Cestující MHD jako kurýři. Vídeň chce otestovat doručování zásilek v tramvajích
Tramvaj ve Vídni. Pramen: © Wiener Linien-Helmer Manfred
Rozvoj online obchodů a zvýšený počet kurýrních vozů v ulicích vnukl vedení města Vídeň nápad, že by se kurýry mohli
To mi připomíná jízdu autem na Kubě. Každý tam má povinnost nabrat stopaře. Tak hurá, ještě pár let a ve Východní marce zavládne pravý socialismus.
Není to málo, Antone Pavloviči? Mohli by třeba ještě rozvážet jídlo 🤭
Nebo treba stehovat.
A kaštani ať šlapou pěšky.
Za mě je to totál chujovina, zejména proto, že když už tou tramvají/metrem jedu, tak prázdné, většinou ani polo, nebývá. A aby v něm někdo ještě vozil balíky … to fakt díky.
Co se mi naopak velmi líbí jsou různé variace na Alza-boxy, nebo popřípadě Zásilkovna. Je jich čím dá víc, boxy fungují 24/7 a není problém si vybrat nějaký blízko/při cestě.
A v Brně už kurýrové šalinou jezdí a nikde se o tom nepíše 😉
To i v Praze, ale protože nemají kolo, skútr ani auto jedou kousek a doručí. Tohle asi v textu zrovna nepíší.
Myslím, že to velkou naději na úspěch nemá: zadarmo to nikdo dělat nebude, takže náklady spojené s doručováním těch zásilek budou ve výsledku spíše větší než dosud, což se logicky promítne i do cen, které zaplatí zákazníci.
A oikud jde o „úsporu skleníkových plynů vznikajících při doručování zásilek“, nic přece nebrání tomu, aby regulérní kurýři (řádní placení zaměstnanci kurýrní firmy) rozváželi zásilky místo automobily či skůtry veřejnou dopravou – to lze přece udělat okamžitě a není třeba vymýšlet žádné „broskvoviny“!
Nu, pokud zaplatí cestujícím a odpadnou jim náklady na doručovatele a vozidla, proč ne. Možná se oklikou opět dostanou k něčemu jako byla vlaková pošta – s vlastním balíkovým oddílem v tramvaji a obsluhujícím zaměstnancem…
Souhasím s tím, že zadarmo to lidé asi chtít dělat nebudou. Ale nemyslím si, že by to nutně tu cenu muselo zdražovat. Ona už tam teď nějaká cena za tu dopravu bude – tak jde jenom o to, aby se část z té ceny přesunula těm „kurýrům“ a pak to třeba fungovat bude…
Ale jak píšu jinde – chtějí to tam stejně nejdřív vyzkoušet – tak ať to vyzkoušejí a ono se uvidí, jestli je to životaschopné či ne…
A kurýři nebudou mít co žrát…
Spíš se může stát, že dopravní podnik začne účtovat přepravu zavazadel…
Budou moci také doručovat tramvají.
Když budou dvě tři eura za balíček nebo kredit na jízdné tak se kurýři pohrnou.
Většina domorodců má nějakou časovou jízdenku ….
tak můžou dostat slevu na příští…
No .. nektere napady me svou hlouposti fakt neprestavaji udivovat.
Tak chtějí to vyzkoušet, tak je nechte, buď si s tím nabijí nos, nebo možná ne, musí nás to nějak trápit? Já myslím, že ne…
To mě taky ne.
Ale tohle není ten případ… 😀
Přijde mi to nereálné, složité, nepohodlné, neflexibilní.
Tudiz moderni, a proto se to bude prosazovat
Zase tak složité a nereálné to není, a všemožné dodávky v ulicích také nepřinášejí kdovíjakou pohodu. Odhaduji ale, že se to časem přetransformuje v doručování sice tramvají, ale doručovateli – podobně, jako se z většiny „sdílení“ (vzájemně mezi lidmi) stalo ve skutečnosti půjčování (k tomu založenými podniky).
…že se udělají nákladní vozy tramvaje a vrátíme se obloukem na začátek 20. století? 🙂
K dobrým věcem je někdy fajn se vrátit, a je celkem jedno, že už byly vynalezeny před celými věky. Poštovní oddíly ve vozech, jen modifikované dostupnými vylepšeními, proč ne?
Ano. Budou mít rameno a síť (stejně tak stanice).
Vlak projede, brašny se prohodí – příchozí pošta bude v té síti, odchozí už na cestě…
Vídeň by se hlavně ohledně tramvají měla zamyslet nad úplně jinými věcmi. Infrastruktura se pomalu ale jistě rozpadá (osobně mi přijde celkově v horším stavu než v Praze), preference na křižovatkách nula = tramvaje mají ukrutně nízkou cestovní rychlost.
Ziju ve Vidni posledni cca rok a nic jako rozpadajici se infrastrukturu sem nezaznamenal?
Na rychle presuny je zde metro, tramvaj slouzi hlavne jako dojezd do finalni zastavky. Osobne jsem rad za jejich nizsi rychlost, mensi prostor pro nehody.
Rychlost je diskutabilní, porovnává se průměrná cestovní rychlost …. záleží i na technologii jízdy, využívání setrvačné hmotnosti soupravy, nikoli prudký rozjezd na „maximum“ a pak prudké brzdění …..
Zapomínáte, že pro místí šotoušstvo je tramvaj modla. Radši se budou kodrcat tramvají po povrchu, i když je to s přestupem a čekáním rychlejší metrem.
Na rozdíl od Prahy již před 40 lety se hlásily možnosti přestupu na jiné linky …..
Tam toho nakecají…
Hmm, ale zaujaly mně ty vícekolejné zastávky…
A když mi zásilku zničí nějaký Los Tydýdos namísto zaměstnance kurýrní služby, stěžovat si můžu na lampárně?
Zaměstnanci kurýrní služby snad nejsou Los Tydýdos? A tenhle tramvajový kurýr bude evidovaný, bude se vědět jaký balíček veze a bude za něj ručit. Možná lépe než ten, který jich má v dodávce za zády 100.
a čím za něj bude ručit?
Pojistkou přepravní společnosti.
takže mu to bude jedno
Jedu tramvají s báglem a nějaký spolucestující do toho báglu strčí nebo kopne. Není to moje vina.
Vzhledem k tomu, že většina lidí co vidím s báglem v MHD ten bágl má na zádech a nepokládá ho vedle sebe, tak jsem si představil toho cestujícího, co do něj bude chtít kopnout. A vypadal trochu jako Jean-Claude van Damme. 🙂
Ono normální lidi mají taky peněženku v kapse, ale znám lidi, co si ji nechali na střeše u auta…
Já za sebe si myslím, že každý inovativní nápad zaručeně by pomohl odlehčit městům, a vůbec dopravě po silnicích. Obdobný systém by šlo aplikovat i na železnici, že by byli tzv. Železniční kurýři, kteří by vždy nastoupili do vlaku s několika balíčky, popřípadě na linkách s vozy Bbdgmee, BDs, BDsee, BDmsee atd by šlo přepravovat větší množství zásilek, dále by pak po rozmachu šlo používat třeba vozy Ds, což mi připadá jako dobré řešení na většinu trati, tam kde nejezdí jen nějaký motorak nebo jednotka🙂
a neříkalo se tomu ČD Kurýr?
Btw.pamatuju rychlík (později IC) Donaukurier 🙂
To fungovalo, v rámci rozparcelování dopravy do krajů to bylo zrušeno, protože kraje to nechtěly platit.
Holt zas objevujeme kolo…
Železniční kurýry nepamatuju, ale ČD Kurýr fungoval jenom v rámci rychlíkových linek, takže tam byl problém asi jinde než v krajích….
To pamatujete dost málo – existovaly kdysi (a není to ještě ani tak úplně dávno = téměř až do počátků ČD) i spěšniny, které bylo možno poslat z a do každého komerčně obsazeného tarifního bodu v síti (tedy občas třeba i z či do zastávky, kde osobní komerci dělal jen závorář s příslušnou komerční zkouškou) …
však to nepopírám – tím pádem je ovšem asi zřejmé že za zrušení nemůže parcelování do krajů.
tramvaj s zavazadlovym oddílem…
tak jistá psaníčka ani nemají moc velké nároky na prostor
Pokud by se posílaly, tak ne.
Ale zkuste tramvají vozit televizi…
Hoho, za chvíi budou potřebovat cargo tramvaje, aby cestující neubírali místo balíkům 😀
Ale vzpomínám na někdejší linku Čebusu Brno-Praha, kde se dala řidiči zásilka (obálka i menší krabice) a k tomu padesátikoruna a za dvě a půl hodiny jste to měli v Praze – služba dodnes nepřekonaná.
Tohle před lety běžně fungovalo ve Švýcarsku … zaměstnanec pošty přinesl strojvedoucímu pytel s poštou pro hotel, přepravku se zásilkami … na zastávce čekal adresát a balíček / dopis si od strojvedoucího vyzvedl. Na konečné odnesl strojvedoucí pytel do hotelu a přinesl pytel z hotelu …
Kdysi jsem na regionální jízdenku v Dánsku projížděl autobusové linky. Podvečerní spoj objížděl poštovní schránky ve městě, řidič je vybíral … do poštovních pytlů … Na konečné čekalo poštovní auto, tam se pytle se zásilkami přeložily a těch autobusů se tam sjelo několik … dopravce to určitě nedělal zadarmo ….
I ČSD vozily v hytlácích „poštovní závěry“ (pytle s dopisy): pamatuji si, jak například v Žamberku jezdil v podvečer autobusem „místní dopravy“ (ČSAD = linka „náměstí – nádraží“) na nádraží k večernímu rychlíku z Jeseníku do Prahy s poštovním pytlem (s dopisy), tam jej předal vlakvedoucímu, který jej dovezl do Hradce Králové (kde teprve byl přidáván k soupravě poštovní vůz), kde si ty dovezené závěry (nebyl to pochopitelně jen ten jeden ze žamberské pošty) převzali zase od vlakvedoucího zaměstnanci pošty a cestou do Prahy jejich obsah roztřídili – a tak to fungovalo určitě ještě někdy před 40 roky, než pošta… Číst vice »
No výborně!
Tak v čem by byl problém zřídit to i u nás?
Na vsi nebo v Praze?
Tohle naprosto běžně funguje doteď např.u busů na Slovensko, běžně tak posílám věci příbuzným. Dám šoférovi 100Kč nebo 5€ a za 7 hodin si to na autobusáku rodina vyzvedne. Zatím 100% spolehlivost.
Tohle by v Česku asi ani nikoho nenapadlo takhle přemýšlet, ale dává to smysl. Jestli někdo jezdí každý den přes půlku města a ve stejný trase je třeba něco menšího doručit, proč by nemohl prostě balík vzít na zastávce, kde nastupuje, pak ho zase vyložit tam, kde vystupuje a za to mít nějaké drobné. Náročné na organizaci, ale ve výsledku to fakt může ušetřit řadu cest dodávek. Budu zvědavý na realizaci. (y)
Je to totální nesmysl. Skutečnou budoucností logistiky jsou nové mnohapatrové plně automatizované sklady uvnitř velkých měst dostupné i tou MHD.
Ou nou…
Možná napadlo, ale pak si všiml, že je tu část obyvatelstva, kterým běžná práce nic neříká.
A to brání té druhé, naprosto převažující části na tom pracovat? 🙂