Obrazem: Čeští stavbaři vysouvají unikátní most přes údolí říčky Gottleuba v Pirně
Projekt se musel přepracovat. Původně navržená konstrukce byla staticky tak náročná, že se potřebná betonářská výztuž nevešla do průřezů.
Stavbaři Metrostavu a sesterské firmy Bemo Tunneling minulý týden vysunuli třetí trakt mostu přes údolí říčky Gottleuba (v Čechách Rybný potok) v saské Pirně. Rychlost vysouvání byla 24 metrů za hodinu. Výsuv na začátku prosince byl třetí z celkem plánovaných devíti polí o různé délce.
Nový silniční most má přitom podle stavbařů pro metodu postupného vysouvání neobvykle štíhlou nosnou konstrukci. Původní projekt se ukázal jako neuskutečnitelný a stavba se na několik měsíců zastavila.
„Dost obtížně se to vysvětluje, zadavatelem navržená konstrukce byla staticky tak náročná, že se nám potřebná betonářská výztuž nevešla do průřezů. Návrh navíc dostatečně nezohledňoval namáhání vlivem teplotních výkyvů mezi dnem a nocí nebo létem a zimou v jednotlivých stavebních stavech,“ uvedl Marek Foglar ze společnosti Metrostav.
Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je podle stavbařů dvojnásobek oproti běžné hodnotě. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.
„Příběh, který se zpočátku stáčel do noční můry, nakonec pomalu spěje k happyendu. Po počátečních neshodách jsme dali hlavy dohromady a vymysleli jsme staticky optimální variantu. Investor dal nakonec najevo velký respekt vůči nám jako českému dodavateli,“ doplnil Foglar.
Nový most bude měřit na délku 912 metrů a údolí překlene se ve výšce až 70 metrů. Dokončení projektu vychází podle aktuálního harmonogramu na přelom roku 2026 a 2027.