Cestující MHD jako kurýři. Ochota Vídeňanů vozit zásilky tramvají je prý vysoká
Balíková stanice vídeňské MHD, vizualizace. Pramen: Wiener Linien/Robert Peres
První testovací dodávky lze podle vídeňského dopravního podniku očekávat v roce 2024.
Někde v Německu jezdí i nákladní tramvaje. Dobrý nápad .
Zajímavá myšlenka, rád si počkám na to, jak se projekt vyvine.
Už vidím, jak se bude danit kurýrní práce cestujících 😁😁😁
A v čem vidíte problém?
Tak nějak…vždyť budou celou dobu v jediném státě…
Nebyly spěšniny zrušené protože by docházelo ke křížové dotaci? Jak se k tomu postaví přepravní služby, které to nebudou využívat a musí hradit dopravu běžnou dodávkou?
Když budou převážet pračku, troubu, kotel…tak si na to asi dodávku vezmou. Ale když vám vezou něco malého lehkého…
No…ale v českých podmínkách by šlo přes britský způsob převážet dopisy, knihy a vůbec nekřehké věci, tj. v běžném služebním voze tak, že by ve stanicích bylo rameno a síť, v tom vagoně taky – a ve stanici by se to vyměnilo i bez zastávky (ale zároveň do max. 140 km/h). Výhodou by bylo, pokud by ta pošta sídlila na nádraží – cestující lid by pak neměl zbytečnou cestu…
Velká zavazadla jako kufry jsou v MHD tolerována (zadarmo), jelikož je zpravidla používá minimum lidi najednou. Pokud se těch větších balíků sejde moc najednou, mohl by být problém. Určitě ale stanoví nějaké limity na velikost jednoho balíků.
Tak logicky bude velikost škatulí omezena tím otvorem boxu kam se bude vkládat/vykládat zásilka = něco jak naše alzaboxy, apod., tj. nic extrémně velkého, maximálně střední velikost.
Chválihodný projekt, snad se zadaří. Lepší, než zakazovat plastová brčka.
Ano, výborný počin. Ale dovedete si představit tu hrůzu, kdyby tím prokázali, že nemusí jezdit po městech mraky dodávek?
Mraky dodávek to určitě nenahradí, maximálně menší zásilky v nich přepravované. Dodávky jsou obecně efektivní způsob hromadné přepravy zboží a nákupů. Šetří to cesty lidem, kteří by často kvůli jednomu balíčku/tašce z obchodu jezdili autem. Teď je ještě elektrifikovat a bude to mít citelný dopad na městské ovzduší.
No, jsem zvědavý jak to bude fungovat. Ale je to krásná ukázka toho, že Vídeň je myšlením někde trochu jinde, než my.
Přeji, ať to má úspěch! 🙂
Máte pravdu Vídeňští europoslanci prosazující zákaz prodejů auta se spalovacím motorem jsou myšlením oprabdu někde jinde.
Ano – taková Vídeň má tramvaje, metro, příměstské železnice, normální železnici do všech stran…tak se bez auta obejdou hravě…
Ale nějaká rodina na vesnici, kde není obchod, škola, ani lékaři, autobus jen v pracovní dny (škola/práce a zpět) a vlak v sousední vsi…se bez auta obejde mizerně…
Nevím kdo kolikrát jebnul s balíkem, tak si ho vezmu jako by byl v pořádku, nacpu si ho do báglu, bágl hlídám v tlačenici v přeplněné tramvaji, balík vyndám a dám do boxu. Příjemce vezme a tvrdí že je obsah balíku rozbitý.
Ano, není zde jednoznačná zodpovědnost za možné poškození. Věřím, že s tím budeou zákazníci počítat a posílat tak jen robustní balíky.
Nicméně taky trochu očekávám základní lidskou slušnost, že ti cestující-kurýři nebudou prasata a budou se k přepravovaným balíkům chovat slušně – ale možná mám naivní představy o průměrném obyvateli Vídně (co se zapojí jako kurýr) 🙂
Vídeňáci jsou solidnější než jejich sousedi…
A určitě je tam nějaký kontrolní algoritmus…
No, myslím, že celou věc posuzujete mentalitou typického Čecha. Rakušanům je slušnost a ohleduplnost tak nějak vlastní. Netvrdím, že jsou dokonalí, to určitě nejsou (kdo je), jen jsou morálně a mentálně vyspělejší.
No dobře, ale ve Vídní zdaleka nežijí jen Rakušáci. A přivydělávat si jako „MHD kurýr“, to osloví spíše ty chudší/přistěhovalecké vrstvy. Budou muset dobře nastavit reputační systém, jako třeba u Uberu nebo AirBnb, aby ten, kdo ničí balíčky, brzy skončil.
Ono nejde jen o to, že by byl balík poškozený. Jde tu o mnohem horší věci. Když už jste zmínil Uber, pracuji pro něj v USA. Od začátku pandemie nevozím lidi (a nemíním se k tomu vracet), ale jen doručuji jídla z restaurací a zboží z obchodů. Před časem Uber zavedl doručování balíčků od soukromých osob soukromým osobám. Odklepl jsem tuto možnost a po pár minutách volbu po rozsvícení v palici zrušil. Kolikrát se stalo, že zatkli řidiče kamionu se zapečetěným nákladem, ve kterém byly přibaleny drogy. Nebo měl v kamionu ilegální migranty, kteří mu tam vlezli když se byl… Číst vice »
Jinak, aby bylo jasno, nejsem takový zoufalec, ale vyhovuje mi z rodinných důvodů absolutně flexibilní pracovní doba.
Ono, to co se v posledních letech do Vídně přistěhovalo.. V leckterých čtvrtích šla úroveň bydlení strmě dolů.
Výborné, držím palce. Obecně je myslím Rakousko daleko před námi už dlouhý čas.
Zatímco u nás jede poloprázdný autobus a za ním jeden až dva vozy pošty, v Rakousku to zvládne v pohodě jen ten autubus (Postbus).
Opravdu tam celý poštovní okres dokáže za den objet 1 Postbus?
Ono to totiž může být matoucí, když z pošty vyjedou 2 auta stejným směrem, že jedou tamtéž. Je totiž dost dobře možné, že v první dědině za městem se každé vydá jinam.
A podobně autobusy, někdy to vypadá, že zbytečně jedou 2 spoje v souběhu… přitom mají konečné ve 2 různých vesnicích 4 kilometry lesem od sebe.
A proč ve společném úseku jedou v souběhu a ne v prokladu?
protoze sichta v praci lidem zacina/konci vetsinou ve stejnou dobu (pripadne ten vlak, na ktery ty busy navazuji prijizdi/odjizdi ve stejnou dobu) … a ne podle toho, jestli jedou z horni vesnice nebo dolni vesnice.
Ono je v Rakousku těch pošt taky podstatně méně…
Postbus je dopravce, který patří ÕBB. Normální autobus, nemá s poštou nic společného a zásilky nevozi.
:-)))
To opravdu vozí. Nebo tam ty desítky zásilkek vykládají jen tak, aby měl šofér co dělat, že?
Jo máš pravdu Dave je mimo…vozi
To by bylo řešení. Ale otázka vlastně je, co bude vozit poté, co nynější 50 letí odejdou do důchodu. Dopisy těžko (emaily), výpisy z účtu pochybuji (ovládání účtu mobilem nebo počítačem), knihy zaniknou úplně…tak snad jen ty balíky.
Takže Česká pošta bude mít 2 možnosti – buď se zavede na balíky, nebo poletí za těmi dopisy do propadliště dějin.
Ona Česká pošta (a tudíž i Balíkovna) nevozí nyní balíky? To je mi novinka 🙂
No…vozí…ale jak velkou část…v mém okolí je vozí DPD a hlavně PPL protože jsou buď levnější nebo spolehlivější (někdy obojí).
budou vozit i psaníčka? 🙂
A komu? Důchodcům?
Jo. Z jedné smutná a z druhé veselá.
Ve Vídni nemají něco jako alzaboxy a smluvní výdejny v obchůdcích, že vymýšlejí takovéhle komplikovanosti?
Však toto je riešenie práve na doručovanie do boxov. Akurát nie jediného predajcu ako sú Alzaboxy, ale univerzálne (ekvivalent Balikoboxov od pošty).
Alzabox už taky není jen pro ten eshop, který mimochodem dodává i produkty třetích stran. Běžně se tam dá doručit balíček DPD, myslím že i od soukromé osoby.
Napraskat všude boxy,kdy ne každý je plný není úplně racionálně…obchůdky beru
Tvl.k boxu přijdu, zadám jeden kód, odejdu s balíkem. V obchůdku se za mnou stojící Olašačka hádá s Vietnamkou za pultem, prská na mě bacily a až si to vyříkají, tak mi Vietnamka konečně dá ten balíček. Dík, radší Alzabox i přes šibeniční nutnost vyzvednutí včas.
Budu teď těžce OT, za což se omlouvám, ale třeba mi to tu někdo vysvětlí: Vietnamci k nám přišli v druhé půlce sedmdesátek. V produktivním věku je teď druhá a třetí generace, obě se narodily v Česku/Československu. Když člověk přijde do večerky, Vietnamec/Vietnamka čumí do mobilu na vietnamský film a česky mluví dost blbě. Moje děti přišly do USA v raném věku před 6 lety a angličtinu ovládají líp než češtinu, slovem i písmem a to doma mluvíme jen česky. Dostala se většina druhé a třetí vietnamské generace na inženýrské a doktorské pozice (čemu bych se při jejich píli nedivil)… Číst vice »
Noví přistěhovalci.
Díky
Já teda už dlouho pozoruju mladou generaci Vietnamců a i jiných exotických etnik, kteří hovoří naprosto čistou češtinou rodilého mluvčího. Pokud byste se na ně nedíval tak ni nevíte, že to nejsou tradiční Češi (resp. Pražáci).
Jasně,proto mi nebyli jasní ti se špatnou češtinou ve večerkách.