Chaos s modernizací ostravského uzlu. Odloženo na neurčito, uvedla SŽ ve smlouvě. Stát to odmítá
Modernizací projdou i tzv. frýdlantská nástupiště. V jejich blízkosti vznikne i nová stavědlová ústředna Správy železnic. Pramen: Správa železnic
Plán na modernizaci získal již územní rozhodnutí.
Chtělo by to nějakou studii.
Proč, prosím, tak click-baitový zavádějící titulek? „Chaos“?
Chaos je stav s vysokou mírou neuspořádání, kdy hodně subjektů se chová hodně odlišně. Zde „jen“ jedna složka státu dělá v jedné věci opak toho, co říká druhá složka.
Chaos je na nádraží, když cestující hledají chybějící informace o zpoždění vlaku 🙂 Ne když dva „státní“ dokumenty jdou proti sobě.
Něco podobného mně také napadlo, když jsem tu nedávno uviděl titulek článku o tom, že se kavárenská tramvaj z Václaváku „objevila u zvířat“. 🙂
Možná, že se to v obou případech dalo podat i trochu elegantněji.
Na druhou stranu chápu, že prostředí vychovává.
Stačí se podívat na titulní stranu iDnes, z toho se poslední dobou stal taky povedený drbník.
iDěs už se od Blesku liší jen velikostí titulků.
Titulek vůbec nevadí, chaos je synonymum i pro slovo zmatek.
Má totiž více významů. Vy jste asi měl na mysli něco jako tzv. Brownův pohyb. Ne , ten tam není.
Neambiciózní projekt, který znemožní nápravu dlouhodobých dopravních nesmyslů v Ostravě – jak těch způsobených organicky během vzniku města (jako že osobní vlaky jezdí po nákladní železnici, která se úmyslně vyhýbala sídlům), tak těch zbúsobených chybami a hloupostí komoušů.
„Modernizace“ je k ničemu, spíše dokonce kontraproduktivní. Je třeba udělat PŘESTAVBU železničního uzlu, aby se na to na dlouhá desetiletí kromě údržby nemuselo sahat, a aby to umožnilo městu řešit tisíc jiných problémů, které současné rozložení železnice blokuje v nežádoucím stavu.
Taky jsem si myslel že průjezd uzlem bude mít minimálně 4 koleje. Od Polanky až po Bohumín. No mezi Svinovem a Hlavním jen tři a rychlost jen 120. To není ambiciózní plán. Ale likvidační. Ještě že tam je aspoň ten přesmyk mezi Svinovem a Hlavním…
Dalkovka potřebuje 2 své koleje.
Jakož i nakládka s Os a Sp.
Nějaké vize = 0-
Škoda…
Já bych šel dále, a výhledově uvažoval u vedení osobních vlaků (alespoň regionálních) mezi Svinovem a „hlavním“ po nové trati skrz město. Nádraží v Přívoze je hloupě umístěné a vůbec nefunguje jako hlavní nádraží, je to okrajová zastávka. Celý systém je špatně. Přestože je aglomerace velká roztahaná s mnoha většími městy a hromadou železničních tratí mezi nimi, železnice tu roli dopravy uvnitř aglomerace plní úplně mizerně, protože téměř všechna města a městské části mají nádraží a zastávky úplně mimo oblasti zájmu. Když se podíváte na mapu a proškrtáte si průmyslové areály, které v následujících desítkách let zmizí, dojde k totálnímu… Číst vice »
Kudy byste tu novou osobní trať skrze město vedl?
Tunelem v bývalých štolách!
Za předpokladu, že veškerý těžký průmysl uvnitř města půjde postupně do kelu, třeba takto: https://mapy.cz/s/gucezamare Původní oblouk kolem nákladového nádraží v Přívoze zrušit a tím odblokovat odstřiženou lokalitu Cihelní a Mariánskohorskou. Využít souběhy se silnicemi II/479 (skrz Novou Ves vedena hulvátsky, plus nesmyslná křižovatka na Vodárně) a I/56. Souběhy jsou v ČR věc nevídaná, protože organizace a samosprávy jsou neschopné kooperace. Nové centrální nádraží nalepené ze severní strany na Frýdlantské mosty (které jsou taky celé špatně a potřebují radikální řez). Vyřešit napojení z Přívozu do Hlučína a dále do Opavy (opět kooperace se stavbou I/56), a trať ze Svinova do… Číst vice »
Díval jste se na výškový profil a poloměry oblouků u toho co navrhujete? Ve Svinově vlak dálnici a Odru prostě přeskočí a pak se prokopeme přímo ochranným pásmem vodních zdrojů na Nové vsi. Zlikvidujeme ty poslední zbytky průmyslu ve Vítkovicích. Místeckou úplně přerušíme, včetně napojení na okolní ulice. Postavíme nové hlavní nádraží v místě, kde město není už desítky let schopno propojit těch chybějících 400 metrů mezi Místeckou a Cihelní plnohodnotným čtyřpruhem s příslušnými navazujícími odbočovacími a přípojnými pruhy, o výjezdu na Českobratskou nemluvě. Vylepšíme to tím, že na tohle nové hlavní nádraží nebudou jezdit dálkové vlaky. A když už… Číst vice »
Všechna místa, která zmiňujete, lidé už stovky let přetvářejí terénními úpravami. Pokud mluvíme o opravě nefunkční sítě železnic v Ostravě, je to otázka na desítky let, a i velké zásahy jsou samozřejmě v horizontu desítek let realistické. Bez velkých zásahů síť opravit nejde.
Ano, to je podstata věci, např, můžeme zrekonstruovat 40 nebo 50 souběžně vedoucích kolejnic v Mariánských Horách, ale rozvoj města výhledově bude potřebovat 4 – 5. Je potřebná přestavba železnice a přestavba Ostravy současně, jinak jsou to vyhození peníze.
Ostrava je přitom mezinárodním uzlem, tranzit do Polska bude zajištěn VRT, ale stále mám obrovskou obavu, že ani tato rekonstrukce nevyřeší rychlý a efektivní tranzit na Slovensko, tzn. do Źiliny, Popradu a Košic. Tzn. tranzitní rychlost 160km/h a jedna zastávka. To, co se tam děje doposud, kdy vlak(expres, jede přes Ostravu dejme tomu tomu nějakých 40 minut s různými zastávkami a rychlostí 50 km/h), je skutečně otravné. Nezbývá než doufat, že VRT tam bude mít jen jednu zastávku. A pak je věcí MHD a jiných firem, zajistit k zastávce VRT dopravu.
“ jede přes Ostravu dejme tomu tomu nějakých 40 minut s různými zastávkami a rychlostí 50 km/h“
To by ujel přes 30 kilometrů. Tak velká Ostrava zase není, aby od Svinova byla ještě 30 km daleko.
Ve skutečnosti je Košičan za 30 minut ze Svinova už v Českém Těšíně, takže zase vymyšlený naprostý nesmysl.
A já jel RJ přes Ostravu Havířov, což je urban Ostravy).
A zbytek doby jsme stáli na několika zastávkách. Český Těšín je pár km od okraje Ostravy, při rychlosti 160km/h je to pár minut.
Mi šlo o něco jiného, ukázat, že tranzit ze západu od Prahy na východ je krajně problematický, a jestli se bude nebo nebude nějak řešit. Ale když se člověk podívá na to, kudy vedou železnice přes ostravskou aglomeraci, co všechno musí vlaky objet (stovky km 2 brownfieldů i JEŠTĚ fungujícího průmyslu, tak nevidím řešení.
Ale to je problém RJ, že zastavuje ve Svinově, na Hlaváku a ještě na Stodolní… tu Stodolní mohl klidně vynechat. A „tranzit ze západu od Prahy na východ“ může jet i po trati 280 přes Vsetín (a ještě jako bonus je to rychlejší) a ne to objíždět přes Ostravu, tam je kapacity až až. Že to dopravci ignorují, je jiná věc…
Zatím to ignorují, protože mohou použít staré stejnosměrné lokomotivy. Až tohle odpadne budou i využívat tuto trasu.
Ano to zní velmi racionálně, tranzit na Slovensko by měl vést přes Vsetína Púchov ne zbytečně zajíždět na sever a pak se zase vracet na jih. Skuečnost je bohužel prozatím jiná.
až 2030 to půjde, stavba tohoto desetiletí je už údržba ČT
Proste investice do zeleznic omezujeme, prioritu maji dalnice, ale zoufale se snazime, aby to tak nevypadalo.
Na druhou to stranu za to, co bude stát dostavba dálníční sítě, by se nějáký zvláštní rozvoj železnice stejně nekonal. My se tam jednou dostaneme, akorát to prostě ještě potrvá. Železnice by ročně potřebovala tak 3x ročně více, aby se se mohlo udržovat a la ČT a zároveň stavět na zelené louce. K tomu je potřeba delší evoluce v myšlení společnosti a další způsoby zdrojů (vyšší daně, menší investice do dálnic, které budou dokončené, PPP etc.).
„vyšší daně“
Jak vysoké daně? Podle nové zprávy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) má Česko šesté nejvyšší zdanění práce ze 36 členských zemí.
Zdanění práce ve Švýcarsku je pouhých 22 %
https://www.e15.cz/domaci/tvrde-zdanena-montovna-cesi-odevzdavaji-statu-44-procent-mzdy-1380295#
Vyšší daně nerovná se vyšší zdanění práce.
Ano, zdanění PRÁCE. Nikoli celkové zdanění.
Zeptat se, kdo teda má ty daně zase nižší, není pak až tak těžké, ne?
ČR má vysoké zdanění práce, protože zahraniční korporace tu vyplácejí extrémně nízké mzdy, zatímco ceny jejich výrobků a služeb jsou tu stejné nebo vyšší, než u nich „doma“. Aby si stát mohl dovolit vůbec fungovat, musí tak mzdy danit vyšším procentem.
Kdyby firmy vyplácely mzdy odpovídající produktivitě, stát by samozřejmě mohl snížit zdanění.
SZ má rozpočet 40+ miliard ročně, takže je potřeba 120+? A za ty peníze se pak stane co? Úsporný čas a objemy dálnic nikdy nenahradí…
No, dobrý, a můžete prosím říct kdo za ty 3x větší peníze peníze bude plánovat, udržovat stávající a stavět nové tratě? Kapacita nejen dodavatelů, ale i výkon státních organizací k tomu určených, v tomto oboru má, bohužel, také své meze. Zpráv o tom, jak „rychle“ se plouží realizace prvních (prozatím jen administrativních) kroků VRT na trase z Prahy na Drážďany, je dost. Kromě operativního prodloužení jednoho tunýlku u Prahy, ani porovnání této „papírové“ etapy na tomto úseku s německou stranou, pro nás nevyznívá vůbec dobře. Jak lze dopravní infrastrukturu rychle stavět, nám ukazují naši severní sousedé, ze kterých si zde… Číst vice »
Bude poptávka, bude nabídka. Ony ty železnice zase nejsou taková rocket science, aby se stavební firmy nepřizpůsobily.
Rád bych vám chtěl věřit, ale poslední týdny nám ukazují, že někdy je u nás v Česku problém i dostat kufry z letištní haly do letadla a naopak.
Poptávka na tuto prostou manipulační práci se dala čekat, nepotřebujete na ní žádné speciální vzdělání. Takže Černého Petra si odnáší spokojený management jedné české státní firmy.
Jak velké zvýšení a kterých daní si představujete?
Třeba by z dráhy mohli udělat veřejnou službu jako z televize. V 2023 se vybralo ani ne 6mld, takže na 120mld by bylo třeba 20x tolik. Cca 3k měsíčně na domácnost, že muzou jezdit vlakem (jízdné by se pořád platilo zvlášť). Strana s takovým programem by měla vítězství ve volbách zaručeno!
Zapomněl jste váš příspěvek označit za recesi/ ironii! Ještě by ho mohl někdo brát vážně…
Tzv. „Koncesionářský poplatek“ není nic jiného, než archaický název pro reálnou daň z rádia, nebo televize (a nyní nově z pc, mobilu atd.).
Bude v těch službách i rudl od zelináře https://mapy.cz/s/kecubujevu na nádraží a rudl z Hlavního na Zelný trh, nebo budou muset obyvatelé Brna jet až namísto, nejméně 1 zastávku vlakem? .. pro kedlubnu.
Samozřejmě si můžete snadno představit zvýšení absolutní výše daní.
Momentálně soukromý sektor vyplácí v ČR tragicky nízké mzdy, a zisky ve výši až 15% našeho HDP si každý rok odvádí do zahraničí. Aby stát vůbec vyžil, musí tyto extrémně nízké mzdy danit velmi výrazně.
Pokud by mzdy v soukromém sektoru odpovídaly ekonomické realitě, stát by vybral dostatečné množství daní i pokud by procentuálně bylo zdanění nižší.
Když se to 60 let krutě podinvestovávalo, tak to holt zadarmo nebude.
Taky by “nemělo smysl” stavět dálnice, když by všechny ostatní cesty byly hliněné, občas kočičí hlavy.
Německo v 30/40. letech začalo stavět dálnici přesně za takového stavu a benefitují z toho do dnes
To si děláte srandu….
Dokud bude ODS u moci tak se v Ostravě nic nepostaví. Ani MUDr. Uzel nepomůže
ODS není ANO, anonisti vládnou Ostravě, kašpare
A předsedu základní organizace KSČ bych do toho opravdu netahal.
https://www.youtube.com/watch?v=dSqY3YPoQkM
Tak jako může to mít 3 vysvětlení:
1) ministr kecal a to by se stávat nemělo
2) ministr neuřídil podřízenou organizaci a je jednoznačně selhání
3) spržel ministra normálně podtrhlo a to by mělo mít následky v personální rovině.
A přitom by stačilo se s ministerstvem domluvit, říct pravdu o tom jak se věci mají a vydat společné tiskové prohlášení.
Přijde mi že se na ministerstvu láduje do kanónu dost velkej náboj, aby bylo možné sestřelit manekýna bez zlatého padáku. Ale to spíš je přání otcem myšlenky…
chybí vám 4) Současný ministr nerad oznamuje negativní zprávy.
Ano, ano.
30.10.2023 pražský deník
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-vytonsky-most-zeleznicni-rozhodovani-20231130.html
2.12.2023 Z dopravy
„„Mám za bezpečně doložené, že ty tři koleje jsou opravdu na místě nezbytně nutné, to je i z hlediska pražské samosprávy opakovaně doloženo,“ řekl dnes Kupka. Dodal, že o tom existuje dlouhodobý konsenzus. Potvrdil také svoje dřívější vyjádření, že o osudu mostu rozhodne do konce roku. “
On ví, ale rozhodnutí odkládá.
19.12.2023
„Pod Vyšehradem bude nový železniční most, rozhodl Kupka. Ten historický se zřejmě přesune“
19.12.2023 Irozhlas
„Stát chce i nadále na pražské Výtoni nový železniční most. Pro původní hledá Praha nové místo“
oprava: datum u prvního odkazuje 30.11.2023
To je trefné.
U budovy v Kladně ministr říká, že se počítá s rekonstrukcí původní budovy, ale SŽ si jede svojí a začne s její demolicí . V tomto případě SŽ říká, že se akce posouvá na neurčito, ale ministerstvo říká, že se nic neposouvá a příprava stále pokračuje bez změn. „Správa železnic, státní organizace je česká státní organizace, která hospodaří s železničními dráhami v majetku státu a plní funkci vlastníka a provozovatele dráhy ve smyslu zákona o dráhách, zajišťuje provozování, provozuschopnost, modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty. Také přiděluje kapacitu dopravní cesty na celostátní dráze a na regionálních drahách ve vlastnictví České… Číst vice »
25.6.2024
https://www.youtube.com/watch?v=GjWzfhMiWzQ
Z toho plyne, že na tom co nadřízený říká vůbec nezáleží a směrodatné je to co jemu podřízený koná.
Miluju ty mínusy které které lze považovat za snahu o ovlivnění veřejného mínění o příspěvku případně o pisateli. Tady se to hezky ukázalo, protože je přeci jasné, že podřízený nemůže dělat něco o čem by nadřízený nevěděl nebo k tomu sám nedal pokyn i když říká něco jiného. V opačném případě pokud by dělal něco bez vědomí, svolení nebo v rozporu s příkazem nadřízeného podřízeným by s největší pravděpodobností příliš dlouho nebyl.
Představa, že Kupka řídí Správu železnic na této úrovni je trochu dětinská…
V Hospodářských novinách Kupka říká: „Po poctivé úvaze se celkově kloním k variantě výstavby nové budovy s lepším bezbariérovým přístupem,“
Takže se drama nekoná a můžeš se věnovat něčemu užitečněšímu, ty sběrateli červených palců…
To považujete chybně, jen vás bohužel nelze odfiltrovat z diskuse.
Miluji lidi, kteří v debatě o Ostravě řeší Kladno. Nashle, tohle je už váš definitivní konec zde.
Konečně, doufám že navždy
Tak ono nemá máslo na hlavě jen SŽ ale celé politické vedení Ovy od vedení jednotlivích městkých části až na nahoru. To někdo příšel s napadem, když se bude kopat, tak bude dobré i rozkopát navazující časti a zušlechtit a rozvinout navazujíci lokality (plus napojení na MHD atd). Udělá se projekt navazujíci časti (cca 0,5 roku), který nese požádavky na uprávu projektu ostravského uzlu, to musí (měla) SŽ zakomponovat do prjektu uzlu. Navíc ten menší projekt musí pořešit vlastnictví jednotlivých pozemku, aneb něco má obvod něco město…. tož tady se to tahne rok. A ejhle jsou volby, vyměni se politické… Číst vice »
Já bych nespěchal, v příštím století budou technologie úplně jinde… 😉
text dodatku že je zavádějící? mně tedy připadá jako velmi jasný, a těžko ho lze interpretovat jinak
No, možná, že by nebylo od věci upřesnit ty „NEPŘEDVÍDATELNÉ celospolečenské změny“, které mají vliv na železniční dopravu v Česku.
To právě nelze, aby se pod ně dalo přimotat cokoliv. 😀
Tak já to zkusím, uvidíme, jaké budou reakce. 🙂
Na základě zveřejněného „Dodatku č. 6“ se lze dopustit třeba i následující spekulace:
Pokud v rámci stavby VRT Moravská Brána dojde (zcela racionálně) k úpravě CELÉ stanice , lze logicky předpokádat, že tam budou zastavovat rychlé vlaky.
Pokud by se ještě podařilo nádraží Ostrava-Svinov lépe napojit na zastávky MHD na mostě, tak by tato stanice mohla velmi efektivně převzít funkci „hlavního nádraží“ celého uzlu.
Stávající hlavní nádraží, které je zastrčené v Přívoze, by se pak mohlo modernizovat (v částkách úměrných jeho reálnému významu), až v rámci plánované rekonstrukce uzlu.
Líbil se mi nápad třeba Svinovského metra (https://mapy.cz/s/bovupulodo) Od zastávky Nová ves vodárna to podjede jižní pruhy 28. října, plynule se to napojí na silnici U Boříka, dále na nový most přes Odru, před dálnicí se to zanoří pod zem a pod zemí bude pokračovat až do napojení zpět na Opavskou, přibližně v místech u severního podchodu by vznikla podzemní tramvajová stanice napojena přímo na severní podchod. Původní trať na mostě zanikne, přestupy BUS-TRAM na mostě by se nově realizovali na Nová ves vodárna, křižovatka by musela projít větší přestavbou. Právě přestavba celé stanice by byla ideální možnost realizovat Svinovské… Číst vice »
No a nebo levneji: Kdyz uz se to stejne rozkope, posunout na sever ty perony a z nich z kazdeho schody rovnou k tramvaji.
Ale to je moc logicke.
Právě že to logicky vypadá, ale stačí pochopit, že místo pod mostem není nafukovací a maximální velikost je okolo 55 metrů takže by se vešli maximálně tři nástupiště = značné omezení provozu a velmi špatně by se stavěla odbočka směr Opava nebo spojka z nákladních kolejí do elektrárny.
Tohle už padlo počátkem 80 let, kdy zjistili, že se tam ta plánovaná stanice nevejde a ani by nebylo možné ji rozumně otočit na Mariánky. Takže jdete s křížkem po funuse Ono se tam mělo při te mohutné přestavbě tehdejší gottwaldovky (dnes Opavská) zároveň zbourat i staré svinovské nádraží a nové postavit pod dnešními svunovskýmy mosty. A takytam nebyla ani stopa po dnešní dálnici.
Ono by třeba stačilo tam mít jen perony téměř na záhlaví (tj. 2 koleje do OP, 2+2 do hlavního, vždy jedinou vexli, k tomu možná bokem u mostu končící šturc pro úvratě OP – OVh) a někde jak je dnes jižní podchod pak plnohodnotné zhlaví následované nákladním přednádražím, teprve odkud by bylo lze jet „odevšad všude“.
Nevidím důvod držet se současné podoby svinovské estakády. Její koncept nikdy nedával smysl, a její konec na křižovatce na vodárně ani nikdy nebyl dostaven, což je dnes největší vřed v silniční síti Ostravy. S dokončením Rudné a se Severním spojem bude naopak žádoucí, aby mosty rozhodně nesloužily jako dálnice mezi ostravskými městy. Silnic by tam mělo být několik menších. V budoucnu bych jako ideální viděl návrat k původnímu konceptu dopravy v lokalitě, v modernizované podobě. Tramvajová trat by měla scházet až k nádraží. Mosty přes železnici i řeku by měly být mnohem nižší a v užitečnějších místech. Silnic v obecném… Číst vice »
Ostrava už měla dávno přesunout hlavní nádraží do Svinova, odkud má blíže většina obyvatel Ostravy (Poruba 110 tis. jižní město 100.000), není o čem přemýšlet. Ale chápu, že se to nehodí té aglomeraci na východě (Karviná, Havířov, Orlová etc.) Na západě ale 60 tis. Opava+ agl., ale vzhledem k tomu, jak je regionálně v ČR uspořádaný systém, by Ostrava měla řešit své město, ostatní je věcí kraje. Může to znít drsně, ale je to tak. ŽDU v Otravě vznikl v minulosti naprosto chaoticky, s prioritou zajistit průmysl, a chaos to bude i po jakékoliv modernizaci a přestavbě. Skutečně efektivní vedené… Číst vice »
Ale teoreticky je možné, že nový projekt přestavby může situaci ještě zhoršit.
Havířov to má skoro jedno jestli jede na hl.n. nebo Svinov, Karviná jezdí přes Bohumín a Orlová je takový mix Bohumín a hl.n. Zase taková výhra stávající hlavák není. Svinov je lepší pro většinu.
Vedení tratí v Ostravě by šlo výrazně zlepšit, ale vyžadovalo by to sestavení závazného plánu na několik desetiletí, a opuštění mnoha dlouhotrvajících dogmat. Muselo by se i něco zbourat, a v Ostravě se notoricky nebourá nic.
přesně o tom to je.
Pokud člověk otevře kopie novin ze 70. a 80. let, tak způsob výmluv se tak nějak neliší.
To nemusíte omezovat jen na tato desetiletí. “ Maso v brzku bude.“
Nepředvídatelné celospolečenské změny nastaly v roce 1989.
Nesouhlasím.
Změny v roce 1989 byly předvídatelné, pouze časový obzor byl otázkou.
V polovině 80. let lidé mezi sebou diskutovali, kolik let zbývá do úplného rozpadu systému.
Koncem 80. let bylo (nejen) Československé hospodářství „na hrnci“, držela ho pouze zbrojní výroba a levné suroviny z Východu výměnou za jakékoliv naše zboží, bohužel i jakékoliv kvality.
Ech, sami komunisti věděli, že už to neudrží a že nepomůže ani poslat armádu na vlastní národ, aby střílela cilivisty, které přísahala chránit.
v roce 1948
Dá se očekávat, že budoucí vláda bude preferovat individuální automobilovou dopravu?
Budoucí vláda se bude skládat z politiků, takže zase nebude vědět co je její prioritou a potáhne chvilku hot a chvilku čehí.
Čehý. 🙂
Lze oboje https://sncj.ujc.cas.cz/entry/13640 🙂