Česmad: Přes 40 procent autobusových firem už propouští, další nechaly lidi doma

Autobus Setra společnosti Nobless Line pro linku do Švýcarska. Foto: Nobless LineAutobus Setra společnosti Nobless Line pro linku do Švýcarska. Foto: Nobless Line

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia po dvou týdnech zopakovalo mezi dopravci anketu, jak jejich podnikání ovlivňuje koronavirová krize. Potvrdil se

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Nynější stav s uzavírkou většiny provozoven dal navýšit počet obchodů e-shopům, mj. s přepravou zboží přímo až k zákazníkovi. Tyto služby zvyšují poptávku po řidičích.

Je na jednotlivých společnostech, aby si nyní s přepravními společnostmi dohodly „zapůjčení“ pracovní síly.

A žádnou státní pobídku k tomu nepotřebují.

Až nouzový stav odezní, zřejmě se opět sníží poptávka po e-shopových přepravách na původní úroveň, ale ruku v ruce s obnovením těch dřívějších průmyslových přeprav.

V obou situacích je co vozit = je potřeba práce řidičů.

Jan

Bez urážky, ale drvivá väčšina vodičov MKD by so svojimi komunikačnými schopnosťami v sortimente rozvážkových služieb prežili asi pol smeny, kým by sa zozbieralo dosť sťažností na to, aby im bol tento výmenný pobyt zasa ukončený.

V.N.

Ono je to hlavně o něčem jiném a každá práce potřebuje jinou výbavu. Rozvážet balíky může každý , kdo má řidičák B. Jezdit s velkým kamionem již žádná sranda není…

V.N.

Jenže ono to bohužel není 1:1. Rozvážkové služby potřebují stovky nových řidičů , nicméně práce není pro tisíce těch stávajících..

Eduard

Ale pořád lepší než nic. Až to celé odezní, tak se zase bude brečet, že nejsou řidiči, že je to těžká nevděčná práce a nebýt zahraničních šoférů bůhví odkud, tak by se pomalu naše kamionová doprava zastavila.

xyz

V minulých měsících až několika letech si i nákladní a autobusoví dopravci stěžovali, že řidičů je nedostatek (a že se to musí řešit např. ukrajinskými řidiči).

Nyní, když tedy potřeba řidičů poklesla (a i ti Ukrajinci jsou vzhledem k situaci možná zpět doma na Ukrajině), aspoň došlo k odstranění té nerovnováhy na trhu zaměstnanců, na kterou si ti dopravci stěžovali.

V.N.

Nikoliv , ta nerovnováha se přetočila zase jinam…

xyz

„karanténní opatření nouzového stavu autobusovou dopravu zcela ochromila, a aby po skončení krize mohla začít znovu fungovat, neobejde se bez okamžité státní pomoci,“ Dopravci v ZVS (o kterých je v tomto výroku také řeč) pak nebudou schopni zvládnout zajistit dopravní obslužnost (na kterou mají mnohaleté smlouvy)? V takovém případě si přece nemají nechat odcházet/propouštět řidiče. „I zde bude pro udržení provozu firem nutná státní pomoc.“ (pozn. myšleny nákladní přepravy) Budou-li ty přepravy (nyní pokleslé vlivem odstavení automobilových výrob) obnoveny, nebude důvod k propouštění. Nebudou-li obnoveny, není důvod, aby si přepravní firmy držely tolik zaměstnanců a vozidel. Bez ohledu na vliv… Číst vice »

-TR-

Pomáhat autobusovým dopravcům by se mělo pouze v případě, pokud zajišťují dopravní obslužnost hrazenou krajem.

V.N.

A co MHD ? Jinak i turismus je závislý na autobusových dopravcích. Pokud nebude nikdo , kdo by turisty odvezl z letiště do hotelu, případně je vozil po Čechách , tak žádný turismus nebude. K čemu bude , že hotel v Krumlově bude připraven , když ty turisty tam nikdo nepřiveze…

-TR-

Z letiště na nádraží existuje MHD Praha, dále existuje vlak ČD do Budějovic a návazný vlak GWTR do Krumlova.

Alan

TR píše, jako by mu vyhovoaly monopolní společnosti. Konkurence je zdravá a kdybychom ji nechali zničit, tak by to poznal každý z nás. Jezdilo by se dvojnásobné ceny.

-TR-

Pokud vám nevyhovuje GWTR (režijka?), můžete jet přímým expresem ČD, který jede jednou denně.

Mám za to, že v krizi je třeba udržet především závazkovou dopravu. Turistům nic nebrání, aby ji používali. Před krizí jsem běžně používal např. vnitrostátní noční vlaky v Polsku, a žádné speciální autobusy jsem nepotřeboval.

V.N.

Dovedete si představit stádo Číňanů , jak pojede z letišti v Ruzyni do Českého Krumlova veřejnou dopravou ? Já nikoliv…

xyz

Stále to nijak neopravňuje ke státní podpoře zájezdových dopravců, jejichž převážnou činností je „převážení stáda Číňanů** z Ruzyně do Českého Krumlova“.

** tedy osob ze země, která do naší země bude IMHO mít ještě vcelku dlouho zákaz, podle čehož by se takoví dopravci měli zařídit.

Podporu takovému dopravci/dopravcům ať vyplácí samo město Český Krumlov, pokud uváží, že se mu to vyplatí.

V.N.

Ten Krumlov jsem uvedl pouze jako příklad. Spousta turistů do Prahy nepojede, když jim nikdo nezajistí autobus z letiště do hotelu.. Takže o to, co stát nevynaloží, zase přijde… je otázka, co je lepší …

xyz

V případě Prahy je tato argumentace o to nepatřičnější – turisté mohou použít MHD.

Navíc – budu-li předpokládat (správné) přitvrzení vůči Airbnb, tak část turistů ubude i přirozenou cestou (neměli by ani kde přenocovat). Ostatně, i v případě Prahy platí argumentace o „přeturistování“, a to právě v posledních letech, po rozmachu Airbnb.

V případě Prahy považuji za ještě absurdnější finančně dotovat jakékoliv „charterové“ přepravy typu „z pražského letiště do pražského hotelu“, které jsou de facto taxislužbou, jen ten taxík je poněkud větší.

Leoš Konečný

Tak naštěstí zatím jezdí žlutý Regiojet

xyz

„Konkurence je zdravá“ Předně – autobusoví dopravci ve smluvní autobusové dopravě byli poškozeni již zavedením 75% slevy pro studenty a seniory, kdy skupinám těchto lidí se o to víc vyplatí jet veřejnou dopravou než si objednat zájezdový autobus, jehož dopravce žádnou státní slevu nedostane. „K čemu bude , že hotel v Krumlově bude připraven , když ty turisty tam nikdo nepřiveze…“ Ale přiveze. Bude poptávka po přepravě, bude uspokojena. (Pomíjím, že nejen v ČK bylo v posledních letech tolik „přeturistováno“, že určitý úbytek počtu turistů mu prospěje. Viz i tamní situace typu „placené přestírání běžného občanského života v domech v… Číst vice »

RadoP

Jak to vypadá to placené předstírání? Co si mám pod tím představit?

V.N.

Nemusí přivézt. Jasně , v dlouhodobém režimu se to nějak dohromady dá. Ale je tu jistá analogie z automotive průmyslem. Když zkrachuje nějaký klíčový dodavatel ŠKODOVKY , myslíte , že tato fabrika jej nahradí lusknutím prstu ? Ono to není tak jednoduché. Pokud by došlo k tomu , že by se výroba musela přesunout k jinému dodavateli , mohou to být měsíce práce… A po dobu těchto měsíců budou automobilky stát…

svojsin

TR: A co kdyby se nepomáhalo os. železnici tam, kde je nepřijatelné zrušit autobusovou dopravu a kde malý počet lidí z vlaku může přejít právě na bus? To už by jste tak striktní asi nebyl, že….?

-TR-

S dokončením modernizace dalších úseků bude mezi Prahou a Českými Budějovicemi rychlejší vlak a autobus tak ztratí na významu.

Ale chápu, vám asi vadí poslední úsek z Budějovic do Krumlova, protože to není modré, a tak to chcete rovnou zrušit.

Petr766

Jo, zpátky na stromy…

Leoš Konečný

Strč si ten vlak víš kam

xyz

„A co MHD?“
MHD v naprosté většině měst normálně funguje (byť v prázdninovém provozu). Část řidičů je stejně v karanténě či na ošetřovném, takže pokles pracovních pozic se vyrovná omezenému provozu.

„Pokud nebude nikdo , kdo by turisty odvezl z letiště do hotelu, případně je vozil po Čechách , tak žádný turismus nebude.“
Otázka nabídky a poptávky – budou-li ti turisté, budou i dopravci. Státní podporu k tomu nepotřebují.

V.N.

Teorie….Zajímavé, že na trhu je obrovská poptávka po řemeslnících , ale řemeslníci nejsou. Podobné to může být i v dopravě…

Eduard

Je to nemilá situace. Na druhou stranu si jiní provozovatelé vyřeší problém s pracovní silou. Nedávno tu byla spousta článků, jak si firmy přetahují lidi, jak není možné sehnat řidiče. Teď jich bude dost a firmy si mohou vybírat. Netvrdím, že není potřeba pomáhat. Jednoznačně ano. Např. si dovedu představit, že by stát prostřednictvím nějaké instituce vykupoval pohledávky, pozastavil termíny platby daní, atp.

V.N.

Já se obávám , že pozastavení třeba silniční daně je na místě. Pokud auto stojí a nejezdí , proč z něj platit daň ?

Radek

Pokud stojí. Třeba v Praze je pokles IAD tak maximálně 30%.

PatriK

Není důvod, aby stát z veřejného rozpočtu uměle udržoval zaměstnanost v soukromých firmách o jejichž služby není zájem.

V.N.

Tady jde o něco jiného. Pokud autobusová firma řidiče vyhodí , už je zpátky dohromady nedá. Protože každý z nich si najde jinou práci. A až se to potom rozjede , může celý systém zkolabovat tak , že již nebude, kdo by lidi vozil do práce a děti do škol… a bude zase trvat hodně a hodně dlouho , než se to dá dohromady…

PatriK

Nic nezkolabuje, jen místo toho, aby stát pumpoval peníze do firem ve víře, že je majitelé použijí na mzdy zaměstnanců, tak může přispívat adresně přímo těm dočasně nepotřebným přes úřad práce. Jakmile začne být poptávka, firmy najmou lidi zpět, podle potřeby.

V.N.

Pokud bude koho najmout. Vytvořit nějaký tým zaměstnanců to je práce u nedostatkových profesí na léta. Rozustit jej- to chvilka.. Co píšete je pouze teorie , praxe je jiná..

xyz

Je na konkrétním dopravci, aby si tento tým nyní podržel a nenechal si jej rozpustit, pokud platí, že by jej pak dával dohromady celá léta.

Pokud tedy je tato teorie pravdivá a pokud se v nynější situaci nestane dlouhodobějím stavem, že řidiči již nebudou nedostatkovou profesí.

V.N.

Jenže údržba týmu stojí nějaké peníze…o kterých se tady bavíme..

jirka

máte pravdu mezi těmi řidiči je hodně skorodůchodců, nebo důchodců, takže ti už skončí asi určitě

xyz

„A až se to potom rozjede , může celý systém zkolabovat tak , že již nebude, kdo by lidi vozil do práce a děti do škol…“
Tak ta doprava ty řidiče vyhazovat nemá, když má dlouhodobý kontrakt v ZVS (který je plněn i v nynější situaci, byť v omezenějším, prázdninovém provozu).

Je tím sama proti sobě.

Eduard

Tady bych si dovolil oponovat. Je třeba nyní pomoci nejen, autobusovým dopravcům, protože se za nějakou dobu situace opět vrátí do normálu a bude jen dobře, že to spousta firem přežije. Otázkou je jak to co nejlevněji a nejefektivněji udělat. I s ohledem na vyčištění trhu.

Hanzi

Pokud vůbec se situace vrátí ,,do normalu,, tedy stavu před kokovirem bude to trvat roky. A roky žádný stát neude dotovat pracovní mista nebo pobidky s nejistym výsledkem. A jestli vůbec se vše vrátí zpět na to neví dnes odpověď ani křišťálova koule.

V.N.

Roky to trvat nebude, protože bychom chcípli hlady všichni. Podle mého názoru koronavir nekoronavir , stejně se to bude muset všechno v řádu pár měsíců rozjet. Apropos, co je lepší ? 50.000 mrtvých na koronavirus anebo 50.000 mrtvých díky sebevraždám ze ztráty zaměstnání anebo díky tomu , že řada nemocí se dnes neléčí ? Hysterie kolem koronaviru je totálně přepálená.

PatriK

Od toho máme pracovní úřady, jako dočasný azyl pro nezaměstnané a kde je mnohem větší možnost kontroly, že peníze skončí tam kde mají a nikoli třeba v kapse vlastníka firmy.

V.N.

Úřady práce nikdy v této zemi za posledních třicet let nefungovaly. Myslíte, že začnou fungovat dnes ?

Erik

Přepálil jste to s tou drogou vy PANE V.N.
Možná se podívejte do Itálie, Španělska, kde lidi umírají denně po stovkách.
A tohle se bude dávat léta dohromady.

Franta

Denně po stovkách umírají lidé i v České republice už nějakých 150 let. Každých 5 minut v České republice zemře člověk. Celkem cca 120000 ročně. Akorát se teď blbne s tím, že jich je 5 denně kvůli koronaviru. A to z těch 5 kvůli koronaviru jsou dva kvůli obezitě, dva kvůli kouření a jeden kvůli nadměrnému chlastu. Prostě jsou v tak blbém zdravotním stavu, že je koronavir jen dorazí. Sem zvědav, jestli celkový účet mrtvých za koronavir přesáhne počet sebevrahů, kteří skočí pod vlak (tuším nějakých 250 ročně). Nebo počet mrtvých na silnicích (stabilně 700 – 1000 ročně v posledních… Číst vice »

Erik

No vymlouvat vám to nebudu, až budete mít vlastní zkušenost, budete mluvit jinak. Zatím mluvíte, že se vás to netýká. On pak každý přehodnotí priority. Nejde kolik jich umírá u nás, ale kolik umírá v těch zasažených zemích.

ušatá

To vše myslíte vážně? KOlik je vám let a jaké máte životní zkušenosti, priority. A proč chcete rozhodovat o životech druhých? A co vůbec opravdu o tom všem víte?

V.N.

Přesně, správný názor. Můj otec měl jít na důležitou cardio-operaci. Tu mu zrušili kvůli koronaviru. Co když díky tomu zemře ? Kolik je takových lidí v rámci republiky. Kteří zemřou , protože dnes se celé zdravotnictví věnuje pouze koronaviru ?

V.N.

Ono to přináší ještě jedno nebezpečí. A sice. X let pozoruji to, jak české kamionové firmy jdou do háje a tyto přepravy místo českých firem realizují hlavně Poláci. Tento koronavir může mít za následek , že v autodopravě z českých firem již nemusí zůstat takřka nikdo. A bude to fungovat tak , že když vlezete na Černém mostě do autobusu směr Harrachov , že se s řidičem česky nedomluvíte. Dále spousta řidičů si najde jinou práci a když bude třeba , aby se vrátili za volant , nevrátí se… to bude mít za následek to, že ceny dopravců poletí vzhůru.… Číst vice »

PatriK

Není třeba mít obavu, že „spousta řidičů si najde jinou práci“, jelikož jde o úzce zaměřenou, nekvalifikovanou práci, kde právě vzniká nadbytek nabídky pracovních sil nad poptávkou.

V.N.

95% řidičů vlastní vysvědčení z nějaké školy , či výuční list z nějakého učiliště. Myslíte si, že když se někdo s výučním listem na profesi instalatér živil až do teď jako řidič , že se ke své původní profesi nemůže vrátit ? Může a může se mu to i zalíbit a zůstat u toho. Protože řemeslník se dnes má mnohem a mnohem lépe, než řidič. Po všech stránkách.

xyz

Poláci snad mají pokles přeprav také.

Erik

Pokles přeprav musí mít všichni, pokud firmy stojí.
A většina firem nestojí kvůli ochraně pracovníků, ale nemají z čeho vyrábět. Viz Škoda Auto, Iveco v Mýtě atd.

Petr766

Ten „nezájem“ ovšem způsobil ten stát s tím veřejným rozpočtem. Uměle. Ale to je asi moc složité pochopit, že?