Českým drahám prudce vzrostlo zadlužení, do zisku se dostaly rozpuštěním rezerv

Nová jednotky 650 RegioPanter pro Kraj Vysočina. Foto: České dráhyNová jednotky 650 RegioPanter pro Kraj Vysočina. Foto: České dráhy

Za pět let narostly dluhy dopravce na více než dvojnásobek, tržby z jízdného stouply podstatně pomaleji.

České dráhy musejí čelit nejen rostoucímu zadlužení firmy, ale rostoucím nákladům na úroky. I když se minulý týden dopravce pochlubil zlepšením hospodářských výsledků a nepatrným účetním ziskem, z detailnější analýzy individuální výroční zprávy (nikoliv celé skupiny) vyplývá, že do plusu se firma dostala jen rozpuštěním rezerv na soudní spory o zneužití dominantního postavení na trase Praha – Ostrava.

Nárůst zadluženosti vyplývá dobře v porovnání nejen s rokem 2021, ale i dalšími roky. V roce 2017 dosáhl objem dluhopisů a úvěrů 30,791 miliardy korun a meziročně klesl téměř o desetinu, loni dluhy stouply na 68,4 miliardy korun. Meziročně šlo o nárůst ze 48 miliard korun. S tím souvisí i prudký nárůst nákladů na splácení úroků. Ty stouply meziročně z 1,050 miliardy korun na 1,752 miliardy korun.

České dráhy dlouhodobě nárůst zadluženosti vysvětlují investicemi do nových vozidel. Ty ale zatím negenerují příliš velký nárůst tržeb. I když byl rok 2022 stále ještě ovlivněn lehce pandemií koronaviru, tržby z jízdného dosáhly 9,795 miliardy korun. V roce 2017 byly tržby 8 miliard korun. Příjmy z prodeje jízdenek i přes citelné zdražení v posledních dvou letech nerostou tak rychle jako dluhy dopravce.

České dráhy vysvětlují růst zadluženosti i tím, že během pandemie přišly o část tržeb. „Je potřeba si také uvědomit, že během pandemie přišly České dráhy o téměř 8 mld. tržeb a 7 mld. jim nebylo žádným způsobem kompenzováno. Tento výpadek provozního cash flow tak musel být nahrazen nárůstem dluhu. I přesto věříme, že je modernizace vozového parku udržitelná a ufinancovatelná,“ vysvětlila mluvčí firmy Vanda Rajnochová.

Zadlužení ještě poroste

Dopravce počítá s tím, že náklady na obsluhu dluhu budou i v budoucnu dále růst. „To jak v souvislosti s vývojem zadlužení, tak s ohledem na růst ceny peněz. Je nicméně třeba si uvědomit, že většina investic souvisí se závazkem vůči našim objednatelům a smlouvy s nimi předpokládají jak kompenzaci souvisejících odpisů, tak kompenzaci souvisejících finančních nákladů. Úměrně s růstem nákladů financování tak poroste i provozní zisk EBIT, zejména pak v období, kdy dojde ke zklidnění situace na trhu vstupů a valorizačním mechanismem se dožene nárůst nákladů, kterým momentálně procházíme,“ uvedla Rajnochová.

České dráhy jako samostatná společnost vykázala nepatrný zisk ve výši 14 milionů korun. Hlavní byznys firmy, osobní doprava, je však stále v mínusu. „Stále ještě na řadě linek nedosahujeme objemů přepravených cestujících jako před pandemií. Tento faktor bude ještě částečně ovlivňovat i rok 2023 a plný návrat předpokládáme až v roce 2024. To má dopad zejména na výkony pod netto smlouvami, kde dopravce nese riziko tržeb a tyto tržby tedy chybí,“ uvedla Rajnochová. Připomněla i další problém, skokový nárůst cen trakční elektřiny.

Rozpouštění rezerv i faktury bez příjmů

Do plusu se dostalo hospodaření firmy účetními operacemi, které nemusely být provedeny a které z pohledu příjmů firmy nemají prakticky žádný dopad na reálné hospodaření. Jde o rozpuštění rezervy v hodnotě 700 milionů korun na případnou prohru ve věci trasy Praha – Ostrava. Loni Evropská komise řízení ukončila, když dala za pravdu Českým drahám. ČD proto rezervy rozpustily, což jednorázově znamenalo 700 milionů korun do zisku. Došlo současně k aktualizaci rezervy na nevýhodné smlouvy, která se navýšila z 481 milionů na 842 milionů korun. Výsledně tak rozpuštění rezerv přineslo přes 300 milionů korun účetního zisku.

Ve výnosech firmy jsou započítány i faktury Správě železnic za užívání pozemků pod kolejemi. Správa železnic ale nikdy tyto faktury neproplatila a odmítá je. „Z opatrnostních důvodů byla zatím ke všem vystaveným fakturám vytvořena opravná položka v plné výši. Dopad do hospodářského výsledku je tak zatím za všechna období nulový. V souvislosti s platnou legislativou nicméně musely ČD uhradit související DPH. Aktuální výše odvedeného DPH činí téměř 560 milionů korun. To je částka, která negativně ovlivňuje naše provozní cash flow, a o to více si musíme půjčovat na naše investice. I proto věříme, že se v tomto roce toto téma podaří dořešit. V tento moment však ještě stále čekáme na stanovisko Evropské komise ohledně posouzení hodnoty transakce,“ dodala Rajnochová.

Tagy České dráhy zadluženost Českých drah
67 komentářů