb

Na ICE a TGV nezáleží, pokud má železnice menší počet cestujících a přepravy nákladu než před několika dekádami, respektive pokud má vyšší počty, ale mnohem nižší procenta z celkové přepravy.

navratp

To je z nějaké příručky Varšavské smlouvy?

MSE

Za tohle České dráhy fakt nemohou

Jiří Kocurek

Co mají ČD společného s tím, že dráty chybí na Německém územi? Něco o neschopnosti přečíst 1 A4 textu.

hedonism.bot

Když on je prostě průšvih, že ve Verkehrswegeplanu 2030 soutěží zmiňovaná trať s provozem i kdyby deseti párů nákladních vlaků například s koridorem podél Rýna u Raststattu, kde je obdobný provoz cca za hodinu – pro nás to může být klíčová investice, pro DB Netz je to ale jako když plivne do Rýna…

Tomáš Záruba

Taky asi proto tu nikdo nechce čtyřkolejku.

Rýpal

Nakonec ty dráty natáhnou i v Germánii. Jen to bude cca 2035. A kdy projede elektrická mašina či EMU přes Domažlice do Regensburgu? Otázka za tři Bludišťáky! To bych viděl tak na 2042. Nějaký ten kvartál nahoru, či dolů zanedbáme.

Bartol

Domažlice možná 2035

Mates

Tak ona by to mala byť priorita najmä pre nemcov, nie aby sa čech doprosoval. Až sa im zastaví import, tak si to uvedomia.

Karl vB.

Vy ale dovedete pobavit…
Pokud si přečtete příspěvek pana hedonism.bot, tak snad pochopíte, kde má Německo skutečné priority.
Jen tak na okraj, mohl byste prosím uvést, jaké priority mají ŽSR?
Děkuji

Oldřich Sládek

Všimněte si, že neříkám vůbec nic.

noerf

No vzhledem k rekonstrukci mostu ve Výtoni do července 2024 a stavu mostu pod Vyšehradem, kdy most ve Výtoni následně zabere osobní doprava bude směr na Plzeň, Mnichov použitelný okolo roku 2028, kdy už by už snad mohla být hotová elektrifikovaná dvojkolejka z Plzně do Mnichova.
Do té doby bude možná schůdnější varianta přes České Budějovice a Rakousko do Německa mimo trasu přes Děčín.

Tomáš Záruba

Když ono pro ND je ten Cheb dostupnější spíš přes Chomutov.

Granja

Vůbec se tomu nedivím.

Libcha

Mně osobně se víc líbí, když říkáte.

David

Já se ani nedivím, obsahem článku je jen myšlenka někoho, kdo o tom nerozhoduje a chybí mi tam byť i náznak vyjádření protistrany. Vlastně je to takové jednostranné memorandum.

Jiří Šrámek

Nejste marod?

Oldřich Sládek

Nemusím tady do diskusí přispívat vůbec, my to s kolegy děláme dobrovolně a jen pro to, když ty zdejší bláboly už přesáhnou nějakou únosnou hranici.

Skoro bych řekl, že naše poznámky jsou ve finále spíš pro nás kontraproduktivní, jak tak pozoruji reakce.

xyz

Napsáním tohoto příspěvku již „něco říkáte“.

Stejně tak výraz „bez komentáře“ je docela často výstižným komentářem.

Dušan

Volal Pelta !!! Co chtěl ? NIC !! A cos mu na to řekl ty ? No, taky NIC !! Tak tos mu řekl DOBŘE !!!!

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Vždyť já tu železnici nedělám pro sebe!

Bartol

Modernizace na německé straně byla zapsána do Plánu rozvoje infrastruktury 20_30_ (=BVWP 2030), což je na německé poměry sice úspěch, ale mnoho to neznamená. Znamená to pouze, že tento projekt není zcela nereálný. Části trasy, které mají být modernizovány, byly již v plánu 200_3_ zaznamenány jako „naléhavé“, ale nebyly realizovány z důvodu nedostatečné „nákladové efektivity“. V plánu na rok 20_30_ bylo stavební opatření hodnoceno jako dobré s vysledkem 1,6: Vše nad 1,0 je dobré, vše pod 1,0 je špatné. V roce 2022 ministerstvo dopravy informovalo, že přepočty dospěly k výsledku 0,6 a že zájem o trasu tedy opadl. Problémem těchto… Číst vice »

Bartol

Nesmíme také zapomínat na to, že doprava musí být také vedena přes území země. Problémem v České republice je, že mezi Čechami a Moravou, ale i mezi Plzní a Prahou jsou obrovská úzká hrdla kvůli přetíženým stávajícím trasám, a propustnost je třeba – ať už jakkoli – pro rostoucí dopravu zvýšit. Jinak zůstanou prázdné i příchozí trasy do země, protože by vznikl trychtýřový efekt.

Johnny Cash

Výborně. Pak bude české straně sděleno, že se elektrizace do Furth im Wald nekoná.

Rostislav K.

Elektrizaci…

Zlámalík

Abych nebyl tupý mínusující. Preferuji „elektrifikaci“ jako označení pro změnu širšího významu, viz třeba http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?lang=en&art=6000

Kuna

Jak se do angličtiny přeloží termín elektrizace???

Jiří Kocurek

Electrification, ale to není pro češtinu směrodatné.

Kuna

A do češtine se Eletrification přeloží jako elektrizace, nebo jako elektrifikace?

Jiří Kocurek

Slovník nabídne obojí.

Ty mínusy mám za to, že jsem někomu ukradl angličtinu?

Jiří Kocurek

MImochodem „tie“ je pražec britskou anglištinou, us angličtina používá „sleeper“.

Slovník vám nabídne kravatu a spáče, tolik k té směroplatnosti – bez kontextu se samostatně stojící slova překládají fakt blbě.

Jan Svoboda

to by bylo super

marek hudec

pro osobní dopravu asi nic zásadního, ale pro náklady jednoznačně super zpráva

Radek Janata

Mohla by být propojena ramena Praha-Plzen-Cheb a Cheb-Nürnberg. Bylo by stejně rychlé jako přes Schwandorf a bez přestupu.

Nebo to propojit s Praha-Ústí-Cheb. Podkrušnohoří by získalo přímé spojení do Německá a Němci do lázní.

marek hudec

není zájem z bavorské strany – maximálně sezónní pojízdný cirkus typu jeden pár v sobotu a jeden v neděli cca V/VI – VIII-IX

MSE

To by stálo hodně korunek Ale Němci jezdí do jiných krajů než je Karlovarský

VTT

Pozor na to. V plánu je sice elektrizace, ale zároveň racionalizační opatření – např. redukce kolejiště v Schirndingu a Arzbergu – tam jen na doukolejnou výhybnu.

Twix

A proč pozor na to? Tyto stanice už jako stanice význam nemají. Ta zarůstající výpravní budova v Schirndingu se zavřeným oddělením „Cestovní potřeba“ (Reisebedarf) se snad také nějak racionalizuje.

F. K.

Význam mají a to dopravní a zásadní.

VTT

Tak jestli by se tam měla nějak rozvíjet nákladní doprava…
Možná by ale bylo lepší obnovit výhybnu Seussen a postavit novou výhybnu někde u Pomezí.

Jan

Dokud Němci sami nebudou chtít tak tomu žádná mezinárodní smlouva nepomůže, jak ukazuje příklad z roku 1994. Je trochu smutné že se to rozhýbe až v rámci vnitrostátní elektrifikace Drážďany-Norimberk…

Bartol

Tato elektrifikace není v Německu nijak zvlášť důležitá. Norimberk a Drážďany jsou již napojeny na vysokorychlostní železnici s přestupem v Lipsku nebo Halle. Dálková cesta trvá přibližně 3,5 hodiny. Přímé spojení by cestujícím sotva umožnilo dosáhnout cíle rychleji. Regionální spojení bez přestupu neexistuje. To by však bylo možné bez problémů zřídit, stejně jako rychlé regionální spojení Mnichov-Ingolstadt-Norimberk. Tratě mají nevyužitou kapacitu. Koncem 90. let byly na staré obloukové trati nasazeny dieselové vlaky ICE s naklápěcí technikou (DB605 a DB612). Dosahovaly rychlosti 160 km/h a doba jízdy se pohybovala kolem 4 hodin. S rychlejším zrychlením díky elektrickým vícenásobným jednotkám by snad… Číst vice »

Mates

Tato elektrifikace není v Německu nijak zvlášť důležitá – ale mala by byť. 1. všade pretláčaná ekológia, 2. záloha v prípade výpadku prechodu Děčín/Bad Schandau, respektíve jeho odťaženie. To sú minimálne dva dôležité dôvody by som povedal. Obzvlášť, ak tú trať od Hofu do Norimberku idú elektrifikovať.

Bartol

To vše je pravda. V Německu však panuje určitá lhostejnost k tomu, zda existují alternativní cesty, či nikoli. Není to jen případ Německa. Také mezi Basilejí přes Karlsruhe a Rotterdamem neexistují žádné skutečné alternativy. Když byla trať částečně zablokována, byla doprava v mnohem menší míře vedena po lokálkách s dieselovými lokomotivami. Byli i tažené ICE …

F. K.

Někdo vytrhal koleje přes Charleville Mézieresz? Ale ne, jen se to neumí.

a8n

Tu právě moc neidú elektrifikovať. Spíš Dvůr-Řezno. Proto se i objevila snaha připojit Cheb-Trhová Ředvice k ní místo k Trhová Ředvice-Norimberk.

VTT

Z Ředice do Norimberka jsou problémem tunely.

Johnny Cash

Problém je řešitelný.

Marcel Štancl

To zas někdo objevuje Ameriku! Přeci to potřebují Němci na propojení Saska s Bavorskem a Češi se přiživí.