Cestující v ostravské MHD se poprvé svezou novou tramvají 39T

Tramvaj Škoda 39T For City Smart pro Ostravu. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.czTramvaj Škoda 39T For City Smart pro Ostravu. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz

Nová tramvaj se objeví na lince 4.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

Mě to příjde jako takový divný fake Stadler.

jva

A teď bych sehnal 200 lidí – nejlépe mix zastupitelů města a „večerního vzorku“, nechal je 2 zastávky svézt dvojčetem T3 a pak nechal přestoupit do 39T, která má soupravy nahradit…

Graylag

Vy už jste tou tramvají jel? Pokud ne, tak slušně řečeno zmlkněte.
Jinak tohle už se tu v diskuzi řešilo a sólo T3 má kapacitu podle způsobu počítání něco kolem 100 osob. Takže papírově to vyjde na stejno. V praxi pak pokud ti lidé nebudou nostalgici nová tramvaj pravděpodobně vyhraje, protože nízkopodlažnost, klimatizace a celkový estetický dojem.

Jura

Já bych s hodnocením počkal,až to uvidíte opravdu na vlastní oči a světě se s tím…myslím,že většina bude fakt mile překvapena prostornosti.to se s stadlerem nedá srovnat…
A pořád dokola omývat cena škoda vs Stadler…proboha.vzdyt už přece každý ví,proč se tady Stadler chtěl dostat a proto tomu odpovídala i cena ..v podstatě bez marže.a ty vícenáklady s opravami těch jejich příšeru(špatně brzdové hadice,softvery,tlumice)…Stadler na tom „prodělal“ své boty.

Jura

Jo a jen pro rypaly,nejsem zaměstnanec škody a ani nějaký velký fanda.jen jsem s tím už jel…a řídil i Stadler i škodu….

Jura

Ty palce dolů…já to fakt nechápu🤣🤣🤣

Graylag

Protože hodně lidí už si na tramvaje udělalo pevný názor (mimo jiné v důsledku článků které zdůrazňovaly domnělou předraženost proti Stadlerům) a nenechají si ho pokazit takovou malicherností jako je realita 🙂

Plecháč

No je to zajímavé srovnání, dvoučlánková 39T pro Ostravu za 50 milionů za kus, tříčlánková 40T pro Plzeň za 55 milionů za kus.

Ondra K.

Plzeňská verze je navíc obousměrná.

Chronosphere

Pokuta za Stadlery.

_Pavel_

To je blbost. To by Škodovka musela vědět, že bude v soutěži sama.

Graylag

Zajímavější srovnání je počet cestujících, kdy tříčlánková 40T má jen o 13 (4os/m) nebo 11 (5os/m) cestujících více, tedy v přepočtu na sedačku vychází 40T pro Plzeň o 10 tisíc korun více. Přidejte si k tomu vyšší provozní náklady vzhledem k jednomu podvozku a kloubu navíc a najednou ta Ostravská tramvaj vůbec nevypadá špatně.

Graylag

Oprava, při 5os/m pochopitelně o 15 cestujících více a 40 T tak na sedačku vychází dráž o „jen“ 6 tisíc. Ale pointa že ekonomicky vzato vypadá 40T ve všech ohledech hůř zůstává.

czhunter

A není ten vtip v tom, že Plzeň má nižší povolené nápravové tlaky, tudíž tam pro danou kapacitu cestujících MUSEL přibýt jeden podvozek, který dělá při celou věc dražší (a ubírá místa pro cestující atd.) ?

czhunter

Tedy co si pamatuju, v zadávací dokumentaci máte (vzhledem k volbě základní koncpepce):
– minimální požadovanou kapacitu
– maximální délku
– maximální nápravový tlak

A z toho musíte poskládat počet článků a podvozků (+podle dalšíá parametrů, jestli jsou pevné nebo otočné).
Na čím větší počet a čím víc otočných podvozků to vyjde, tím je tramvaj dražší a „míň výhodná“.

Graylag

Jo, to klidně může být, na druhou stranu pokud si DPO tyhle parametry zvolilo správně, Škoda jim to zvládne dodat v dvojčlánku a výsledek bude fungovat – je to výhra pro všechny strany. Škoda na dvojčlánku bude mít vyšší marži než na trojčlánku a DPO dostane vozidlo se srovnatelnou cenou na sedačku ale nižšími provozními náklady. Myslím si, že je lepší se na to dívat takhle, než slepě hanit DPO a Škodu z toho, že je to „málo kapacitní“.

Ondra K.

Řekl bych, že ta kritika pramení hlavně z přesvědčení, že DPO v zadání VŘ podhodnotilo požadovanou kapacitu. Osobně si myslím, že kupovat tramvaje s životností 30 let, které kapacitně tak tak odpovídají stávajícím tramvajím, které mají nahradit není úplně šťastné. Chybí totiž jakákoliv kapacitní rezerva do budoucna. Tramvaje navíc nejsou vybaveny ani mnohočlenným řízením pro případný provoz v soupravě. Tím pádem jedinou možností jak navýšit kapacitu je zkrácení intervalu na lince což je ekonomicky dost nevýhodné.

Ondra K.

Obousměrnost znamená vyšší cenu a nižší počet sedadel, takže ten přepočet ceny za sedadlo bude u obousměrné tramvaje vždycky horší.

Graylag

Ano, ale nic to nemění na tom, že by tříčlánek měl kapacitu možná jen o 20 lidí více než dvojčlánek. Rozdíl na délku je jen 2,5 m, přičemž tak metr sežere kloub ve kterém je místa méně. Přitom stále platí, že tříčlánek bude mít nutně vyšší provozní i servisní náklady.
Tím netvrdím, že je dvojčlánek nutně lepší, zejména se bojím jak se budou dlouhatánské články chovat v křižovatkách, ale myslím si, že je důležité se na čísla podívat v kontextu místo aby se 39T automaticky hanila jako „malá“ tramvaj.

Karl vB.

Stručné porovnání nových tramvají Škoda pro Ostrava a Plzeň – viz poslední odstavec:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/plzen-testuje-novou-tramvaj-od-mistni-skody-transportation/2108435

Luke

Ostrava: *má v plánu vyřadit T6A5*
Brno: 😋😏😉

Karel

Když jsem před více jak 12 lety studoval v Ostravě, T6A5 byly mé nejoblíbenější šaliny.

Luke

Jó, T6 jsou dobrý vozy, a když jezdí ve trojici, to je teprv podívaná!

Teda, až na ty prokatý vyklápěcí okýnka, ty jsou koncentrovaný zlo.

Pája

Taky se trojčaty občas svezu. Pokaždé si vesele zpívají.

Luke

Zajímalo by mě, jestli by se daly spojit tři pražské T6 a jet na jeden pantograf… 🤔

Anna Kournikova

Vážně šaškárna největšího kalibru, vydávat 26,5 metrů dlouhý dvoučlánek za vhodnou alternativu pro páteřní linky.

Martin OVA

Na linku 4 je kapacitně vhodná, ale třeba na 2 si je nedokážu představit.

Permonik

V čem je to šaškarna? Aktualně na pateřních linkách jezdí T6A5 kdy vůz má kapacitu okolo 110 míst a jezdí ve dvojcích. Nová škoda má mít 200. Delká dvojce je 2x 14,7m (kdy ovšem čast zabíra kabina druhého vozů a dvě čela navíc) a škoda má 26,5m….

Ondra K.

V porovnání se soupravou T6 to dejme tomu papírově vychází, nicméně v provozu jsou stále i soupravy T3, které mají vyšší obsaditelnost než T6 díky interiéru v uspořádání sedadel pouze 1+1.

Giro 680

To sice ano, ale taková T3 už v Ostravě nějaký ten pátek nejezdí 😄

Permonik

V uspořadání 1+1 má T3 taky 110 míst. Jinak Ostravské mají 103 míst….

zdenek

Možná počítají s kovidem.

Arabela z Brtníku

„DPO je příští rok nasadí na klíčové páteřní linky, kde je potřeba vyšší kapacita vozů.“

Ano, nasadí se místo souprav 🙂 (a ano, i na 8 místo Stadleru) logiku nehledejte, to je typický bordel pro DPO.

Pom

Tak ono zase, už od zavedení „8+“ se se škodovkama na této lince počítalo 😀 Spíše, jestli platí furt rozhodnutí tyrkys vedení že nechcou soupravy vůbec, tudíž ani varia…

Martin OVA

Proč jsou nové tramvaje nasazovány na linku 8 a starý šrot jezdí na Jih?

Jakub K

Protože Jih je ghetto a Poruba nikoliv a hlavně spojuje obě páteřní nádraží, kde tramvaj bude využita bonitnější klientelou, než tou která míří do paneláku na Dubině.

Pom

Jih berme Dubinu i Výšky… na 1ku by se dalo dát pár škodovek, určitě ale budou převažovat Varia, 2ku není třeba komentovat, domov kačen to ještě na nějaký rok bude. 3ka hádám valná většina sóla varií. 7ka určitě stadlery nebo tria. 10, 12 a 17 střední kapacita (stadler, astra, trio, možná 39T), 15ka sóla.

Já nevím, mi to špatné nepřijde 😀

Martin

Až na to „ka“ za těma číslama máš pravdu.

Vít Jůza

Škodovácká tramvaj vycházející o 800 milionů dráž, míst mající ale více jen o 12, k sezení dokonce o jedno méně, to je skutečně drahota. I když …. 35 tramvají za zhruba 1,7 miliardy korun …. tedy cca 50 milionů za tramvaj …. spíš je tedy podivuhodná ta tramvaj Stadler za minus sedmsetpadesát milionů.

Daniel Jablonecký

Já se divím, že tato (i jiné podobné) perly redakci netrknou. To tam není nějaká supervize nebo dvojitá kontrola textu před jeho vypuštěním do éteru?

Jussi

Hlavně na to byl pan Sůra pod články v diskusi (i mnou) upozorňován minimálně 3x. Ale pokaždé to zkopíruje znovu do jakéhokoliv článku o tomto typu tramvají.

Jiří Kocurek

To jsou takoví ti, kteří musí mít české, ikdyby to bylo 10x dražší. Protože to neplatí ze svého. Aby se nemuselo platit do zahraničí.