Chaos s modernizací ostravského uzlu. Odloženo na neurčito, uvedla SŽ ve smlouvě. Stát to odmítá
Plán na modernizaci získal již územní rozhodnutí.
Je to jen několik vět v dodatku ke smlouvě s projektanty budoucí vysokorychlostní trati z Hranic na Moravě do Ostravy. Podle veřejně dostupného dokumentu se modernizace železničního uzlu Ostrava posouvá na neurčito. Ministerstvo tvrdí, že jde jen o zavádějící text smlouvy a přípravy dál běží.
Posun vyplývá z dodatku ke smlouvě s projektanty VRT Moravská Brána II. Ten řeší vícepráce související s tím, že původně Správa železnic předpokládala i řešení vysokorychlostní trati v jižní části stanice Ostrava-Svinov. Nově mají projektanti vysokorychlostní železnice vyřešit i severní zhlaví svinovské stanice a upravit projekt tak, aby byla vysokorychlostní trať samostatnou stavbou.
„Bylo rozhodnuto o posunutí přestavby uzlu Ostrava v čase do neurčitého termínu. Změna posloupnosti staveb je zapříčiněna nepředvídatelnými celospolečenskými změnami, vývojem ekonomické situace a vyhodnocením priorit připravovaných staveb,“ uvádí se v dodatku smlouvy.
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka uvedl, že příprava modernizace uzlu dál pokračuje. Dokazuje to i tím, že projekt získal čerstvě ještě nepravomocné rozhodnutí. „Projektová příprava modernizace uzlu Ostrava nadále pokračuje bez jakýchkoliv změn a přestavba dalších částí uzlu Ostrava následně naváže na již hotovou stavbu ‚RS 1 ŽST Ostrava-Svinov‘. Text uvedený v dodatku je v tomto bohužel zavádějící,“ uvedl Jemelka.
Podle něj je část přestavby uzlu Ostrava zahrnuta do projektu VRT Moravská brána. „Stanice Ostrava-Svinov tak nebude adaptovaná postupně v obou stavbách, ale jen jednou, a to v rámci připojení VRT,“ uvedl Jemelka.
Ke stejnému závěru došli po společné konzultaci i ministr dopravy Martin Kupka a primátor Ostravy Jan Dohnal.
Podle aktuálního letáku stavby má začít proměna uzlu v roce 2028. Původně se plánovala již na začátku 20. let tohoto století.