Českým drahám prudce vzrostlo zadlužení, do zisku se dostaly rozpuštěním rezerv
Nová jednotky 650 RegioPanter pro Kraj Vysočina. Foto: České dráhy
Za pět let narostly dluhy dopravce na více než dvojnásobek, tržby z jízdného stouply podstatně pomaleji.
1)pokud stát omezí pohyb osob během epidemie, ale už nechce odškodnit poškozené – v tomto případě dopravce, je to špatný stát
2) pokud společnost vlastněná státem (ČD) fakturuje jiné společnosti vlastněné státem (SŽ) a ta faktury se neplatí, je to špatný stát – respektive jsou špatní úředníci v čele resortu
Protože prvně si má každý udělat pořádek u sebe.
Pan generální ředitel je skvělým hráčem pokru.
To je tak, kdyz se nakupujou drahy moderni vagony a lokomotivy na rychlost 200+ aby vozily cestujici za par korun po tech nasich lokalkach rychlosti kolem stovky…
Příkladně třeba Interjet tažený Vectronem na Krušnohorech z Prahy do Chebu přes Ústí. To se prostě na vnitru nemůže nikdy zaplatit.
A co by se tam tedy mělo pořídit?
Nic prekvapujiciho. CD jen kouzli s cisly
K věci například i tento článek, kde se vyjadřují bývalí šéfíci ČD:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-rekordni-zadluzeni-ceskych-drah-experti-varuji-ze-uvery-nebudou-splatitelne-230261
A kterejpak z nich je Axel.. A nejlepší je ten Bazalův výlev o objednávkách krajů. Co ČD podepsaly, to mají. Asi málokdo jim půjde na ruku jako MSK ..
No zrovna bývalí šéfové ČD by měli se schovat hodně daleko – jejich hospodaření a nákupy by v jiných zemích vynesly 10 let natvrdo
Však já to sem taky nedávám proto, že bych se pod jejich vyjádření chtěl podepsat. Jenom se pokouším dokreslit celkový obrázek.
Mě by docela zajímalo co si některý bývalý generální ředitel představuje pod tou „brutální restrukturalizací“.
Upřímně, pokud je zadlužení výsledkem masivní obnovy vozidel, což většinou je, tak to problém přiliš není (tedy do nějáké výše). Horší bude asi zadlužení vlivem poklesu tržeb v rámci COVIDu a případné jiné pálení peněz neefektivním provozem.
Já teda přiznávám, že v té 300stránkové zprávě se mi to hledat nechce (TL;DR), ale třeba to někdo četl pořádně: Vytvářejí ČD aspoň provozní zisk? Je mi jasné, že ČD nejsou fabrika, kde stačí zběžný pohled do výsledovky, ale přesto: Prvním orientačním ukazatelem finančního zdraví podniku zabývajícího se výrobou nebo hmotnými službami bývá provozní zisk, tj. rozdíl tržeb z hlavní činnosti a přímých (nebo variabilních, ať už jsou ty nebo ony definovány jakkoli) nákladů. To ostatní může být předmětem všelijakých vlivů (a často manipulací, netvrdím, že vždy nutně podezřelých), na této úrovni včetně politických. Nicméně v „normálním“ korporátu se kterýkoli… Číst vice »
Dobrý den,
ještě bychom pro úplnost rádi doplnili, že na výsledek měl negativní dopad i významný nárůst nákladů v souvislosti s vysokou inflací, zejména pak nárůst trakční energie. Jen v této oblasti v důsledku valorizace úhrad za závazek veřejné služby až s dvouletým zpožděním zůstalo neuhrazeno téměř 700 mil. Kč.
ČD dodržuje zákony,vyhlášky nařízení,že všeho platí daně, velkou finanční zátěží je zákon o veřejných zakázkách, má s odbory uzavřenou kolektivní smlouvu, to také něco stojí,na rozdíl od soukromníka,kde dodržují jenom to ,aby na něj nemohli.
A víš, že když si chceš půjčit, tak to co jsi vyjmenoval jako mínus se pro tebe stává velký plus? Nehledě na to, jak dnešní ČD vznikly, přišly k majetku, finančně se jim pomohlo atd. Tam všude jsou naopak soukromníci v nevýhodě. A odbory – sami zaměstnanci si musí uvědomit, zda si to větev, na který teď sedí, chtějí podřezat – poslední vyjednávaní vypadalo na to, že ano. Tak uvidíme, jak to bude dál.
Mě je to jedno, hlavně když jedu na výlet ať nemám 50min.zpoždení,a nesmrdí mě za zády hajzlík nebo upocená revizorka
Tak na to je třeba vstávat o hodinu dřív a pak to stihneš včas. Dále je třeba syna umýt, nebude ti pak za zády smrdět. Říkat manželce revizorka není hezké, ale i u ní pomůže voda a mýdlo.
Ještě nějaké problémy k řešení?
Opět statistické kecy. ČD konečně začalo obměnu vozového parku. Tak tím pádem je zadlužený. Kdo dnes nemá dluh ? I ziskový ČEZ potřeboval vypomoci na burze od státu. Já se divím, že v tom chaosu ještě ČD fungují.
z lásky k cestujícím samozřejmě 🙂
To by si to cestující museli nejdřív zasloužit.
Tak zrovna v této době dochází k relativně rychlé modernizaci vozového parku, takže bych to neviděl tak horké. Pravdou je, že ČD budou muset zeštíhlit i kdyby nepřišly o žádní výkony (a o dosti jich už přišly). Bednárik byl podle mě ho…, nicméně alespoň měl odvahu ČD někam posunout. Krapinec raději všechny poplácá po zádech, že všechno bude dobré.
Musí zeštíhlit,to máš pravdu,Proč třeba jezdí dva revizoři v jednom poloprázdném vagónu mimo špičku,
To musí naštvat, jet schválně mimo špičku, na WC, a oni si zrovna vyberou váš spoj a zkontrolují každé zákoutí.
: – )
pro matku boží, v kapitalismu je normální, že mají velké korporace dluhy na růst a investice do budoucna
když se má ČD chovat jako volnotržní korporace, tak ji nekritizujte za něco, co dělají úplně všichni ostatní v bledě modrém!
A mají se tak chovat? Je to ve veřejném zájmu?
Tak většinou se musí investovat do vozidel, za které pak dostávají zaplaceno v rámci výkonů po dobu x let. Alternativa není. Leda že by se nekupovalo nic, či by to objednatel zaplatil dopředu celé, což je samozřejmě v tržním prostředí sci-fi.
Já vidím hlavní problém v tom, že za 33 let se nikdo veřejný zájem ani nepokusil zformulovat, natož získat pro něj souhlas většiny občanů a v politice prosadit opatření a nástroje nutné k jeho realizaci; vše aby navíc bylo natolik neprůstřelné, že se to každá nová vládní garnitura nepokusí zadupat do země se zdůvodněním, že jejich předchůdci dělali všechno blbě.
On ten dluh v takový výši nemusí být vůbec problém, ale taky to může být hodně velký problém. Pokud se berou úvěry na nákup techniky, co má bez problémů životnost 30 let, budou splacený do 20 let a současně mají smlouvy k jejímu využití ideálně na 15 let, tak pak je ten dluh úplně v pohodě. Horší to bude v případě, že to budou splácet dýl – třeba 25-30 let a smlouvy jsou na dobu do 10 let. To by pak mohli nastat i existenční problémy.
Taky je otázkou, o kolik poklesne cena versus kolik se zaplatí. Aneb, bude po těch 10 letech vozidlo prodejné, cca za částku kterou zbývá doplatit?
Olcit to říkal!
Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz
Jenže Olcit nedostal ban za to, že psal pravdu, ale spíš za to, že skoro pod každý článek vysázel spoustu naprosto nesouvisejících komentářů, používal naschvál nesmyslné infantilní výrazy, vyjadřoval se rádoby fundovaně k věcem, o kterých nevěděl vůbec nic, když se s ním někdo pokoušel diskutovat, tak místo reakcí vždycky zase jen zkopíroval jednu z několika málo šablon, které měl zrovna v cirkulaci apod. A taková diskuzní vlákna pak byla k ničemu. Jinak třeba já osobně s ním taky v některých věcech souhlasil, jako třeba, že živíme zbytečně moc polomrtvých lokálek, a že ty, kde chtějí kraje držet provoz mocí… Číst vice »
Tady se živí polomrtvých věcí… Kdyby to měl všechno dostat kraj, pak by rozpočty krajů byly mnohonásobné.
Ten namlel tolik nesmyslů, že jestli někde měl pravdu, tak to nebylo k nalezení.
Ten ani tak nedostal ban za to, že by neměl pravdu, každý diskutující se může mýlit, ale že do každého diskuzního vlákna psal většinou naprosto nesouvisející plevel, navíc psaný otřesným způsobem á la 1. stupeň ZŠ. A navíc obcházel dřívější ban změnou nicku.
Kauza nezaplacených faktur mezi státními firmami ČD a SŽDC měla být dávno vyřešena soudně. A jak z toho může firma ČD ještě odvádět DPH? Trestuhodné!
Nejenom soudně tohle by měl řešit i UOHS. Jak to že při rozdělení ČD na dopravce a SŽ, zůstaly pozemky pod kolejema (a jine nemovitosti) dopravci? To je nedovolené „prilepsovani“ od státu. Dopravcům měly zůstat jenom depa, případě nějaké ubytovny a tak. Koleje a nádražní budovy měla dostat SŽ(DC). U nádražních budov by padalo do úvahy ještě převedení na obce.
To ze se z nezaplacene faktury odvádí nejen DPH ale započítává se i do zranitelných příjmů platí pro všechny. Taky se mi to nelíbí ale je to tak.
Problém s pozemky měla už dávno vyřešit vláda. Ale žádné vládě se do toho nechce, protože rozhodnutí bude mít negativní vliv na státní rozpočet a plusové politické body z něj nebudou.
A dá se s tím ještě zpětně vůbec něco dělat?
znárodnit ČD? 🙂 žaloba minoritních akcionářů zde tak nějak nehrozí….
Prodat. Vždyť to spolu s poštou už vláda nadhazuje jako téma.
Kupec je nasnadě.
A může se ta dceřinka jmenovat BMB-ČMD.
A kdo by to koupil? DB? Sami mají dluhů..
Vláda – a obecně státní orgány – se nenápadně a za jásotu některých médií i části veřejnosti stala servisní organizací pro obsluhu korporátu a oligarchů.
Všem, kdo mínusují, posílám odkaz na článek z časopisu The Economist (v dobré a možná poněkud naivní víře, že tento zdroj nikdo příčetný nebude považovat za hlásnou troubu radikálně levicové ideologie).
https://www.economist.com/international/2023/05/02/the-2023-crony-capitalism-index
Článek je bohužel za paywallem, takže k jeho obsahu jen dvěma větami: V Čechii je hned po Rusku druhý největší počet miliardářů, kteří vděčí za své bohatství „kamarádskému“ vztahu se státem. Podle časopisu lze hovořit o klientelistickém kapitalismu („crony capitalism“), protože miliardářů zbohatlých skrze napojení na stát je více než těch, kteří se bez státní pomoci museli obejít.
A k tomu ještě jeden komentář:
https://www.expats.cz/czech-news/article/the-economist-czechia-ranks-second-in-world-crony-capitalism
„…zranitelných…“ – zdanitelných.
Nicméně bez tohoto DPH-paskvilu, který v normálních zemích neexistuje, by zdejší absurdistán už dávno zkrachoval. To, že se nám to nelíbí, je málo. Bohužel s tím většina občanů, kterým by se stát měl zodpovídat, nemá zájem nic dělat.
Finanční systém je zjevně postaven špatně, když všude narůstají dluhy. Je třeba si uvědomit, že hodnoty nevznikají z natištěných peněz, ale z lidské práce a surovin. Dluhy umožňují tyto prostředky přesměrovat k vybranému subjektu, ale je to na úkor těch, kteří nedluží. V neposlední řadě, dluhy umožňují bankám parazitovat na lidské práci skrze inkaso úroků. Přitom reálně se vesměs nejedná o půjčky, ale o emisi ničím nekrytých peněz centrální bankou. Je to stejné, jako natisknout si peníze na kopírce, rozdat je vybraným subjektům a brát úroky. Je to zločin. Vede to ke stále větší nerovnováze, ty dluhy už nikdo nesplatí… Číst vice »
No jo ale takle už to funguje asi sto let 🙂
Ano, není podstatné, jak velké jsou dluhy, podstatná je schopnost je řádně splácet.
To bylo první, co jsme se ve fabrikách museli po převratě naučit: Není důležité vytvářet zisk, důležité je mít pořád peníze na účtech.
Kdo znal před rokem 1989 pojem cash flow?
Nikdy ale nebyla ta finanční kouzla natolik odpojená od reálné ekonomiky jako teď.
No ono jak se to vezme.. ten systém je takto nastaven už déle, že zrovna teď jsme v ((dosud) nejdál v tom, že nejvíc vylézají na povrch ta negativa „odpojeného“ systému, to je možná pravda, nicméně ono prostě když se něco od něčeho odpojuje přirozeně čím dál víc, tak každý další časový okamžik je vlastně dosud nejhorší stav..
Jinými slovy, systém bez zpětné vazby nikdy nebude a nemůže být stabilní.
Přirozeně? Na tom není nic přirozeného. To odpojování bylo mohutně nakopnuto především zrušením zákona Glass-Steagall za Clintonovy vlády v r. 1999. Krize roku 2008 byla přímým důsledkem tohoto kroku. Za Obamy byla sice přijata legislativa, která to měla aspoň částečně napravit, ale největší škody už byly napáchány a původní stav už se nikdy nevrátí – na současném stavu je zainteresováno příliš mnoho lidí ve vysokých mocenských pozicích příliš velkými penězi.
Ano, spíše než přirozeně jsem měl napsat „normálně“, ve smyslu obvyklosti.. přirozené od slova příroda to opravdu není 🙂 jinak to obecně spíš souvisí s opuštěním zlatého standardu někdy mezi válkami..
USD opustil krytí zlatem v r. 1971. Ale v praxi se ta začalo více projevovat vlastně až s nástupem reaganomiky po r. 1980.
No to byl až poslední krok, celé se to začalo nahlodávat už dřív.. jako myslím že si rozumíme a vzájemně víme o čem mluvíme 😉
Jawohl.
Železniční společnosti a aerolinky podnikají na trhu, kde jsou hodně drahý dopravní prostředky, ale současně mají dlouhou životnost. Navíc dnešní a dřívější technika mají strašně rozdílný provozní náklady. A miliardy na účtu nemá nikdo, aby je vzal a nakoupil si co potřebuje. Pak to záleží na tom, aby to mělo nějaký udržitelný tempo a ideálně to alespoň nějaký drobný do zisku přineslo.
Kde je Axel, když ho člověk potřebuje???
😃
Jen ty duchy nevyvolávejte, nebo z té pr*ele fakt vylezou. 😃🤦
Hlavně ten ne
Zrovna o tomhle sem opakovaně (až moc opakovaně) psal.
Problém je v ceně za sedačku versus prům. obsazenost vlaků, ono když koupíte si jako koupíte něco nového a pěkného, kde „velkopansky“ tolerujete, že sedačka stojí třeba 2,1 mil. Kč místo 1,5 mil. Kč a ještě máte obsazenost v průměru pouhých 25 % s tím, že se v tiskové zprávě píšete, že se snažíte o 28 % – tak to je problém. Další věcí pak je cena jízdného. PS: Speciálně pro tento článek by mohl Olcit/Vtv/Axel dostat výjimku:-)
To je sice hezké co píšete (až na tu výjimku), ale jaké konkrétní řešení si představujete? Mám na mysli kromě normové konstrukce vozidla a povinného technického vybavení. Dřevěné sedačky a levné umakartové obložení? A žádné další vybavení včetně WC? Průměr obsazení znamená nasazování vlaků – jednotek různých délek (sedlo/špička), tedy variabilnost souprav (nebude to ještě nákladnější z hlediska využití vyššího počtu vozidel – kratších/delších jednotek?). Navíc přepravní špička (ráno/večer) jde vždy zpravidla jedním směrem a pro návraty zpět je kapacita nadbytečná (např. elefant dojíždějící večer od Kolína na Masnu). A zdražit? Když to přeženete, máte lidi v autech. Takže co… Číst vice »
Zrovna v tomto měl poměrně dost pravdy. Kdyby o tom nepsal do diskuzí pod texty na úplně jiná témata, nebyl by důvod ho blokovat.
I proto věříme, že se v tomto roce toto téma podaří dořešit
Daňový poplatník už aby chystal prasátko, že