Cestující Ryanairu uvízli v Praze, letadlo do Manchesteru odletělo bez nich

Letadlo Ryanairu na pražském letišti. Pramen: Letiště PrahaLetadlo Ryanairu na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha

Pasažéry zaskočily dlouhé fronty na bezpečnostní kontrole.

232 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gogo

Nechápu proč je problém s oddělováním cestujících kteří přiletěli na T1, stejně budou muset projít příletovou pasovou kontrolou, která na na T2 není tam se dá oddělení příletů a odletů pochopit, a protože už odněkud přiletěli tak tam někde už bezpečnostní kontrolou prošli.

Air Traveller

na T2 se opravdu oddělení příletů a odletů pochopit nedá 😀 tam také žádné oddělení není

Gogo

Pletete si T1 a T2, na T2 v Ruzyni jsou odlety v prvním patře a přílety v přízemí.

Martin

Ne každá bezpečnostní kontrola v kdejakém Dalekostánu je na takové úrovni, aby se mohl avyrovnat té podle evropských pravidel. Proto EU nařizuje tohle oddělování cestujících přicházejících „z vnějšku“

Šťoural

Terminál T2 na Ruzyni slouží pouze pro lety v rámci Schengenského prostoru. Takže letadla z Dalekostánu tam fakt nepřistávají

Gogo

Na T2 už centrální bezpečnostní kontrola funguje tam problémy nebývají, problémy bývají na T1 hlavně na koncích nástupních prstů kde jedna bezpečnostní kontrola slouží pro víc odletů najednou a pokud to personálu na kontrole jde jako psovi pastva tak se může stát to co je v článku.

Jaromír

Minulý týden jsem odlétal z Pražského letiště. Přišel jsem dle pokynů o tři hodiny dříve. Nejprve jsem hodinu čekal než otevřou check-in (mimochodem měl jsem on-line check-in od Kiwi , který je úplně na nic protože nemá QR kód). Potom jsem čekal další hodinu a půl než oznámili číslo gate a šel na bezpečnostní prohlídku. Letadlo celou dobu čekalo na letišti. Těsně před odletem nám pilot sdělil, že z důvodu nedostatku personálu na věži bude odlet opožděn. Zajímalo by mě kdo letecké společnosti více než dvouhodinové zpoždění vykompenzuje.

Tomáš

Jednoduchá ráda, nekupujte si letenky přes kiwi 🙂

Martin

jo, v srpnu mi vyprsi kreditka s pravem prednostniho odbaveni…. to bude sok…

Ultras

Tady je problém v neexistenci centrální security. Prioritní nástup/odbavení výhoda moc není u letů low costama.

Petr S.

Ryanair ať už táhne k čertu, to je jen přemísťovač, jen vzdáleně se podobající aerolinkám. Úroveň bída.

Ultras

:DDD Ty seš sám úroveň

OtaZ

Ryanair s tímhle nemá nic společného, to je problém handlingu a letiště. Všude ve světe stejný bordel. Nejsou lidi na security ani na pasovkách, extrémni fronty a lidem ty letadla prostě uletí. Sám jsem byl svědkem středečního chaosu na CDG, terminál 2D. Lidi stáli ve frontě cca 1,5 hod a stejně jim to uletělo. Dopravce má slot a když ho mine, má problém. Tohle je vina odbavení a security…

XYYY

Letiště si bezpečnostní kontrolu před odletem nevymyslela …
Pokud by existovala provázanost mezi odbaveným cestujícím a evidencí osob nastoupivších do letadla, pak by letiště nemělo nechat letadlo odletět …

OtaZ

Ja netvrdim ze security nema byt. To je v poradku. Jen je proste problem v extremnim nedostatku lidi a tudiz malemu poctu otevrenych preprazek na kontrolu. Tim vznikaji fronty a cely problem je na svete…

Y.K.

Jak pokud by existovala? Ví se o všech cestujících co dělali check-in, ví se kolik jich prošlo gatem a spočítají se i na palubě. Letiště ale nijak neřeší problémy aerolinek se sloty (to je ŘLP a další řízení provozu) a aerolinka nemá jak zasáhnout do odbavení, zato je posádka pevně svázaná se sloty. Dostat náhradní se může pěkně protáhnout.

Vít

Tady se zase spekuluje, jak to bylo, ačkoliv to z článku tak trošku vyplývá, když se čte mezi řádky. Fakta: 1) Bezpečnostní kontrola na T1 není centrální, protože je to starý jednopatrový terminál. Dokud se nepřistaví další patro, aby se dali oddělit zkontrolovaní odlétající cestující od přilétajících, nebo se nezmění koncepce (což je v plánu s rozšířením T2, které je částečně navázáno na výstavbu paralelní rwy, která se pořád odkládá, takže odmítači rozšiřování letiště mají přímý negativní vliv na absenci centrální kontroly na T1, děkujeme), nebude na T1 moct být centrální kontrola. 2) Ryanair má nějaký požadavek na handlingovku, kdy… Číst vice »

SYN

S tím děkujeme odmítači (třetí dráhy) – vcelku se to stíhalo před Coronou, takže teď když objem letů ještě ani není zpátky na té úrovni, nebude toto primární příčina. Ostatně můžou přistavět terminál i dřív než dráhu, ne?
A celkově – Corona ještě není za námi tak hlavně podnikat kroky pro co největší objem letecké dopravy ani není na pořadu dne, sorry…

Martin

hmm, ovsem personal chybi tak jako tak, prave diky korone, kdy se rozutekl jinam a zpatky se vratil jen zlomek…

cela CR se potyka s nedostatkem volnych lidi na trhu, ale migrace je sproste slovo, a tim myslim lidi s kulturne podobnych zemi nebo z EU…

SYN

Rozhodně ano… personál je problém skoro všude. Někoho vyhodili, někdo je v karanténě/podezření… Právě proto nevěřím že se zde jednalo o kapacitní problém budov.

Air Traveller

no, ono se to nestíhalo. resp. stíhalo se to za cenu různých kompromisů (jako např. vydávání povolení k přistání ještě v okamžiku, kdy letadlo na odletu ještě ani neodletělo, a časování přistání v podstatě na sekundy).

a ve špičkových časech už ta kapacita nebyla ani před covidem.

XYYY

Třetí dráhu máte na málo využitém letišti Pardubice … tam mohou končit letadla od východu ….

Jesenik

Letím do Prahy, ne do nějakých Pardubic

Vít

Nebudou přidělávat kapacity terminálu, když by je jedna dráha nezvládala.

Hana

Vinu na tom nesou všichni i cestující kteří nečtou pokyny a mají v příruční zavazadlech zakázané předměty. Hlavně u Ryanair air to bylo časté. Příruční zavazadla se pokud pokud si člověk nepřiplatil odbavovaly do nákladového prostoru, ale až po bezpečnostní kontrole. Takže musel splňovat pravidla zavazadel na palubu což si mnozí nepřečetli a zdržovali bezpečnostní kontrolu.

Ultras

Za problémy letiště můžou zákazníci, to je geniální 😀

Air Traveller

No … ono kdyz se oprostíš od té osobní vrstvy a nad tím, co „Hana“ píše, se zamyslíš … tak, speciálně pokud cestuješ častěji, musíš uznat, že má do jisté míry pravdu.

security by obecně byla rychlejší, kdyby lidi opravdu dělali to, co mají – vytahaly tablety, notebooky, pytlíky s tekutinama, sundali pásky a z kapes vyndali klíče apod…. počet cestujících, kteří toto neudělá, a pak zdržujou celou frontu, protože musej projít rámem na 2-3 pokusy nebo ještě dodatečně vyndávají notebooky/tablety apod , je fakt hodně. a to jako fakt fakt hodně, nebál bych se říct, že několik desítek procent.

Zdeněk

Ty seš ale fakt chytrá, že za to můžou cestující

Air Traveller

ty jsi také jedno patro.

prozradis mi, jak to delaji na letistich, kde mají centrální security a jsou jednopatrová a incoming a outcoming provoz se tam v tranzitní části normálně potkává?

fakt by me zajímalo, kde se tohle bere.

Vít

Konkrétní případ takového terminálu, kde se potkávají přilétající a odlétající cestující, aniž by šlo o vnitrostátní lety (nebo lety , které se považují za vnitrostátní) v EU by mě velmi zajímal.

Honza

Barcelona, madrid

Vít

Není pravda, tam se smíchávají jen přilétající cestující ze zemí, které lze z bezpečnostního hlediska považovat za vnitrostátní. Ostatní musí odděleně.

Air Traveller

prakticky vsechna letiste 😀 zacneme treba amsterdamem, frankfurtem, vidni … a pokracovat se mi dal nechce

takze prosim, ty blaboly o jednopatrovych letistich si nechame na jindy 😉

Air Traveller

prakticky vsechna letiste 😀 zacneme treba amsterdamem, frankfurtem, vidni … a pokracovat se mi dal nechce

takze prosim, ty blaboly o jednopatrovych letistich si nechame na jindy 😉

Vít

Ne, tohle nemá v EU žádné letiště. Podívejte se prosím na 4minutové video popírající vaše bláboly. Máte tam jasně popsáno, jak přímo ve Vámi zmiňovaném Amsterdamu při přechodu na centrální security museli přistavět a měnit koncepce pater tak, aby cestující přilétající se zemí s neuznávanou kontrolou (tzn. nejsou z bezpečnostního hlediska považované za vnitrostátní), nebyli smíchaní se zkontrolovanými odlétajícími.
https://www.youtube.com/watch?v=dmm1pNssf6Q

Air Traveller

zajimavej nazorovej oblouk. nejdriv tady tvrdis, ze centralni security nemuze byt kvuli odletum do nekterych zemi. vyvraceno pak ze kvuli priletum a kvuli tomu, ze letiste neni dvojpatrove a potkavali by se prilety a odlety. vyvraceno. konecne jsme se dostali konecne k necemu smysluplnemu – kvuli priletum ze zemi, u kterych je se security povazovana za nevyhovujici a je potreba je proskenovat pred tom, nez se vpusti do tranzitu jenze to zrovna uplne neni obhajitelny duvod pro nesmyslnou per-gate security. specialne v praze, kde takovy pocet destinaci se blizi nule a u i v predcovidove spicce poloprazdněm T1 se da… Číst vice »

Vít

Jakej názorovej oblouk? Kvůli speciálním kontrolám na odletech do některých zemí to primárně není, to jsem nikde netvrdil, jen jsem souhlasil s někým jiným, že je to jedna z výhod tohoto systému, což beze sporu je. Nevyvráceno, protože to tak je. Přílety a odlety se potkávat prostě u příletů z některých zemí nesmí, to tak prostě je, kde jsi to prosím tě jako vyvrátil? Nevyvráceno, protože to tak prostě je a tečka. Mimochodem, vždyť to i sám píšeš JE POTŘEBA JE PROSKENOVAT, NEŽ SE VPUSTÍ DO TRANZITU. A to je právě ono. Buď můžou přílétající cestující projít naší kontrolou a… Číst vice »

Vít

Jinak je na YT k i tisková konference k rozvoji letiště, kde tehdejší předseda představenstva jednopatrový terminál 1 jasně označil za příčinu toho, proč tam nemůže být centrální security bez změny koncepce. Stačí si k tomu něco načíst a ne být přesvědčen o tom, že jsem expert, co spolknul všechnu moudrost světa, protože jsem letěl letadlem, a začít přesvědčovat jiné, kteří mají pravdu, že melou bláboly.

Air Traveller

… dale treba brusel

Vít

Všechna jmenovaná letiště oddělují cestující přilétající ze zemí s neuznávanou kontrolou v EU od zkontrolovaných odlétajících.
Takže prosím, bláboly o něčem, o čem nevíme nic, si necháme na jindy, ano?

OtaZ

plný souhlas, dobře napsáno

Robert

Letěl jsem teď dvakrát s Ryanairem z Prahy a vždy se mi číslo gatu objevilo v mobilní aplikaci Ryanair podstatně dřív než to bylo na informačních tabulích letiště, takže jsem byl u gatu dost s předstihem i když tam ještě ani nebyl vyvěšen můj let. Schválně jsem to sledoval a gate se na letištních tabulích objevil až po příchodu pracovníků, kteří to tam začali připravovat. Takže bych to viděl spíš na problém handlingové firmy a její komunikace s letištěm, když Ryanair zobrazuje číslo gatu v aplikaci i 2 hodiny předem.

Ales

Kapacita letiste je dostatecna,ale laxni pracovni rezim zamestnancu letiste je zarazejici. Jim nic neuleti,tem je vsechno jedno. Musel si toho vsimnout kazdy,kdo v posledni dobe na letisti byl.
Ja tedy jeste narazil pri posledni kontrole na nesvar,kdy hnup zkoumal roztok s cockami 15 minut,asi si myslel,ze to je specialni typ vodikove bomby ci co. Pohadali jsme se,anglicky neumel,aby si precetl obsah tekutiny. Tragedie

Pan Myslel

Ještě že existuje pravidlo co, na obale, to uvnitř. Zamyslete se nad tím, než něco napíšete. Když Vám naliji do dvou stejných flaštiček Listerine a žíravinu, jak je rozeznáte?

Je spousta možností, jak dosáhnout výbuchu smíchaní dvou sloučenin. Proto se kontrolují tekutiny a je omezeno jejich množství.

SYN

A není toto primárně řešeno (zanedbatelným) objemem uvedené tekutiny? Případně dokonce originálním uzavřením od výrobce?

Ultras

Já mám pocit, že ty moderní scannery umí nějakou spektrální analýzu té tekutiny a nějaké vybrané rizikové to pozná… Jinak samozřejmě hlavní je objem, kdy litr čehokoliv by neměl být reálné riziko.

Vít

Takže když na krabičce bude „v tomto není pistole“, nemusí se to už kontrolovat? Přesně takhle, vážený pane Aleši, co nazývá jiné hňupem, ale je sám kolosální hňup, vznikl katastrofální požár letu Uni Air 873. Cestující měl u sebe benzín slitý do lahve od něčeho jiného. Bezpečnostní kontrola nezkoumala, co je v lahvi, jen koukla na obal a věřila, co je tam napsáno. A zrovna roztok na kontaktní čočky maskoval výbušninu na letu Philippine Airlines 434. Takže spíš než že neuměl anglicky, něco se mu nezdálo, a tak si to důkladně prověřil. Pochybuji, že to bylo 15 minut, bylo to… Číst vice »

soumar

Mně by jenom zajímalo, v jakém poměru je časová ztráta průměrného cestujícího, vynásobená počtem cestujících, k poměru ztracených hodin života při zcela ojedinělé nehodě / teroristickém útoku.

Aby se nakonec, jako u covidu, neukázalo, že týráme celou populaci, aniž bychom tím dosáhli měřitelného výsledku a všemi těmi opatřeními jsme situaci jen zhoršili.

I hňup by měl umět uvažovat v širších souvislostech.

Air Traveller

on nekdo nekoho tyral?

soumar

Nutit člověka poskakovat v nedůstojných pozách, odkládat pásek, mobil, hodinky, tísnit se v davu a být posouván jako stádo na jatka v těsném ohrazení (někde i za dohledu tlustých křičících černošek se štěkajícími psy – ale po pravdě, to se mi stalo jen jednou v Atlantě), nechat si odebrat nápoje a zapomenuté nůžtičky na nehty, … to bych už týráním nazval.

Air Traveller

boze 😀

a pokud z toho mate takovy stred … tak sedte doma

soumar

Střeva z toho zauzlená nemám, ani vřed, dokonce nedošlo ani ke střetu, nebo že by stres?
Dá se přežít, ale je to zbytečné.

O. M.

No tak tam nelezte!

Air Traveller

na letisti jsem byl pred dvema tydny… a teds niceho laxnijo jsem si nevsiml – na security litali jak podpaleni

Expert

Je dostatečná na cca

Expert

10 až 12 milionů, aby to ještě vypadalo normálně. Na víc už dostatečná není. To jsme viděli například, když nebylo kam dávat letadla, staly se všude fronty a lidí se k A380 vozili autobusem 😀

krtek

laxní jo, tak si to pojďte aspoň na těch dvanáct hodin zkusit, chytráku

Georg

👍👍👍

Georg

….co to tady píšete za bláboly jste normální????Podívejte se do Evropy a pak kritizuje…..PRG je na tom ještě poměrně dobře…..tak se vzbudte!!!! Vy jste traged!!!

soumar

Tak trochu se mi stýská po dobách, kdy člověk po běžné a zběžné kontrole došel k letadlu na ploše skoro jako k autobusu.

Posedlost bezpečností kazí dopravu celkově, drahými železnicemi počínaje, přes ošklivá bachratá auta až k náročnému cestování letadlem.

Jinak k tomu zpoždění a čekání na cestující – Praha má sice dost laxní provoz a hodně volných slotů, ale v Manchesteru by pak Ryanair mohl čekat dlouhé hodiny, proto nemohl počkat. Vina padá na letiště, je to jeho bordel.

Air Traveller

a vy snad chcete navrat doby, kdy unosy letadel bxly relativne beznou zalezitosti?

soumar

Viz výše, riziko bylo malé i tehdy a současná opatření jsou neadekvátní. Tedy ano, chci.

Air Traveller

tak pak udelate lip, kdyz zustanete doma

soumar

Nebylo by lepší, aby doma zůstali přizdikadiči a hysterici?

Apex

Opatření sama o sobě jsou adekvátní a dokud budou po světě chodit magoři, kteří ve jménu své ideologie, náboženství nebo politického přesvědčení jsou ochotni zabíjet nevinné, tak se asi musíme s kontrolami smířit… Otázka je, zda jsou prováděny efektivně a jsou využívány všechny dostupné technologie. Jsou letiště, kde jsou kontroly velice efektivní a jiná, kde to je jinak. Většinou je to o personálu…a v tomto, bohužel, Praha není úplný premiant.

Y.K.

Nevíte o čem mluvíte.

Vzal byste si rizika osobně na triko jako provozovatel aerolinky? To neunesly ani taková jména jako PanAm.

Kamil Novotný

To jsou ty hrdinové po netu. Pak mu spadne éro s jeho rodinou a bude první kdo bude řvát.

Kamil Novotný

Třeba piloti a letušky? Ono se jim asi moc lítat nebude chtít, když pár letadel pak zbytečně spadne.

SYN

Ne, jediné co by SNAD šlo by byly dvě různé úrovně zabezpečení – „podrobně kontrolovaný“ let a „se*u na to“ let… a vůbec bych se nedivil kdyby vám na palubě toho druhého neplatila kdejaká pojistka…
Aby si jaksi každý mohl vybrat to své.

VS

Dobrý den, souhlasím, ale obávám se, že by to nebylo tak jednoduché, jak si předřečník myslí. Cestující v letech s nižší bezpečností by se museli upsat, že souhlasí s kompenzací ze svého současného i budoucího majetku za škody, kterým mohly kontroly zabránit. A chci vidět, kdo by platil za škodu na úrovní Dvojčat v NY letadlo je docela slušnou zbraní, zvláště když je naplněno palivem). Nemluvě o tom, že některá letiště by takovéto lety nejspíše odmítala přijímat. Stejně tak by letecké koridory byly nejspíše mnohem omezenější pro takovéto lety. Dovedu si představit, že by je nepustili nikam, kam odkud by… Číst vice »

František Pokorný

Nesmysl, lidé přišli pozdě, letiště by to okamžitě oznámilo Ryanairu, kdyby byly fronty, a počkali by na ně.

JackBrno

Ne, letadlo fakt čekat nebude, to je naivní představa. Způsobili by si tím zpoždění i na všech návazných letech. Chyba letiště je, že není schopno včas přidělit gate a cestující i kdyby byl na na letišti pět hodin předem, neví ke které bezpečnostní kontrole má jít, dokud letiště nestanoví gate k odletu. To je úplně stejný bordel, jako na pražském hlavním nádraží, kde se nástupiště dozví cestující kolikrát jen 10-15 minut předem. Přitom na slušných nádražích po Evropě ví člověk klidně hodinu předem, kam má jít.

JirkaF

To není jen o letišti, ale o požadavku handlingovky …

Tomáš

Toto je omyl, gaty standardně přiděluje letiště a zrovna u Ry, kam cestaci jedou dal Budem je to téměř jedno

František Pokorný

Tak hlavně že vy víte jak to chodí, lidé pořád chodí pozdě a nedostavují se na letiště v čas, ale každý Brňák to bude svádět na pražské letiště.

František Pokorný

A navíc bezpečnostní kontroly jsou uděleny předem, zajímalo by mě jestli jste někdy letěl z Prahy, protože v Brně nemáte ani pravidelnou linku.

O. M.

10 – 15 minut předem, to je ještě dobrý (a celkem dostačující), horší je, když to vyvěšují v době příjezdu toho vlaku, co však má už být 10 minut odjetý.

OtaZ

:-DDD lepší vtip jsem dnes nečetl… ale jako pokus dobrý.. :-Dobrý den,

robert

Dostavit se včas? A kolik to jako je hodin? 2? Nebo tam mám být den předem? To je odpověď jak noha.

JackBrno

Vzhledem k tomu, že letiště stejně není schopno přidělit gate s dostatečným předstihem, tak i když tam bude 5 hodin předem, vůbec mu to nepomůže.

OtaZ

dal bych min 24 hod minimálně :-Dobrý den,

123h

Přesunout lety na regionální letiště a je vyřešeno. 😉 Low cost cestující si holt dojedou třeba do Pardubic. Každopádně tam kapacity jsou, v ČR (zatím) jen Praha má menší potíže

Michal141

Proč? Jak to vyřeší chybějící personál bezpečnostních kontrol? 🙂 Ruzyně má odletovou kapacitu dostatečně velkou, ale nejsou lidi 🙂

123h

Nemyslel jsem to jako řešení pro pražské letiště. To, že má nedostatek zaměstnanců je bohužel běh na dlouhou trať a upřímně si nemyslim, že se to vyřeší v krátkém horizontu. Využití regionálních kapacit by pomohlo k obnovení plynulosti provozu. Nedostatek personálu v Praze zpomaluje odbavení letů a spolu s letošními šílenými sloty pak vznikají problémy tohoto typu. Bylo to myšleno právě jako řešení provozních problémů. O řešení problému Prahy nemluvím. Ten je aktuálně neřešitelný, dokud letiště nezmění svůj přístup

123h

… a PRG prostě kapacitu nemá. Nedostatek zaměstnanců tu kapacitu snižuje taky, je to jeden z faktorů, který právě tu kapacitu určuje. To m jestli je tam milion stojánek je hezký, ale je to k ničemu, pokud to nemá kdo odbavit

Petr S.

Jako s pokladnama v marketu nebo na nádraží. Maj jichtak 10, ale reálně je otevřená sotva třetina

Petr S.

Na užitečných místech není dost lidí, hlavně že se to tu hemží všelijakými energo-, kyber- a dalšími šmejdy…

123h

Příklad Pardubic… Lety jsou, zaměstnanci v souvislosti s tím taky. Pokud by se přidali lety a „vložili“ se do časových slotů tak, aby se nekryly se současným provozem, tak by se nemusel navyšovat personál. Jednoduše by se vyplnili volné mezery během dne

EX security

Na druhou stranu některé odlety z T1 mají speciální bezp. procedury (Amerika, Tel Aviv apod). Pokud by bylo centralizovany security misto, netusim, jak by provadeli u cestujicich letici do techto (vyclenenych) destinaci vyse popsane specialni bezp. procedrury. Netusim, jak tyto procedruy provadeji v zahranici, ale v Praze by to mohl zpusobit problem.

Air Traveller

spojene staty zadnou specialni security nemaji.

lidi, nez zacnete psat tyto bejkoviny, tak aspon vystrcte nekdy hlavu z ruzyne. ruzyne je s touto separatni security naprostym exotem.

Apex

Žádný problém by to nebyl, koneckonců centralizovanou security mají i v Tel Avivu… Ale dokud T1 neprojde celkovou rekonstrukcí, tak není kam takovou security umistit.

Anonym

Jaky specialni procedury do US?
Jinak u Tel Avivu to afaik neni o destinaci, ale o aerolince. Ma to tak jen El Al, a ten ma specialni zpusob odbaveni na vsech letistich, kam lita.

munro

25.6. jsme shodou okolností do USA letěli a kontrola byla oproti letu v Schengenu přísnější – vyptávání proč, kam, kolik to stálo… Šacování ale jinak standartní.

Air Traveller

tohle ale nema nic spolecneho se security. to je prvni kolo imigracniho.

Vít

To není pravda, na letech do USA se dělá bezpečnostní kontrola jinak a je vyžadována separátní. Ale běžný cestující si toho ani nemusí všimnout. Ono tyhle informace, jak jiná, proč jiná a tak see asi nedočtete v Blesku, jsou to interní a citlivé informace, ale vězte, že speciální kontrola tam probíhá a je vyžadována přímo USA i americkými leteckými společnostmi.

Petr

No a jak to delaji na vsech ostatnich letistich, kde je security spolecna pro vsechny lety?

Vít

Obvykle tam bývá nějaká dodatečná kontrola ještě v gatu anebo si záležitost řeší ještě letecká společnost jinak. Záleží pak často na možnostech konkrétního letiště a požadavcích dané společnosti. V Praze jsou tyhle komplikace vyřešené absencí centrální kontroly, do budoucna to bude nejspíš tak, jako je tomu jinde.

Air Traveller

radeji tyhle nesmyly uz nevykladejte. protoze fakt vykladate pitomosti.

Vít

Nevykládám. Lety do USA mají specifická bezpečnostní pravidla a kontrola tam neprobíhá za zcela stejných pravidel jako na jiných letech. Kdo tvrdí, že ne, lže.

OtaZ

nemají, viz příspěvek výše. Poslední jarní zkušenost z FRA, projdete pasovkou a u gatu kontrolují ESTU a max ještě Covida a tím to hasne.. Další zbytečnosti nedělají. To samé na podzim do YVR. Na otázky typu kam, s kým, proč, za kolik, kde a kolik peněz jsou taky jen specifika US security až v USA. A taky kus od kusu. na JFK se vyptávají jak paka, v YVR při tranzitu do USA popřejí fajn let a zeptají se, jak je v Praze 😀 V LAX mě přišlo že jim to je úplná pumpička…

Petr

No je fakt, ze ja jsem zazil takovou dodatecnou kontrolu zavazadla pri letu do USA z Chile (2018). Ale je taky fakt, ze jsem se divil co to delaj za bejkarny, protoze jsem to nikdy pred tim nevidel (a snad ani potom).

Vít

To ale není vůbec pravda, to je bezpečnostní pohovor, v USA se vám to stane docela běžně na některých letech, stejně tak v Tel Avivu, a na jeho základě můžete putovat na důkladnější kontrolu. O lidech, kteří o tom něco vědí, tvrdíte, že píšou bejkoviny, přitom bejkoviny tu píšete nejvíc vy.

Air Traveller

premyslim, jak tu dukladnejsi kontrolu delaji 😀

letim z prahy do usa pres napr cdg… v praze nikdo v tu chvili neresi vubec nikdo, ze letim do usa – jen na checkinu kontroluji vizum.

v cdg pak rovnou ke gejtu, a na gejtu jen otazky na tema mate zpatecni letenku, kde bydlite…

kdyz jsme v usa tranzitovali, tak ani to ne.

na specialni kontrolu pak jdete v pripade, ze na letence mate SSSS, coz tam dostanete bez ohledu na tento pojovor (dostanete ho bud pokud jste na blbem seznamu + nahodny vzorek cestujicich).

Vít

Vždyť sám potvrzujete, že lety do USA mají zvláštní bezpečnostní procedury, když přiznáváte interview na gatu a existenci speciální kontroly, tak proč výše tvrdíte, že nemají žádnou speciální security (jsou na to i security firmy, co to pro aerolinky dělají)? Navíc jak říkám, při kontrole a i jinde (letecká security není jen bezpečnostní kontrola) se u letů do USA uplatňují další opatření, byť si jich jako cestující nemusíte všimnout. A vámi jmenovaný výčet způsobů, jak se dostat na ssss seznam, je právě jen částečný. Těch způsobů je mnohem víc, ale TSA je pochopitelně tají. Nicméně špatný výsledek bezpečnostního pohovoru je… Číst vice »

Air Traveller

Zkus prosím rozlišovat security kontrolu a imigrační kontrolu.

Ano, pro někoho to může vypadat podobně, ale „je to jinej gang“.

Vít

Děkuji za tip, avšak je vlamováním do otevřených dveří, rozlišuji je již tak 33 let, co se otevřely hranice.
Proč se asi bezpečnostní pohovor, který mají v USA, v Izraeli a možná i dalších státech (stačí se podívat na nějaký dokument v TV nebo si něco přečíst, i na YT je toho dost), jmenuje bezpečnostní? Protože nesouvisí s bezpečností, ale imigračním?
Tu imigrační kontrolu v Evropě pro lety do USA dělá jen pár letišť, Praha ne, pak v USA už na imigrační nemusíte. Ale imigrační je něco jiného, než bezpečnost, o čemž je tu řeč.

Air Traveller

ne, opravdu nemluvim o imigracni pre-clearence.

OtaZ

jak kde… když letíš přes jiné letiště do USA, projdeš pasovkou a max ti u gatu zkontrolují v ESTU. Je to kus od kusu. Ale souhlas s tím, že Ruzyně s těmi security u gatů je fakt bída… jak jednou projdeš, nemůžeš ven a trčíš tam jak ve vězení…

mafie tranzitu T1,T2

Všichni nechápou sekuritku těsně před gatem, tak bezpečnost samozřejmě, protože tam většinou nepustí ani s flaškou pitím, nealko, alko egal, aby si nemohl míchat výbušninu z dvou lahví už se stalo: taky, protože Ryan ti chce prodat na palubě krom pití taky hodinky, parfém a další, lítající večerka se tomu říká, jsem svině a měl jsem radost jak sekuritka pěkně zabavovala ten chlast a když to někdo vypil až moc tak riskoval, že ho z tý přepravy vyloučím a nechám odvést třebas když se cukal 🙂 Takže moderní centralizovaná sekuritka nehrozí, nemáš zabaleno ve speciální pytlíku z dutýčka šup ho… Číst vice »

Franta

Co se nám pokoušíte sdělit, dobrý muži? Můžeme Vám s tím nějak pomoci??

František Hučava

Jaký sociálové tu práci dělají. Tím se mnohé vysvětluje…

mafie tranzitu T1,T2

patrně hovoříš o sobě když netrefíš do gatu, šťastný let

Ultras

Ten pocit, když si o sobě myslíš, jak jsi vtipný a jen ze sebe uděláš pánské přirození

robert

A teď česky.

Hasler

Díky za další nový neobjevený Landův recitál 😀 Je to krása, škoda že to nikde na koncertech nerecituje.. 🙂

Blume

To je ta 95% obsazenost? :)) Zaplacene to meli, tak co by neodleteli, ze? OLeary opet vydelal.

Stara skola

Letectvi se proste meni k horsimu. Za mejch mladejch let jsem vzdycky cekal v loungi na last call, kdyz jsem se kolibal ke gatu, uz me vetsinou nahaneli jmenem a zejmena do Krakowa mi nekolikrat ujel bus a stejne me k ATRku CSA dovezli dodavkou a zatimco na me ostatni cestujici vrhali nenavistne pohledy, vitaly me usmevave letusky Bohemkou a pak uz i slovy: Je to jste zase vy. To taky byly casy, kdy v ramci FFP stacilo tusim 10 letu na stribrnou a 30 na zlatou kartu a s tou zrovna na tehdle destinacich byl upgrade do byznysu prskticky… Číst vice »

Air Traveller

no jo, jenze tehdy staly letenky nekolikanasobek toho, co ted … tehdy minutove zpozdeni neznamenalo hrozbu ztraty slotu a dalsi hodinu zpozdeni apod

Stara skola

Ano a prave ve chvili, kdy se z vyberove prepravy pro finacne zajistene elity zacala stavat lidova zabava pro masy, zacal upadek kultury letani. Litani uz i byznysem Lufthansy dnes na kratkejch letech zaostava za kulturou economy CSA nebo Balkanu v sedmdesatkach.

Air Traveller

ajaj … tyhle nabubrely narcisy miluju …

Stara skola

To nema s narcismem nic spolecnyho. To, ze nastup lowcostu prinesl upadek kultury cestovani i u klasickejch aerolinek je proste fakt, kterej musi kazdej nezaujatej clovek, co lital tenkrat i ted, videt.

Air Traveller

no a?

litej si v byznysu, pokud ti chybi doba, kdy letenka z prahy do mnichova stala mesicni vejplatu.

Franta

Věčné prokletí tohoto světa: buď je něco kvalitní – nebo je to pro každého. Oboje naráz se nikdy nepovedlo.

OtaZ

a co od letenky za pár stovek čekáte? Svíčkovou a kaviár z jesetera? Pokud vyžadujete extra servis, kupute business nebo First, plaťte si VIP salonky, objednávejte si MOETy na palubu, atd… nikdo v tom nebrání…
ok, souhlasím, že evropská business už není ono co bývala, ale zrovna u LH Group v J class cestují pravidelně, ale hlavně kvůli síťovému efektu dopravce a vyšších limitech bagáže (kufr i kolo)

Jan

Hrozný bláboly. Dřív taky lidi neměli (na) pračku tak prali ve vaně.

Petr S.

Jo, to byly časy, kdy ČSA byla nějaká aerolinka a ne vazal nějakýho nečeskýho lowcosta.Tenkrát taky lítali třeba do New Yorku, Toronta, po Evropě měli spoustu letů… Dneska aby člověk čekal snad tejden na let třeba do Amsterdamu a spoustu destinací abyste lítali přes Vídeň, jako bychom furt byli nějaký Rakousko-Uhersko…

OtaZ

otevřete si kroniku a podejte si se „starou školou“ ruce… tvl. jste v roce 2022, překročte do jiného časoprostoru 😀

Georg

Poděkuj vrcholivym manažerům typu Luftjarda,kam ČSA privedli a nekritizuj SW,nebýt jejich majitelů,tak ČSA je úplně v propadlišti dějin a už existuje jen prázdná značka….

OtaZ

no to jste musel být extrémne populární nejen u letušek… Jako že máte FFP vyšší level, znamená to něco více než ostatní?

krtek

No, jestli jste se vážně choval takhle, tak nejste hrdina, ale idiot. Protože přesně takové lidi, kteří si myslí „však oni počkají“ nechávám zrušit ze všeho nejradši… Ono nejde jen o to letadlo plné lidí, ale o desítky pracovníků kteří se pak naprosto zbytečně zdržují kvůli jednomu pitomci

František Hučava

Tak vzhledem k tomu, že zrovna na T1 v Praze je security až v gate, tak by jim nepomohlo, ani kdyby přišli k odbavení třeba 10 hodin před odletem.

Tohle je vina letiště, ledaže by šlo o situaci, kdy by se třeba velká skupina nahrnula na security na poslední chvíli, což se ale v článku nepíše.

Libcha

Mimochodem, proč je to na PRG T1 tak blbě udělané, že je security rozdrobená tak, že je malinká pro každý gate? Nikde jinde jsem nic podobného neviděl, a to už jsem navštívil pěknou řádku letišť, i pár mimoevropských. To někdo vymyslel nějakou specialitu. Na druhou stranu, v tomhle případě to asi mohlo bývalo i pomoct: přece muselo být všem zúčastněným zaměstnancům jasné, že tahle fronta na téhle security patří komplet k tomuhle letu, a dokud se z ní trousí v pravidelných intervalech zkontrolovaní cestující, logicky by se na ně mělo počkat. Myslím si spíš, že nějaký vedoucí pracovník někde něco… Číst vice »

František Hučava

V době kdy se to stavělo (konec 90. let) se to bralo jako pokrokové a výhoda. Prostě si těsně před odletem rychle projdete security a jste v letadle. Měla to tak i některá jiná letiště (namátkou mě napadají staré terminály na CDG). Jenže od té doby se ty kontroly tak zpřísnily, že se to stalo jednoznačnou nevýhodou – např. si nemůžete za security koupit nápoje na cestu, není možný tranzit, aniž byste procházeli přes security znovu atd. V dnešní době je centralizovaná security pro celý terminál jednoznačně lepší.

Roman Soudný

Jak píše předřečník Hučava, T1 je koncepcí zastaralé a bohužel by bylo velice těžké ho předělat na moderní centralizovanou security, jelikož už v terminálu není dost místa.

Robert

No nevím, jestli je v T1 tak málo místa, stačí se podívat na T2 kolik tam zabírá security prostoru. Holt by se to bylo na úkor tax free obchodů.

Roman

Ono ani tak nejde o obchody jako o to, že první by se musel vyřešit výstup z letadel aby se nemíchali co by už byli zkontrolování na bezpečnostní kontrole a ti co přiletěli z non-Schengenu. To aktuálně nelze stavebně zajistit, pro jsou tam securitky v každém gate zvlášť

Air Traveller

proboha.. a jak to dělají na jiných letištích, kde je centrální security?

tarten

Mají moderní letiště.

Vít

Mají víc pater, T1 je jednopatrový.

Air Traveller

ale houbeles.

byl jsi nekdy na nejakem letisti mimo prahu?

Vít

Ty si tu jak jantar jedeš svou o něčem, o čem víš úplné kulové. Dokud se na T1 budou odbavovat mimoschengenské lety a dokud bude jednopatrový nebo nebudou jinak oddělení přilétající cestující, nemůže tam být centrální kontrola. Nikde, v žádné zemi EU to tak není a nemůže být.

Vít

Amsterdamské letiště na tohle téma, když stavěli centrální kontrolu, udělalo velmi pěkné video. Doporučuji zhlédnout a třeba až pal se začít vyjadřovat.

Air Traveller

a jak to delaji na jinych letistich, ktera maji jednopatrovy non-schengen terminal a maji centralni security?

Vít

Oddělují přílety a odlety třeba prostorově, když mají jedno patro. Ale u gatů s mostem je to v podstatě nemožné zařídit, to jde dobře jen u autobusových gatů, protože tam je jedno, kam přijede autobus. Prostě se přilétající a odlétající nesmějí smíchat, pokud přiletáají ze státu s jinými, v EU neuznávanými bezpečnostními pravidly

Dispečer

Stačí namísto „obchodního domu“udělat prostor pro PAX a je to vyřešeno.Bohužel obchodní požadavky převyšují nad tím pro co bylo LKPR postaveno.Nic míň nic víc.

Vít

Nestačí, musela by se změnit celá koncepce terminálu.

Milmic

„Nikde jinde jsem nic podobného neviděl, a to už jsem navštívil pěknou řádku letišť..“

Berlin Tegel , nebo ve Vídni, kde Cobusy couvali do dveří to taky bylo.

Vít

Amsterdam ještě před 7 lety, Singapur to tak má taky dodnes. A to nejsou zrovna bezvýznamná a špatně hodnocená letiště

MeKE

Táto bezpečnostná kontrola na Termináli 1 je dlhodobý problém. Ako však píšu ostatní, priestor na vytvorenie centrálnej bezpečnostnej kontroly bez veľkej prestavby/prístavby nie je možný. Teoreticky (a o takých úvahach sa hovorilo) by sa dala zrušiť/presťahovať reštaurácia, príp. školiace stredisko a prebudovať to na bezpečnostnú kontrolu, ale to by bez väčšej zmeny konceptu letiska nebolo systematické riešnie. Príp. úplne zrušiť check-in na termináli 1, resp. znížiť počet prepážok a rozdeliť halu – aj o tom sa už hovorilo. S rovnakým problémom v gateoch B10 a vyššie sa opakovane potýkali všetky spoločnosti, oba handlingy, na rozličné destinácie už pred koronou. A… Číst vice »

JirkaF

Školící už je 4 roky odstěhované do APC ale to nebyl rozhodně prostor, který by to řešil.
Tolik lidí a týmů hledalo řešení a bez nadstavby se to přijatelně udělat nedá. A dokud nedokáže stávající kapacitu T1 nahradit dostavba T2, velká rekonstrukce T1 není moc proveditelná, byť konstrukce z let 95-97 jsou často na hraně životnosti …

Jarda

To nevědí kolik lidí má letět? (Ma koupenou letenku) ? To je jako by řidič/strojvudce prostě odjel aniž by nabral cestující…. Mohli dát vědět do letadla že jim ještě odbavuji zákazníky, max by měli zpoždění, coz ve vzduchu doženou.

MeKE

A presne tak by potom vyzeralo letectvo, keby ho riadil nejaký Jarda….

XYYY

U toho vlaku je to drobet jinak … na vlak nemusí nikdo přijít ….
Ale systémově máte pravdu, pokud neprošli cestující kontrolou nemělo by letadlo dostat souhlas k vysunutí za stojánky ….

Air Traveller

„jaký souhlas k vysunutí ze stojánky“?

to jako myslíte, že jim ho někdo odsouhlasuje* ? ne, to je rozhodnutí letecké společnosti, jak dlouho (pokud vůbec) bude čekat. letiště jako takové jim nic takokvého neodsouhlasuje.

* – poznámka pro rýpaly – ano, vytlačení ze stojánky jim odsouhlasuje řízení letového provozu, nicméně těm je jedno kolik a kde je cestujících. ti řeší jen to, že letadlo má letové povolení, že je dodržen slot / TSAT / TOBT / TTOT apod.

Lukáš F.

Posádka letadla jistě věděla, že odlétá bez lidí. Jestli to neblyo třeba rozhodnutí letecké společnosti, že to letadlo ten den ještě musí být někde jinde.

Air Traveller

Oni to samozřejmě vědí, ale oni taky potřebují odletět načas, protože .. zpoždění na odletu z Prahy bude znamenat, že budou mít následně zpoždění u dalších letů

také, pokud měli slot, tak jeho zmeškání by také mohlo znamenat další mnohahodinové zpoždění.

Y.K.

Ale vědí, zrovna Ryanair je ovšem z těch, co se dlouhými last call nezabývá. Vzhledem k tomu, že drtivá většina jejich cestujících nemá zapsaná zavazadla, často asi žádní, to pro ně nebude problém a nemusí řešit párování bagáže.

Ondra

Koukám, že absolutně netušíš, jak letecká funguje.. 😄 Ne, opravdu to není o tom, že kapitán řekne „hele, ještě nabíráme cestující, poletíme o deset minut pozdějc..“ 😄

Pardubák

V Praze to není většinou tak horké, jako jinde na přestupních letištích. Takže přímý let nějakým charterem z Prahy, toho bych se nebál, letěl jsem i před nedávnem a OK. To centrální odbavení tam chybí to ano. Jinak na Ryanair ještě musí převézt lidi na plochu busem ne ? Nikdy jsem s ním z Prahy neletěl, ale ve většině zemí co jsem viděl i v Praze, tak neparkují u stojánky, asi aby ušetřili poplatky. Nebo se pletu ? Je to prostě co největší low cost a člověk musí počítal s ledasčím.

Tomáš

Naprosto správně,
Zrovna v Praze se u letu Ry zavírá gatě 15 min před odletem.
Po tomto čase vás Handligova společnost může, dokonce musí vyloučit z provozu. Jinak cestující je povinen být včas v agtu a musí počítat s časovou rezervou pro bezpečnostní kontrolu.
Je jedno jestli se jedná o Emirates, Ryr, Lufthansu.
15 minut je to protože je třeba udělat spoustu věcí od odjeti autobusu od gatu, do odjezdu letadla ze stojánky

Filip Jirsák

Jaká přesně je ta časová rezerva, kterou musí cestující mít? To má přece vědět dopravce.

Tomáš

Na základě čeho? Dát z Letiště, pokud vím, tak Ryr avizuje 2-3 hodiny před odletem. Ano i Ryr může počkat. Jenže když počká, může se stát cokoliv, propadne slot, posadka bude overtime a nepoletite nikam a nikdo, proč mají cestující co přišli včas platit za to nikam nepoleti, protože někdo se zaseknul bůh ví kde. A většinou když je nějaký takový problém, že security nestíhá, podá se informace handlingovce, která toto dal řeší S Ryr a konkrétní posádkou na letu. A přesně kvůli problémum výše se můžou rozhodnout, že prostě poletí na čas, a kdo to stihne tak letí, kdo… Číst vice »

Filip Jirsák

Na základě toho, že dopravce se tím živí a denně odbaví spoustu letů, na rozdíl od cestujícího. Když to neví dopravce, s jakým předstihem má přijít cestující, jak to má vědět ten cestující?

Tomáš

Ale on to ví, i při koupi letenky vás na to upozorňuji,
Nedej bože, konkrétně letiště Praha, na to upozorňuje všude, kde může, aby cestujici byly včas na letišti.

Nemyslete si, že nikoho neotravuje zrušeny cestak, je s tím víc papírování než užitku.
Je to naprosto stejne, jak u jiných dopravních prostředcích.
Někdo jezdí podle jízdního řadu, někdo litá podle letového plánu.
Vlak taky na vás nebude čekat, když bude fronta v supermarketu, na záchodě, či třeba securitce

Filip Jirsák

„Včas“ není žádný údaj. Pokud se cestující dozví, že má být na letišti včas, a je tam před odletem, je to v pořádku – a pokud let nestihne, je už to chyba dopravce.

Navíc v tomhle případě se zdá, že cestujícím nepomohlo ani být na letišti včas, pokud museli čekat na otevření gate.

Já jsem nikde nepsal, že to nikoho neotravuje nebo že měl let čekat. Jenom říkám, že kdy se má cestující dostavit na letiště se musí dozvědět od dopravce, přičemž „kdy“ je určitý časový údaj, ne nicneříkající „včas“.

Filip Jirsák

A ono to teda vůbec nebylo od věci, kdyby se konečně pro cestující začal jako čas odletu uvádět čas, kdy má začít procedura odbavení. Protože to, co se děje po tom, už není v moci cestujícího. Je to jako kdyby se ve vlakových jízdních řádech uváděl čas, kdy vlak opustí zhlaví stanice na odjezdu, a cestující musel přijít „včas“, aby někdy dříve do toho vlaku stihl nastoupit.

Tomáš

5. Věta (1. V tom, co dělat na letišti) od konce v informačním mailu:
Arrive at the airport 2.5 hours pre-departure.
To by bylo příliš matoucí pro zaměstnance a celou koordinaci proto se uvádí čas v kolik se uzavírá gate. Což je ten vám čas uzavření letu

Filip Jirsák

Nejsem si jistý, že je dobré mást cestující proto, aby to nebylo matoucí pro zaměstnance. Obávám se, že skutečný důvod bude 1. vždycky se to tak dělalo 2. firmy se tím krásně zbavují odpovědnosti, protože vždycky za to může někdo jiný v řetězci (jak je vidět na příkladu v článku).

Anonym

Jako jo, to plati na T2, kde je bezpecnostni kontrola spolecna pr cely terminal.
Na T1 to zavisi na tom, kdy se otevre kontrola primo u brany. Pokud to otevrou pozde, tak i kdyz tam jsem vcas, tak to nemusim stihnout, protoze za dany casovy usek neni security schopna zkontrolovat cele letadlo.
Normalni aerolinka v takovem pripade pocka, Ryanair zjevne ne.

kalesen

To usporadani letiste je nestastne, kdyby byla centralni security tak by takovy problem nebyl. Na normalnim letisti (treba Viden) kdy se pak na gate ceka az za security, se pravdepodobne neco podobneho nestane. Takhle je tam proste vetsi sance, ze to tam daji pozde a pri soucasnych problemech na letistich to cestujici nestihnou. Rozhodne to ale neni chyba aerolinky.

Apex

Aha…Jenže ve Vídni je současné uspořádání výsledkem dostavby nové části terminálu. Jinak ale nevím, co úžasného na té Vídni je, ale rozhodně to není nový terminál, ten vůbec není normální. Třeba přestup non-Schengen – Schengen je katastrofa, zlatá Praha. Ale zase tam jeden nabere fyzičku 🤗. Jinak, dříve to VIE na starých C a D také bývala divočina… zejména u gatu, ze kterých se jezdilo busem.

Knížecí rada

Jsem rád, že jsem pro tuto sezónu zvolil pro cestu na dovolenou dopravu vlakem (přes Vídeň). Bál jsem se zrušených a přesunutých letů. Ryanair, Menzies i letiště si teď budou přehazovat odpovědnost mezi sebou jak horkej brambor a s cestujícími nakonec všichni svorně vyjebou.

Ultras

Ryan vyplatí kompenzaci, uhradí hotel, jídlo a odveze dalším letem. To problém není… Ryanair je dneska nejspolehlivější ajrolinka a radši odletí včas s bez problémů zaplatí kompenzaci a náklady…

Jan

Asi nevíš jak funguje Ryr. Nedá absolutně nic – cestující se nedostavil včas k odletové bráně a víc je ani handlera (Ryr v Praze není, jen externí handler) nezajímá.

Ultras

Ryanair mi vždycky zaplatil kompenzaci a vícenáklady bez řečí. Problémy byly 10 let zpátky. Vzbuď se do přítomnosti

Air Traveller

ano, rynair kompenzace zaplati, ale v pripade, ze je chyba u nej a dany problem je pokryt kompenzacni legislativou.

vzhledem k tomu, ze tady chyba na strane letiste a ryanair zadnou kompenzaci neni povinnen platit, tak bych o jakekoli kompenzaci tezce pochyboval.

Petr

A my zas odlet z Pardubic. Vše proběhlo naprosto ok a pohodově. 🙂
Jen ten omezený výběr destinací. 🙁

XYYY

No vidíte a to je důvod, proč by se na Ruzyni neměla stavět žádná paralelní dráha a tu paralelní dráhu pro letadla z východu / na východ by nahradilo letiště v PU. To by získalo další zákaznky. Ušetřené peníze by se investovaly do výstavby podzemního nádraží v PU a tunelové trati „někam“ do prostoru OPOČÍNEK / VALY a napojení na hlavní trať. Do jízdy letištního Expresu na HLN cca 50 minut, možnost protažení na Ruzyň ….

Šejdr

10kilometrový tunel a podzemní nádraží kvůli jednomu vlaku za dvě hodiny? A dokáže PED odbavit aspoň 4 letadla za hodinu, aby mělo smysl vypravovat vlaky aspoň v dvouhodinových intervalech (počítejme, že polovina cestujících přijede a odjede autem, když má PED bezplatné parkování)?

Apex

Netušil jsem, že MAN je na východě 😂!

Expert

Na Ryana se chodí dolů do B10 většinou, tak nevím v čem byl problém. Jestli se jelo na jeden rám například. Každopádně letiště je zastaralý a už se to mělo řešit tak před 10 lety. Teď bylo času dost na změny, ale nic se nestalo. Jen ať si tu ostudu vyžerou a nehází to pořád na nedostatek zaměstnanců. 3 roky před covidem byly rekordní a jelo se na 150 % kapacity. Jediný o co se letiště stará je duty free 😀

Ultras

Vůbec mě netankuje, že má Menzes málo lidí… Na Ryan odlety chodím hodinu před odletem a na zbytek je hotel a kompenzace, oboje Ryan proplácí za něco málo přes měsíc. Tahle doporučení chodit 3 hodiny před odletem jsou tak max pro vystrašené vidloně na koupáckých letech.

Michal141

Na koupáckém letu obvykle nejde check-in dopředu a každý z nich má ideálně 2x23kg zavazadlo 😀 takže tam je to doporučení zrovna jediné celkem na místě :-))

David

Z článku mi není úplně jasné co se tedy stalo. Bezpečnostní kontrola je na terminálu až u gate. Tedy vyhlásili číslo gate z kterého let letí, cestující se dostavili před gate, tam je čekala bezpečnostní kontrola, která byla tak pomalá, že nedokázala odbavit celé letadlo, ale třeba jen půlku? Nějak mi to nedává smysl.

Ultras

Přesně takhle to asi bylo. Kvůli chaosu a málo lidí pravděpodobně otevřeli security chvilku před odletem a ti to absolutně nestihli. Ryanair jim naúčtuje nějakou smluvní sankci a pro ně je přednější včasný odlet.

Vojtěch Očadlý

Ano, přesně tak.

dopravopat

100% vina letiska. Hanba Praha. Môžem prísť aj 5 hodín pred odletom a nakoniec ho zmeškať kvôli hlúpej bezpečnostnej kontrole na ktorú môžem ísť až keď vyhlásia terminál z ktorého ide let. Je práve čakám na Marco Polo už 45 minút na vyhlásenie terminálu z ktorého odletím do Viedne. Bezpečnostnú kontrolu mám dávno za sebou. Za štvrť hodiny ho majú napísať. Potom sa tam presuniem. Ak si letisko účtuje od dopravných spoločností poplatky a nie je schopné zabezpečiť prevádzku, malo by platiť mastné pokuty cestujúcim, ktorí jednoznačnou vinou letiska nestihnú let.

XYYY

Bezpečnostní kontrola není bohužel hloupá …. nicméně pokud nejsou cestující zkontrolováni, tak by nemělo letadlo dostat souhlas k vytlačení ze stojánky.

dopravopat

Myslel som hlúpej v kontexte letiska, že nie je jedna centralizovaná pre všetky lety, ale rôzne, podľa terminálov. Kontrola ako taká je OK a nikdy mi nerobila problém.

dopravopat

„pokud nejsou cestující zkontrolováni“ dovolím si dodať „z dôvodu blbého návrhu a prevádzky letiska“

Ináč súhlasím

Xapadlo

Zrovna nedávno jsme letěli s Ryanairem z T1 a bezpečnostní kontroly jsou tam trochu jinak organizované, než bývaly dříve. Už nejsou jen pro jednu bránu, jak to bývalo, ale pro několik bran najednou. Pokud v podobný čas odlétalo více letadel a lety měly společnou jednu bezpečnostní kontrolu, mohla se u ní snadno vytvořit fronta. Pokud byli na jedné kontrole namíchaní lidi na různé lety, mohl snadno vzniknout chaos. Navíc u Ryanairu stále platí, že k letadlům lidi vozí autobusy, což situaci ještě více komplikuje. Každopádně to vypadá na chybu letiště.

David

Vypadá to, že ten den zaskakovala na dispečinku parta ze Správy Železnic. Jejich informování o číslu nástupiště je legendární.

David

A to alibistické vyjádření letiště to je taky jak vystřižené z pera SŽ. Nikdo za nic nemůže.

pedro74

#mynic

Jindrich

🙂 proč to tak u SZ tak je? V Německu je nástupiště známo rok do předu

Ondřej Holub

Pro dobro cestujících. Cestující by totiž nezvládli situaci, kdy jede ze stejné koleje o 5 minut dříve jiný vlak. A to ani když se jim přečíslují nástupiště tak, aby tomu rozuměli (třeba v Brně, hl. n.). A taky by se ti zlí cestující hromadili venku na nástupišti, což nikdo rozumný nechce (třeba v zimě, kdy je všude spousta covidu už vůbec ne, lepší je, když se hromadí pod ceduli v hale).

Jo a ještě je možné jedno vysvětlení: cestující jsou pak šťastnější.

Vyberte si, které vysvětlení vám dává nejmenší smysl a to bude nejspíš to správné 🙂

Franta

Vy nevíte, že Němci jsou úplně vymaštění a bez předpisu si ani boty nezašněrují? Kampak na nás, my panečku umíme improvizovat…!

Anonym

Ale tak ono v CR v zasade taky. Stejnej vlak jezdi standardne z jednoho nastupiste, ale pokud jsou zpozdeni a vypadky, tak se nastupiste muze zmenit. Tusim, ze SZ pak uvadi az to potvrzene.
V zahranici tak sice mate nastupiste uvedene uz treba rok dopredu, ale pak se stava, ze ho pred prijezdem vlaku z provoznich duvodu zmeni a lide se musi presouvat…

původní Jakub P

Jo, ale pocet tech zmen silne zavisi na spolehlivosti a dostatku rezerv site.

původní Jakub P

Jeden duvod je, ze nejsou dlouhodobe schopni zajistit potrebny zvysovani kapacity a spolehlivosti site, ta stavajici jede leckdy na maximum bez rezerv, coz znamena nutnost improvizovat a casto menit nebo urcovat az na posledni chvili veci, ktery by se pri dostatecne rezervni kapacite daly napevno planovat dlouho dopredu.

No a druhej duvod je ten, ze je jim to jedno, draha tu neni pro cestujici, ale cestujici pro drahu, tak at se probehnou s kuframa.

J.K.

Jo, to je ideální když je to kontrola na stanovišti pro 3-4 gaty kde jsou tři lety, a ty dva pozdější vypíšou dřív… No tak člověk prostě neodletí z viny letiště , kompenzace by měla jít za ním.

Ultras

Kompenzaci vyplatí Ryan bez řečí a buďte si jistý, že handling pořádně zmáčkne.

Air Traveller

a nebo taky nezplati, protoze toto je 3rd party problem.

a ze by ryanair zaplatil neco, co mu legislativa nenarizuje? 😀

Air Traveller

Dodneska jsem nepochopil smysl tech security az u gejtu. Nedostatek mista jinde, nebo?

ve spojeni s tim, ze prazske letiste je schopne cislo gejtu na infotabulich zobrazit taky az pul hodiny pred odletem … celkem nic moc.

původní Jakub P

Tak nějak, nechápu, co melou o povinnosti být na letišti dřív, když ty lidi nepustili včas na bezpečnostní kontrolu. To mohli být na letišti klidně pět hodin předem, pokud z toho 4,5 hodiny nemohli tušit, před kterou bezpečnostní kontrolou stát frontu, nijak jim to nepomohlo…

Air Traveller

ano… take me to zaujalo …

Jiří Kocurek

To mi připomíná pražské Hlavní nádraží a inzerování čísla nástupišť u vlaků pět minut před odjezdem.

Igor

Naštěstí zatím není na nástupišti bezpečnostní kontrola takže je to možné tak tak stihnout.

Negrelli

V Kolíně nad Rýnem jsou lepší. „2 minuty po pravidelném“ odjezdu zveřejnili změnu nástupiště

Filip Jirsák

To je ovšem logické, na rozdíl od toho pravidelného zveřejňování nástupiště až 5 minut před odjezdem. Když má vlak zpoždění, může být jeho pravidelné nástupiště obsazené, takže nezbývá nic jiného, než ho přesunout k jinému volnému nástupišti. Důležité je, aby o tom byli cestující dobře informováni a měli dostatečný čas na přesun na správné nástupiště.

Apex

Tak security u gate na T1 je prostě historický relikt, bylo to takto v době výstavby koncipováno, ale bohužel to ani není úplně snadné předělat, na T1 není úplně prostor, kam centrální security umístit. To, že se gate zobrazuje relativně krátce před otevřením je nešvar mnoha letišť a nejlepší je, když se vyhlásí nějaký gate a než tam člověk dojde, tak se změní 🤗.
Ale tohle dle mého jde jasně za letištěm. Jednak letiště přiděluje gaty a security je také letištní, úplně nechápu, co do toho tahají handling…

libor

přesně, jen se vymlouvají a házejí vinu na jiné… ředitel letiště by měl okamžitě skončit

Jana

Tak handling vetsinou vola na dispecink letiste aby “rozsvitil gate k odletu”. Asi se tak uplne nestalo, soude dle vyjadreni pana Petrzilky, ze do budoucna prijali takove opatreni aby se to lepe zvladlo

Air Traveller

opravdu to trigruje handling?

co jsem tak vysledoval, tak na ruzyni celkem soustavně zobrazí gate +/- v okamžiku, kdy letadlo z inbound segmentu dorazí ke gejtu, a to bez ohledu na to, kdo to handluje.

trošku v tom cítím snahu vyhnout se tomu, aby se gejt měnil (no, co si budeme povídat, spousta cestujících jsou telata), nicméně…

Jana

Kazda letecka spolecnost ma svoje pozadavky v jakem case do odletu se ma otevirat odletovy vychod. Takze je to v gesci handlingu.

Air Traveller

tak „otevření gejtu“ a zobrazení gejtu na info tabuli jsou dva zcela odlišné okamžiky .)

Jana

Chtela jsem napsat “zavolat k odletu” ale prislo mi to ponekud krkolomne. Proste handling vola na dispecink letiste aby rozsvitil go to gate / gate open. Kazda spolecnost ma ten cas nastaven jinak. Kdyz se to necha nasvitit pozde, tak se potom samozrejme nestiha. A kapitan asi ve spolupraci s operackou RYR nechteli na zbytek cestujicich cekat, tak proste odleteli

František Hučava

To si ale mohli dovolit pouze proto, že ti lidé měli jen cabin bagáž, protože jinak by to museli vyndavat z letadla zas ven – počítám, že to pravidlo, že nesmí letět kufr bez cestujícího pořád platí.

Air Traveller

ale nikdo preci neresi „gate open/ go to gate“. resime zobrazeni cisla gejtu, a to se zobrazuje zcela nezavisle na techto dvou okamzicich.

aspon tedy na normalnich letistich.
praha v tomto normalni letiste neni a zobrazuje cisla gejtu na posledni chvili – a to neni vec ani handlingovky ani aerolinky.

Twix

Ani já ne. Poprvé jsem to viděl v Bělehradě a napadlo mě že účelem je aby si cestující nemohl před odletem koupit ani vodu a vzít ji do letadla. V tom Bělehradě navíc rádi směřují do dvou sousedních gatů (které mají security společnou) dva různé odlety 10 minut po sobě, takže fronta se tam utvoří slušná a cestující nervózně postupuje v ní, zatímco dole pod schody někdo vstříc frontě pokřikuje že ten první odlet už je potřeba uzavřít.

Air Traveller

ja si to vůbec nevybavím ..snad jen matně ve vídni někdy kolem roku 2008 / 2009…

Josef

Problem s vodou se da resit tim, ze si vezmete prazdnou lahev a pak si tam napustite z pitka, ktere tam myslim je. Nicmene centralni security by byla jiste lepsim resenim.

Air Traveller

ach ty problémy s vodou .. jako by to byl středobod veškerého lítání 🙂

František Hučava

No vzhledem k tomu, že z tohoto terminálu létají třeba i ty dálkovky (kterých teda moc není, ale dobře), tak to problém docela být může, například cestujete-li s dětmi.

Jinak vůbec celé tohle pravidlo, že si do letadla nemůžete vzít pití, je naprosto debilní, jde jen o security theatre a už dávno mělo být zrušeno.

Air Traveller

opravdu nekdo, kdo leti dalkovkou, nema na flasku vody v letadle?

František Hučava

O to vůbec nejde, i na tom letišti si tu vodu musím koupit, že. Jde o to, že třeba to letadlo pak hodinu a půl stojí na stojánce a čeká na slot (dnes naprosto nic neobvyklého) a po celou tu dobu vám nedají nic. V dnešní době cestovat s dětma bez vlastního pití bych si vůbec nedovolil.

Air Traveller

vite omtom, ze v techto pripadech stacinotevrit ten otvor pod nosem a zeptat se / poprosit o vodu?

Apex

Tak na dálkovkách člověk vodu stále dostane… Zatím.

František

Security až u gatu je z toho důvodu, že destinace mimo Schengenu mají kolikrát specifické podmínky pro kontrolu. Tohle berte s rezervou, ale tuším, že řady společností s lety do Asie nepovolovala klasické zapalovače na palubě. Na letech do Tel Avivu je například zvýšená četnost namátkových kontrol a podobně. Tohle svůj smysl asi má, co jsem si všiml, je to tak třeba v Dauhá.. Problém je s letištěm. Nenabízí dost a i řadu známých, co se tam po předchozím propouštění chtěli vrátit, vzali až na druhý pokus, kdy si z CV vyhodili předchozí zkušenost z bezpečnostní kontroly na PRG. Školící… Číst vice »

Air Traveller

toto uz jsem slysel nekolikrat (ze je to kvuli odlisnym pozadavkum zemi), ale to je s prominutim pitomost.

František Hučava

Hlavně na většině letišť v Evropě už nic jiného, než centrální security prostě není.

Pragotron

Důvod, proč je na T1 bezpečnostní kontrola až u gatu, není primárně nedostatek místa pro centrální security. To je sice také velký problém, ale nějaké řešení by se jistě našlo. Hlavní potíž je v celkovém stavebně-technickém uspořádání terminálu, které je založené na tom, že odlétající a přilétající cestující se mísí v jednom prostoru. I kdyby byla centrální security vybudována, pořád by se v terminálu pohybovalo určité množství lidí, kteří jí neprošli – prostě proto, že přiletěli z jiné země. Jistě, takoví cestující už prošli kontrolou ve výchozí zemi, ale jakou máte záruku, že třeba v takovém Turkmenistánu jsou bezpečnostní kontroly… Číst vice »